View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 09:55



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Förväntningar på begagnade gitarrer. 
Author Message

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Förväntningar på begagnade gitarrer.
Här kastar jag ut en fråga:
Vad förväntar ni er av en begagnad gitarr som är +30 år?
Jag säljer en del gitarrer från åttiotalet, så som Ibanez, Kramer och Charvel.
Om jag sätter in en annons och skriver att det är en gitarr som är omoddad och med originaldelar så borde man kanske inte förvänta sig en gitarr i nyskick.
Det är väldigt vanligt att köpare vill pruta ganska mycket pga av lite bandslitage eller några små lackskador.
Jag säljer aldrig en gitarr som inte är spelbar, jag justerar alltid till dom och sätter på nya strängar m.m.

Jag sätter ut en Kramer Pacer t.ex
Pris 5000 kr
Ofta hör då spekulanter av sig för att pruta pga en liten lackskada och vill endast betala 3500 kr.
Vad har ni för erfarenheter av detta och hur tycker ni?
Förväntar man sig att en gitarr som är trettio år ska vara i nyskick?
Kom med tankar och synpunkter.


02 May 2018, 08:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
Det kommer alltid folk som vill pruta. I slutändan handlar det om vad köparen vill betala och vad du vill sälja för. I vissa fall kan man helt enkelt inte mötas och då är det bättre att gå vidare än att slösa tid.

Finns det liknane objekt ute för 5k? Är de i så fall i bättre skick? Ja då får man nog vänta sig att det kommer prutas. Men att hitta 30 år gamla gitarrer i nyskick är nog inte helt lätt.


02 May 2018, 08:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
Det värsta är när man kommit överens om ett pris, säg 5000, och när det ska betalas säger köparen "Jag har bara 4000". Kan bli rätt konstig stämning ibland och man känner sig själv som värsta bedragaren fast man satt ett lågt pris från början.


02 May 2018, 08:50
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
gorilla wrote:
Det värsta är när man kommit överens om ett pris, säg 5000, och när det ska betalas säger köparen "Jag har bara 4000". Kan bli rätt konstig stämning ibland och man känner sig själv som värsta bedragaren fast man satt ett lågt pris från början.



Ingen fara, du kan betala 4000 nu och 1000 när du hämtar gitarren.


02 May 2018, 09:02
Profile

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
Känns som att det resonemanget används av de som vill göra en deal dom tjänar på, inte för att dom ska lira på gitarren.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


02 May 2018, 09:16
Profile

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
Det finns nog många som bara är ute efter en bra deal. Men jag tror att det är bäst att vara tydlig i annonsen oavsett ålder på gitarren. Finns lackskador och gropar i banden bör det framgå. Likaså om banden är så låga att inblandning är aktuellt. Åldern Innebär ju inte att den är skadad och de flesta tokprutare gör sig nog inte besvär om alla små anmärkningar mot skicket framgår av annonsen.


02 May 2018, 09:28
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
Speciellt om man ser Relic trenden samtidigt som att allt gammalt skall vara i nyskick.

Personligen fördrar jag putsåstuts och betalar gärna lite extra för det. Sen poppar de där fula som låter alldeles underbart......

Sedan har jag några gamlingar som är lite för fina att spela på - vilket är lite kontraproduktivt.


02 May 2018, 10:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
Lika bra att vara tydlig i annonsen. Ange de anmärkningar som finns och att priset är satt därefter. Vill du inte ge prutmån så skriver du det. Finns många säljare som behöver få in pengar snabbt och säljer därför hellre direkt till något lägre pris än står fast vid en utdragen affär med tusen mailkonversationer.

Om jag prutar vill jag vara ärlig och säga att objektet inte är värt mer än budet för mig. Sen är det upp till säljaren att avgöra från sitt håll. Har man kommit överens om ett pris i förväg, och att skicket är fastställt, då är det det som gäller.

Som sagt, ju tydligare du är i annonsen, desto färre prutare.

Matte

_________________
the older I get, the better I was


Last edited by clapton71 on 02 May 2018, 10:46, edited 1 time in total.



02 May 2018, 10:36
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
bara förklara att priset är satt beroende på skick, utan lackskada etc hade det varit avsevärt högre 8)


02 May 2018, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10864
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
Det kvittar vad man lägger ut och till vilket pris som helst (högt eller lågt) så kommer man att få massor av prutade ändå.
Skulle du lägga ut den för 3500:- skulle du få förslag på 2000:- ist (och troligen från samma snubbar/snubbinor).

Väldigt många lägger ut saker för att de behöver stålar, så prutandet ger ofta resultat.
Någon har också lagt ut samma produkt någon gång till ett lägre pris, och då är det priset sen mallen alla måste gå efter.

Det är köparens marknad där ute, tveklöst.

Angående kvalitet har jag aldrig haft problem med det, men är sjuk nog med att nämna allt ner på "dåre" nivå.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 May 2018, 11:03
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
Trout wrote:
gorilla wrote:
Det värsta är när man kommit överens om ett pris, säg 5000, och när det ska betalas säger köparen "Jag har bara 4000". Kan bli rätt konstig stämning ibland och man känner sig själv som värsta bedragaren fast man satt ett lågt pris från början.



Ingen fara, du kan betala 4000 nu och 1000 när du hämtar gitarren.


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


02 May 2018, 12:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
Några prutmetoder är dråpliga

- Har åkt 15 mil för att köpa en gitarr, och börjar pruta på plats :)
Öhh nää...

- Har provspelat, gillar men 'bjuder' nu plötsligt 20% lägre än begärt pris ,
när man accepterar med "Ok har du cash med dig då så kör vi"
- "Måste få loss pengar först bara " :|

_________________



02 May 2018, 15:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
Kul historier.

Mne det är därför det finns affärer. De får betalt för att stå ut med sånt här.

Nu när många upptäcker hur lätt det är att köpa på nätet, så tänker man att det är lika enkelt att sälja. Men det är det inte...

Jag vet från andra branscher att det blivit ett uppsving för inbyten, eftersom många inte längre står ut med alla tokskallar som hör av sig när man annonserar.

Jag brukar ibland svara att "den är redan reserverad, jag hör av mig om den inte blir såld" när varningsklockorna början ringa. Många köpare är jättetrevliga och om man begär fel pris och köparen motiverar sitt bud, så är det helt OK. Men "Du får halllvah prizet"-killarna får klara sig utan mina gamla grejer. (Tur att man har sålt av eller gett bort alla småbarnmöbler. Det var en pärs..) Att annonsera här brukar funka bra tycker jag, men Blocket kräver lite starkare nerver...


02 May 2018, 18:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
CarlM wrote:

Jag vet från andra branscher att det blivit ett uppsving för inbyten, eftersom många inte längre står ut med alla tokskallar som hör av sig när man annonserar.
.


Ja det tror jag med, eller jag vet att det är så.

Det ligger i tiden, ALLT ska vara 'snabbt , enkelt och inget krångel' därav tar man på sig större kostnader, förlorade intäkter etc
Framförallt i storstäderna gissar jag (lite osäker på det dock) .

_________________



02 May 2018, 19:47
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Förväntningar på begagnade gitarrer.
Skriver klart och tydligt i mina annonser bara seriösa och prutare åker i papperskorgen och att priset gäller. Punkt. Har inte råkat ut för prutare på länge. Det är som redan nämnts köparens marknad. Det verkar nästan vara smått omöjligt sälja en gitarr för över 10 000:- idag även om det är halva priset. Behåller hellre än går för lågt. Man kastar ju inte pärlor till svin. Ser många bra gitarrer till ett bra pris men som är svårsålda ändå. Sen har vi många som också överskattar vad de tror att de ska få. Jag menar en likadan, eller i stort sett likadan, ute och ser ut att vara i lika bra skick och tillverkad ungefär samma år och sen lägger ut den för mer så ska man inte förvänta sig att få den såld. T ex https://www.blocket.se/goteborg/ESP_Ecl ... ?ca=11&w=3 vs https://www.blocket.se/varmland/Esp_ecl ... ?ca=11&w=3


02 May 2018, 21:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.