View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:18



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Trägolv? 
Author Message

Joined: 12 Aug 2004, 07:39
Posts: 1365
Location:
Post Trägolv?
Tänker att det finns träexpertis på detta forum.
Har i min lgh jättefint trägolv, om jag förstått rätt så är det obehandlade plankor som är framtagna.
Den förra lgh-innehavaren sa att hon knäskurade golvet med rotborste och gammaldags såpa.
Jag svabbar just nu med gammaldags såpa, men tycker nu (nio år efter köp av lgh) att golvet ser flammigt och fläckigt ut.
Har läst lite på nätet och där finns ju massor av info. Luta av (vet ej riktigt vad det innebär), kallt vatten och såpa. med mera med mera.
Ser på vissa ställen ock att den grå/gula patinan har försvunnit och blivit mer "trä"

Så vad gör jag?
Tror jag ska testa med fet gammaldags såpa, rotborste och gå loss?

Vidare gips av nästa vecka :)


08 May 2018, 11:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Trägolv?
Obehandlade plankor?

Finns väl ingen som lägger golv utan yta, I så fall har det legat en matta ovanpå eller parkett, eller har dom slipat golvet utan att behandla det?

Om det är helt obehandlat och fläckigt skulle jag slipa det och sen lägga den yta du vill ha, lack, olja, vax etc.

Obehandlat trä suger ju åt sig smuts och fläckar , därför man ska ha en yta på det .

_________________



10 May 2018, 18:10
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Trägolv?
Jo då! Förr i tiden la man "skur golv" där behandlingen bestod i att skura golvet med såpa i flera omgångar. Detta var på den tiden då golvet främsta uppgift var att gå på, inte att titta på!
Man behöver inte knäskura golvet, sätt ett skaft på skurborsten! Kallt vatten och absolut aldrig bara såpa. Sen lär det finnas pigmenterad såpa att tillgå.

_________________
pudas


12 May 2018, 12:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Trägolv?
pudas wrote:
Jo då! Förr i tiden la man "skur golv" där behandlingen bestod i att skura golvet med såpa i flera omgångar. Detta var på den tiden då golvet främsta uppgift var att gå på, inte att titta på!
Man behöver inte knäskura golvet, sätt ett skaft på skurborsten! Kallt vatten och absolut aldrig bara såpa. Sen lär det finnas pigmenterad såpa att tillgå.


Ja det vet jag , men det är ju inte speciellt praktiskt. Det är 2018 nu inte 1918...

_________________



12 May 2018, 20:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Trägolv?
Mycket ofta när det är "framtagna trägolv" i en lägenhet så handlar det, precis som nämns ovan, om ett undergolv som aldrig varit tänkt att gå på eller alls synas. Det skulle istället just fungera som bas för exempelvis en linoleummatta eller annat "övergolv". Som ett led i lite av en hittepå-trend där man tror sig återställa något som tidigare varit har de numera ofta rollen som golv att gås på. Funkar såklart ofta fint, och det går ju att göra dem snygga med exempelvis såpskurning eller nån inoljning, men det är oftast inte nåt återställande av något som varit.


16 May 2018, 09:48
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.