View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:32



Reply to topic  [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Metallica, den svarta 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Metallica, den svarta
Hörde Metallicas svarta dubbel-Lp när den kom och fastnade för "The unforgiven", sen dess har jag inte lyssnat alls på dem.
Hittade plattan som CD på Myrorna och slog till, och blev förvånad över hur jäkla bra hela plattan är.
Jag lyssnar ytterst sällan på metal, tyckte genren "tog slut" med tidiga Sabbath och Zeppelin, men det här är bra.

Har förstått att många tycker att Metallica spelar illa etc, klart att det inte är virtuoser man hör, men de får till det rätt bra ändå....
Nyfikenheten är i alla fall väckt; finns det fler plattor med Metallica man bör lyssna på?


04 May 2018, 08:38
Profile

Joined: 22 Apr 2005, 21:53
Posts: 409
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
I nämnd ordning:

Ride the lightning

Master of puppets

...And justice for all


04 May 2018, 08:56
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Metallica, den svarta
Toppen, bättre sent än aldrig! ;-)

Musik måste ju inte vara så komplicerad för att låta bra, oftast handlar det inte om vem som är skickligast att lira gitarr dessutom spelar sången en oerhört stor roll och James har en tung passande röst.

Dessutom finns det olika typer av genrer och stilar beroende på vilket humör man är på, ibland är det bara så skönt att lyssna på tung musik som ger en energi och kraft, andra gånger kanske man vill relaxa.

Om du nu blivit mer nyfiken på tyngre musik (Metallicas svarta är nog en vanlig inkörsport) så har du kanske en hel jäkla massa lyssnande framför dig, kul.


04 May 2018, 09:53
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Metallica, den svarta
Jag växte upp med Metallica. När de släppte ...and justice for all, plattan innan den svarta skivan så tyckte jag att de började balla ur musikaliskt såpass mycket att jag sket i att se dem på den turnén. Den svarta plattan var sista spiken i kistan. Allt jag dyrkade med dem var som bortblåst på den. James Hetfield hade på allvar börjat med sin rytstöniga sångstil, produktionen var plastig, låtarna var sega och tjejer med dunjacka med läderlappar på axlarna gillade dem. Efter det har de om möjligt bara blivit ännu sämre för varje platta de släppt på olika sätt, som kulminerade med Lulu. Den senaste skivan är det bästa de gjort sen den svarta, vilket i sammanhanget inte säger så mycket då den känns extremt sökt och tillgjord. Jag går fortfarande igång på de tre första skivorna samt demolåtarna innan dem men i övrigt så tycker jag de är världens sämsta metalband sett till hur stora de är. Om du (helt oförklarligt! :D )gillar den svarta skivan så kanske du även kommer att gilla de två efterföljande; Load och Re-load, vilka är ganska lika men mer avskalade.


04 May 2018, 12:31
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Metallica, den svarta
Load och Re-Load är ju nästintill hatade av hardcore Metallicafans,men jag tycker dom är bra,rekommenderas!!!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


04 May 2018, 15:45
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
Lulu är väl det album som de flesta har som favorit.


04 May 2018, 16:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Metallica, den svarta
makatech wrote:

Om du nu blivit mer nyfiken på tyngre musik (Metallicas svarta är nog en vanlig inkörsport) så har du kanske en hel jäkla massa lyssnande framför dig, kul.

Det är inte så att jag inte hört metal, men det är inte det bästa jag vet..... Var en period svag för Entombed, det var bra som f-n.
Annars får väl mina husgudar King Crimson och Swans räknas som tämligen tung musik.

CarlM wrote:
Lulu är väl det album som de flesta har som favorit.

Den har jag pga att jag gillar Lou Reed, glömt den dock, häftig men svårlyssnad.


04 May 2018, 17:18
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
Goran wrote:
CarlM wrote:
Lulu är väl det album som de flesta har som favorit.

Den har jag pga att jag gillar Lou Reed, glömt den dock, häftig men svårlyssnad.


Jag skojade bara. Jag vet ingen som begriper sig på Lulu, var sig man är Lou Reed-fan eller Metallica-fan.

Mer seriöst så är det rätt intressant med Metallica eftersom man kan gilla olika skivor av olika anledningar.

"Ride The Lightning" är lätt att alla efter den är på något sätt definitionen av Metallica.

"....And Justice For All" är kanske Metallica som bäst och en klassiker i genren.

Debuten är rå och kul på sitt sätt. Och så har vi förstås "Master of Puppets".... De fyra första är alla klassiker

Min äldste son som bara lyssnar på Metallica och Rammstein har Death Magnetic som favorit. Men han är så ung så att de flesta skivorna var redan gjort när han upptäckte dem via Guitar Hero Metallica.

Reload och Load är underskattade som någon påpekade ovan.

Den senaste tycker jag var överraskande bra och S:t Anger är heller inget dåligt album.

Så det är nog väldigt individuellt hur man rankar Metallicas album.


04 May 2018, 17:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
Metallica avnjutes bäst live, gå på ett gig eller kolla Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=nLmxB38vV-0

_________________



04 May 2018, 19:12
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
St Anger ...ryser in märgen

Förutom fyra första gillar jag Garage inc. Metallica spelar covers på låtar/band som de inspirerats av


04 May 2018, 20:10
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Metallica, den svarta
Jag upptäckte Metallica genom ...And justice for all och blev helt såld efter the ”Black album”. Därefter har de inte gjort så himla mycket jag orkar lyssna på tyvärr. Men sån tur att deras tidiga alster är desto bättre. Jag håller nog Ride the Lightning som bäst följt av Kill ’Em All och Master of Puppets.

Det är synd att jag inte orkar med deras senare skivor men det är ju en helt annnan musik och den passar inte min smak. Jag har faktiskt försökt...


04 May 2018, 21:24
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Metallica, den svarta
Har inte alls fastnat för det tidiga. Inte heller för det senare. Däremot har jag fastnat för Black Album, och allra mest Enter Sandman.


04 May 2018, 22:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Metallica, den svarta
lpstd wrote:
Har inte alls fastnat för det tidiga. Inte heller för det senare. Däremot har jag fastnat för Black Album, och allra mest Enter Sandman.

Precis så är det "okreddiga" men rätta svaret!

_________________
Mats


04 May 2018, 22:58
Profile

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Metallica, den svarta
Att Metallica blev så stora beror väldiigt mycket på hur dom slog igenom.
På åttiotalet vara Metallica i stort sett ett underground band.
Några inbitna fans fanns så klart från början här i Sverige och i många andra länder, men dom flesta visste
inte ens om att dom fanns.
När dom gjorde black album (-91(inte säker)upptäkte jag dom genom mtv som många andra och
blev helt tagen.
När man sen började kolla i deras back-katalog märkte jag med många andra att
dom fyra första skivorna innan var minst 20gånger bättre!
Det var dom skivorna som gjorde dom stora,när folk (stora massan)äntligen började lyssna på skivorna
tio år efter första skivsläpp.
Kea bäst energi,Rtl bäst ljud/låtar,Mop bäst om man måste välja,Ajfa bäst malet,
Ba helt okej(bästa tung gunget).
Önskar dock att James började spela på en Marshall igen.
Dom förtjänar all framfång dom haft.
Man får vad man förtjänar :D


05 May 2018, 01:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Metallica, den svarta
albert wrote:
lpstd wrote:
Har inte alls fastnat för det tidiga. Inte heller för det senare. Däremot har jag fastnat för Black Album, och allra mest Enter Sandman.

Precis så är det "okreddiga" men rätta svaret!


Om ocreddigt innebär plastig produktion och inställsamma låtar.


05 May 2018, 12:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Metallica, den svarta
Mike Leaf wrote:
Metallica avnjutes bäst live, gå på ett gig eller kolla Youtube

https://www.youtube.com/watch?v=nLmxB38vV-0


Jag såg dem härom året. Det var så mycket skämskudde att jag gick innan de spelat klart. Lars Ulrich spelar trummor lika bra som Paul Stanley sjunger nuförtiden.


05 May 2018, 12:04
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Metallica, den svarta
Vinyljunkie wrote:
Jag växte upp med Metallica. När de släppte ...and justice for all, plattan innan den svarta skivan så tyckte jag att de började balla ur musikaliskt såpass mycket att jag sket i att se dem på den turnén. Den svarta plattan var sista spiken i kistan.


...och James Hetfield grät bergis hela vägen till banken...

Vinyljunkie wrote:
... och tjejer med dunjacka med läderlappar på axlarna gillade dem.


Men snälla... den kommentaren skulle ju kunnat vara med i dokumentären om "bröderna Hårdrock" och man brukar ju generellt tycka lite synd om dem i deras enfald.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


05 May 2018, 14:08
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Metallica, den svarta
glassfinger dömer band utifrån hur mycket de säljer och helt utan kulturellt helhetsperspektiv. Är du moderat?


05 May 2018, 14:28
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Metallica, den svarta
-Det korta svaret är -Nej!

_________________
http://www.ergopikk.com


05 May 2018, 14:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Metallica, den svarta
Vinyljunkie wrote:
Om ocreddigt innebär plastig produktion och inställsamma låtar.

Nä, nu blandar du ihop det med Kiss och glamrock.

_________________
Mats


05 May 2018, 15:59
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Metallica, den svarta
Kincaid wrote:
Förutom fyra första gillar jag Garage inc. Metallica spelar covers på låtar/band som de inspirerats av

Kul att de gjort grejor med två av mina absoluta favoriter - Blue Öyster Cult och Budgie. Mindre kul att Astronomy-versionen inte är nån höjdare och att de valt två av Budgie's sämre låtar.

_________________
Mats


05 May 2018, 19:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
Master Of Puppets. Kanske den bästa metal-låten någonsin!

Jag är inget fan av nya Metallica, deras fyra första plattor är dock väldigt bra, plus Black Album. Första plattan är lite annorlunda. Dock så har alla plattorna i början ett eget sound och man måste givetvis lyssna på alla annars vet man ingenting om Metal.


06 May 2018, 21:28
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Metallica, den svarta
Vinyljunkie wrote:
glassfinger dömer band utifrån hur mycket de säljer och helt utan kulturellt helhetsperspektiv. Är du moderat?

Är du forumets bitch?


06 May 2018, 22:22
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Metallica, den svarta
gretschen wrote:
Load och Re-Load är ju nästintill hatade av hardcore Metallicafans,men jag tycker dom är bra,rekommenderas!!!


//Robban

Load och Re-load var ju iaf ett försök att göra något nytt efter svarta.
Gissar att de hade ganska rejäl skrivkramp då, det hade nog varit väldigt svårt att "göra om" svarta med bättre låtar.

"Problemet" med Load, Re-load och även St Anger är ju att de är helt OK skivor - men det är inte Metallica. Inte som Metallica lät i början. Som alla fans vill att Metallica SKA låta.

Skall tillstå att det var länge sen jag lyssnade på Metallica öht och dyker de upp på radio byter jag reflexmässigt kanal (utom kanske om det är "Master of Puppets"). Jag har nog helt enkelt lyssnat sönder dom.

EDIT ...and justice for all är ett mästerverk. Den borde jag kanske faktiskt lyssna på någon gång.


07 May 2018, 10:18
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Metallica, den svarta
HRJ wrote:
gretschen wrote:
Load och Re-Load är ju nästintill hatade av hardcore Metallicafans,men jag tycker dom är bra,rekommenderas!!!


//Robban

Load och Re-load var ju iaf ett försök att göra något nytt efter svarta.
Gissar att de hade ganska rejäl skrivkramp då, det hade nog varit väldigt svårt att "göra om" svarta med bättre låtar.

"Problemet" med Load, Re-load och även St Anger är ju att de är helt OK skivor - men det är inte Metallica. Inte som Metallica lät i början. Som alla fans vill att Metallica SKA låta.



Jag tycker Load och Re-Load snarare är den naturliga utvecklingen efter den svarta skivan. De är ungefär det samma - ett f.d thrash-band som försöker spela rock och som försöker mer och mer för varje ny skiva och också misslyckas i lika stor utsträckning.

Sen finns det gott om Metallica-fans som upptäckte dem först på 90-talet och som ser den perioden som den bästa, jag har träffat många såna. De tillhör en yngre generation bara.


07 May 2018, 12:15
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Metallica, den svarta
makatech wrote:
Vinyljunkie wrote:
glassfinger dömer band utifrån hur mycket de säljer och helt utan kulturellt helhetsperspektiv. Är du moderat?

Är du forumets bitch?


Möjligt, men frågeställningen var genuint ärlig från min sida.


07 May 2018, 12:18
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Metallica, den svarta
albert wrote:
Vinyljunkie wrote:
Om ocreddigt innebär plastig produktion och inställsamma låtar.

Nä, nu blandar du ihop det med Kiss och glamrock.


Ta du och lyssna på Hotter than hell-plattan och kom tillbaks sen.


07 May 2018, 12:19
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Metallica, den svarta
Vinyljunkie wrote:
Möjligt, men frågeställningen var genuint ärlig från min sida.

;-)


07 May 2018, 13:44
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Metallica, den svarta
Att bli kommersiella med den svarta plattan var ett medvetet val av Metallica, en chansning där man visste man skulle förlora 'credd' och en hel del
gamla fans.

Varför?

Ja förtom den uppenbara fördelen att tjäna massor av pengar och spela för en större publik kan man ju tänka sig att de såg sin tid som ledande i den gamla genren
som delvis hotad.

IBLAND brukar det kallas att man utvecklas musikaliskt men det är kanske inte så poppis hos såna som VJ som bara vill ha de klassiska grejerna om och om igen (lite som en Gibson LP) 8)

_________________



07 May 2018, 13:55
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Metallica, den svarta
Mike Leaf wrote:
Att bli kommersiella med den svarta plattan var ett medvetet val av Metallica, en chansning där man visste man skulle förlora 'credd' och en hel del
gamla fans.

Varför?

Ja förtom den uppenbara fördelen att tjäna massor av pengar och spela för en större publik kan man ju tänka sig att de såg sin tid som ledande i den gamla genren
som delvis hotad.

IBLAND brukar det kallas att man utvecklas musikaliskt men det är kanske inte så poppis hos såna som VJ som bara vill ha de klassiska grejerna om och om igen (lite som en Gibson LP) 8)


Jag vill inte alls ha de klassiska skivorna med Metallica om och om igen. De lyssnade jag sönder redan i ungdomen. Föredrar nya thrash-band/skivor 2018. F.K.Ü., Vektor, Havok mm.

Vilka nya thrash metal-skivor har du köpt det senaste året Mike?


07 May 2018, 14:28
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 49 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.