View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:29



Reply to topic  [ 2 posts ] 
Attentuator fråga 
Author Message

Joined: 07 Aug 2009, 11:58
Posts: 1188
Post Attentuator fråga
Jag köpte en harley benton attentuator. Körde med repstärkare hemma, först en jcm800 och sen en dual rectifier. Efter ett tag började attentuatorn ryka. Jag körde långt ifrån max på stärkarna. Stängde av allt och väntade ett tag. Körde sen attentuatorn på en svagare stärkare. Den funkade alltjämt. Då (hade faktiskt inte tänkt på det) noterade jag att attentuatorn har en fläkt.

Ett par frågor; vad kan ha hänt? Började något smälta men den klarade sig? Vad gör fläkten, attentuatorn har ingen egen strömförsörjning?

Någon som har kvalificerade gissningar?

_________________
http://digressionassassins.bandcamp.com


12 May 2018, 23:02
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Attentuator fråga
Fläkten är från början THD:s idé. Den ger två teoretiska vinster. 1. Fläktens motor innehåller en spole med impedans där elektrisk energi omvandlas till rörelseenergi. Det är egenskaper som en hötalare har. 2. Fläktens rörelse ger kylning, även om bidraget fläken ger antagligen är försumbart. En högtalare är betydligt mer lättdriven jämfört med en fläkt. Högtalaren har en linjär rörelse, fläkten måste rotera ett helt varv och övervinna betydligt större tröghet. Det blir fortfarande mest/nästan bara värmeenergi som utvecklas. Och det blir rätt mycket vörme. Säg att det står 50 eller kanske 100 watt på din attenuator. Du kopplar in den till högtalarutgången till din Dual Rectifier, en 100 watt förstärkare och ställer volymen på max. Med full distorsion i slutsteget och ett riktigt gòtt distat ljud är musikeffekten i slutsteget antagligen närmare 200 watt.


12 May 2018, 23:30
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 2 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: iStofil and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.