View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:00



Reply to topic  [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Gibson fråga om pickups. 
Author Message

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Gibson fråga om pickups.
Hur kommer det sig att vissa Gibson bara har den där underbara halspickupen ljus fet och vacker.
Men då har en lite procent utav dessa en stall mick som är gjord för rocknroll.

Och det jag pratar om är hur kommer det sig att vissa av dessa med Paf(kopior) mickar har högre volym på stall micken.
Och det är inte high out put mickar och det går inte att justera fram.

Är detta träet? eller är det någon el komponent som jag ännu inte begripit mig på?

Dum som jag var sålde jag en R7 som hade just detta iofs hade jag turen att köpa en Ess335a som har samma karaktär.

Men det är långt ifrån alla Gibsons som har detta beteende.

Och jag pratar om nya gitarrer nu, för att dom är mera överkomliga.


12 May 2018, 13:22
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Menar du att stallmicken alltid låter högre än halsmicken, utan att det går att justera fram en vettig balans?


12 May 2018, 15:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson fråga om pickups.
En vettig/acceptabel balans är inte det jag är ute efter.
Det kan man justera fram.
Däremot att stallmicken är bright med mera volym.


12 May 2018, 15:53
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Gibson fråga om pickups.
salesman wrote:
En vettig/acceptabel balans är inte det jag är ute efter.
Det kan man justera fram.
Däremot att stallmicken är bright med mera volym.
En stallmick är ju (normalt) alltid brightare pga placeringen intill stallet, plus att gibson numera (normalt) placerar en hottare mick där.

En variant är att sänka stallmicken lite och rulla av lite på tonkontrollen. Har du testat det?


12 May 2018, 16:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Flera Gibsons har (klenare) alnico 3-magneter i halspickupen och (kraftigare) alnico 5-magneter i stallpickupen. Det gör att stallpickupen ljuder starkare, med bibehållen topp. Vissa custombuckers, tex., är konfigurerade så. Jag tycker det är kalasbra!

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


12 May 2018, 17:56
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Vilken gitarrmodell är det som diskuteras?

_________________



12 May 2018, 18:43
Profile ICQ WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Marshall wrote:
Flera Gibsons har (klenare) alnico 3-magneter i halspickupen och (kraftigare) alnico 5-magneter i stallpickupen. Det gör att stallpickupen ljuder starkare, med bibehållen topp. Vissa custombuckers, tex., är konfigurerade så. Jag tycker det är kalasbra!



Yes det kan jag tänka mig är korrekt.

Men, nu har enbart bytt magneter i några enstaka mickar.
Och jag tycker starkare Alnico 5 magneter har lett till högre volym, men även brist på treble/topp som jag vill behålla.


12 May 2018, 21:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Mike Leaf wrote:
Vilken gitarrmodell är det som diskuteras?



Jag tänker egentligen på Gibson i allmänhet.
Men Les Paul och Es335

Och skulle gärna uppleva detta på min Firebird med.


12 May 2018, 21:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gibson fråga om pickups.
salesman wrote:
Marshall wrote:
Flera Gibsons har (klenare) alnico 3-magneter i halspickupen och (kraftigare) alnico 5-magneter i stallpickupen. Det gör att stallpickupen ljuder starkare, med bibehållen topp. Vissa custombuckers, tex., är konfigurerade så. Jag tycker det är kalasbra!



Yes det kan jag tänka mig är korrekt.

Men, nu har enbart bytt magneter i några enstaka mickar.
Och jag tycker starkare Alnico 5 magneter har lett till högre volym, men även brist på treble/topp som jag vill behålla.


Jo, den där diskantförlusten får pickuplindaren i sin design kompensera för på annat sätt, t.ex. genom att ’obalansera’ spolarna, anlägga tråden med annan teknik (scatter winding), färre antal varv, eller möjligen minska vaxmängden, skulle jag tro. De har ju små tricks för att ändra EQ i pickupsen.

Om man enbart byter till kraftigare magnet - allt annat lika - missar man de där trixen och det är nog lätt hänt att ljudet blir luddigare.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


12 May 2018, 21:57
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Gibson fråga om pickups.
[/quote]

Jo, den där diskantförlusten får pickuplindaren i sin design kompensera för på annat sätt, t.ex. genom att ’obalansera’ spolarna, anlägga tråden med annan teknik (scatter winding), färre antal varv, eller möjligen minska vaxmängden, skulle jag tro. De har ju små tricks för att ändra EQ i pickupsen.

Om man enbart byter till kraftigare magnet - allt annat lika - missar man de där trixen och det är nog lätt hänt att ljudet blir luddigare.[/quote]


Jag antar att du har rätt.

Men min R7 som jag idiotiskt sålde.
Hade en Seymour Duncan 59 den billiga varianten i stallet.
Och den lät helt kanon som en 50 tals les paul med volym och ett jäävla sting.
Och det var som om jag hade en lite boost på stall micken med bibehållet treble.

Såklart köpte jag en liknande till en annan Custom shop Les Paul och där lät det inte alls likadant.
Det blev ingen volyhöjning eller massor med treble.

Likaså min Es335 som jag har nu den har samma fenomen en killer halsmick ljus och fet.
Mendan stall micken närmnar sig tele landet med volym boost över hals micken.


12 May 2018, 22:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Gibson fråga om pickups.
ok jag lat.. så jag länkar bara till en artikel om humbucker konstruktion:
http://revolutiondeux.blogspot.se/2012/ ... heory.html

finns massa info på nätet om man tycker nått är oklart varför vissa mickar låter som de gör, hoppas detta kan ge lite klarhet.

ok lite ord från uppfinnaren själv:
https://reverb.com/news/interview-seth- ... ns-archive


14 May 2018, 08:16
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Marshall wrote:
Flera Gibsons har (klenare) alnico 3-magneter i halspickupen och (kraftigare) alnico 5-magneter i stallpickupen. Det gör att stallpickupen ljuder starkare, med bibehållen topp. Vissa custombuckers, tex., är konfigurerade så. Jag tycker det är kalasbra!



alnico 2 har de, inte alnico 3

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


14 May 2018, 11:13
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Gibson fråga om pickups.
"flera Gibsons" blir ju lite vagt, varför inte skriva vilka mickar som sitter i de Gibsons man nu pratar om, då behöver vi inte gissa om vilken lindning o magnet som sitter i. 8)

generellt och vanligast sedan åtminstone 90-talet så har det använts:
490r/490t (alnico 2)
490r/498t (alnico 2 / alnico 5)
classic 57, classic 57+ (alnico 2)
Burstbuckers 1+2+3 (alnico 2)
Burstbucker pro (alnico 5)

sedan finns det de några modeller till som inte är lika vanliga, custombuckers, 500t (keramik), burstbuckers med alnico 3 osv..


14 May 2018, 11:24
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Gibson fråga om pickups.
har testat många PAF kloner med både A2, A3, A4, A5 magneter. Inggen av dem har följt något mönster direkt eller haft samma ton i olika gitarrer fast det vart exakt samma set. Däremot har de allra flesta haft mer output på stallmicken (utan för den saken vara heta). Nått som är ett modernt påfund, antagligen för ett mer balanserat ljud. Pot värden gör ju sitt och kan ju variera kraftigt trots samma märkning.

Har haft ett set med PAF kloner jag sålde för ca 4 år sen som jag ångrat varje dag sen dess... går ej att få tag på längre heller tyvärr.. (Skatterbrane)

Just hals PAF eller humbuckers överlag är nått av de svåraste att hitta välljudande ex. tycker jag, men nått av vackraste när man hittar den dära skärande runda toppen å samtidigt fet utan någon som helst dovhet eller dålig strängseparation.

Har börjat Eq:a stärk efter halsmicken (efter tips från några husgudar) och sedan rulla av lite topp om det behövs på stallmick, man kan bättre att ha öppna spjäll på grundton och rulla av istället för att begränsa sig från början.

/A


14 May 2018, 18:23
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gibson fråga om pickups.
benny hill wrote:
Marshall wrote:
Flera Gibsons har (klenare) alnico 3-magneter i halspickupen och (kraftigare) alnico 5-magneter i stallpickupen. Det gör att stallpickupen ljuder starkare, med bibehållen topp. Vissa custombuckers, tex., är konfigurerade så. Jag tycker det är kalasbra!



alnico 2 har de, inte alnico 3


Jo. Förstå att Custombuckers inte är en fix pickuptyp, det finns olika varianter.
Många Custombuckers har A2/A5, andra har A5/A5, ytterligare andra kan ha A3/A5.
Det beror på vilken gitarr de sitter i. En del Collectors Choice LP har t.ex. A3/A5.
Fler varianter finns antagligen, t.ex. A3/A3 i de dyrare jazzburkarna är väl ingen högoddsare.

I Rusty Anderson ES-335 signature model hade den första serien á 300 ex. A5/A5 - eller om det var A2/A5. Därefter gjordes någon (flera?) mindre serie á 25 ex. där Rusty själv ska ha tyckt att man skulle revidera specarna till A3/A5, enligt muntlig kommunikation med Luthman på fuzzmässan för ett par år sedan.
Luthman köpte hela serien på 25 ex. för den nordiska marknaden. Min gitarr med nr. 2/25 har alltså A3/A5.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


14 May 2018, 20:10
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gibson fråga om pickups.
SLA wrote:
"flera Gibsons" blir ju lite vagt, varför inte skriva vilka mickar som sitter i de Gibsons man nu pratar om, då behöver vi inte gissa om vilken lindning o magnet som sitter i. 8)

generellt och vanligast sedan åtminstone 90-talet så har det använts:
490r/490t (alnico 2)
490r/498t (alnico 2 / alnico 5)
classic 57, classic 57+ (alnico 2)
Burstbuckers 1+2+3 (alnico 2)
Burstbucker pro (alnico 5)

sedan finns det de några modeller till som inte är lika vanliga, custombuckers, 500t (keramik), burstbuckers med alnico 3 osv..


Jag skrev ju att det gällde ”vissa Custombuckers”. Jag har ingen detaljkoll på vilka av de olika Custombucker-varianterna som sitter i vilka gitarrmodeller. Se f.ö. mitt svar till benny hill.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


14 May 2018, 20:15
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Arvidsson wrote:
har testat många PAF kloner med både A2, A3, A4, A5 magneter. Inggen av dem har följt något mönster direkt eller haft samma ton i olika gitarrer fast det vart exakt samma set. Däremot har de allra flesta haft mer output på stallmicken (utan för den saken vara heta). Nått som är ett modernt påfund, antagligen för ett mer balanserat ljud. Pot värden gör ju sitt och kan ju variera kraftigt trots samma märkning.

Har haft ett set med PAF kloner jag sålde för ca 4 år sen som jag ångrat varje dag sen dess... går ej att få tag på längre heller tyvärr.. (Skatterbrane)

Just hals PAF eller humbuckers överlag är nått av de svåraste att hitta välljudande ex. tycker jag, men nått av vackraste när man hittar den dära skärande runda toppen å samtidigt fet utan någon som helst dovhet eller dålig strängseparation.

Har börjat Eq:a stärk efter halsmicken (efter tips från några husgudar) och sedan rulla av lite topp om det behövs på stallmick, man kan bättre att ha öppna spjäll på grundton och rulla av istället för att begränsa sig från början.

/A


låter som om du borde prova seymour duncans alnico II pro som halsmick.

beställde ett par handlindade humbuckers av q-pickups i kroatien och specade efter duncans alnico II pro men opottade. Blev precis det jag trodde ännu klarare och luftiga med bra strängseparation och bibehållen mjukhet i diskanten. vill du ha en mjuk klarhet i halsmicken så funkar alnico 2 tillsammans med en låg lindning väldigt bra ( ca 7.2k).


15 May 2018, 08:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Arvidsson wrote:

Har börjat Eq:a stärk efter halsmicken (efter tips från några husgudar) och sedan rulla av lite topp om det behövs på stallmick, man kan bättre att ha öppna spjäll på grundton och rulla av istället för att begränsa sig från början.

/A

Så gör jag gärna också. Detta efter att jag under årens lopp upptäckt att jag ofta får bättre ljud i stallmicken med tonkontrollen nerdragen ett par tre "steg".

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


15 May 2018, 11:39
Profile

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Gibson fråga om pickups.
SLA wrote:
Arvidsson wrote:
har testat många PAF kloner med både A2, A3, A4, A5 magneter. Inggen av dem har följt något mönster direkt eller haft samma ton i olika gitarrer fast det vart exakt samma set. Däremot har de allra flesta haft mer output på stallmicken (utan för den saken vara heta). Nått som är ett modernt påfund, antagligen för ett mer balanserat ljud. Pot värden gör ju sitt och kan ju variera kraftigt trots samma märkning.

Har haft ett set med PAF kloner jag sålde för ca 4 år sen som jag ångrat varje dag sen dess... går ej att få tag på längre heller tyvärr.. (Skatterbrane)

Just hals PAF eller humbuckers överlag är nått av de svåraste att hitta välljudande ex. tycker jag, men nått av vackraste när man hittar den dära skärande runda toppen å samtidigt fet utan någon som helst dovhet eller dålig strängseparation.

Har börjat Eq:a stärk efter halsmicken (efter tips från några husgudar) och sedan rulla av lite topp om det behövs på stallmick, man kan bättre att ha öppna spjäll på grundton och rulla av istället för att begränsa sig från början.

/A




låter som om du borde prova seymour duncans alnico II pro som halsmick.

beställde ett par handlindade humbuckers av q-pickups i kroatien och specade efter duncans alnico II pro men opottade. Blev precis det jag trodde ännu klarare och luftiga med bra strängseparation och bibehållen mjukhet i diskanten. vill du ha en mjuk klarhet i halsmicken så funkar alnico 2 tillsammans med en låg lindning väldigt bra ( ca 7.2k).


Det var faktiskt A2 runt 7,5k på den halsmick jag trivts bäst med och ångrar jag sålde än idag :| A2 och under 8k är grejen för mig.

/A


15 May 2018, 22:53
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Arvidsson wrote:
Har haft ett set med PAF kloner jag sålde för ca 4 år sen som jag ångrat varje dag sen dess... går ej att få tag på längre heller tyvärr.. (Skatterbrane)

Kan det möjligtvis ha varit ett set Skatterbrane Twangbranes?


/ Jonken


15 May 2018, 23:22
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Jag har Peter Florance Voodoo '59 matchat set i två gitarrer. De verkar göra just det som efterfrågas ovan. Alnico3/7.9kohm hals och Alnico5/8.1kohm i stall.
Rekommenderas! Jag köpte det första setet på 90-talet av Björn/Tip Top, och det andra setet begagnat här på Bojen. Hjälper upp LP-typ gitarrer som saknar topp och "strängseparation".
Dom verkar heta Humbucker '59s nuförtiden: http://www.peterflorance.com/_p/prd1/32 ... ucker-'59s

_________________
Image


16 May 2018, 09:02
Profile WWW

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Jonken wrote:
Arvidsson wrote:
Har haft ett set med PAF kloner jag sålde för ca 4 år sen som jag ångrat varje dag sen dess... går ej att få tag på längre heller tyvärr.. (Skatterbrane)

Kan det möjligtvis ha varit ett set Skatterbrane Twangbranes?


/ Jonken


Yinbranes!

/A


19 May 2018, 16:13
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Troligen OT, men nu är tråden för lång ändå!

Mycket av det som efterfrågas av många i en Les Paul tycker jag man kan hitta i MR Les Pauls egen favoritmodell: Les Paul Recording!
Obs! Jag baserar mitt påstående endast på Y-T klipp och plattor där den används!

_________________
pudas


19 May 2018, 16:46
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Vad man sällan tar i beaktning; när man pratar om hur mickar låter i olika instrument; är vilken lutningsvinkel -sett mot strängarna en gitarrmick har. Helt enkelt: Hur nära mickens två spolar egentligen ligger ifrån strängarna. Just micktyper som har ganska lika lindade spolar (som just PAF-mickar); ger större skillnader i hur en mick låter.

- På Ex pållar; där mickarna sitter i lutade sarger brukar vinkeln vara ganska bra. Spolarna tenderar generellt ha ungefär lika avstånd till strängarna.

- Skräckexemplen om vi snackar Gibson; är ju främst modellerna SG och Flying V. Där sitter mickarna monterade i ett plekrumskydd istället för i micksarger. På dessa sitter mickarna i regel helt galet vinklade. Hals spolen både på stall -samt hals micken är alltid enormt mycket närmare strängarna jämfört med stallspolen. Detta är tyvärr orsaken att dessa instrument oftast låter ganska kasst.

- I 335:or är stallmicken oftast bra vinklad. Halsmicken däremot är väldigt illa vinklad. Hals micken är monterad på en lutad mickram. Detta gör att halsmicken överlutas rejält; där stallspolen hamnar mycket närmare strängarna -jämfört med halsspolen. För att få perfekt vinkel -och därigenom perfekt ljud ur halsmicken; är att byta ut mickramen mot en rak/ej lutad mickram. (Precis samma sak gäller förövrigt Gibson M3.) Har i decenier som instrumentekniker kört paradgren med att byta ut mickramen på halsmicken i dessa instrument: Billigt och funkar "WOW" varje gång...

För att en jämnt lindad mick av PAF-typ skall skall kunna leverera/låta rätt; måste båda spolarna i micken kunna plocka upp en någelunda likvärdigt stark strängton att förmedla. Hemligheten är att få båda spolarna att funka med likvärdiga föryttsättningar. Då blir det det där krämiga och jämna ljudet som kännetecknar en PAF.

Mängden diskant man får ur en riktig PAF hänger mer på hur distinkt AK-ton man har i instrumentet. Naturlig klang och diskant är något som man bör ha i ett instrument med PAF-mickar i. När det gäller Gibsons överlag; hänger mängden diskant i AK-tonen faktiskt i halsjusteringen. Ju större relief -båge man har på sin hals = Ju basigare, grumligare och tröttare är AK-tonen i instrumentet. Ju rakare justerad hals = Ju mer diskant och brillians ger detta.

På en mick av klassisk PAF-typ hittar man 6 justerbara poler. Dessa finns där för att man skall kunna justera två saker:

- Arcen/rundningen -för att matcha gitarrens sträng radius/rundning.
- Kompensera peaken/snappet/anslaget -till den typ av sträng och anslag/spelstil man har/kör med.

Kör man med tunnare strängar behöver man inte addera mer peak. Detta får man naturligt ur strängarna. Det räcker med att justera arcen efter radiusen på gitarren. Kör man med tjockare strängar har man; -mer bas, -mindre naturlig diskant; men en starkare ton. Här får man justera lite mer -och samtidigt försöka behålla rundningen för arc/radius. Ofta vill man addera mer anslag/peak flr definition för att kompencera den högre basen -i kombination med att sänka mickhöjden för att stävja den starkare/högre AK-tonen ur strängarna.

Ett bra tips i att justera alla typer av mickar; är att göra detta med helt rent ljud i förstärkaren. En PAF-mick skall låta rent och naturligt även om man vipsar ordentligt med funk genom dem. De skall inte dista på anslag. En klassisk PAF skall inte pusha en stärkare överstyrt. Den skall ge en klassisk old school rock ton (tänk typ: Led Zeppelin, AC/DC osv). Med detta inte sagt att man inte kan lira modernare rock och metall på en PAF. Tvärtom. En PAF är alldeles fantastisk även till detta. Men den lär behöva en liten grynig preamp pedal mellan gitarren och stärken tillsammans med den förstärkaren inbyggda gainkanal. Det klassiska soundet finns där i grund -på vilket sätt man än väljer att köra dem. Ovasett om man snackar soundet ur hals -eller stallmicken.

PAF-mickar kommer i många olika varianter -med olika magneter och lindningar. Vad man föredrar är ivetvis efter tycke och smak. Men ofta tenderar Alnico V -varianterna passa till tjockare strängar. Detta för att dessa är naturligt lite vassare och grynigare; som naturligt kompencerar en basigare och starkare strängton. Dock när det gäller strikt orginal spec PAF; är det sparsamt lindade Alinco II:or -som oftast är högvaluta bland finsmakarna. Ju mindre lindat = Ju återhållsammare output och mer diskant. Detta kompencerar även bas och tjockare strängar. Dock en stor hemlighet om man snckar kåpade PAF-mickar; är ju hur tight kåpan är monterad över ytan på spolarna. Ju mindre luft däremellan = Ju mer rätt "burkighet" tightare ton i micken.

Det är absolut inga problem att optimera/modifiera en PAF-mick:
Man kan löda loss kåpan -och fila/runda av lite av bobbin kantera; och på detta sätt kunna ommontera kåpan närmare bobbin ytorna. Men efter denna operation kan man behöva om vaxdoppa micken -ifall den blir tjutig.


/ Jonken


19 May 2018, 22:14
Profile

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Mycket bra och uttömmande info där Jonken!! Precis sån info många av oss som inte är så insatta behöver :D


20 May 2018, 09:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson fråga om pickups.
46821 wrote:
Mycket bra och uttömmande info där Jonken!! Precis sån info många av oss som inte är så insatta behöver :D

Tack och U R wellcome!


/ Jonken :wink:


20 May 2018, 09:45
Profile

Joined: 07 Nov 2008, 13:58
Posts: 1491
Location:
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Måste bara tillägga ett par saker som ändrar ljudet på ex en LP avsevärt även i ett par Paf alnico/2 set. Det är rostfria band och alu stoptail. :mrgreen:


20 May 2018, 09:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gibson fråga om pickups.
46821 wrote:
Måste bara tillägga ett par saker som ändrar ljudet på ex en LP avsevärt även i ett par Paf alnico/2 set. Det är rostfria band och alu stoptail. :mrgreen:

Visst är det så. Men då snackar vi om att förbättra tonen i själva instrumentet. Sedan hur mycket man förändrar instrumentets AK-ton/karäktär; ger nya/olika föruttsättningear för mickarna. Hur man förändrar AK-tonen i sitt instrument kan delas upp i två olika kategorier:

1.) Att justera/modifiera saker som redan sitter på instrumentet.
2.) Att byta ut delar på instrumentet.

Exempel på saker som gör ganska stor skillnad:

Justeringar:
- Truss rod justering.
- Optimalare strängskåror.
- Kompenceringar av komprimering. (Ex; dra åt skruvar i stämskruvar, låsbara sadlar, halsskruvar osv.)
- inre kammar rengöringar. (Tjockt med lack och poler rester i instrumentets innerkammare snor AK-klang.)

Byta ut delar:
- Allt mellan himmel och jord -efter eget tycke och smak.

Dock om man tar sig tid att analysera vad som verkligen händer på ett instrument under en aktiv 30-40 årsperiod; kan man säkert komma fram till "en och en annan smart gissning". Givetvis trä; men även allt det övriga. Den största delen (om vi snackar strikt AK-ton) -handlar om att alla annliggningar och kontakter på instrumnetet vibbrerats och gnuggats in i varandra mellan delarna. Detta samtidigt som delarna torkat och oxiderat osv osv.

Exempel på detta:
- Strängarna i strängklackarna på stallet är formade eftersträngarna. (Samma sak uppnår man på ett nytt instrument med ett set strängfilar.)
- Strängskårorna i översadeln är formade efter strängarna. (Samma sak uppnår man på ett nytt instrument med ett set strängfilar.)
- Översadeln är torr och tonande. Inte bara pga åldern materialet; utan även att den gnuggat sig till optimal kontakt med träet på undersidan -samt med strängarna på ovansidan. (Uppnår man genom att byta ut sadeln mot ett hårdare material och montera på med optimal kontakt.)
- Anliggningarna på stallets klackar -sett till basdelen i stallet har gnuggats in i varandra. Samma sak mot höjdjusteringsskruven på ett T-O-M. (Detta uppnår man genom att ta isär -och gnugga med fin slippasta. Bara att bestämma själv vilken look man föredrar: Relic eller inte.)

Att göra sånna här saker; ger betydligt mer AK-klang/ton; jämfört med att byta ut delar i ett instrument. Och dessa saker kostar inte stora pengar; utan ger positiva effekter genom att man valt att tanka nyttig information istället ; och gjort om detta till kunskap. (Alltid den vinnande kombinationen.) Effekten blir ju: -Jävlar vad din gura låter bra; är den till salu? -Nope; men jag kan fixa till din Pålle så att den låter samma.

Detta i dagens värld; där den riktiga hantverkar kulturen sakta håller på att försvinna. Allt som inte fixas med en programmerad maskin; ligger utanför ramarna hos fler och fler. Detta samtidigt som alternativen och valmöjligheterna i bättre delar som erbjuds hela tiden ökar. Och givetvis vill ju dessa tillverkare av customdelar ha betalt för sina prylar. Lyckas man att få ut budskapet att deras del är bättre: Är prislappen alltid också där efter. Frågan man som spekulant/köpa skall ställa sig är: Jag har redan pyntat +20 papp för min R-Gibba eller 335:a: Hur mycket mer måste jag lägga ut -för att få det jag egentligen vill ha...?

Jag har en ganska omfattande samling av orginal PAF-mickar mm. Väldigt mycket av det skrivs och tycks på nätet över vad som är ett orginal PAF-sound; är ganska vridet och förvrängt. Idag är det inga problem att köpa ett nytt set Classic '57:or: och montera dessa för att erhålla soundet. Men för detta skall lyckas måste man först få kontroll/ha koll på sitt AK-sound i gitarren man ämnar att montera dessa i. Miickarna i sig (Classic '57:or) har olikheter. Detta baroende på hur väl Gibson fabriken lyckats att montera på kåpan över micken just den dagen. Ett smart sätt att kolla detta på en ny mick -utan att öpnna den är med ett vanligt skjutmått: -Hur långt är avståndet på båda sidor från den utstickande kåpkanten till botten på basplattan runt om? Ju längre och jämnare avstånd = Ju bättre PAF tenderar micken att låta. Men faktum är att samtliga Classic '57:or idag (oavsett mått) går ganska enkelt att modifiera till "holy grail" -bara man har lite koll på sin lödkolv och hur dessa mickar är konstruerade. Rätt "burkighet" i tonen i en PAF bestäms av hur kåpan ligger över mickens bobbinyta. Hur väl denna "burkighet" blandar sig med mickens övriga karaktär; har att göra med hur starkt lindad den är. Om micken är överlindad -eller har en starkare magnet; tenderar medföra att burkighets effekten blir för svag -gente mot styrkan/outputen i micken.


/ Jonken


20 May 2018, 11:20
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Jonken wrote:
46821 wrote:
Måste bara tillägga ett par saker som ändrar ljudet på ex en LP avsevärt även i ett par Paf alnico/2 set. Det är rostfria band och alu stoptail. :mrgreen:

Visst är det så. Men då snackar vi om att förbättra tonen i själva instrumentet. Sedan hur mycket man förändrar instrumentets AK-ton/karäktär; ger nya/olika föruttsättningear för mickarna. Hur man förändrar AK-tonen i sitt instrument kan delas upp i två olika kategorier:

1.) Att justera/modifiera saker som redan sitter på instrumentet.
2.) Att byta ut delar på instrumentet.

Exempel på saker som gör ganska stor skillnad:

Justeringar:
- Truss rod justering.
- Optimalare strängskåror.
- Kompenceringar av komprimering. (Ex; dra åt skruvar i stämskruvar, låsbara sadlar, halsskruvar osv.)
- inre kammar rengöringar. (Tjockt med lack och poler rester i instrumentets innerkammare snor AK-klang.)

Byta ut delar:
- Allt mellan himmel och jord -efter eget tycke och smak.

Dock om man tar sig tid att analysera vad som verkligen händer på ett instrument under en aktiv 30-40 årsperiod; kan man säkert komma fram till "en och en annan smart gissning". Givetvis trä; men även allt det övriga. Den största delen (om vi snackar strikt AK-ton) -handlar om att alla annliggningar och kontakter på instrumnetet vibbrerats och gnuggats in i varandra mellan delarna. Detta samtidigt som delarna torkat och oxiderat osv osv.

Exempel på detta:
- Strängarna i strängklackarna på stallet är formade eftersträngarna. (Samma sak uppnår man på ett nytt instrument med ett set strängfilar.)
- Strängskårorna i översadeln är formade efter strängarna. (Samma sak uppnår man på ett nytt instrument med ett set strängfilar.)
- Översadeln är torr och tonande. Inte bara pga åldern materialet; utan även att den gnuggat sig till optimal kontakt med träet på undersidan -samt med strängarna på ovansidan. (Uppnår man genom att byta ut sadeln mot ett hårdare material och montera på med optimal kontakt.)
- Anliggningarna på stallets klackar -sett till basdelen i stallet har gnuggats in i varandra. Samma sak mot höjdjusteringsskruven på ett T-O-M. (Detta uppnår man genom att ta isär -och gnugga med fin slippasta. Bara att bestämma själv vilken look man föredrar: Relic eller inte.)

Att göra sånna här saker; ger betydligt mer AK-klang/ton; jämfört med att byta ut delar i ett instrument. Och dessa saker kostar inte stora pengar; utan ger positiva effekter genom att man valt att tanka nyttig information istället ; och gjort om detta till kunskap. (Alltid den vinnande kombinationen.) Effekten blir ju: -Jävlar vad din gura låter bra; är den till salu? -Nope; men jag kan fixa till din Pålle så att den låter samma.

Detta i dagens värld; där den riktiga hantverkar kulturen sakta håller på att försvinna. Allt som inte fixas med en programmerad maskin; ligger utanför ramarna hos fler och fler. Detta samtidigt som alternativen och valmöjligheterna i bättre delar som erbjuds hela tiden ökar. Och givetvis vill ju dessa tillverkare av customdelar ha betalt för sina prylar. Lyckas man att få ut budskapet att deras del är bättre: Är prislappen alltid också där efter. Frågan man som spekulant/köpa skall ställa sig är: Jag har redan pyntat +20 papp för min R-Gibba eller 335:a: Hur mycket mer måste jag lägga ut -för att få det jag egentligen vill ha...?

Jag har en ganska omfattande samling av orginal PAF-mickar mm. Väldigt mycket av det skrivs och tycks på nätet över vad som är ett orginal PAF-sound; är ganska vridet och förvrängt. Idag är det inga problem att köpa ett nytt set Classic '57:or: och montera dessa för att erhålla soundet. Men för detta skall lyckas måste man först få kontroll/ha koll på sitt AK-sound i gitarren man ämnar att montera dessa i. Miickarna i sig (Classic '57:or) har olikheter. Detta baroende på hur väl Gibson fabriken lyckats att montera på kåpan över micken just den dagen. Ett smart sätt att kolla detta på en ny mick -utan att öpnna den är med ett vanligt skjutmått: -Hur långt är avståndet på båda sidor från den utstickande kåpkanten till botten på basplattan runt om? Ju längre och jämnare avstånd = Ju bättre PAF tenderar micken att låta. Men faktum är att samtliga Classic '57:or idag (oavsett mått) går ganska enkelt att modifiera till "holy grail" -bara man har lite koll på sin lödkolv och hur dessa mickar är konstruerade. Rätt "burkighet" i tonen i en PAF bestäms av hur kåpan ligger över mickens bobbinyta. Hur väl denna "burkighet" blandar sig med mickens övriga karaktär; har att göra med hur starkt lindad den är. Om micken är överlindad -eller har en starkare magnet; tenderar medföra att burkighets effekten blir för svag -gente mot styrkan/outputen i micken.


/ Jonken


Intressant! Hur stor är en omfattande samling av original PAF-mickar? Det låter ju helt fantastiskt. När/var har du köpt dessa?

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


20 May 2018, 12:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Gibson fråga om pickups.
Har ett set skatterbrane earthbranes jag kan tänka mig att skiljas med om ngn är sugen..

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


20 May 2018, 12:55
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 34 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Mike Leaf and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.