View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:18



Reply to topic  [ 6 posts ] 
NGD (Gammal Larrivée renovering klar!) 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post NGD (Gammal Larrivée renovering klar!)
Hade länge sneglat på utländska annonser -på jakt efter en 80-tals Larrivée -och svurit åt skit-CITES. (Dessa har ju en bräda i Ebenholtz.) Helt plötsligt dök en säljes annons på en Larrivée RH-2 1988 upp här på Bojen! Jag trodde fan knappt detta sant! Som en hök slängde man sig över PM-knappen i annonsen; och tänkte: -Säkert någon som hinner före mig.... Men; ta-mig-F: -Jag hann! Kort därefter blev man en stolt ägare till sin första Larrivée gitarr. Vill tillägna ett stort tack till säljaren Patrik (Bojaren; "Zaken").

Har haft några sånna här äldre Larrivées hos mig på olika typer av rep och service. Så jag hade givetvis full koll på att det skulle bli en hel del att göra på gitarren innan den blev som jag ville ha den. När gitarren dök upp för ett antal veckor sedan; har jag jobbat på den mellan kundjobben. I förmiddags blev den äntligen klar:


Image


Gitarren har fått en hel genomgång. Alla komprimeringsfel i gitarren är åtgärdade.

- Omslipad bräda.
- Ombandad med rostfria medium jumbo band.
- Floyd stolparna ompluggade -och omborrade.
- Ny aktiv el -samt aktiva mickar.

Ville medvetet köra en liten tribute till Janne Schaffer -med EMG mickarna. Idag har gitarren fått sträcka på sig för första gången under lite mer krävande omständigheter. Och detta skötte den med bravur! Lång dynamisk och stark AK-ton; som rinner igenom de aktiva mickarna riktigt trevligt. Singlecoil micken i gitarren låter fasen "spot on" Evans mickarna -som Bla Jeff Healey lirade på. Misstänker att detta har att göra med den starka akustiska tonen i instrumentet. Har aldrig hört detta tidigare ur EMG SA mickar. Även humbuckern i stallgropen (EMG 81) -låter mer dynamisk -än puschande hård och aggressiv; som man är van att höra dem. Jag förstår verkligen nu varför Janne Schaffer kör med dessa mickar i sin Larrivée. Mickarna beter sig verkligen annorlunda i just denna typ av gitarr.

Borrade om stallstolparna för standard Floyd bredd (74 mm) -eftersom även detta är fullt kompatibelt med Larrivées låsbara stall. Framtiden får utvisa ifall det åker på ett original Floyd med ett fetare stallblock framöver.

Summa sum: En riktigt skön och lättspelad gura -med en lite annorlunda men bred ljudpalett. Känns som en lojal och stabil arbetshäst -som alltid "är där" när man tar upp den.


/ Jonken


06 May 2018, 20:41
Profile
User avatar

Joined: 04 Jul 2006, 18:17
Posts: 1165
Location: Norrbotten
Post Re: NGD (Gammal Larrivée renovering klar!)
Och som av en slump blev Schaffers Larrivée stulen :shock:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... raumatiskt

Cool gitarr Jonken :D


07 May 2018, 14:09
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: NGD (Gammal Larrivée renovering klar!)
Nut wrote:
Och som av en slump blev Schaffers Larrivée stulen :shock:
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/ ... raumatiskt

Cool gitarr Jonken :D

Utlåningsdax!

_________________
/Marko


07 May 2018, 15:36
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD (Gammal Larrivée renovering klar!)
Men faffan...?
Fy fan vilka svin som tagit den. TOTALT NOLL respekt! Lider verkligen med Janne....
...Och jag som såg fram emot..... -Jävla dynga....

Hoppas verkligen att ALLA sluter upp -och hjälper Janne få tillbaka den.


/ Jonken :cry: :cry: :cry:


07 May 2018, 19:50
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: NGD (Gammal Larrivée renovering klar!)
Cool (!) men ja, en udda tajming efter vad stackars Schaffer råkade ut för.

Ska du kontakta honom eller hans var en helt annorlunda modell?


08 May 2018, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD (Gammal Larrivée renovering klar!)
makatech wrote:
Cool (!) men ja, en udda tajming efter vad stackars Schaffer råkade ut för.

Ska du kontakta honom eller hans var en helt annorlunda modell?

Tackar.
Jo det är en annorlunda modell. Jannes är 3 x SC -med typ minimal storlek på banden. Min är HB + SC -med jumbo band. Och: Nej. Halkan & Co tror jag kommer att styra upp något bra till Janne. Förhoppningsvis bara tills att hans röda Larrivée dyker upp igen.


/ Jonken


08 May 2018, 19:39
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: slartybartfast and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.