View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:05



Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Notläsningen hos oss gitarrister 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Notläsningen hos oss gitarrister
Ja hur står det till med notläsningen egentligen? Själv ska jag erkänna att det gått från hyffsat bra till att i dag vara icke existerande!
När jag började spela i slutet av sextiotalet och gick på den kommunala musikskolan så var det ju till noter allt spelades, all musik spelades efter noter, alltid, även när man kunde stycket!
Sen när det blev elgitarr och Pop å Rock så var det ju helt papperslöst spelande, man förlitade sig helt på gehör och spelade "efter örat", eventuella fel ersattes med inspiration! För mig var det perfekt då jag alltid haft ett gott gehör och lätt att höra och lära mig melodier och harmonier. Detta funkar ju oftast utmärkt för oss amatörer där glädjen att spela är den största lönen, men i proffsvärlden är ju inte detta alltid möjligt!
I Sverige så var det ju så att Schaffer, Kenny Håkansson, Wadenius, mm som inte i första hand fick alla studiojobben på grund av att dom var Sveriges bästa gitarrister, utan snarare för att dom var utmärkta notläsare! Samma sak i USA/LA med Lukather, Tedesco, etc.
Hur mycket jobbar ni med notläsning, hur mycket används noter bland musikanter i landet i dag bland amatörer och proffs?

_________________
pudas


05 May 2018, 09:02
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Jag kan tyvärr inte läsa noter.
Fick aldrig gå på kommunala musikskolan så jag har lfått lära mig själv. Och då har inte prioriteringen hamnat på att läsa noter. :)
Har dessutom alltid bara spelat i band, och jag har ett annat yrke än att spela gitarr så jag har aldrig heller haft behovet.

_________________
http://www.pigsinspace.se


05 May 2018, 09:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
pudas wrote:
Ja hur står det till med notläsningen egentligen? Själv ska jag erkänna att det gått från hyffsat bra till att i dag vara icke existerande!
När jag började spela i slutet av sextiotalet och gick på den kommunala musikskolan så var det ju till noter allt spelades, all musik spelades efter noter, alltid, även när man kunde stycket!
Sen när det blev elgitarr och Pop å Rock så var det ju helt papperslöst spelande, man förlitade sig helt på gehör och spelade "efter örat", eventuella fel ersattes med inspiration! För mig var det perfekt då jag alltid haft ett gott gehör och lätt att höra och lära mig melodier och harmonier.

Känner igen mig mycket i detta :) Var (är?) väldigt bra på gehör och på att uppfatta hur ett band lirar i en låt som ska "tas ut".
Av proffsen så tror jag att Adrian Belew t.ex. inte kunde läsa noter när han lirade med Zappa.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


05 May 2018, 11:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Jag läser noter helt ok efter att ha spelat klassisk gitarr tre år på folkhögskola. Det är mycket snack om att man förlorar spelkänsla om man lär sig noter och hur musikteori fungerar men mitt bluesspel funkar än. Scott Henderson är ju en kille som brukar prata om att det är bättre att lära sig på gehör osv. Det är ju inte svart eller vitt. Man kan klara sig hur bra som helst på gehör, det säger jag inget om men den som ska vikariera i tex ett storband och inte kan läsa noter, då blir det konstigt. Allt man lär sig är bra.


05 May 2018, 18:50
Profile

Joined: 24 Jan 2006, 01:20
Posts: 217
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Spelar klassiskt piano (Chopin, Bach, Debussy etc) och har spelat klassisk gitarr upp i tonåren innan jag tröttnade så jag är rätt bra på noter. Har även gått på musikteori och gehörslära i flera år. Försökte dock undvika notläsning i så stor utsträckning som möjligt och klarade mig länge på gott minne och gehör.
Elgitarr är jag i princip helt självlärd på och har alltid varit mitt "fria" instrument, bortom alla krav från tråkiga lärare. Det är så extremt att när jag spelar elgitarr kopplar jag liksom bort mkt av nottänkandet. Jag spelar nästan bara på gehör. Men när jag sätter mig vid pianot så tänker jag nästan bara noter.
Jag skulle egentligen rekommendera alla att lära sig noter och harmonilära. Vill man spela ex jazz och fusion är det en oerhörd fördel ju mer du kan av den varan. De stora jazzmusikerna som var självlärda (ex Charlie Parker, Wes Montgomery) hade alla vuxit upp med möjligheten att lyssna på (live) och jamma med bra jazzmusiker från de varit mkt unga. Den fördelen har inte de flesta.
Dessutom kan det vara väldigt kul att spela musik rakt av bladet. Jag tycker att det är skitkul att spela pianomusik prima vista. Det blir fin musik direkt.


05 May 2018, 19:22
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Jag kunde läsa rätt bra när jag pluggade på GIT.
Men då det aldrig används i verkliga livet har jag i princip tappat det helt.
Försökte hålla det uppe i början men motivationen dog helt tillsist.

Jag har gjort fler speljobb än jag kan räkna (+2500), både live och i studio, och har inte kommit i kontakt med ett enda notblad. Ackordanalyser ser man ibland, men sällan ens med rytmik i dem.
Förutom i diken och filmmusik (och några till jag glömmer) är det extremt ovanligt i dag.
Musikbranschen och musiken i den är så extremt annorlunda nu mot hur den var förr, då var ett studiojobb att gå in och spela ett skrivet arr, så är det ju i princip aldrig längre. Resan från när populärmusik var jazz till nu är lång.

Bara på den tid jag varit aktiv har det ändrats, de första studiojobb jag gjorde var oftast att de hade en klar idé om vad det vill ha. Det gick mer och mer åt ”kom på något som får det att lyfta” till att nu vara ”sätt en vers och en reff, sen klipper vi ihop något”.

Att lära sig fort på gehör och snabbt få idéer är det som krävs i dag, och live att kunna sjunga.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 May 2018, 20:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Jag har kunnat noter rätt bra eftersom jag spelade det idiotiska och meningslösa instrumentet blockflöjt i 6 år i musikskolan. Varför man sätter nån på det kan man undra eftersom det som sagt är helt oanvändbart i alla praktiska situationer utom väldigt underliga sådana, som ingen normal människa kommer komma i kontakt med.

Hur som helst, jag anser att notsystemet är kass. Det är sjukt ologiskt uppbyggt med alla b och # istället för att ha ett system där VARJE halvton finns med och skrivs ut som den är. Man blir ju helt kollrig av att försöka hålla reda på vilken not som är höjd eller sänkt.
För gitarr är det ett extra elände eftersom samma ton kan tas på flera ställen. Ännu mer ologiskt och kass om man inte spelar klassisk musik för att tjäna pengar. Ser inte direkt vitsen i andra syften.

Har flera gånger försökt läsa harmonilära men ruttnat just för att all litteratur utgår från noter. Det funkar liksom inte på hobbynivå då. Så jag kör bara på gehör och genom att härma andra.
Vad som däremot är utmärkt är tabbar + noter, eftersom noterna talar om tonlängd, pauser, och så vidare.


05 May 2018, 20:56
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Makten wrote:
Jag har kunnat noter rätt bra eftersom jag spelade det idiotiska och meningslösa instrumentet blockflöjt i 6 år i musikskolan. Varför man sätter nån på det kan man undra eftersom det som sagt är helt oanvändbart i alla praktiska situationer utom väldigt underliga sådana, som ingen normal människa kommer komma i kontakt med.

Hur som helst, jag anser att notsystemet är kass. Det är sjukt ologiskt uppbyggt med alla b och # istället för att ha ett system där VARJE halvton finns med och skrivs ut som den är. Man blir ju helt kollrig av att försöka hålla reda på vilken not som är höjd eller sänkt.
För gitarr är det ett extra elände eftersom samma ton kan tas på flera ställen. Ännu mer ologiskt och kass om man inte spelar klassisk musik för att tjäna pengar. Ser inte direkt vitsen i andra syften.

Har flera gånger försökt läsa harmonilära men ruttnat just för att all litteratur utgår från noter. Det funkar liksom inte på hobbynivå då. Så jag kör bara på gehör och genom att härma andra.
Vad som däremot är utmärkt är tabbar + noter, eftersom noterna talar om tonlängd, pauser, och så vidare.


Jag tycker (med några få undantag) att notsystemet är genialiskt.
All information man behöver är ju där och väldigt tydligt.
Höjda eller sänkta toner är ju självklart, tonarten berättar det ju direkt.
Och det är ju antingen höjt eller sänkt, aldrig båda i samma låt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


05 May 2018, 22:30
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Nope, jag kan inget med noter eller tabs å sånt. Det hindrar mej inte från att skriva avancerade låtar. Jag har ett jävla bra gehör.

Kul att musikteoriläraren på folkhögskolan sa att jag kommer aldrig kunna skriva låtar om jag inte "lär mej musikteori" (jag fick IG)

Och när han själv spelade fel utanför tonarten (trots att han blängde på notpapper!!!) på skolavslutningen så gick jag fram efteråt och påpekade det och han vägrade erkänna det. :lol:

Äkta surgubbe.


05 May 2018, 23:21
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Dexter wrote:
Spelar klassiskt piano (Chopin, Bach, Debussy etc) och har spelat klassisk gitarr upp i tonåren innan jag tröttnade så jag är rätt bra på noter. Har även gått på musikteori och gehörslära i flera år. Försökte dock undvika notläsning i så stor utsträckning som möjligt och klarade mig länge på gott minne och gehör.
Elgitarr är jag i princip helt självlärd på och har alltid varit mitt "fria" instrument, bortom alla krav från tråkiga lärare. Det är så extremt att när jag spelar elgitarr kopplar jag liksom bort mkt av nottänkandet. Jag spelar nästan bara på gehör. Men när jag sätter mig vid pianot så tänker jag nästan bara noter.
Jag skulle egentligen rekommendera alla att lära sig noter och harmonilära. Vill man spela ex jazz och fusion är det en oerhörd fördel ju mer du kan av den varan. De stora jazzmusikerna som var självlärda (ex Charlie Parker, Wes Montgomery) hade alla vuxit upp med möjligheten att lyssna på (live) och jamma med bra jazzmusiker från de varit mkt unga. Den fördelen har inte de flesta.
Dessutom kan det vara väldigt kul att spela musik rakt av bladet. Jag tycker att det är skitkul att spela pianomusik prima vista. Det blir fin musik direkt.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


Last edited by Axewall on 07 May 2018, 04:44, edited 1 time in total.



06 May 2018, 01:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Tvåtakt wrote:
Nope, jag kan inget med noter eller tabs å sånt. Det hindrar mej inte från att skriva avancerade låtar. Jag har ett jävla bra gehör.

Kul att musikteoriläraren på folkhögskolan sa att jag kommer aldrig kunna skriva låtar om jag inte "lär mej musikteori" (jag fick IG)

Och när han själv spelade fel utanför tonarten (trots att han blängde på notpapper!!!) på skolavslutningen så gick jag fram efteråt och påpekade det och han vägrade erkänna det. :lol:

Äkta surgubbe.


Korkad lärare.
Men rätt dumt av dig också att inte ta chansen att lära dig teori när du ändå var där (noter och tabs är inte alls samma sak, och klart mindre viktigt).

Säger inte att man inte kan göra musik för att man inte kan teori, långt ifrån.
Ursprungsideen till låtar kommer inte därifrån.
Men man får så otroligt mycket enklare, och mer varierat, att göra en färdig låt av ursprungsideen.

Teori är en karta, men bara hittar fram så mycket fortare och kan omedelbart se hundra olika vägar fram.

Spelar man harmoniskt avancerad musik är det i princip en nödvändighet med teori.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 May 2018, 08:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Dexter wrote:
Spelar klassiskt piano (Chopin, Bach, Debussy etc) och har spelat klassisk gitarr upp i tonåren innan jag tröttnade så jag är rätt bra på noter. Har även gått på musikteori och gehörslära i flera år. Försökte dock undvika notläsning i så stor utsträckning som möjligt och klarade mig länge på gott minne och gehör.
Elgitarr är jag i princip helt självlärd på och har alltid varit mitt "fria" instrument, bortom alla krav från tråkiga lärare. Det är så extremt att när jag spelar elgitarr kopplar jag liksom bort mkt av nottänkandet. Jag spelar nästan bara på gehör. Men när jag sätter mig vid pianot så tänker jag nästan bara noter.
Jag skulle egentligen rekommendera alla att lära sig noter och harmonilära. Vill man spela ex jazz och fusion är det en oerhörd fördel ju mer du kan av den varan. De stora jazzmusikerna som var självlärda (ex Charlie Parker, Wes Montgomery) hade alla vuxit upp med möjligheten att lyssna på (live) och jamma med bra jazzmusiker från de varit mkt unga. Den fördelen har inte de flesta.
Dessutom kan det vara väldigt kul att spela musik rakt av bladet. Jag tycker att det är skitkul att spela pianomusik prima vista. Det blir fin musik direkt.


Ja, notläsning blir ju en outtömlig källa till inspiration om man använder det rätt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 May 2018, 08:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Roligt att läsa att jag inte är ensam i mitt något kluvna förhållande till noter!
Kunskaper är ju aldrig tunga att bära, men tydligen så kan man ju klara sig rätt så bra utan notläsning även i mer seriösa sammanhang!

Helt klart så är det skillnad mellan olika instrument i hur svårt det är att lära sig notläsning. Det faktum att samma ton oftast finns på flera ställen på greppbrädan gör ju att fingersättning kan behöva finslipas innan det sitter på bästa sätt. På ett Piano ligger ju allt utlagt i rätt ordning och varje ton har bara en tangent!

Att notsystemet skulle vara kasst tror jag inte alls på, men inte optimalt, men mycket av dom mer elgitarr specifika grejerna har det väl utvecklats noteringar för?
Jag har för mig att Steve Vai blev anställd av Zappa för att i första hand skriva ner Zappas gitarrspel och även att utveckla notering för just elgitarren!

_________________
pudas


06 May 2018, 08:46
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Jag tror man måste se skillnaderna mellan att spela/skapa, harmonilära och noter, de har ju egentligen ingenting med varandra att göra.

Noter är kommunikation, något för att förmedla hur musik skall låta till andra som skall spela det utan att det ha hört det förr (eller åt andra hållet, att spela det själv utan att ha hört det).

Harmonilära (teori) är en förklaring av musik, alltså ett inlärningsverktyg och en karta som hjälper en att hitta fram mycket snabbare. Som en idébank att hitta lösningar i. Ett verktyg som gör att man kan spela över en ackordföljd man aldrig hört första gången den spelas. Även ett enormt hjälpmedel för ens gehör.

Spela och/eller skapa blir hjälpt av teori men det är långtifrån något man måste kunna (undantaget harmoniskt avancerad musik). Hur bra gehör man än har kan man inte ta sig igenom jazzharmonik de första gångerna man skall spela det utan att förstå det harmoniskt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 May 2018, 09:04
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Det enda jag kan om noter är

halvnot och helnöt,
varav helnöt är gottigast...

:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


06 May 2018, 15:34
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Jag har aldrig kunnat spela efter noter och aldrig någonsin känt ett behov av det heller.
Bara tanken att "kopiera" ett stycke musik m h a noter är för mig absurd, hur kul kommer det att låta....
Musik, för mig, är skapande med hjälp av känsla, ett äventyr och experiment. Men så spelar jag numera ytterst ogärna inför publik, så jag kan göra exakt vad jag vill. Musik har aldrig varit, inte ens tänkt som, ett yrke utan en hobby fylld av glädje. Som skillnaden mellan yrkesfiskare kontra sportfiskare.

Dock gillar jag Zappa och vad jag vet skrev han ner det mesta av sin musik på noter, dock med fria partier, så allt som har med noter att göra är inte av ondo naturligtvis.

Men tanken slår mig, och det är en ärlig fråga, skulle det vara möjligt skriva ner musik av Howling Wolf, AC/DC eller Hendrix?
Och att sedan var och en, som kan läsa noter och spela det hela rent tekniskt, skulle kunna återskapa musiken som den lät "från början"?
Vad nu vitsen skulle vara med det i o f s....
Kort sagt; har noteringssystemet de "verktyg" som krävs för att få med alla nyanser etc i ovan nämnda exempel?
Klart man inte kan notera hur Angus Young hade sin förstärkare ställd o dyl, men för övrigt?


06 May 2018, 16:25
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Magnus Olsson wrote:
Jag tycker (med några få undantag) att notsystemet är genialiskt.
All information man behöver är ju där och väldigt tydligt.
Höjda eller sänkta toner är ju självklart, tonarten berättar det ju direkt.
Och det är ju antingen höjt eller sänkt, aldrig båda i samma låt.


På vilket sätt är det logiskt om man ändrar tonart titt som tätt? Blir ju skitjobbigt att komma ihåg vad som stod först i raden om det ändras här och där.
Skulle man ha 12 positioner istället så hade man helt sluppit det och man hade inte behövt kunna ett skvatt om tonarter för att spela rätt.

Magnus Olsson wrote:
Spelar man harmoniskt avancerad musik är det i princip en nödvändighet med teori.


Nä. Man kan använda öronen och spela det som låter bra också. Utan att ha en aning om vad man spelar i för tonart eller nånting. :mrgreen:


06 May 2018, 16:56
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Makten wrote:
Magnus Olsson wrote:
Jag tycker (med några få undantag) att notsystemet är genialiskt.
All information man behöver är ju där och väldigt tydligt.
Höjda eller sänkta toner är ju självklart, tonarten berättar det ju direkt.
Och det är ju antingen höjt eller sänkt, aldrig båda i samma låt.


På vilket sätt är det logiskt om man ändrar tonart titt som tätt? Blir ju skitjobbigt att komma ihåg vad som stod först i raden om det ändras här och där.
Skulle man ha 12 positioner istället så hade man helt sluppit det och man hade inte behövt kunna ett skvatt om tonarter för att spela rätt.

Magnus Olsson wrote:
Spelar man harmoniskt avancerad musik är det i princip en nödvändighet med teori.


Nä. Man kan använda öronen och spela det som låter bra också. Utan att ha en aning om vad man spelar i för tonart eller nånting. :mrgreen:


Det skulle bli väldigt mycket svårare att läsa än vad som finns nu.
Tonart hör man ju ändå, man behöver inte komma ihåg den.

Jo, det kan man, det tar bara väldigt lång tid.
Lagom till man klurat ut vad som funkar över tonart 1 har den redan bytt 4 gånger.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 May 2018, 17:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Magnus Olsson wrote:
Det skulle bli väldigt mycket svårare att läsa än vad som finns nu.
Tonart hör man ju ändå, man behöver inte komma ihåg den.


Om du har såpass bra gehör att du redan vet, vad ska du ha noter till då?

Quote:
Jo, det kan man, det tar bara väldigt lång tid.
Lagom till man klurat ut vad som funkar över tonart 1 har den redan bytt 4 gånger.


Fast nu skrev du ju att teori är nödvändigt om man ska spela harmoniskt avancerad musik, vilket ju inte har med saken att göra. :wink:
Man kan till exempel skriva sådan musik, utan noter. Utan att ha en aning om varför det låter som det låter. Och man kan lära sig utantill utan tillstymmelse till teoretisk kunskap.

Edit: Tabbar + lyssna på det man vill spela är ett bra exempel. Krävs noll teori, utom att förstå tabbar, vilket tar typ 5 minuter att lära sig.


06 May 2018, 19:18
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Goran wrote:

Men tanken slår mig, och det är en ärlig fråga, skulle det vara möjligt skriva ner musik av Howling Wolf, AC/DC eller Hendrix?
Och att sedan var och en, som kan läsa noter och spela det hela rent tekniskt, skulle kunna återskapa musiken som den lät "från början"?
Vad nu vitsen skulle vara med det i o f s....
Kort sagt; har noteringssystemet de "verktyg" som krävs för att få med alla nyanser etc i ovan nämnda exempel?
Klart man inte kan notera hur Angus Young hade sin förstärkare ställd o dyl, men för övrigt?

Bluesgunget, dvs honka-honka lär inte gå att skriva i noter.


06 May 2018, 20:00
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Magnus Olsson wrote:
Tvåtakt wrote:
Nope, jag kan inget med noter eller tabs å sånt. Det hindrar mej inte från att skriva avancerade låtar. Jag har ett jävla bra gehör.

Kul att musikteoriläraren på folkhögskolan sa att jag kommer aldrig kunna skriva låtar om jag inte "lär mej musikteori" (jag fick IG)

Och när han själv spelade fel utanför tonarten (trots att han blängde på notpapper!!!) på skolavslutningen så gick jag fram efteråt och påpekade det och han vägrade erkänna det. :lol:

Äkta surgubbe.


Korkad lärare.
Men rätt dumt av dig också att inte ta chansen att lära dig teori när du ändå var där (noter och tabs är inte alls samma sak, och klart mindre viktigt).

Säger inte att man inte kan göra musik för att man inte kan teori, långt ifrån.
Ursprungsideen till låtar kommer inte därifrån.
Men man får så otroligt mycket enklare, och mer varierat, att göra en färdig låt av ursprungsideen.

Teori är en karta, men bara hittar fram så mycket fortare och kan omedelbart se hundra olika vägar fram.

Spelar man harmoniskt avancerad musik är det i princip en nödvändighet med teori.

/Magnus


Bara för att jag inte LÄST musikteori betyder det ju inte att jag KAN det.

Vissa har ju läst men kan det ändå inte.

Du kan väl peka ut alla ställen i exempelvis den här låten som låter felskrivet... lycka till 8)
https://www.youtube.com/watch?v=1LhnQDQRUM4
(produktionen suger men skit i det, lyssna på gitarrerna osv bara)

Jag har aldrig haft problem att skriva saker som makes sense.
Betyder det att allt jag skriver är perfekt? NEJ
Men jag vet vad jag gör iallafall. Sedan kan man ju retrospekt märka att "oj den låten va ju rena möget" å det gör jag ofta, vilket gör att jag alltid försöker bättra mitt låtskrivande utifrån tidigare erfarenheter.

Men däremot får man leta jävligt noga om man ska hitta nåt som låter "musikteoretiskt inkorrekt" i nåt jag gjort.


06 May 2018, 20:05
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Makten wrote:
Magnus Olsson wrote:
Det skulle bli väldigt mycket svårare att läsa än vad som finns nu.
Tonart hör man ju ändå, man behöver inte komma ihåg den.


Om du har såpass bra gehör att du redan vet, vad ska du ha noter till då?

Quote:
Jo, det kan man, det tar bara väldigt lång tid.
Lagom till man klurat ut vad som funkar över tonart 1 har den redan bytt 4 gånger.


Fast nu skrev du ju att teori är nödvändigt om man ska spela harmoniskt avancerad musik, vilket ju inte har med saken att göra. :wink:
Man kan till exempel skriva sådan musik, utan noter. Utan att ha en aning om varför det låter som det låter. Och man kan lära sig utantill utan tillstymmelse till teoretisk kunskap.

Edit: Tabbar + lyssna på det man vill spela är ett bra exempel. Krävs noll teori, utom att förstå tabbar, vilket tar typ 5 minuter att lära sig.


Makten, nu dividera du bara för att det skall så vara :D

För att det skall finnas TAB är musiken redan skriven. För att lära sig den behövs ingenting mer än tid att träna in vart du skall trycka. Lite som att skriva av en bok.

För att skapa över harmoniskt avancerad musik behöver du teori, eller väldigt mycket tid.
Hur bra gehör du än har kan du inte ta dig igenom, till exempel gigant step, de första 50 gångerna du försöker utan teori att luta dig emot. Du kan skriva sådan musik men utan att leta dig tunt över den 1000 gånger kan du inte spela över den.

Gehör är det bästa man kan ha och det hjälper med massor av saker, men det hjälper inte med att höra saker du alridg hört. Men när du är en bit in i stycket och du glömt vilken tonart det är så hjälper dig att friska upp minnet.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 May 2018, 20:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Goran wrote:
Jag har aldrig kunnat spela efter noter och aldrig någonsin känt ett behov av det heller.
Bara tanken att "kopiera" ett stycke musik m h a noter är för mig absurd, hur kul kommer det att låta....
Musik, för mig, är skapande med hjälp av känsla, ett äventyr och experiment. Men så spelar jag numera ytterst ogärna inför publik, så jag kan göra exakt vad jag vill. Musik har aldrig varit, inte ens tänkt som, ett yrke utan en hobby fylld av glädje. Som skillnaden mellan yrkesfiskare kontra sportfiskare.

Dock gillar jag Zappa och vad jag vet skrev han ner det mesta av sin musik på noter, dock med fria partier, så allt som har med noter att göra är inte av ondo naturligtvis.

Men tanken slår mig, och det är en ärlig fråga, skulle det vara möjligt skriva ner musik av Howling Wolf, AC/DC eller Hendrix?
Och att sedan var och en, som kan läsa noter och spela det hela rent tekniskt, skulle kunna återskapa musiken som den lät "från början"?
Vad nu vitsen skulle vara med det i o f s....
Kort sagt; har noteringssystemet de "verktyg" som krävs för att få med alla nyanser etc i ovan nämnda exempel?
Klart man inte kan notera hur Angus Young hade sin förstärkare ställd o dyl, men för övrigt?


Intressant frågeställning.
Man kan nästan inte spela någonting från noter utan att ha en hum om stilen musiken man skall läsa är i.
Till exempel ha grundläggande koll på blues om man skall läsa och spela blues.
Men självklart kan man skriva ner i princip allt, och om man är duktig, läsa det och spela det rätt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 May 2018, 20:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Tvåtakt wrote:



Bara för att jag inte LÄST musikteori betyder det ju inte att jag KAN det.

Vissa har ju läst men kan det ändå inte.

Du kan väl peka ut alla ställen i exempelvis den här låten som låter felskrivet... lycka till 8)
https://www.youtube.com/watch?v=1LhnQDQRUM4
(produktionen suger men skit i det, lyssna på gitarrerna osv bara)

Jag har aldrig haft problem att skriva saker som makes sense.
Betyder det att allt jag skriver är perfekt? NEJ
Men jag vet vad jag gör iallafall. Sedan kan man ju retrospekt märka att "oj den låten va ju rena möget" å det gör jag ofta, vilket gör att jag alltid försöker bättra mitt låtskrivande utifrån tidigare erfarenheter.

Men däremot får man leta jävligt noga om man ska hitta nåt som låter "musikteoretiskt inkorrekt" i nåt jag gjort.


Nä, det gör det självklart inte.
Hur man lär sig det är ju rätt oviktigt i sammanhanget.

Och ingen säger att man inte kan skriva saker ”that makes sense” för att man inte kan det.
Inte att man måste göra saker som är musikteoretiskt inkorrekt heller.

Det enda som sades är att det hjälper en.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 May 2018, 20:20
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Makten wrote:

På vilket sätt är det logiskt om man ändrar tonart titt som tätt? Blir ju skitjobbigt att komma ihåg vad som stod först i raden om det ändras här och där.
Skulle man ha 12 positioner istället så hade man helt sluppit det och man hade inte behövt kunna ett skvatt om tonarter för att spela rätt.


Vetskap om tonart underlättar läsandet. Speciellt på gitarr vill jag påstå, där man ofta spelar i "boxar".
Det är lättare att orientera sig och placera fingrarna rätt när man ser ters, kvint osv i relation till grundton. Dessutom blir det enklare att koppla det man ser på pappret till öronen. Tycker åtminstone jag.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


06 May 2018, 20:43
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Magnus Olsson wrote:
Nä, det gör det självklart inte.
Hur man lär sig det är ju rätt oviktigt i sammanhanget.

Och ingen säger att man inte kan skriva saker ”that makes sense” för att man inte kan det.
Inte att man måste göra saker som är musikteoretiskt inkorrekt heller.

Det enda som sades är att det hjälper en.

/Magnus


Ok, jag missuppfattade 8)


07 May 2018, 06:19
Profile

Joined: 03 Mar 2006, 11:29
Posts: 1006
Location: Helsingborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Jag tycker man ska se noter som ett verktyg, hur kan det vara negativt att ha ett extra verktyg?

Jag jobbar på en kommunal musikskola och utgår inte, som mina kollegor, efter noter.
Jag bygger inte undervisningen, som mina kollegor, efter noter.
Anledningen är, att jag anser att barn ska tycka om det ljud dom skapar och låta öron och motorik bli vänner i första hand. Full koncentration på ljudet dom skapar.
Jag kan inte motivera varför man då ska lära sig ”Spanien” eller” köp varm korv” om man ska lära sig tycka om musik.
(Vilket man måste börja med när man lär sig noter, 3-tonslåtar)

Men det verkar som dom flesta tror att noter skulle ta bort något viktigt från ens spel. Så är det givetvis inte.
Men är du notbunden från början kommer du inte utveckla samma saker som en som börjar med gehör och vice versa.

_________________
Ödemarken, terrorjazz-trio.
Http://www.facebook.com/odemarken
Http://www.odemarken.com


07 May 2018, 09:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
svaj wrote:
Jag tycker man ska se noter som ett verktyg, hur kan det vara negativt att ha ett extra verktyg?

Jag jobbar på en kommunal musikskola och utgår inte, som mina kollegor, efter noter.
Jag bygger inte undervisningen, som mina kollegor, efter noter.
Anledningen är, att jag anser att barn ska tycka om det ljud dom skapar och låta öron och motorik bli vänner i första hand. Full koncentration på ljudet dom skapar.
Jag kan inte motivera varför man då ska lära sig ”Spanien” eller” köp varm korv” om man ska lära sig tycka om musik.
(Vilket man måste börja med när man lär sig noter, 3-tonslåtar)

Men det verkar som dom flesta tror att noter skulle ta bort något viktigt från ens spel. Så är det givetvis inte.
Men är du notbunden från början kommer du inte utveckla samma saker som en som börjar med gehör och vice versa.


Amen!

Har förvisso inte hört att någon tror att noter kan ta bort något från deras spel, däremot massor av det när det gäller teori.
Jag lärde mig lite färger så nu kan jag inte måla lika bra längre.

Jag tror att det negativa mot teori kommer som en försvarsmekanism inför en själv för att man inte lär sig det man håller på med.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


07 May 2018, 10:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Gehör likaväl som notläsning är inlärt.
Varför det ena skulle vara bättre än det andra .....

Ang. notläsning eller gehör hos proffs.
Det finns en massa proffs inom olika musikgenrer så det varierar.
Att enbart spela efter noter utan gehör ...

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


07 May 2018, 10:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Notläsningen hos oss gitarrister
Men för böveln är inte noter en likt vanlig skrift nåt som är bra?
Nerskrivet är det väldigt hanterbart jämfört med att hålla det i minnet.
Det är inte riktigt samma sak att ha det inspelat, då måste man lyssna på hela stycket istället för att läsa lite här och var dvs det går mycket fortare med skrift om man kan läsa.
Tillsammans blir det ett mycket starkt verktyg :!:

Ps. Jag kan ej läsa noter och jag spelar mest surpenta så jag behöver det nog inte heller.
Men jag skulle gärna både kunna läsa musik och spela annat än surpenta.


07 May 2018, 10:48
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 59 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.