View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:17



Reply to topic  [ 102 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Sjukt trögt att sälja prylar? 
Author Message

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Uncle Fred wrote:
pikehead wrote:
Det finns för många gitarrer i världen nu. Dom borde sluta tillverka nya.


He... Fender å Gibson kunde köra en black op och åka runt och destruera några
10-tals miljoner. Eller konvertera dom till ätpinnar och toalock.

:mrgreen: Ja men tanke på att de har tillverkat samma gitarrer år efter år efter år efter...Går rykten hursomhelst att Gibson riskerar att konka inom snar framtid. Det får tiden utvisa. Men gör det inget i alla fall. Aldrig haft någon Gibson eller Fender och kommer aldrig skaffa någon heller.


13 Dec 2017, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Tokerekloker wrote:
Går rykten hursomhelst att Gibson riskerar att konka inom snar framtid. Det får tiden utvisa.


Stämmer. Det ryktet har gått nu varje år sen slutet av 70-talet, snart ska det väl hända?

_________________



14 Dec 2017, 09:55
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Ja med tanke på att Gibson dessutom lade ner Sonar helt och hållet som de köpte upp inte allt för länge sen.


14 Dec 2017, 22:45
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Mike Leaf wrote:
Tokerekloker wrote:
Går rykten hursomhelst att Gibson riskerar att konka inom snar framtid. Det får tiden utvisa.


Stämmer. Det ryktet har gått nu varje år sen slutet av 70-talet, snart ska det väl hända?


Konka tror jag inte på. Men någon form av stor omorganisation eller försäljning kanske. Vilket har samma funktion för många i företaget.


15 Dec 2017, 13:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Vinyljunkie wrote:

Konka tror jag inte på. Men någon form av stor omorganisation eller försäljning kanske. Vilket har samma funktion för många i företaget.


Inte jag heller , men det kanske inte framstod i mitt inlägg?

Oavsett OM bolaget skulle säljas eller tom avvecklas så har det ingen större påverkan på märket i sig, det lever sitt eget liv.
Gibson Brands har många andra märken att sälja och ett flertal andra möjligheter att kapitalsätta sin verksamhet innan det kommer så långt
att Gibson varumärket är i risk.

Det handlar mer om att räntan bli högre ju sämre balansräkningen är vid omsättningstillfället.

Försäljning till Guitar Center ryktades länge , men dom är ju lika skuldsatta...

_________________



15 Dec 2017, 13:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Det är sjukt svårt att komma till skott med att sälja sina egna saker också, inte bara svårt att få de sålda :D
Sålt bort alla extra förstärkare och lådor numera.
Har kvar fem gitarrer som jag vill banta ner till fyra, men det är sjukt svårt att bestämma sig för vilken man ska sälja.
Tre P90 gitarrer ska bli två är planen.
Sen när man väl våndats och bestämt sig får man väl inte sålt ens :(


30 Apr 2018, 08:47
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
rifle wrote:
Det är sjukt svårt att komma till skott med att sälja sina egna saker också, inte bara svårt att få de sålda :D
Sålt bort alla extra förstärkare och lådor numera.
Har kvar fem gitarrer som jag vill banta ner till fyra, men det är sjukt svårt att bestämma sig för vilken man ska sälja.
Tre P90 gitarrer ska bli två är planen.
Sen när man väl våndats och bestämt sig får man väl inte sålt ens :(
Nyfiken fråga, vad är det för P90 gitarrer du har?


30 Apr 2018, 10:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Hmmm

Kan se en rad orsaker till trögheten (vilket säkert redan konstaterats i denna tråd).

- Finns en hel jäkla massa gitarrer, förstärkare, pedaler etc i Sverige i förhållande till folkmängden
- Kraftig prispress på hela marknaden pga att så mycket tillverkas i Asien nu
- Folk har verkligen börjat inse att det finns gott om roliga/coola märken förutom de klassiska som tex Gibson, Fender och Ibanez (kraftigt ökad konkurrens)
- Hela gitarrindustrin digitaliseras mer och mer i en ganska snabb takt, färre köper tex rörförstärkare och pedaler än förr
- Internet har lett till kraftig ökad priskoll, konkurrens och tuffare andrahandsmarknad generellt
- Sedan blir det så klart "trögt" att sälja om man inte sätter ett för marknaden idag korrekt/lämpligt pris eller om man saknar tålamod
- I vissa fall en kraftig mismatch mellan nypris och vad de flesta egentligen är beredda att betala vilket man bittert får erfara på begagnat marknaden, att köpa nytt kostar men folk kanske ibland är naiva


30 Apr 2018, 10:11
Profile

Joined: 17 Sep 2005, 18:40
Posts: 1495
Location: Uppsala
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Det tråkiga svaret är väl att det är inte svårt att sälja, man behöver bara sätta "rätt" pris. Tycker själv att det är påfallande ofta som säljare verkar ha helt orealistiska förväntningar på vad ett bra andrahandspris kan vara - eller att man sätter ett väldigt högt utgångspris för att sen kunna pruta ner det?

För typ 15 år sedan började jag köpa pedaler och annat på nätet, mycket från USA. Då kunde man köpa en grej, testa den och om man inte gillade den så kunde man sälja den och gå typ +/-0. Den tiden är ju för länge sedan över. Nu är kanske det realistiska andrahandsvärdet någonstans 2/3 eller 1/2 av nypriset.

_________________
Jag sponsrar Ljudbojen!


30 Apr 2018, 10:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
makatech wrote:
Hmmm

Kan se en rad orsaker till trögheten (vilket säkert redan konstaterats i denna tråd).

- Finns en hel jäkla massa gitarrer, förstärkare, pedaler etc i Sverige i förhållande till folkmängden
- Kraftig prispress på hela marknaden pga att så mycket tillverkas i Asien nu
- Folk har verkligen börjat inse att det finns gott om roliga/coola märken förutom de klassiska som tex Gibson, Fender och Ibanez (kraftigt ökad konkurrens)
- Hela gitarrindustrin digitaliseras mer och mer i en ganska snabb takt, färre köper tex rörförstärkare och pedaler än förr
- Internet har lett till kraftig ökad priskoll, konkurrens och tuffare andrahandsmarknad generellt
- Sedan blir det så klart "trögt" att sälja om man inte sätter ett för marknaden idag korrekt/lämpligt pris eller om man saknar tålamod
- I vissa fall en kraftig mismatch mellan nypris och vad de flesta egentligen är beredda att betala vilket man bittert får erfara på begagnat marknaden, att köpa nytt kostar men folk kanske ibland är naiva



Det är väl en bra sammanfattning.

Dock finns det olika segment , tex 'Vintage' och 'Thomann' , dessa spelar i olika divisioner. Typ som gamla USA bilar kontra nya.
Nya prylar som gitarrer och pedaler stärkare mm massimporterades til Sverige under några år när kronan var extremt stark mot både $ och €.

För detta segment överstiger tillgången efterfrågan rejält och då blir det trögt.

För lite ovanligare och tom populära objekt borde det vara lättare att sälja , men då kommer vi till att marknaden totalt är så extremt liten att det helt enkelt
inte finns någon spekulant just vid detta tillfälle.

Jag har köpt och sålt ända sen Internet kom och innan dess via Gula Tidningen :) .

Kan bekräfta att det är annorlunda nu, men är man finurlig och köper till rätt pris så går det fortfarande att avyttra utan större förlust.

Begagnatmarknaden kräver dock att det finns en bra nyförsäljning så det hänger ihop liksom, men priserna bvlir lägre när efterfrågan är lägre än tillgången , balansen har rubbats.

_________________



30 Apr 2018, 10:45
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Jul 2010, 12:15
Posts: 1791
Location: Röven
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Steven wrote:
Det tråkiga svaret är väl att det är inte svårt att sälja, man behöver bara sätta "rätt" pris. Tycker själv att det är påfallande ofta som säljare verkar ha helt orealistiska förväntningar på vad ett bra andrahandspris kan vara - eller att man sätter ett väldigt högt utgångspris för att sen kunna pruta ner det?

För typ 15 år sedan började jag köpa pedaler och annat på nätet, mycket från USA. Då kunde man köpa en grej, testa den och om man inte gillade den så kunde man sälja den och gå typ +/-0. Den tiden är ju för länge sedan över. Nu är kanske det realistiska andrahandsvärdet någonstans 2/3 eller 1/2 av nypriset.


+1

Köper också en hel del (fuzz)pedaler, inte alls lika lätt att köpa beg. och gå +-0 när man sen säljer.

_________________
-Var felet ligger här, vet jag inte, men det är någonstans i rättssystemet.


30 Apr 2018, 10:56
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Sjukt trögt att sälja prylar?
Britbender wrote:
Steven wrote:
Det tråkiga svaret är väl att det är inte svårt att sälja, man behöver bara sätta "rätt" pris. Tycker själv att det är påfallande ofta som säljare verkar ha helt orealistiska förväntningar på vad ett bra andrahandspris kan vara - eller att man sätter ett väldigt högt utgångspris för att sen kunna pruta ner det?

För typ 15 år sedan började jag köpa pedaler och annat på nätet, mycket från USA. Då kunde man köpa en grej, testa den och om man inte gillade den så kunde man sälja den och gå typ +/-0. Den tiden är ju för länge sedan över. Nu är kanske det realistiska andrahandsvärdet någonstans 2/3 eller 1/2 av nypriset.


+1

Köper också en hel del (fuzz)pedaler, inte alls lika lätt att köpa beg. och gå +-0 när man sen säljer.

Att utgå från att man måste gå minst +-0 när man säljer tror jag blir svårt. Att man får betala en liten slant för att äga prylen en tid kan det väl ofta vara värt. I längden betyder ju det att man får prova fler prylar, och det tycker jag kan vara en större vinst om man är beredd på det.

Det som tar emot för mig att köpa och sälja är att det är så tidskrävande. Det ska fotas (och då vill man ha snygga bilder med ren bakgrund (=någorlunda städat hemma) och man vill torka damm från prylarna och vänta på rätt dagsljus från fönstrena, och ta bilder från alla möjliga vinklar, och sen eventuellt beskära och ljusa upp/mörka ner bilderna i datorn), och sen ska man boka tid med köparen, eller bestämma speditör och man ska emballera och packa och gå till speditörens ombud. Och sen ska man kolla försändelsens status på nätet så den inte har kommmit bort på vägen.

Köpa är lite lättare men det tar ju tid det med...


30 Apr 2018, 11:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 102 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.