View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:44



Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Notläsningen hos oss gitarrister 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
rifle wrote:
Men för böveln är inte noter en likt vanlig skrift nåt som är bra?
Nerskrivet är det väldigt hanterbart jämfört med att hålla det i minnet.
Det är inte riktigt samma sak att ha det inspelat, då måste man lyssna på hela stycket istället för att läsa lite här och var dvs det går mycket fortare med skrift om man kan läsa.
Tillsammans blir det ett mycket starkt verktyg :!:

Ps. Jag kan ej läsa noter och jag spelar mest surpenta så jag behöver det nog inte heller.
Men jag skulle gärna både kunna läsa musik och spela annat än surpenta.


Sund inställning!

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


07 May 2018, 10:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Magnus Olsson wrote:
Makten, nu dividera du bara för att det skall så vara :D


Lite, ja. :mrgreen: Men min poäng är att notsystemet troligen inte alls sett ut som det gör, om det konstruerats idag. Det är för komplicerat och oöverskådligt jämfört med vad det hade kunnat vara.
Det går ju att göra saker som ligger helt utanför de vanliga tonarterna också. Saker som är "fel" enligt teorin men som kan låta bra ändå.

Sen tror jag att vi har helt olika inställning till musik, delvis för att jag bara hobbylirar och du ägnar dig åt det som proffs.
Jag lärde mig att spela gitarr genom att bara härma den musik jag lyssnade till, samt att jag försökte improvisera över låtar istället för att spela exakt samma sak.
Tabbar hittade jag först långt senare och har bara använt det för att lära mig vissa låtar. Jag kan knappt några låtar utan bara spelar.
När jag spelade i band så ägnade vi repen åt att bara improvisera, med väldigt många konstiga tonartsändringar. Då gällde det att lyssna på den som "förde" och försöka göra nåt ballt till det. Sjukt nog funkade det trots att ingen av oss var skolad. Eller så funkade det just därför. Vi hade ingen aning om vad i helsike vi spelade.

Jag säger inte att detta är en bättre metod än noter och harmonilära, men att det går att göra på många olika sätt. Särskilt om man inte bara tänker spela andras musik.


07 May 2018, 11:41
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Makten wrote:
Magnus Olsson wrote:
Makten, nu dividera du bara för att det skall så vara :D


Lite, ja. :mrgreen: Men min poäng är att notsystemet troligen inte alls sett ut som det gör, om det konstruerats idag. Det är för komplicerat och oöverskådligt jämfört med vad det hade kunnat vara.
Det går ju att göra saker som ligger helt utanför de vanliga tonarterna också. Saker som är "fel" enligt teorin men som kan låta bra ändå.

Sen tror jag att vi har helt olika inställning till musik, delvis för att jag bara hobbylirar och du ägnar dig åt det som proffs.
Jag lärde mig att spela gitarr genom att bara härma den musik jag lyssnade till, samt att jag försökte improvisera över låtar istället för att spela exakt samma sak.
Tabbar hittade jag först långt senare och har bara använt det för att lära mig vissa låtar. Jag kan knappt några låtar utan bara spelar.
När jag spelade i band så ägnade vi repen åt att bara improvisera, med väldigt många konstiga tonartsändringar. Då gällde det att lyssna på den som "förde" och försöka göra nåt ballt till det. Sjukt nog funkade det trots att ingen av oss var skolad. Eller så funkade det just därför. Vi hade ingen aning om vad i helsike vi spelade.

Jag säger inte att detta är en bättre metod än noter och harmonilära, men att det går att göra på många olika sätt. Särskilt om man inte bara tänker spela andras musik.


Du får gärna uppfinna ett bättre system (inte menat som ett skämt).
Det har en för lång inkörstid, tar helt enkelt för lång tid och för mycket arbete att bemästra.
Det går nästan inte att spela något som låter rätt som inte går att förklara teoretiskt, alltså att det finns en förklaring på det, det är otroligt mycket bredare än folk som inte studerat det tror. Det går egentligen inte att spela någonting som inte går att förklara med musikteori. Det finns egentligen inget som är fel enligt musikteori heller, bara om det samverkar med tid. Alltså att man spelar "tonen" på fel ställe i förhållande till var kompet är, ett pulsslag före eller efter och den skulle kunna vara helt rätt.

Men ett exempel.
Spela ett riff mellan E och D kvintgrepp på A strängen med en pumpande E sträng bakom (typiskt hårrock på 80-talet grej) och gå sen till ett A kvint grepp. I nästan alla människors öron klingar det A:ett som ett dur, även om ingen ters är med och inget innan i riffet indikerat vad tersen i A ackordet är (som om man spelat ett C - A moll eller C# - A dur).
Många orutinerade som spelar över riffet spelar E moll över hela, vilket låter kanon ända tills A ackordet kommer.
Efter som tersen inte är med i A ackordet blir C tonen i skalan inte rungande supersurt som väcker döda, men det klingar illa. A klangen i kompet vill ha ett C# (som i A dur). En kunnigare snubbe skulle antingen spela E doriskt över hela (eller skippa C tonen varje gång A ackordet ringer). Inget av det är teoretiskt fel, men nästan alla skulle nog uppfatta C tonen som väldigt tveksam om man stannade på den och C# som väldigt trevlig.
Vill man sen vara lite mer avancerad spelar man C fram till A ackordet då man byter till C# (och sen tillbaka igen).
Då får man en ton som plötsligt låter spännande och som "poppar ut".
(Kan illusterar det med ett ljudklipp i kväll om det inte går att förstå mitt svammel).

Samma sak med dur/moll leken i blues. Kan man det blir det underbart gör man det fel blir det bara surt.
Och det är i huvudsak det som skiljer en bra och mindre bra, kunskapen om när man bör göra vad.

Jag vet inte om de sakerna gör ens inställning till musik så olika. Jag tror vi båda vill ha saker som låter bra i våra öron.
Förhållningssättet till att framföra den är nog där det skiljer, skall man göra det ofta och lära sig nya låtar/grejer hela tiden måste man hitta system för att kunna göra det. Då kommer teori in som ett fantastiskt hjälpmedel för att minnas och att göra sannolikhetskalkyler från att hjälpa gehöret med. Allt blir egenskaper som måste samverka för att det skall funka.
Noter skulle kunna hjälpa en att minnas rytmiska figurer och såna saker, men jag använder det inte själv (av anledningen att jag tycker att det är sjukt B att stå på scen och läsa från noter/textblad/ackordanalyser).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


07 May 2018, 12:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Makten wrote:
Men min poäng är att notsystemet troligen inte alls sett ut som det gör, om det konstruerats idag. Det är för komplicerat och oöverskådligt jämfört med vad det hade kunnat vara.
Det går ju att göra saker som ligger helt utanför de vanliga tonarterna också. Saker som är "fel" enligt teorin men som kan låta bra ändå.
........
Vi hade ingen aning om vad i helsike vi spelade.

Jag säger inte att detta är en bättre metod än noter och harmonilära, men att det går att göra på många olika sätt. Särskilt om man inte bara tänker spela andras musik.

Notskrift har egentligen inget med teori och harmonilära att göra.

Notsystemet är snarare för enkelt än för komplicerat. Det finns massor av saker som inte går att notera exakt.
Sen finns det inga fel" enligt teorin , teorin försöker på ett iofs rätt dåligt sätt att förklara olika saker som händer i musik.
Det finns heller inga konstiga tonartsändringar möjligtvis mindre vanliga.
Man kan göra musik på massor av sätt men blir knappast bättre eller sämre av att man inte har en aning.




Magnus Olsson wrote:
Det finns egentligen inget som är fel enligt musikteori heller, bara om det samverkar med tid. Alltså att man spelar "tonen" på fel ställe i förhållande till var kompet är, ett pulsslag före eller efter och den skulle kunna vara helt rätt.
.......
M
/Magnus


Finns inget i fel i tidsaspekt heller , teorin är till för att försöka förklara saker , det är ingen naturlag direkt.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


07 May 2018, 12:42
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Bapman wrote:
Makten wrote:
Men min poäng är att notsystemet troligen inte alls sett ut som det gör, om det konstruerats idag. Det är för komplicerat och oöverskådligt jämfört med vad det hade kunnat vara.
Det går ju att göra saker som ligger helt utanför de vanliga tonarterna också. Saker som är "fel" enligt teorin men som kan låta bra ändå.
........
Vi hade ingen aning om vad i helsike vi spelade.

Jag säger inte att detta är en bättre metod än noter och harmonilära, men att det går att göra på många olika sätt. Särskilt om man inte bara tänker spela andras musik.

Notskrift har egentligen inget med teori och harmonilära att göra.

Notsystemet är snarare för enkelt än för komplicerat. Det finns massor av saker som inte går att notera exakt.
Sen finns det inga fel" enligt teorin , teorin försöker på ett iofs rätt dåligt sätt att förklara olika saker som händer i musik.
Det finns heller inga konstiga tonartsändringar möjligtvis mindre vanliga.
Man kan göra musik på massor av sätt men blir knappast bättre eller sämre av att man inte har en aning.




Magnus Olsson wrote:
Det finns egentligen inget som är fel enligt musikteori heller, bara om det samverkar med tid. Alltså att man spelar "tonen" på fel ställe i förhållande till var kompet är, ett pulsslag före eller efter och den skulle kunna vara helt rätt.
.......
M
/Magnus


Finns inget i fel i tidsaspekt heller , teorin är till för att försöka förklara saker , det är ingen naturlag direkt.


Sant, formulerade mig dåligt. Fel i sammanhanget menat som låter illa.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


07 May 2018, 13:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
pudas wrote:
Ja hur står det till med notläsningen egentligen? Själv ska jag erkänna att det gått från hyffsat bra till att i dag vara icke existerande!
När jag började spela i slutet av sextiotalet och gick på den kommunala musikskolan så var det ju till noter allt spelades, all musik spelades efter noter, alltid, även när man kunde stycket!
Sen när det blev elgitarr och Pop å Rock så var det ju helt papperslöst spelande, man förlitade sig helt på gehör och spelade "efter örat", eventuella fel ersattes med inspiration! För mig var det perfekt då jag alltid haft ett gott gehör och lätt att höra och lära mig melodier och harmonier. Detta funkar ju oftast utmärkt för oss amatörer där glädjen att spela är den största lönen, men i proffsvärlden är ju inte detta alltid möjligt!
I Sverige så var det ju så att Schaffer, Kenny Håkansson, Wadenius, mm som inte i första hand fick alla studiojobben på grund av att dom var Sveriges bästa gitarrister, utan snarare för att dom var utmärkta notläsare! Samma sak i USA/LA med Lukather, Tedesco, etc.
Hur mycket jobbar ni med notläsning, hur mycket används noter bland musikanter i landet i dag bland amatörer och proffs?


Jag har, precis som du, lärt mig noter i slutet av 60-talet på kommunala musikskolan men i.o.m. att elgitarren kom i mina händer tidigt 70-tal började jag helt skramla på gehör och noterna har glömts bort.
Kan möjligen traggla mig igenom ett enkelt stycke som jag har ett hum om hur det ska låta men att från grunden med noter ta till mig ett stycka klarar jag inte längre.

Känner ibland att det är lite ledsamt att den kunskapen försvann och har ibland tänkt att försöka hitta tillbaka till notskriften men jag tror inte jag har tålamodet.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


07 May 2018, 15:29
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Makten wrote:
Magnus Olsson wrote:
Makten, nu dividera du bara för att det skall så vara :D


Lite, ja. :mrgreen: Men min poäng är att notsystemet troligen inte alls sett ut som det gör, om det konstruerats idag. Det är för komplicerat och oöverskådligt jämfört med vad det hade kunnat vara.
Det går ju att göra saker som ligger helt utanför de vanliga tonarterna också.

Det har gjorts många många försök att konstruera nya notsystem. De har alltid varit mycket mer komplicerade och specialiserade än det gamla. Det har alltid slutat med att man behåller det gamla notsystemet som bas, och kompletterar med en massa extrasymboler och instruktioner. Til syvende og sidst handlar det ju om instuktioner som exekverande musiker skall förstå, och det som definierar musik är ju ändå toner, organiserade i tid, så notsystemet kommer nog att överleva det här århundradet också.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


08 May 2018, 10:33
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Jag spelade fiol när jag var barn. Mest för att min mamma ville det tror jag. Kommer inte håg vare sig spel eller noter.

Gitarr har jag spelat sen jag var 16 (1990). Jag började spela gitarr för att kunna göra låtar och fortfarande ser jag det som främsta skälet att spela, trots att det med åren utvecklats till nörderi och viss virtuos förmåga.

Visst hade det varit kul att kunna noter, och kunna sätta sig ner och spela Bach och annat som jag älskar. Men när ska man ha tid att lära sig det när man alltid skriver nya låtar som känns viktigare att färdigställa. Jag ser heller ingen fördel att kunna noter för att skriva ner sina egna kompositioner eftersom det går mycket snabbare att anteckna med kassettporta, vilket jag fortfarande använder - hur mycket tekniken går framåt finns det fortfarande inget snabbare och smidigare sätt att jobba!

Den musikteori jag trots allt besitter ser jag enbart som ett hinder när jag skriver låtar! Det som sker automatiskt är att jag tänker i skalor och annan harmonilära och jag måste anstränga mig för att inte låsa mig i det. Jag känner att jag hade trevligare utlopp för min kreativitet innan jag lärt mig hur tonerna på gitarrhalsen hänger ihop. Jag fattar att vissa ser det mer som ett verktyg men för mig handlar inte komponerande om förståelse utan om kreativt utlopp i sin renaste form.


09 May 2018, 12:54
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Vinyljunkie wrote:
det med åren utvecklats till nörderi och viss virtuos förmåga.
.

Bara 'viss' , har du blivit blygsam plötsligt :oops: Klädsamt tycker jag.

Från Wiki:

Virtuos kallas en tekniskt mycket skicklig konstnär.
Begreppet används främst om musiker, särskilt om pianister.
Ofta förknippas det, i det allmänna språkbruket, med en viss ytlighet,[1] men detta är inget egentligt kännetecken på virtuositet.

_________________



09 May 2018, 16:50
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
det med åren utvecklats till nörderi och viss virtuos förmåga.
.

Bara 'viss' , har du blivit blygsam plötsligt :oops: Klädsamt tycker jag.

Från Wiki:

Virtuos kallas en tekniskt mycket skicklig konstnär.
Begreppet används främst om musiker, särskilt om pianister.
Ofta förknippas det, i det allmänna språkbruket, med en viss ytlighet,[1] men detta är inget egentligt kännetecken på virtuositet.


Som vanligt så hittar du på en massa skit. Jag har aldrig påstått att jag är en grym gitarrist. Men jag kan spela svinsnabba skalor och 6-strängs-sweep och andra typiska shredderprylar. Inte för att jag direkt använder mig av det så ofta men vad är det om det inte är att vara tekniskt skicklig?


09 May 2018, 16:59
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Vinyljunkie wrote:
....
Den musikteori jag trots allt besitter ser jag enbart som ett hinder när jag skriver låtar! Det som sker automatiskt är att jag tänker i skalor och annan harmonilära och jag måste anstränga mig för att inte låsa mig i det. Jag känner att jag hade trevligare utlopp för min kreativitet innan jag lärt mig hur tonerna på gitarrhalsen hänger ihop. Jag fattar att vissa ser det mer som ett verktyg men för mig handlar inte komponerande om förståelse utan om kreativt utlopp i sin renaste form.


Isf verkar det mer som du inte kan nog med teori

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


09 May 2018, 17:51
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Bapman wrote:
Vinyljunkie wrote:
....
Den musikteori jag trots allt besitter ser jag enbart som ett hinder när jag skriver låtar! Det som sker automatiskt är att jag tänker i skalor och annan harmonilära och jag måste anstränga mig för att inte låsa mig i det. Jag känner att jag hade trevligare utlopp för min kreativitet innan jag lärt mig hur tonerna på gitarrhalsen hänger ihop. Jag fattar att vissa ser det mer som ett verktyg men för mig handlar inte komponerande om förståelse utan om kreativt utlopp i sin renaste form.


Isf verkar det mer som du inte kan nog med teori


Det kan vara att vända på myntet ja. Vilket är enklast för samma resultat? Dvs, skriva låtar.


09 May 2018, 18:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Om notläsning och musikteori begränsar ens låtskrivande, är man på helt extrem avantgarde-nivå, när det gäller komponerande. Av de alster jag hört stämmer det inte riktigt in på personen som påstår sig lida av problemet. Men det kanske finns kompositioner av hel annan karaktär, som jag inte fått njuta av?

_________________
Mats


09 May 2018, 18:29
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Vinyljunkie wrote:
Det kan vara att vända på myntet ja. Vilket är enklast för samma resultat? Dvs, skriva låtar.

Skriva låtar kan man göra i vilket fall.
Jag vet inte varför det skulle vara enklare utan teori.
Att förstå sammanhangen i låtarna är en annan sak.

albert wrote:
Om notläsning om musikteori begränsar ens låtskrivande, är man på helt extrem avantgarde-nivå, när det gäller komponerande. Av de alster jag hört stämmer det inte riktigt in på personen som påstår sig lida av problemet. Men det kanske finns kompositioner av hel annan karaktär, som jag inte fått njuta av?

Man kan vara på extrem avantgarde nivå och ha full koll på teori och komponerande.
Finns ingen anledning det skulle vara en motsättning.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


09 May 2018, 18:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Vinyljunkie wrote:

Jag har aldrig påstått att jag är en grym gitarrist. Men jag kan spela svinsnabba skalor och 6-strängs-sweep och andra typiska shredderprylar. Inte för att jag direkt använder mig av det så ofta men vad är det om det inte är att vara tekniskt skicklig?


Om man benämner sig själv som 'virtuos' på ett gitarrforum så kan man nog både få och kunna ta en lätt syrlig om än skämtsam kommentar.
Det epitetet förväntas mer av än bara snabbhet i fingrarna.

Inget att jaga upp sig för, och ingen 'skit' vad du nu fått det ifrån. Ingen smajlgubbe på denna dock.

_________________



09 May 2018, 19:13
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Bapman wrote:
Man kan vara på extrem avantgarde nivå och ha full koll på teori och komponerande.
Finns ingen anledning det skulle vara en motsättning.

Nej, varför skulle det vara det? Men om musikteori och noter hämmar, måste det vara något utanför väldigt vida ramar man vill åstadkomma. Därav mitt sätt att uttrycka mig.

_________________
Mats


09 May 2018, 19:42
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
albert wrote:
Nej, varför skulle det vara det? Men om musikteori och noter hämmar, måste det vara något utanför väldigt vida ramar man vill åstadkomma. Därav mitt sätt att uttrycka mig.


Musikteori försöker bara förklara hur det hänger ihop och det finns absolut inte bara en förklaring.
Noter ett sätt att försöka förmedla musik så nån annan kan spela /alt läsa den etc.
Även utanför väldigt vida ramar.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


09 May 2018, 19:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Bapman wrote:
Musikteori försöker bara förklara hur det hänger ihop och det finns absolut inte bara en förklaring.
Noter ett sätt att försöka förmedla musik så nån annan kan spela /alt läsa den etc.
Även utanför väldigt vida ramar.

Ja ja, jag tror ändå du förstår vad jag menar i förhållande till de uttalanden jag ganska tydligt bemötte.

_________________
Mats


09 May 2018, 20:18
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Skulle vara roligt att veta om det finns folk inom andra konstformer som är lika gitarrister.
Jag lärde mig lite om färg och nu målar jag mycket sämre.
Jag studerade bildkomposition och nu kan jag inte ta lika bra bilder längre.

Jag tror, med all respekt för de som tror annat, att om man blir (eller tror sig bli) hämmad av kundskap så har man inte förstått den eller lärt sig den fel.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 May 2018, 20:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Magnus Olsson wrote:
Skulle vara roligt att veta om det finns folk inom andra konstformer som är lika gitarrister.
Jag lärde mig lite om färg och nu målar jag mycket sämre.
Jag studerade bildkomposition och nu kan jag inte ta lika bra bilder längre.

Jag tror, med all respekt för de som tror annat, att om man blir (eller tror sig bli) hämmad av kundskap så har man inte förstått den eller lärt sig den fel.


Jag är en sån där konstig människa som tror att man inte behöver gå kurser för att vara konstnärlig. Perfekta fotokompositioner enligt "boken" gör inte bilderna bättre, men det kan hjälpa den som tidigare fotograferat helt utan eftertanke.
Man behöver heller inte kunna färglära för att se att komplementfärger funkar tillsammans och att vissa färger skär sig. Och man behöver inte kunna musikteori för att höra vad som låter bra.

Däremot blir man säkert inte sämre på det man gör för att man lär sig teorin. Risken finns dock förstås att man tror att det man gjorde innan var "fel" och därmed dåligt. Att man inte längre följer sitt eget tycke utan börjar lita på att teorin alltid är rätt.
Nu handlar detta om just tycke och smak, men jag tycker personligen att de flesta skolade jätteduktiga gitarristerna är helt ointressanta att lyssna till. Precis som jag tycker att Dream Theater är ett skitdåligt band för att de verkar skriva musik utan att lyssna. Men, det beror säkerligen inte på att de använder noter utan att de har andra mål med sin musik än jag. :wink:

Edit: Här har vi förresten ett ypperligt exempel på där västerländsk musikteori är komplett meningslös: https://www.youtube.com/watch?v=8re6rFj7q10


10 May 2018, 10:15
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Makten wrote:
...
Och man behöver inte kunna musikteori för att höra vad som låter bra.

...
Edit: Här har vi förresten ett ypperligt exempel på där västerländsk musikteori är komplett meningslös: https://www.youtube.com/watch?v=8re6rFj7q10


Vad som låter bra eller inte är upplärt , musikteori eller inte.
Och det finns väl inget i det microtonala stycket som man inte skulle kunna använda västerländsk musikteori på
eller att det skulle vara komplett meningslöst. ( det sista är dock helt subjektivt )

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


10 May 2018, 10:50
Profile WWW

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 800
Location: Go:teborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Läste ”Norrlänningen...” och funderar fortfarande på vad jag skall svara på det. :roll:

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


10 May 2018, 13:36
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Makten wrote:
Jag är en sån där konstig människa som tror att man inte behöver gå kurser för att vara konstnärlig. Perfekta fotokompositioner enligt "boken" gör inte bilderna bättre, men det kan hjälpa den som tidigare fotograferat helt utan eftertanke.
Man behöver heller inte kunna färglära för att se att komplementfärger funkar tillsammans och att vissa färger skär sig. Och man behöver inte kunna musikteori för att höra vad som låter bra.

Däremot blir man säkert inte sämre på det man gör för att man lär sig teorin. Risken finns dock förstås att man tror att det man gjorde innan var "fel" och därmed dåligt. Att man inte längre följer sitt eget tycke utan börjar lita på att teorin alltid är rätt.

Det är väldigt vanligt att förväxla teori med regler. Skolväsendet, du vet.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


10 May 2018, 16:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Bapman wrote:
Vad som låter bra eller inte är upplärt , musikteori eller inte.


Delvis, ja. Men det är ju ingen hemlighet att hjärnan inte tilltalas av dissonans. Spela 5:e band på A-strängen tillsammans med 4:e band på G-strängen. Bänd sedan A-strängen en liten smula, och plötsligt uppstår magi. Det går jämnt ut; den ena tonen är en ren överton av den andra. Noderna sammanfaller.
Det behöver man inte vara upplärd för att höra.

Quote:
Och det finns väl inget i det microtonala stycket som man inte skulle kunna använda västerländsk musikteori på
eller att det skulle vara komplett meningslöst. ( det sista är dock helt subjektivt )


Klart att det går att skriva med noter (stackars sate som måste göra det, dock). Vad jag menar är att det är en avgrund mellan musiken som spelas och västerländsk musikteori, med dess tonarter och skalor.
Exemplet är ganska extremt. Vad jag vill ha sagt är att allt som låter bra inte nödvändigtvis passar i de mallar som finns. :D


10 May 2018, 22:34
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Makten wrote:
Delvis, ja. Men det är ju ingen hemlighet att hjärnan inte tilltalas av dissonans. Spela 5:e band på A-strängen tillsammans med 4:e band på G-strängen. Bänd sedan A-strängen en liten smula, och plötsligt uppstår magi. Det går jämnt ut; den ena tonen är en ren överton av den andra. Noderna sammanfaller.
Det behöver man inte vara upplärd för att höra.

Klart att det går att skriva med noter (stackars sate som måste göra det, dock). Vad jag menar är att det är en avgrund mellan musiken som spelas och västerländsk musikteori, med dess tonarter och skalor.
Exemplet är ganska extremt. Vad jag vill ha sagt är att allt som låter bra inte nödvändigtvis passar i de mallar som finns. :D


Vad som är dissonant är också inlärt.
det räcker att gå till svensk folkmusiks kvartstoner
"Rena" övertoner bildar oren musik
och jag skulle säga att microtonalitet passar
helt in i västerländsk nutida klassisk musikteori

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


10 May 2018, 23:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Bapman wrote:
[Vad som är dissonant är också inlärt.


I någon mån, ja.

Quote:
det räcker att gå till svensk folkmusiks kvartstoner


Kvartstoner kan gå precis lika fint och jämnt upp som västerländska toner. Matematiskt alltså, och därmed även musikaliskt.

Quote:
"Rena" övertoner bildar oren musik


Utveckla gärna!

Quote:
och jag skulle säga att microtonalitet passar
helt in i västerländsk nutida klassisk musikteori


Även här skulle jag vilja ha en förklaring.


11 May 2018, 00:00
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Kvartstoner varierar , de är egentligen inte kvartstoner , tex så kan en kvartston vara 'en för hög liten sekund eller 'en för låg liten sekund ( och inte i halva halvtoner utan mindre eller större etc) m.m. M.m.
Av rena toner så kan man inte få en ren skala eftersom om man tex. staplar rena kvinter på varandra så skiljer sig det när man kommer tillbaka till oktav .
Om man har ren ters så blir kvart och kvint inte helt rena för att få en ren oktav osv osv.
en ren kvint ger en oren ters och kvart gentemot ren oktav och emot varandra.
(Utan att dra in alla andra intervall)
Då har vi inte ens diskuterat olika tonarter.
( där gör de rena kvinterna tex att Gb och F# dur ligger på olika ställe ,dessutom alla intervall som går helt åt helvete , m.m.m.m.)

Det finns ingenting i det mikrotonala stycket som inte går att förklara med västerländsk musikteori.
Jag vet inte ens vad du frågar efter , tempo , harmoniskt sammanhang , melodik , stämföring.
Mikrotonalitet är en del av modern västerländsk musikteori om än inte så vanlig.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


11 May 2018, 00:19
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Quote:
Kvartstoner kan gå precis lika fint och jämnt upp som västerländska toner. Matematiskt alltså, och därmed även musikaliskt

Hmmmm. Det är väl liiite mer komplicerat än så? Det är väl just det dilemmat musiker har brottats med åtminstone sen klaviaturens intåg; Plötsligt har man ett instrument med fixa intervaller, och man är tvungen att kompromissa med det musikaliska. Matematiken ger oss, precis som noterna, bara en aspekt för det extremt komplicerade tonsinnet.
En som har en del att lära ut om dessa saker är Jacob Collier, som verkar kunna röra sig helt fritt mellan olika tonala världar:
https://www.youtube.com/watch?v=tFT5VntIrL0 Eller:
https://www.youtube.com/watch?v=DnBr070vcNE&t=496s 12:41 svarar han på en fråga om mikrotoner

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


11 May 2018, 13:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Makten wrote:
Magnus Olsson wrote:
Skulle vara roligt att veta om det finns folk inom andra konstformer som är lika gitarrister.
Jag lärde mig lite om färg och nu målar jag mycket sämre.
Jag studerade bildkomposition och nu kan jag inte ta lika bra bilder längre.

Jag tror, med all respekt för de som tror annat, att om man blir (eller tror sig bli) hämmad av kundskap så har man inte förstått den eller lärt sig den fel.


Jag är en sån där konstig människa som tror att man inte behöver gå kurser för att vara konstnärlig. Perfekta fotokompositioner enligt "boken" gör inte bilderna bättre, men det kan hjälpa den som tidigare fotograferat helt utan eftertanke.
Man behöver heller inte kunna färglära för att se att komplementfärger funkar tillsammans och att vissa färger skär sig. Och man behöver inte kunna musikteori för att höra vad som låter bra.

Däremot blir man säkert inte sämre på det man gör för att man lär sig teorin. Risken finns dock förstås att man tror att det man gjorde innan var "fel" och därmed dåligt. Att man inte längre följer sitt eget tycke utan börjar lita på att teorin alltid är rätt.
Nu handlar detta om just tycke och smak, men jag tycker personligen att de flesta skolade jätteduktiga gitarristerna är helt ointressanta att lyssna till. Precis som jag tycker att Dream Theater är ett skitdåligt band för att de verkar skriva musik utan att lyssna. Men, det beror säkerligen inte på att de använder noter utan att de har andra mål med sin musik än jag. :wink:

Edit: Här har vi förresten ett ypperligt exempel på där västerländsk musikteori är komplett meningslös: https://www.youtube.com/watch?v=8re6rFj7q10


Man behöver ingenting mer än öron och tid för att skapa musik.
Like lite färglära eller bildkomposition för att måla eller ta bilder.
Min poäng var mer som du är inne på, att kan man skapa musik utan att lära sig något kan man det om man lär sig något (och troligen bättre). När du ogillar skolade nissar är det nog inte för att de är skolad utan att de gör saker du inte gillar.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


11 May 2018, 14:31
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.