View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:10



Reply to topic  [ 71 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Gibson ansöker om konkurs 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Gibson ansöker om konkurs
Gibson har begärt sig i konkurs.

Joe Bonamassa har indikerat ett intresse att köpa konkursboet, vilket visats sig vara fake news.

/Mats N


Last edited by Mats Nermark on 03 May 2018, 10:51, edited 2 times in total.



02 May 2018, 20:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Gibson nu i konkurs
Nähää....shit är det sant!!! WOW :mrgreen: :lol:

_________________
"Constipated people don't give a crap"


02 May 2018, 21:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson nu i konkurs
Vilken grej det hade varit. Som om Ronaldo köpt Real Madrid. Och spelat kvar.

_________________
Mats


02 May 2018, 21:21
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Gibson nu i konkurs
Hur många Gibsontrådar är vi uppe i nu? :roll:


02 May 2018, 21:24
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gibson nu i konkurs
Mats Nermark wrote:
Gibson har begärt sig i konkurs.

Joe Bonamassa har indikerat ett intresse att köpa konkursboet.

/Mats N


Nja, alltså, de är inte försatta i likvidation; vad som är på gång är en rekonstruktion av företaget.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


02 May 2018, 21:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson nu i konkurs
Tokerekloker wrote:
Hur många Gibsontrådar är vi uppe i nu? :roll:

Kan inte detta vara en Bonamassa-tråd istället? Eller han spelar surpenta? Fast snabbt.

_________________
Mats


02 May 2018, 21:35
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson nu i konkurs
Mats Nermark wrote:
Gibson har begärt sig i konkurs.

Joe Bonamassa har indikerat ett intresse att köpa konkursboet.

/Mats N

Ta reda på fakta innan du sprider felaktiga rykten.
Fimns en tråd nedan där du kan läsa om vad som skett.

_________________



03 May 2018, 07:32
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Gibson nu i konkurs
Mike Leaf wrote:
Mats Nermark wrote:
Gibson har begärt sig i konkurs.

Joe Bonamassa har indikerat ett intresse att köpa konkursboet.

/Mats N

Ta reda på fakta innan du sprider felaktiga rykten.
Fimns en tråd nedan där du kan läsa om vad som skett.


Hej Mike,

Jag är hyfsat väl insatt och jag anser inte att jag sprider felaktiga rykten.
https://www.premierguitar.com/articles/ ... G%20Weekly

Jag minns dock inte var jag läste att Bonamassas advokater skrev att Bonamassa var intresserad. Rubriken var något i stil med "Ownership Talks Gibson Brands". Notera att jag inte skrev att han skulle köpa utan indikerat ett intresse.

/Mats N


03 May 2018, 08:02
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson nu i konkurs
Mats Nermark wrote:

Hej Mike,

Jag är hyfsat väl insatt och jag anser inte att jag sprider felaktiga rykten.


/Mats N


Både din och tidningens rubriksättning är medvetet slarvig. Det är rekonstruktion som begärts vilket om det beviljas innebär ett skydd mot konkurs. Det borde du känna till.

Planen ser lysande ut för märket personalen nya ägarna ja för alla utom olyckskorparna och Henry.

Skuldfrågan löses nytt kapitL på 135 m$ och både Henry och hsns lifestyle dynga försvinner inkl hela consumer division.

Jätteklipp för fordringsägarna också att få både fabrikerna o h varumärket för runt 650 m$

_________________



03 May 2018, 08:26
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Gibson nu i konkurs
Mike Leaf wrote:
Mats Nermark wrote:

Hej Mike,

Jag är hyfsat väl insatt och jag anser inte att jag sprider felaktiga rykten.


/Mats N


Både din och tidningens rubriksättning är medvetet slarvig. Det är rekonstruktion som begärts vilket om det beviljas innebär ett skydd mot konkurs. Det borde du känna till.


Enligt amerikansk lag så är Chapter 11 en del av kunkurslagstiftningen. Om jag inte är felinformerad så skiljer sig amerikansk lag och svensk lag en del. Det stämmer att de söker Chapter 11 för att skyddas mot fordringsägarna för att försöka göra en rekonstruktion, men det kan de inte göra om de inte ansöker om konkurs. Så jag kan erkänna att rubriken borde varit "Gibson ansöker om konkurs".

/Mats N


03 May 2018, 08:35
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Det finns alltså inget konkursbo som Joe B kan vara intresserad av?


03 May 2018, 08:43
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
woodstock wrote:
Det finns alltså inget konkursbo som Joe B kan vara intresserad av?


Joe B har sagt sig intresserad av ett ägande. Om det som finns att äga är ett rekonstruerat bolag eller ett konkursbo får ju framtiden utvisa. Likaså om de som nu är huvudintressent fortsätter att vara huvudintressenter eller om de vill sälja helt eller delvis. Hur som helst är det intressant att följa.

/Mats N


03 May 2018, 09:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Joe B biten har visat sig vara fake news.

I övrigt bryr jag mig inte om Gibson konkar eller inte, eller vad som händer med dem.
Så det lämnar jag åt er vänner att prata om.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 May 2018, 10:41
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Magnus Olsson wrote:
Joe B biten har visat sig vara fake news.

I övrigt bryr jag mig inte om Gibson konkar eller inte, eller vad som händer med dem.
Så det lämnar jag åt er vänner att prata om.

/Magnus


Aha!


03 May 2018, 10:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Märkligt att tonen alltid blir aggressiv, så fort det handlar om Gibson. Uppfriskande att det var om något annat än frässkägg och surpentor denna gång, dock.

Fattar inte varför trådskaparen behövde plattas till i detta fall, när det refereras till ett reportage i branschmedia. Fattar inte heller varför man påstår att något är "fake news" utan att anföra något slags bevis för att det ligger till så. Allra mest obegripligt är att man påstår sig helt ointresserad av dramatiska händelser runt branschens näst största aktör (eller är det kanske t o m den största?). Det borde all gitarrister ha åtminstone ett allmänintresse av, även om man inte gillar deras produkter.

_________________
Mats


03 May 2018, 11:08
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Vilka är egentligen borgenärerna?


03 May 2018, 11:13
Profile
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
lpstd wrote:
Vilka är egentligen borgenärerna?


Det är en obligation som ägs av ett antal kapitalfonder och riskkapitalbolag ex
Silver Point Capital, Melody Capital Partners ETC.
De representeras av PJT Partners Inc...

Ungefär så.

_________________



03 May 2018, 11:24
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
albert wrote:
Märkligt att tonen alltid blir aggressiv, så fort det handlar om Gibson. Uppfriskande att det var om något annat än frässkägg och surpentor denna gång, dock.

Fattar inte varför trådskaparen behövde plattas till i detta fall, när det refereras till ett reportage i branschmedia. Fattar inte heller varför man påstår att något är "fake news" utan att anföra något slags bevis för att det ligger till så. Allra mest obegripligt är att man påstår sig helt ointresserad av dramatiska händelser runt branschens näst största aktör (eller är det kanske t o m den största?). Det borde all gitarrister ha åtminstone ett allmänintresse av, även om man inte gillar deras produkter.


Det är nog ingen som behöver känna sig tillplattad här. Det handlar nog mer om det du själv är inne på, behov av saklighet. Det finns inga bevis eller förutsättningar som talar för att Joe B skulle köpa Gibsons konkursbo. Det bevisar i sig att det handlar om "fake news".


03 May 2018, 11:27
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Lite tröstläsning

Tesla gick under första kvartalet 709,6 miljoner dollar back, det är grejer det
https://digital.di.se/artikel/dryg-musk ... aktien?utm

_________________



03 May 2018, 12:49
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Sep 2011, 13:15
Posts: 238
Location: Arvika, Sweden
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Nog för att Joe B gör sitt bästa gör att kränga allt från tandpetare till bröllopsklänningar men riktigt så mkt deg sitter han väll inte på.


03 May 2018, 12:56
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
woodstock wrote:
Det är nog ingen som behöver känna sig tillplattad här. Det handlar nog mer om det du själv är inne på, behov av saklighet. Det finns inga bevis eller förutsättningar som talar för att Joe B skulle köpa Gibsons konkursbo. Det bevisar i sig att det handlar om "fake news".

Jag ska inte lägga orden i mun på trådskaparen, men hade jag mötts av reaktionerna ovan på det inledande inlägget (som jag mycket väl skulle kunnat skrivit själv, om jag läst artikeln i fråga), så hade jag känt mig något tillplattad.

Och om snacket går om Joe Bonamassa, och någon påstår att det är "fake news", tycker jag att den sistnämnde bör lämna åtminstone någon källa till varför det skulle vara det. Det är kanske "fake news", men hur har vederbörande fått veta det?

_________________
Mats


Last edited by albert on 03 May 2018, 13:26, edited 1 time in total.



03 May 2018, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
albert wrote:
Märkligt att tonen alltid blir aggressiv, så fort det handlar om Gibson. Uppfriskande att det var om något annat än frässkägg och surpentor denna gång, dock.

Fattar inte varför trådskaparen behövde plattas till i detta fall, när det refereras till ett reportage i branschmedia. Fattar inte heller varför man påstår att något är "fake news" utan att anföra något slags bevis för att det ligger till så. Allra mest obegripligt är att man påstår sig helt ointresserad av dramatiska händelser runt branschens näst största aktör (eller är det kanske t o m den största?). Det borde all gitarrister ha åtminstone ett allmänintresse av, även om man inte gillar deras produkter.


Håller med om platta till biten, märkligt aggressivt blir det alltid i Gibson trådar.

Kanske är det obegripligt att inte bry sig?
Men som jag ser det har inget av problemen hos Gibson med gitarrer eller gitarrbranschen att göra, det är affärsfolk som gett sig in branscher det inte borde för att tjäna mer pengar.
Så för mig är frågan mer åt "varför borde jag som gitarrist bry mig ett smack om att företaget bakom Gibson inte fått hemelektronik osv att bära och dragit på sig mer skulder än de borde?".
Ännu mindre intressant om man inte har något intresse av gitarrerna i fråga heller (även om den biten har väldigt lite med saken i fråga att göra).

Jag är gitarrist som älskar gitarrprylar för att jag använder dem, men jag bryr mig väldigt lite om gitarrbranschen i sig (och det trots att jag jobbar i den).

Jag sportfiskar massor, borde jag bry mig om hur det går för Shimano eller Daiwa då?


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 May 2018, 13:18
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
albert wrote:
woodstock wrote:
Det är nog ingen som behöver känna sig tillplattad här. Det handlar nog mer om det du själv är inne på, behov av saklighet. Det finns inga bevis eller förutsättningar som talar för att Joe B skulle köpa Gibsons konkursbo. Det bevisar i sig att det handlar om "fake news".

Jag ska inte lägga orden i mun på trådskaparen, men hade jag mötts av reaktionerna ovan på det inledande inlägget (som jag mycket väl skulle kunnat skrivit själv, om jag läst artikeln i fråga), så hade jag känt mig något tillplattad. Om någon refererar en artikel i någorlunda erkända media, och en annan påstår att det är "fake news", tycker jag att den sistnämnde bör lämna åtminstone någon källa till varför det skulle vara det. Det är kanske "fake news", men hur har vederbörande fått veta det?


Han (jag) har fått informationen från folk i branschen (från berörda folk i branschen).
Men absolut, det kan vara fake news att det är fake news också.
Väldigt mycket om det på nätet med berörda folk som förnekar det (att Joe skall "in" menar jag).

Men rimlighet, hur skulle en känd bluesmusiker ens kunna komma i närheten av summorna vi pratar om för att få någon aktietyngd i bolaget?

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 May 2018, 13:22
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Joe B. är fejk hela han. Åtminstone ett extremt uppblåst fenomen. Precis som Gibson. Han borde definitivt köpa om det hade varit möjligt.


03 May 2018, 13:30
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Magnus Olsson wrote:

Jag sportfiskar massor, borde jag bry mig om hur det går för Shimano eller Daiwa då?

/Magnus


Jag sportfiskar också en hel del, har inga Shimano- eller Daiwa-prylar, men skulle definitivt följa artiklar om deras förestående undergång eller rekonstruktion. Men vi är tydligen olika.

Jag återgav f ö fakta fel ovan, för artikeln i länken innehöll ingenting om Joe Bonamassa. Fortfarande nyfiken på både hur ryktet uppstått och hur man konstaterat att det är fake news. Det behöver ju inte vara så att Joe Bonamassa lämnat ett konkret bud på hela boet. Det framstår som mycket osannolikt. Men han kan ju bara ha uttryckt ett intresse av att vara en av flera framtida investerare.

_________________
Mats


03 May 2018, 13:35
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
albert wrote:
Magnus Olsson wrote:

Jag sportfiskar massor, borde jag bry mig om hur det går för Shimano eller Daiwa då?

/Magnus


Jag sportfiskar också en hel del, har inga Shimano- eller Daiwa-prylar, men skulle definitivt följa artiklar om deras förestående undergång eller rekonstruktion. Men vi är tydligen olika.

Jag återgav f ö fakta fel ovan, för artikeln i länken innehöll ingenting om Joe Bonamassa. Fortfarande nyfiken på både hur ryktet uppstått och hur man konstaterat att det är fake news. Det behöver ju inte vara så att Joe Bonamassa lämnat ett konkret bud på hela boet. Det framstår som mycket osannolikt. Men han kan ju bara ha uttryckt ett intresse av att vara en av flera framtida investerare.


Du borde ha Shimano, bästa rullarna på marknaden (och inget frässkägg) :D
Jag skulle inte följa artiklar om företaget, men gärna artiklar om deras produkter.


Nu i internettider uppstår ju rykten av vad som helst, även om det inte finns ens en uns av sanning i det (eller ens något som med mycket fantasifullt misstolkande kan fås till det).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


03 May 2018, 13:51
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Magnus Olsson wrote:

Jag sportfiskar massor, borde jag bry mig om hur det går för Shimano eller Daiwa då?



Finns det mojo i fiskeprylar? Om inte, kan du ta det lugnt.


03 May 2018, 14:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Här är en text från Gibsons facebooksida (inlagd igår ungefär vid 19-tiden svensk tid):

Quote:
Dear Friends:

Yesterday, we made a significant announcement that marks the next phase of Gibson’s long and storied history. We are re-focusing the Company on the manufacturing of world-class, iconic musical instruments and the continued development of the global Gibson brand, by reorganizing around its core businesses in the Musical Instruments segment. Gibson has reached a Restructuring Support Agreement with its majority stakeholders that clears the way for the continued financing and operations of the musical instruments business.

To implement the agreement, the Company filed today to reorganize under Chapter 11 of the U.S. Bankruptcy Code in Wilmington, Delaware. This will allow our Company to continue to design, build, sell and manufacture Gibson’s legendary guitars and instruments without interruption.

We are making every precaution to ensure normal operations for our valued customers. You will very likely not notice any change at all. There will be no change to inventory, pricing or quality of our guitars, musical instruments and Pro Audio. We intend to focus the same amount of time, money and energy in designing and building the best guitars, instruments and Pro Audio equipment that Gibson is known for.

As the Company moves through this process, which we will work to conclude as quickly as possible, there are several important facts you should know and understand about the Chapter 11 process:

• Gibson Brands is not going out of business. The legal process is being used to implement a reorganization of the Musical Instruments division, not liquidation.
• The filings do not change pricing, inventory, ordering or delivery timing of our guitars, musical instruments and Pro Audio equipment.
• There will be no change to the quality of service and support our customers have come to expect from us.
• There will be no changes to our warranty and customer service policies.

While we believe we have put all the right pieces in place to support normal business operations, this announcement may raise questions for you. Please be assured that our commitment to quality products, warranties and customer-service policies are not changing.

Sincerely,

Henry Juszkiewicz
Chairman and CEO of Gibson Brands


03 May 2018, 15:22
Profile

Joined: 02 May 2013, 20:38
Posts: 258
Location: Göteborg/Laholm
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
Vinyljunkie wrote:
Magnus Olsson wrote:

Jag sportfiskar massor, borde jag bry mig om hur det går för Shimano eller Daiwa då?



Finns det mojo i fiskeprylar? Om inte, kan du ta det lugnt.


Ja, i alla fall i min gamla ABU 333. :mrgreen:
Gråa bygelkåpan och allt. :mrgreen:

ABU föresten, ägs väl av kineser numera? Eller är det spanjorer?
"ABU Garcia", snart blir det "Gibson Garcia", kom ihåg var ni läste det först. :mrgreen:


03 May 2018, 16:29
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Gibson ansöker om konkurs
albert wrote:
Jag ska inte lägga orden i mun på trådskaparen, men hade jag mötts av reaktionerna ovan på det inledande inlägget (som jag mycket väl skulle kunnat skrivit själv, om jag läst artikeln i fråga), så hade jag känt mig något tillplattad.


Jag är trådskaparen i detta fall och faktum är att jag kände mig rätt tillplattad. Så jag tackar för stödet.

/Mats N


03 May 2018, 18:26
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 71 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: Mike Leaf and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.