View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:41



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Många som tänker på Gary Moore; lär i första hand se honom tillsammans med en Les Paul då han lirar blues. Dock i denna tråd tänkte jag även backa tillbaka bandet en bit längre: Tiden innan Gary Moore -gick mer över till Blues -köret. Gary Moore hade genom sin karriär två magnifika gitarr tekniker: Keith Page och Graham Lilley.

Keith Page tillhör till mina absolut största hus gudar. Både Page och Lilley som genom sin enorma kompetens -och förmågan att även "tänka utanför lådan"; verkligen varit med och format en del av de bästa sounden i rock/blues historien. Man kan säga att dessa herrar jobbade för en riktigt vass gitarrist -som verkligen hade förmågan att även förmedla det som teknikerna bidrog med. Givetvis kom den största delen ifrån musikern och låtskrivaren Gary Moore själv. Men att Gary Moore tekniskt kunde forma sin välkänt långa och sustainrika gitarrton så naturligt och vackert; var hans gitarrtekniker i allra högsta grad delaktiga till.

Back in the day lirade Gary på en del olika gitarrfabrikat. Dock de mest kända var nog två Charvel Strator med Floyd och en HB: En vit och röd. I början var Gary inte alls vän med dessa gitarrer. Det var inte förrän hans då varande Tech Keith Page byggde om/modifierade dessa gitarrer; som Gary började gilla dessa. Och det fenomenala var det som Keith gjorde på dessa gitarrer: Han fixade optimal kontakt mellan halsen och kroppen: Och vips; började gitarrerna att:

- Gitarren började sjunga ut.
- Ton längden/sustainen blev hur lång som helst.
- Tonen i instrumenten blev naturligt jämnare och basen var inte längre obefintlig i en Strata.

Keith var fan ett geni! Under denna tid monterades Floyd med woodstuds direkt i träet -istället för studs och inserts; som är mer vanligt idag. Detta bidrog att tonen från det låsbara stallet verkligen kunde gå in i kroppen -precis som den gör genom ett vanligt strata stall. Man kan kanske säga att Keith tillsammans med Gary tog den större överstyrda tonen till nästa nivå. När hela övriga musikeliten "susade" och gnisslade ikapp; tonade Gary Moore genom hela registret. Trots när 80-tals delayerna var som hemskast; hade Gary fortfarande tonen som lös igenom alla hemska delayer och ekon. Med Gary Moore var det: Han själv, gitarren och förstärkaren som var kärnan i allt.

https://www.groundguitar.com/gary-moore-gear/
https://www.jcfonline.com/threads/137851-1986-Gary-More-Charvel-Red-single-EMG

Jag älskar Gary Moores spel energi och låtskrivande på plattorna "Run for cover" och "Wildfrontier". Det är dessa plattor som han verklgen går lös på sina HB-Strator. Hela konceptet och samspelheten med hans dåvarande band är absolut översta topphyllan! Det mest spaktakulära är väl hur magnifikt samarbetet mellan Garys gitarrspel -och keybordisterna Don Airey och Andy Richards. Masterpiecet på plattan är givetvis låten "Out in the fields" med Phil Lynott på bas och sång.

https://www.youtube.com/watch?v=Nt06PFWkJ1I

Gratulerar all Er som var lika välsignade som jag; som fick bevittna detta live 1987 i Stockholm:

https://www.youtube.com/watch?v=DkL7niHy1-4
https://www.youtube.com/watch?v=zp5h3Bv9V1g

Här är ett utomordentligt bra exempel på hur det verkligen är Gary tillsammans med gitarren som tok-tonar och tok-sustainar:
https://www.youtube.com/watch?v=KFUW621lgXY
Gitarren feedbackar på precis samma sätt -som endast en riktigt grym pålle skulle kunna göra på 80-talet. -RESPECT!


/ Jonken


10 May 2018, 20:15
Profile

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Kan inte annat än att hålla med. Den eran är den med Gary som jag lyssnar på regelbundet. Blueseran är jag inte överförtjust i även om den är bra för att vara just blues... Liveskivan från Stockholm -87 blir jag aldrig trött på och den innehåller ju några otroliga versioner av hans solon.

Vad beträffar hans Charvlar (plural?) så är det ju facit på hur en läcker gitarr ska se ut och låta. Inte har jag något problem med att det är EMG heller, vilket många tycks ha. Så läcker gitarr att jag en gång tänkte bygga en replika och den halsen som var ägnad för det projektet har du ju numer i din ägo.


10 May 2018, 21:11
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
citgot wrote:
Kan inte annat än att hålla med. Den eran är den med Gary som jag lyssnar på regelbundet. Blueseran är jag inte överförtjust i även om den är bra för att vara just blues... Liveskivan från Stockholm -87 blir jag aldrig trött på och den innehåller ju några otroliga versioner av hans solon.

Vad beträffar hans Charvlar (plural?) så är det ju facit på hur en läcker gitarr ska se ut och låta. Inte har jag något problem med att det är EMG heller, vilket många tycks ha. Så läcker gitarr att jag en gång tänkte bygga en replika och den halsen som var ägnad för det projektet har du ju numer i din ägo.

Då blir du glad och höra att halsen ska paras ihop med en Charvel style hårdaskkropp med Floyd -samt en stall HB. Blir en liten tribute både till Gary Moore och Björn Uhr. Fortfarande oklart om det blir med pleka ala Gary -eller rear routed utan pleka. Men det är ett trevligt Frankenstrat -projekt som är pipen före nu.

Den stora hemligheten med att få till en riktigt bra hot rod -gura; är ju hur bra man lyckas få ihop halsen och kroppen. Kör man med hyggliga träbitar; kommer det övriga egentligen per automatik. När man får till detta; ger en räzer-planka en riktigt stabil känsla som påminner om en Tele. Det känns som att man kan slänga in den i väggen utan att ha ihjäl den. Och även: Ju mer guran slits = Ju snyggare och bättre blir den bara....

På en scen känns det också bekvämare att veva hårt med en gitarr -som man inte få hjärtstillestånd om man råkar få en repa på den. Det blir på någe konstigt sättt en mer beslutsam och engagerad approach -när man hänger en räzer över axeln. Har många riktigt, riktigt fina gitarrer. Men personligen tycker jag att jag lirar absolut bäst på en riktigt bra HPD -gitarr. Det lockar på nå vänster ut jäkulen i mig -och eggar mig att tänja mer på gränser i mitt lir. Typ; som Gary; han lixom jobbade sig in i klimax i låtarna. Och när han hittade dit; spelade han skiten ur vilket instrument han än råkade hålla i just då. Men någonstans gäller det också att inte balla iväg för mycket -utan ändå hålla sig till ramarna i låten. Improvisation är nice -om man inte skenar iväg ut till kosmos. Det är bandetss groove som skall sparka bakdel: Inte en i bandet som tror att dom andra är där för backa upp honom. Då blir det ganska snabbt riktigt rövigt och blassé. När man kommer till åren tycker man att det är lika upphetsande att tillsammans med basen och trummorna verkligen sätta ett tok-grymt groove i kompet -när någon annan solar.


/ Jonken :wink:


10 May 2018, 21:59
Profile

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Se till att dela med dig av resultatet när det är klart!


10 May 2018, 22:40
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Det står på den hemsidan du länkade till att gary övervägande går loss på en vit Hamer special på
Run for cover plattan :wink:


11 May 2018, 00:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
GM hade ju en väldigt lång karriär som sträckte sig från 1969 - 2009 , dvs 40 år. 25 soloplattor och utöver det medlem i en massa band , Thin Lizzy, Colosseum, BBM osv.
Han använde ju massor av olika gitarrer och stärkare och när han började om med Blues var det ju snarare att gick tillbaks till rötterna om än något kommersiellt i uttrycket.

Jag tycker personligen att det lät lika bra vad han än lirade på, Melody Maker, Strata, Tele ,LP, Charvel osv.
Kan hålla med dom att soloplattorna från perioden 84-89 håller genomgående bra kvalitet.

_________________



11 May 2018, 08:56
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Jonken wrote:



Keith var fan ett geni! Under denna tid monterades Floyd med woodstuds direkt i träet -istället för studs och inserts; som är mer vanligt idag. Detta bidrog att tonen från det låsbara stallet verkligen kunde gå in i kroppen -precis som den gör genom ett vanligt strata stall.


Intressant påstående för oss som gärna har floyd. Frågan är hur man ska kunna A/B-testa det bara. :?


11 May 2018, 16:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Stratastallet sitter ju bara i framkant med 6 tunna skruvar som inte ens är åtdragna helt.
Där borde det gör mest skillnad att byta själva blocket om allt annat är samma.

Det där med att det blir mer ton när man skruvar direkt i träet är jag inte helt med på , men har ju aldrig kört med Floyd
så jag får passa på den.

Har för mig Tvåtakt gjorde ett sånt test dock ?

_________________



11 May 2018, 18:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Edel wrote:
Det står på den hemsidan du länkade till att gary övervägande går loss på en vit Hamer special på
Run for cover plattan :wink:


Där står också att han ägde Peter Green-Les Paulen i mer än 40 år innan han sålde den 2006. I så fall köpte han den ungefär samtidigt som Peter Green köpte den, runt 1965-66. I själva verket köpte Moore den av Green c:a 1969-70.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


11 May 2018, 19:27
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Det ÄR skillnad med woodposts -jämfört med skruvar och studs -på FR. Hur denna skillnad sedan framkommer i inspelade A/B -tester; är egentligen ganska ointressant. Dock att verkligen spela -och A/B testa själv: Ger en HELT annan bild av vad som egentligen händer.

Det bästa sättet att beskriva skillnaden -blir två saker: A.) Den mekaniska skillanden; och: B.) Den tonmässiga skillnaden.

- Den mekaniska skillnaden handlar om två saker: Antal delar i stallkonstruktionen som strängarnas vibrationer passerar innan den når till träet i kroppen. Den andra biten handlar om anliggning och kontakt genom samtliga dessa delar i stallet. Den mekaniska följden i ett OFR från stäng till stud är:

1.) Stränghållaren (den bakredelen av klacken som strängen spänns fast i).
2.) Pinaxeln (Axeln mellan den bakre -och den främre delen i en Floydklack).
3.) Intoneringsklacken (den främre delen av en Floydklack).
4.) Basplattan (Som alla delar sitter monterade på.)
5?) På ett stall med separata egg; innebär ytterligare en del.

När strängens vibrationer väl nått till denna punkt; börjar vi att snacka monteringsskruvar.

Studs med inserts innebär två delar till. Med woodstuds innebär det endast en del till. Förutom denna mekaniska skillnad; handlar den största skillnaden mellan dessa två alternativ om anliggning och kontakt. Studsen är jängade i insertsen. Kontakten i jängorna mellan dessa två delar är inte optimal. Man kan ofta röra/rucka på skruven i sidled när den är skruvad för rätt höjd i studden. Med woodmount sitter skruven direkt i träet -som stumt berg. På samma sätt som skruvarna i ett vintage stratasvaj. Skillnaden i ton mellan dessa två alternativ blir ganska uppenbar -om man exempelvis slår an en stäm/ton gaffel; och håller kulan mot skruven. Detta får kroppen att tona. Skillnaden man hör dessa två stud -alternativ; är och ska vara tillräckligt tydlig även för det mest skeptiska örat. Men för att detta skall funka måste också borrhålen för woodmountstudsen vara optimalt borrade; så att studsen verkligen sitter. Skruvarna SKA vara vara trögskruvade. Är dom lösa -och kan röra sig i sina hål; ger inte alls fördelarna i ton. Konsten är att borra rätt för studsen. Det är två hål i samma center. Och överkursen är att i förväg ha lite koll på hur djupt studsen kommer att sitta i kroppen. Då kan man borra det bredare hålet för ganska exakt djup; vilket ger annu bättre anliggning mot kroppen.

Kuriosa: Förutom nämnda Gary strator; har bla EVH's orginal Frankenstrat -och Nuno Bettencourts orginal N4 woodstuds.

De har genom åren klankats otroligt mycket på att man inte kan få ut samm ton ur ett låsbartsvajsysten -jämfört med ett vintage Stratastall. Detta är egentligen ren BS! Men för att uppnå detta; måste man kunna tänka utanför standard lådan: Ett låsbart kvalla svaj; med woodposts och ett fetare block tillverkat i stål (inte mässing, sten eller titan) -ger en metallisk Strata ton. Vill man ha exakt Strata ton; måste man även låta tillverka en låsbar nöt/sadel (med inserts för stränglåsningen exempelvis i ben. Men en orginal, vanlig låsbar sadel duger gott och väl.

Kuriosa: Testa och surfa; för att se om Ni hittar någon som officiellt säljer sustainblock för OFR i stål? Och jämför dessa resultat emot hur många som säljer upgraderings block till varenda typ av Strata svaj i stål? Resultatet visar egentligen en viss brist på att tänka till i världen; eller...? -Eller så är det bara jag som är helt ute och cycklar: Vad vet jag...?

Modifierade nyligen en Yngwie Strata till OFR med stålblock -och woodposts åt en kund i Finland. Efteråt kunde 8 stycken proferssionella musiker och ljudtekniker inte höra skillnaden på mellan två identiska gitarrer -med olika stall. Detta oavsett förstärkare, rent -eller distat ljud. Och det spelade ingen roll om testpersonerna var i samma rum som förstärkarna -eller i kontrollrummet. Och det var till och med så att i ett läge fick testpersonerna själv peta på öppna strängar -på båda instrumenten. I slutet började skrattsalvorna redan när någon med ögonbindel använde ordet "jag tror". En ljudtekniker var var bäst med att på ren röta pricka in typ 60%. Men det absolut roligaste var en stackars gitarrist som hade vartenda jävla svar fel.

Just detta med woodposts kan ganska lätt jämföras med debatten T-O-M eller Nashville -stall på Gibbar. Tune-O-Matic har ju skruvar rakt ner i träet -medans ett Nashville har studs och posts.


/ Jonken


11 May 2018, 19:57
Profile

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Intressant läsning ang vad olika stall-lösningar
kan påverka gitarrens ton.

Angående Garys ton så fick han allt som
han tog i att sjunga på ett fantastiskt sätt.
Det finns emellertid en live då han lirar på en Gibson Explorer (vit)
då jag tycker att han får kämpa lite extra.
Hur mycket av Garys ton beror på hur högt
han hade från stärk på scen?


11 May 2018, 20:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Gary själv var inte nörd eller prylfixerad. Dock var han nyfiken och hade gott om stålar i perioder.
För mif känns det ofta som techs och olika leverantörer vill ha en del av kakan genom att inspirera med olika lösningar som ska förbättra nåt som eg inte behöver det

_________________



11 May 2018, 20:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Eftersom jag följt Gary i typ 30 år och vet hur han funkade så blir det direkt jobbigt att läsa att
hans spelande slulle vara beroende av hur skruvar etc är förankrade.

Hans gitarrspel har inget med det att göra.

Finns klipp på YT när han går in i en musikaffär och tar ner en random 335 och en Tele och spelar skiten ur dom.

Respekt på rätt sätt ?

Och Ja , Jag så Gary live 86 med Queeen

_________________



11 May 2018, 21:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Mike Leaf wrote:
Gary själv var inte nörd eller prylfixerad. Dock var han nyfiken och hade gott om stålar i perioder.
För mif känns det ofta som techs och olika leverantörer vill ha en del av kakan genom att inspirera med olika lösningar som ska förbättra nåt som eg inte behöver det

Mig veteligen har Keith Page aldrig någonsin ens försökt ta eget cred för sitt arbete hos Gary. Näsan tvärtom faktiskt. Man kan nog nästan säga samma sak om Graham Lilley. Man fick/får ju fan i princip vrida ut saker ur dessa herrrar.

När det gäller biten att förbättra utan att behöva; skulle jag iaf hävda att Pages bidrag har hjälpt till att forma den kända tonen Gary Moore är så känd för. Man kan säga att Page fixade de första riktiga verktygen till Gary -för att han kunde få ut det som han hade i sig. Det var från denna mer optimala funktion i ton -som Gary Moore sedemera formade stora delar sin spelstil och sitt låtskrivande efter. Han lirade rock och senare Blues. Men grundprincipen i vad som dominerade i gitarrtonen var det samma: Gary Moore var ju otviverlaktigt kungen av riktig sustainton.


/ Jonken


11 May 2018, 21:06
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
VM i snake oil. Herregud, tror ni att ni hade hört att Gary låtit "sämre" om han spelat på en helt omoddad gitarr?
Religion är något som förstört stora delar av världen. Låt det inte förstöra gitarrvärlden också.

Därmed inte sagt att små subtila saker inte gör skillnad. Men mest för den som spelar. För lyssnaren låter det mesta ändå precis likadant.


12 May 2018, 00:28
Profile

Joined: 17 Sep 2011, 20:49
Posts: 44
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Lite som att förklara Rembrandts storhet med vilka oljefärger han använde, men ok det är ett gitarrforum.


12 May 2018, 02:33
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Intressant ämne, det här med ton!
Kommer ihåg att Billy Gibons nån gång sa "har du ordning på din ton, då behöver du aldrig överanstränga dina händer"!
Gary More var ju också känd för sin ton, som inte jag vill höja till nivåer som "gudomlig", men väl personlig!
Som så ofta från hans storhetstid, allt lite för överdrivet!
Jag har säkert fel, men var inte hans sound till största delen olika Overdrive pedalers förstjänst? Hur stolparna är förankrade i kroppen är rätt subtilt ljudmässigt kontra det en Marshall "Shredmaster" gör för ljudet!

_________________
pudas


12 May 2018, 10:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
pudas wrote:
Jag har säkert fel, men var inte hans sound till största delen olika Overdrive pedalers förstjänst? Hur stolparna är förankrade i kroppen är rätt subtilt ljudmässigt kontra det en Marshall "Shredmaster" gör för ljudet!


Uttrycket 'det sitter i fingrarna' har aldrig varit mer motiverat.

Att hans karriär eller ton skulle bero på en viss pedal. tjocklek på strängar eller stallet på gitarren är som att påstå att Zlatans framgångar beror på vilka dobbar han har i skorna, ungefär.

40 års turnerande, 25 soloplattor....

_________________



12 May 2018, 10:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Makten wrote:
VM i snake oil. Herregud, tror ni att ni hade hört att Gary låtit "sämre" om han spelat på en helt omoddad gitarr?
Religion är något som förstört stora delar av världen. Låt det inte förstöra gitarrvärlden också.

Därmed inte sagt att små subtila saker inte gör skillnad. Men mest för den som spelar. För lyssnaren låter det mesta ändå precis likadant.


Håller med.
Det är lätt att prylhypen snor den cred musikern borde få.

Om alla små prylar stämmer går ett bra ljud från kanske 9 till 9.2 på ”bra som fan” skalan.
Men flytta micken framför högtalaren i studion 1cm och det gör 10 gånger större skillnad.

Med det sagt, de små sakerna är jätteviktigt för inspirationen för den som skall spela.
Men jag byter nog hellre gitarr än lägger för mycket pilltid på en.

Störst skillnad av gör ju ändå att öva.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 May 2018, 17:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post Re: Gary Moore -och hans gudomliga gitarr ton
Edel wrote:
Det står på den hemsidan du länkade till att gary övervägande går loss på en vit Hamer special på
Run for cover plattan :wink:


Det gjorde han nog. Han håller också i en Hamer på skivans omslag. Gary hade en egen Hamer modell, Gary Moore modellen. Det var i princip en Hamer Special, men med Floyd Rose. Vet inte om den byggdes med lönn- eller mahogny hals. Gary Moore modellen kan inte ha tillverkats i jättemånga ex. Jag har bara sett ett fåtal genom åren.

Gary hade många Hamer's. Han hade också en Standard som var jäkligt cool. Han gillade speciellt de OEM tillverkade Dimarzio paf;ar som Hamer använde. De köpte han flera av direkt från Jol och Hamer, och satte dem i några av sina andra gitarrer.

Image

Jag var på den konserten på Isstadion 1987. Kommer inte ihåg att den var sådär superbra. Men det jag kommer ihåg var att Neil Carter sjöng betydligt bättre lead än Gary. Låtarna var väl aldrig Gary Moores styrka. Run for cover plattan var den bästa han gjorde. I övrigt är det lite so so med låtmaterialet.

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


12 May 2018, 22:58
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 37 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.