View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:00



Reply to topic  [ 26 posts ] 
Tunna halsar 
Author Message

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Tunna halsar
Jag har alltid undrat över varför man brukar säga att tunna halsar är bra till snabbspel.
Varför skulle man egentligen spela snabbare på en tunn hals? Finns det några logiska argument?


03 May 2018, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Tunna halsar
Mrniceguy87 wrote:
Jag har alltid undrat över varför man brukar säga att tunna halsar är bra till snabbspel.
Varför skulle man egentligen spela snabbare på en tunn hals? Finns det några logiska argument?


Jag har en riktigt smal hals (smal men inte specielt platt) på en gitarr och den är jättetrevlig att spela pga man greppar runt den väldigt lätt. Man behöver inte jobba lika mycket för att spela på den. Snabb skulle jag inte uttrycka mig utan snarare mindre ansträngning per ackord :mrgreen:


03 May 2018, 12:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Tunna halsar
Mrniceguy87 wrote:
Jag har alltid undrat över varför man brukar säga att tunna halsar är bra till snabbspel.
Varför skulle man egentligen spela snabbare på en tunn hals? Finns det några logiska argument?


Kan det vara för att de som spelar väldigt snabbt oftast har "spindelgrepp" med tummen mitt på baksidan av halsen?
Personligen avskyr jag tunna halsar. Det beror nog både på spelstil och att jag har stora händer. Men värst är halsar som har "vass kant" istället för badkarsform eller vad man ska säga.


03 May 2018, 12:50
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Tunna halsar
Makten wrote:
Mrniceguy87 wrote:
Jag har alltid undrat över varför man brukar säga att tunna halsar är bra till snabbspel.
Varför skulle man egentligen spela snabbare på en tunn hals? Finns det några logiska argument?


Kan det vara för att de som spelar väldigt snabbt oftast har "spindelgrepp" med tummen mitt på baksidan av halsen?
Personligen avskyr jag tunna halsar. Det beror nog både på spelstil och att jag har stora händer. Men värst är halsar som har "vass kant" istället för badkarsform eller vad man ska säga.


Förväxlar du tunn med smal nu? De flesta shredders föredrar breda och tunna halsar.


03 May 2018, 13:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Tunna halsar
Är helt med, har heller aldrig förstått vart det där kommer ifrån.
Det Makten är inne på med vilket grepp man spelar med är vettigt, men nog mer för halsprofil än för hur tjock den är (tror jag).
Lite plattare baktill gör att tummen inte glider upp, vilket absolut hindrar om den gör det.
Men tjocklek har jag inte märkt någon skillnad hur det är att spela tekniskt eller snabbt på.

Mensur påverkar lite när det är för mycket kurva, men efter typ 9 spelar det ingen roll.
För tätt mellan strängarna kan också vara lite bromsande.
I övrigt påverkar nog ingenting jag kan komma på, möjligen att väldigt hög stränghöjd kan vara lite fart-sänkande om man är ovan vid det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 May 2018, 13:36
Profile WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Tunna halsar
Jag spelar precis lika slarvigt på min tunna Barrington-racer hals som min tjockare Fender-hals. :mrgreen:


03 May 2018, 22:09
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Tunna halsar
Mrniceguy87 wrote:
Varför skulle man egentligen spela snabbare på en tunn hals? Finns det några logiska argument?
Tror inte det.... Ofta handlar det nog mest om persoliga preferenser, men konstitution (t ex jättekorta fingrar VS fete-baseball-hals) skulle kanske kunna påverka?
Misstänker dock starkt en en duktig musiker kan kompensera för sånt med anpassad spelteknik.


03 May 2018, 22:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Tunna halsar
Sticker ut hakan och påstår att de som gnäller över olika halsprofiler/tjocklekar har övat för lite.
Jag har allt möjligt och växlar mellan dem utan problem. Dock så kan skallängden ställa till det ibland med bendsen, men något tjockare strängar brukar lösa det problemet delvis. Resten är upp till hjärnan och händerna.
En annan sak som diffar mellan olika gitarrer är hur högt upp strängarna befinner sig över gitarrkroppen.
Gibson LP och SG har högre avstånd och då blir det en omställning med högerhandens motorik, men det tar ingen lång stund innan man spelar som Yngwie igen. :mrgreen:

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


03 May 2018, 23:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Tunna halsar
Forsman wrote:
Sticker ut hakan och påstår att de som gnäller över olika halsprofiler/tjocklekar har övat för lite.
Jag har allt möjligt och växlar mellan dem utan problem. Dock så kan skallängden ställa till det ibland med bendsen, men något tjockare strängar brukar lösa det problemet delvis. Resten är upp till hjärnan och händerna.
En annan sak som diffar mellan olika gitarrer är hur högt upp strängarna befinner sig över gitarrkroppen.
Gibson LP och SG har högre avstånd och då blir det en omställning med högerhandens motorik, men det tar ingen lång stund innan man spelar som Yngwie igen. :mrgreen:



Håller helt med.
Jag är dock långt ifrån lika bra på att spela som dig, och kan inte spela allt för många Yngwie licks. :)

_________________
http://www.pigsinspace.se


04 May 2018, 07:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Tunna halsar
Håller också med. Tycker att bland det bästa man kan göra för att få bättre teknik är att växla mellan olika gitarrer med olika specs. Med det sagt så är det personligen supertunna halsar som går bort för mig pga svårt med kontroll över bends.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 May 2018, 08:29
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Tunna halsar
Forsman wrote:
Sticker ut hakan och påstår att de som gnäller över olika halsprofiler/tjocklekar har övat för lite.
Jag har allt möjligt och växlar mellan dem utan problem
. Dock så kan skallängden ställa till det ibland med bendsen, men något tjockare strängar brukar lösa det problemet delvis. Resten är upp till hjärnan och händerna.
En annan sak som diffar mellan olika gitarrer är hur högt upp strängarna befinner sig över gitarrkroppen.
Gibson LP och SG har högre avstånd och då blir det en omställning med högerhandens motorik, men det tar ingen lång stund innan man spelar som Yngwie igen. :mrgreen:

Håller helt med, jag har inga problem växla mellan olika halsprofiler, dock inte beroende på att jag övar mycket utan för att jag hela tiden växlar mellan olika gitarrer.
Vissa halsar är mer komfortabla än andra, men inte så att det påverkar spelandet, jag låter lika illa på en fet hals som en tunn.....


04 May 2018, 08:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Tunna halsar
Forsman wrote:
Sticker ut hakan och påstår att de som gnäller över olika halsprofiler/tjocklekar har övat för lite.
Jag har allt möjligt och växlar mellan dem utan problem. Dock så kan skallängden ställa till det ibland med bendsen, men något tjockare strängar brukar lösa det problemet delvis. Resten är upp till hjärnan och händerna.
En annan sak som diffar mellan olika gitarrer är hur högt upp strängarna befinner sig över gitarrkroppen.
Gibson LP och SG har högre avstånd och då blir det en omställning med högerhandens motorik, men det tar ingen lång stund innan man spelar som Yngwie igen. :mrgreen:


Håller inte med där om öva biten, tror inte det har ett dugg med saken att göra.
Det hela beror på två saker, tror jag. Hur ens gitarrpark ser ut (att man har möjlighet att byta mellan olika och vänja sig vid det) och hur mycket vanemänniska man är.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 May 2018, 09:06
Profile WWW

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Tunna halsar
Jag gillar själv många olika halsprofiler och jag kan tycka att det är trevligt att växla mellan gitarrer även för att få hålla i olika halsar.
En snabb hals är för mig en hals som tillåter en lättspelad setup, så i min värld skulle "racer fast neck" nog passa bättre för att beskriva skicket på bandstavarna än på profil eller tjocklek av halsen.


04 May 2018, 09:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Tunna halsar
Det går lika bra att spela snabbt på en fet gibsonhals. "Spindelackord" kan däremot kännas skönare att greppa på en platt hals tycker jag.


04 May 2018, 09:23
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Tunna halsar
Magnus Olsson wrote:
Forsman wrote:
Sticker ut hakan och påstår att de som gnäller över olika halsprofiler/tjocklekar har övat för lite.


Håller inte med där om öva biten, tror inte det har ett dugg med saken att göra.
Det hela beror på två saker, tror jag. Hur ens gitarrpark ser ut (att man har möjlighet att byta mellan olika och vänja sig vid det) och hur mycket vanemänniska man är.

/Magnus

Det är det jag menar. Man övar på att byta mellan olika halsar, inte själva fingerfärdigheten som sådan.
Självklart kan man vara extremt skicklig på en tunnhalsad RG-Ibanez, men knappt kunna spela alls på en Les Paul t.ex.
För att inte tala om olika förstärkare. En del kan ju inte lira alls om det är helt rena ljud och andra kan inte lira med dist, det tycker jag också är en övningssak.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


04 May 2018, 09:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 19 Nov 2002, 12:11
Posts: 3087
Location:
Post Re: Tunna halsar
Hade större problem när jag var yngre, numera funkar det mesta i halsväg, har iofs inga räsergitarrer med bred/tunn hals kvar. Jag trivdes inte heller med 7'25" radien på tex strata förr - numera blir det mest just det. Favorit är nog en med V-hals men jag har inget problem alls med olika hals/radie numera.

/Micke

_________________
javelin70 [at] hotmail.com
"Life is hard and then you die!"
Proud sponsor of Ljudbojen


04 May 2018, 09:58
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Tunna halsar
Vinyljunkie wrote:
Förväxlar du tunn med smal nu? De flesta shredders föredrar breda och tunna halsar.


Nä, jag menade precis det som du skriver ovan. :D

Forsman wrote:
Sticker ut hakan och påstår att de som gnäller över olika halsprofiler/tjocklekar har övat för lite.


Beror väl på vad man vill uppnå? Jag håller ofta halsen som ett brännbollsträ, och då suger det elefantballar med en bred och platt hals där kanterna skär in i handen.
Meeeen, då är jag inte ute efter att spela snabbt heller. :mrgreen:


04 May 2018, 12:29
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Tunna halsar
Makten wrote:
Vinyljunkie wrote:
Förväxlar du tunn med smal nu? De flesta shredders föredrar breda och tunna halsar.


Nä, jag menade precis det som du skriver ovan. :D



Tänkte väl det. :)

Jag är också en sån som spelar ungefär lika på de flesta halsar men vissa "snabbspelartekniker" är definitivt lättare att bemästra med en bred och tunn hals, i synnerhet då arpeggios (sweeps). Dock är platt radie och feta band ännu viktigare. Tjockleken på halsen torde bara spela roll sett till hur stora händer man har och då specifikt "vågskålen" och avståndet mellan pekfinger och tumme. Å andra sidan har Steve Vai monstruöst stora händer så det han motsäger det totalt då han har wizardhals på sin gitarr.


04 May 2018, 12:41
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Tunna halsar
Ang Steve Vai, så har jag en JEM555 och kommer inte riktigt överrens med bredden på själva halsen som jag personligen tycker är lite för stor för mina händer. Inte själva tunnheten eller radien osv. Min Gibson Flying V är nästan lite för tunn och platt. Tycker jag hittar hem när jag spelar på min Les Paul. Är egentligen inte så mkt för tjocka halsar, men provat min polares Gustafsson-gitarr för 75.000:- som har ganska tjock hals, men inte alls särskilt bred, och ganska kort skallängd tror jag. Lättspelad och skön. Provade en Akustiskt Gibson J-200 eller vad den nu hette för ca 45.000:- som också hade tjockare hals men den var lättspelad och skön som tusan. Det hela handlar väl om kombinationen mellan allt och hur den är inställd, hur man uppfattar halsen som helhet.


04 May 2018, 15:47
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Tunna halsar
Donatello wrote:
Ang Steve Vai, så har jag en JEM555 och kommer inte riktigt överrens med bredden på själva halsen som jag personligen tycker är lite för stor för mina händer. Inte själva tunnheten eller radien osv. Min Gibson Flying V är nästan lite för tunn och platt. Tycker jag hittar hem när jag spelar på min Les Paul. Är egentligen inte så mkt för tjocka halsar, men provat min polares Gustafsson-gitarr för 75.000:- som har ganska tjock hals, men inte alls särskilt bred, och ganska kort skallängd tror jag. Lättspelad och skön. Provade en Akustiskt Gibson J-200 eller vad den nu hette för ca 45.000:- som också hade tjockare hals men den var lättspelad och skön som tusan. Det hela handlar väl om kombinationen mellan allt och hur den är inställd, hur man uppfattar halsen som helhet.


JEM 555 har inte wizard-hals vill jag minnas (vilket iofs inte 777 heller har och kanske även andra JEM?).


04 May 2018, 17:10
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Tunna halsar
Donatello wrote:
Ang Steve Vai, så har jag en JEM555 och kommer inte riktigt överrens med bredden på själva halsen som jag personligen tycker är lite för stor för mina händer. Inte själva tunnheten eller radien osv. Min Gibson Flying V är nästan lite för tunn och platt. Tycker jag hittar hem när jag spelar på min Les Paul. Är egentligen inte så mkt för tjocka halsar, men provat min polares Gustafsson-gitarr för 75.000:- som har ganska tjock hals, men inte alls särskilt bred, och ganska kort skallängd tror jag. Lättspelad och skön. Provade en Akustiskt Gibson J-200 eller vad den nu hette för ca 45.000:- som också hade tjockare hals men den var lättspelad och skön som tusan. Det hela handlar väl om kombinationen mellan allt och hur den är inställd, hur man uppfattar halsen som helhet.


En tämligen lösryckt och kanske felaktig fundering; men nog kan man tänka sig att en fet hals är stabilare och därmed tillåter lägre stränghöjd utan skrammel?


04 May 2018, 22:19
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Tunna halsar
Makten wrote:
Donatello wrote:
Ang Steve Vai, så har jag en JEM555 och kommer inte riktigt överrens med bredden på själva halsen som jag personligen tycker är lite för stor för mina händer. Inte själva tunnheten eller radien osv. Min Gibson Flying V är nästan lite för tunn och platt. Tycker jag hittar hem när jag spelar på min Les Paul. Är egentligen inte så mkt för tjocka halsar, men provat min polares Gustafsson-gitarr för 75.000:- som har ganska tjock hals, men inte alls särskilt bred, och ganska kort skallängd tror jag. Lättspelad och skön. Provade en Akustiskt Gibson J-200 eller vad den nu hette för ca 45.000:- som också hade tjockare hals men den var lättspelad och skön som tusan. Det hela handlar väl om kombinationen mellan allt och hur den är inställd, hur man uppfattar halsen som helhet.


En tämligen lösryckt och kanske felaktig fundering; men nog kan man tänka sig att en fet hals är stabilare och därmed tillåter lägre stränghöjd utan skrammel?


Fel vill jag påstå. Det handlar om densitet inte om tjocklek. Tror jag iaf, nån med fysikkunskaper får komma in och rätta mig annars. De Ibanezer jag haft har alla haft väldigt stabila halsar.


05 May 2018, 12:07
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Tunna halsar
Polytone wrote:
Håller också med. Tycker att bland det bästa man kan göra för att få bättre teknik är att växla mellan olika gitarrer med olika specs. Med det sagt så är det personligen supertunna halsar som går bort för mig pga svårt med kontroll över bends.



Jag har haft Les pauls med super feta halsar som varit mjuka som fan, och man har jagat rena bends.
Och tunna halsar med hårt trä som varit väldigt "specifika", och man har hört tydligt när man närmat sig pitchen och stadigt landat där.

Eller köp gitarrer med hårt trä!


05 May 2018, 14:58
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Tunna halsar
Det är en orsak till att tunna Jem Bananz rally gitarrer har maple halsar och massor med limfogar.
Det gör hårda stabila halsar.

Fast jag är en inbiten Gibson sound människa så måste man lyfta lite på hatten åt Japanerna som tagit problemet seriöst.

Kolla in en bra Les Paul eller rättare sagt en killer Les Paul.
Du hittar alltid hårt trä med enkla bends utan flyyt hit och dit.


05 May 2018, 15:04
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Tunna halsar
Har ganska små fingrar så tjocka halsar går fetbort. Visst kan spela samma saker på dem som med tunnare men det blir jobbigt efter efter ett tag. De jag har och använder är varken tunna eller tjocka utan mitt emellan. Det är viktigt för mig också att lätt kunna komma upp på de högsta banden när det ska spelas solo, nåja inte så ofta längre, så halsar som på en Gibson funkar inte alls då.


07 May 2018, 15:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Tunna halsar
Helt och hållet en vanesak tycker jag. Greppbrädans radius har stor betydelse i kombination med halsen också. Jag avskyr t.ex Les Paul's 50-tals hals. Men Carvin Fatboy som har minst lika fet hals går hur bra som helst för mig då radiusen är 20".


08 May 2018, 23:08
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 26 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.