View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:46



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Varför sålde du din Flaxwood? [Nu har jag köpt en!] 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Varför sålde du din Flaxwood? [Nu har jag köpt en!]
Jag är sen en tid tillbaka lite sugen på en Flaxwood, alltså gitarrer som är gjorda av pressade träfibrer. För ~10 år sen provade jag några i musikaffär och tyckte att de lät och spelade riktigt, riktigt bra, men halsprofilen passade mig inte riktigt. Och jag var mer inne på vintage-Strator då. Nu vill jag snarast ha gitarrer som är ergonomiska och låter så bra som möjligt, med "tillräckligt" bra utseende.

Det finns i princip ingenting på begagnatmarknaden, så nu undrar jag om det finns några bojare som har eller haft en Flaxwood, och vad ni tycker/tyckte om dem.
Om du sålt den, varför gjorde du det? Vad har du istället?


Last edited by Makten on 27 Jul 2018, 00:18, edited 1 time in total.



18 Apr 2018, 22:49
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Är det typ spånplatta???
Hade en spånplatte-kroppad japansk billighetsstrata för länge sen, extremt resonant och välljudande, men f ö ett uselt bygge.


19 Apr 2018, 13:40
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Goran wrote:
Är det typ spånplatta???
Hade en spånplatte-kroppad japansk billighetsstrata för länge sen, extremt resonant och välljudande, men f ö ett uselt bygge.

"What is flaxwood exactly?

Flaxwood is an innovative new tone material that is created by breaking the grain structure of natural wood and injection-molding it into shape together with an acoustically sensitive binding agent."

_________________
Image


19 Apr 2018, 13:51
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Goran wrote:
Är det typ spånplatta???
Hade en spånplatte-kroppad japansk billighetsstrata för länge sen, extremt resonant och välljudande, men f ö ett uselt bygge.


Haha :) Jag tror att trådskaparen syftar på märket Flaxwood, som byggde (bygger?) snordyra, rätt balla metal/fusion-gitarrer. Har för mig att Richard Lainegard spelade på dem innan han började med fågelgitarrer.

Har tyvärr aldrig spelat en själv, men också alltid velat ha en!


19 Apr 2018, 14:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
kjelle wrote:
Flaxwood is an innovative new tone material that is created by breaking the grain structure of natural wood and injection-molding it into shape together with an acoustically sensitive binding agent."


Jag undrar om inte det är ett liknande material som Finska Landola byggde några modeller av som kallades "thermotimber". Det var trä som bakades under tryck tillsammans med lite goa kemikalier för att få ett trä med ypperliga akustiska egenskaper!

_________________
pudas


19 Apr 2018, 14:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Har haft två stycken av Rautia-modellen. Jag tycker att de var fantastiskt bra gitarrer. Anledningen till att jag sålde var p.g.a de inte passade mig ergonomiskt. Alltså det var inte för att de var dåliga utan det var enbart för att de inte passade just mig och hade man byggt vilken annan gitarr som helst på exakt samma sätt så hade det inte heller passat mig. Kan inte direkt sätta fingret på vad det var, de kändes helt enkelt inte rätt för mig ergonomiskt.

Kan skriva under på att allt de skriver om "Flaxwood" att det stämmer till 100%. Hade dessa funnits i andra former som passar mig så hade jag nog bara haft Flaxwood-guror.

På senare år har jag blivit intresserad av en tillverkare från Nederländerna som heter Aristides. Tyvärr så är de så fruktansvärt dyra. Lite tråkigt, jag önskar verkligen att det kommer fram någon tillverkare med samma koncept som faktiskt bygger prisvärda gitarrer.


19 Apr 2018, 16:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
pudas wrote:
kjelle wrote:
Flaxwood is an innovative new tone material that is created by breaking the grain structure of natural wood and injection-molding it into shape together with an acoustically sensitive binding agent."


Jag undrar om inte det är ett liknande material som Finska Landola byggde några modeller av som kallades "thermotimber". Det var trä som bakades under tryck tillsammans med lite goa kemikalier för att få ett trä med ypperliga akustiska egenskaper!


Jag har alltid trott att de blandade trä & lin, stod det inte så på deras site när de hypades på planket för 15 år sedan? Flax och flaxweed är väl lin på engelska, därav ordleken flaxwood. Eller?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


Last edited by Marshall on 23 Apr 2018, 18:06, edited 1 time in total.



19 Apr 2018, 19:25
Profile

Joined: 12 Aug 2002, 01:51
Posts: 29
Location: GBG
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Sprang på denna sida för några år sedan.

http://www.byoguitar.com/Guitars/Black-Flaxwood-Body-and-Neck__FLAXWOOD-KIT-BLACK.aspx

_________________
**************************


19 Apr 2018, 21:25
Profile ICQ

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
https://www.youtube.com/watch?v=9j__oRLF6AY


Ja så ska det låta!

-Och äntligen någon som fattar vitsen med carbon fiber reinforcement!
Peter Naglisch .. :mrgreen: ..

Mjae, jag säger bara Jimi Hendrix och fuktigt jävligt skandinaviskt väder....

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Apr 2018, 21:50
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Frisk wrote:
Har haft två stycken av Rautia-modellen. Jag tycker att de var fantastiskt bra gitarrer. Anledningen till att jag sålde var p.g.a de inte passade mig ergonomiskt. Alltså det var inte för att de var dåliga utan det var enbart för att de inte passade just mig och hade man byggt vilken annan gitarr som helst på exakt samma sätt så hade det inte heller passat mig. Kan inte direkt sätta fingret på vad det var, de kändes helt enkelt inte rätt för mig ergonomiskt.

Kan skriva under på att allt de skriver om "Flaxwood" att det stämmer till 100%. Hade dessa funnits i andra former som passar mig så hade jag nog bara haft Flaxwood-guror.

På senare år har jag blivit intresserad av en tillverkare från Nederländerna som heter Aristides. Tyvärr så är de så fruktansvärt dyra. Lite tråkigt, jag önskar verkligen att det kommer fram någon tillverkare med samma koncept som faktiskt bygger prisvärda gitarrer.


Det låter ju lovande! Jag sitter mest och spelar, med axelband och gitarren i sådan höjd att den både vilar i knät och avlastas med bandet. Alltså rätt högt upp. Därför har jag svårt för gitarrer med vassa kanter, särskilt om de är tjocka. Flaxwoodarna ser ju dock rätt tunna ut i kanten av kroppen.
Aristides var för fula tyvärr. ;) Intressant om fler tillverkare väljer alternativa material dock!

Uncle Meat wrote:


Det där var ju inte dumt! Inte för att jag tycker de kompletta gitarrerna är så fasligt dyra, men eftersom de är smått omöjliga att få tag i begagnat så kanske man skulle pula ihop en själv. :D
Plus att om man måste limma dit inläggen på halsen så kan man byta ut de där sjukt fula ovala blafforna som förstör halva utseendet på gitarren! :mrgreen:
Fast det ingår visst om man vill ha halsen bandad. Fan.


20 Apr 2018, 09:41
Profile

Joined: 02 Mar 2013, 15:20
Posts: 558
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
FuriousFingers wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=9j__oRLF6AY


Ja så ska det låta!

-Och äntligen någon som fattar vitsen med carbon fiber reinforcement!
Peter Naglisch .. :mrgreen: ..

Mjae, jag säger bara Jimi Hendrix och fuktigt jävligt skandinaviskt väder....

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vet inte om jag ska svara "öh, va?" eller "kolfiber, de e da shit!" :D


22 Apr 2018, 21:19
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Peter Naglitsch wrote:
FuriousFingers wrote:
https://www.youtube.com/watch?v=9j__oRLF6AY


Ja så ska det låta!

-Och äntligen någon som fattar vitsen med carbon fiber reinforcement!
Peter Naglisch .. :mrgreen: ..

Mjae, jag säger bara Jimi Hendrix och fuktigt jävligt skandinaviskt väder....

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Vet inte om jag ska svara "öh, va?" eller "kolfiber, de e da shit!" :D

Jag menar bara att det borde vara obligatoriskt för varje
gitarrfixare att ha en fräs-jigg för 2 kolfiberstänger vid gitarr-fix.

-Hint, hint!... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


23 Apr 2018, 08:26
Profile

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Nyfiken som jag är så googlade jag lite och The Gear Page sviker ju nästan aldrig...
https://www.thegearpage.net/board/index ... il.163440/

Fast den kanske du redan läst?
Anyhow, lite fina bilder fick vi iaf!


23 Apr 2018, 09:33
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
HRJ wrote:
Nyfiken som jag är så googlade jag lite och The Gear Page sviker ju nästan aldrig...
https://www.thegearpage.net/board/index ... il.163440/

Fast den kanske du redan läst?
Anyhow, lite fina bilder fick vi iaf!


Det där gjorde inte att jag blev mindre sugen! :mrgreen: De flesta recensioner är positiva och även om många landar i att den "saknar själ" så tror jag att det skulle passa mig utmärkt. Är ganska utled på alla små konstiga egenheter som gitarrer kan ha faktiskt.
Jag har googlat en hel del och insett att utbudet i Sverige är NOLL. Inte en endaste jäkla träff på nån annonssida nånstans. :shock:
Så, det är väl Ebay eller utländska handlare som gäller, och med tanke på nya tullregler och skit så verkar inom Europa rimligast.

Min smak vad gäller gitarrstil är vanligen åt vintage-hållet, men jag tycker att den här var galet frän. Helt svart hårdvara mot vad som ser ut som pärlemovitt var inte dumt alls.
Jag har aldrig haft nån gitarr med P90 heller, och jag saknar svaj ibland, så...

Edit: Eftersom Ljudbojen har gränser för bildstorlek från bronsåldern (skärpning!!!) så stal jag bilden och skalade ner den på rimligt sätt. Hoppas inte ägaren av bilden misstycker alltför mycket; den kommer från det här testet: https://www.guitarinteractivemagazine.c ... od-liekki/


Attachments:
flaxwood-1200h.jpg
flaxwood-1200h.jpg [ 201.25 KiB | Viewed 10523 times ]
23 Apr 2018, 22:03
Profile

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Finns ett par på ebay ute i Europa. T.ex denna:
https://www.ebay.de/itm/Flaxwood-Liekki ... Sw5VtaNWZL

Den här var billigaste jag hittade:
https://www.ebay.de/itm/Flaxwood-Aija-S ... SwPOhaazKz


23 Apr 2018, 22:12
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
knedy wrote:
Finns ett par på ebay ute i Europa. T.ex denna:
https://www.ebay.de/itm/Flaxwood-Liekki ... Sw5VtaNWZL

Den här var billigaste jag hittade:
https://www.ebay.de/itm/Flaxwood-Aija-S ... SwPOhaazKz


Tyvärr går både guld och EMG fetbort. :mrgreen: Men med de där priserna borde man ju kunna hitta nåt roligare inom rimliga gränser också!


23 Apr 2018, 22:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Köp en med fast stall. Det där Schaller-tremolot de använder är riktigt värdelöst. När jag köpte min första Flaxwood så höll den aldrig stämningen, vad man än gjorde. Skickade in gitarren för ombandning till Veijo Rautia och han berättade att vissa av dessa Schaller tremolostall aldrig går att få till helt och hållet. Så han bytte ut det till ett annat och då fungerade det.

Sedan köpte jag en till Rautia av honom som också hade samma fel, på den gitarren fick han aldrig till det, han provade flera olika stall. Så där bytte han till ett fast stall istället.

Det där med att de "inte har någon själ" är vanligt trams som papegojor som läser på internet gillar att upprepa, utan att det har någon som helst förankring i verkligheten. Det stämmer att de är rätt så transparenta. Men jag har haft två stycken av samma modell och de båda lät väldigt olika. Dock så har Flaxwood som märke p.g.a materialet och konstruktionen ett speciellt sound, men det är inget sound som gör att alla gitarrer låter helt likadant. Så varje gitarr har en "själ" om man så vill.

Provade även flera olika mickar och det ändrade ljudet väldigt mycket, faktiskt mer än vad jag tycker det har gjort i många andra traditionella gitarrer jag har haft.


23 Apr 2018, 23:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
pudas wrote:
Jag undrar om inte det är ett liknande material som Finska Landola byggde några modeller av som kallades "thermotimber". Det var trä som bakades under tryck tillsammans med lite goa kemikalier för att få ett trä med ypperliga akustiska egenskaper!


Det var trä som ugnsbakades i ett par hundra grader, inga kemikalier eller tryck. Flera andra tillverkare av akustiska använder numera sånt trä också. Används en hel del i byggbranschen också.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


24 Apr 2018, 09:21
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Frisk wrote:
Köp en med fast stall. Det där Schaller-tremolot de använder är riktigt värdelöst. När jag köpte min första Flaxwood så höll den aldrig stämningen, vad man än gjorde. Skickade in gitarren för ombandning till Veijo Rautia och han berättade att vissa av dessa Schaller tremolostall aldrig går att få till helt och hållet. Så han bytte ut det till ett annat och då fungerade det.

Sedan köpte jag en till Rautia av honom som också hade samma fel, på den gitarren fick han aldrig till det, han provade flera olika stall. Så där bytte han till ett fast stall istället.


Hmm, det där lät ju inte så kul, nej. Mina erfarenheter av svaj överlag är att de aldrig håller stämningen (har dock aldrig ägt nån gura med Floyd och/eller låst översadel), så jag kör idag utan svaj eller med blockat sådant.
Bra tips, jag ska nog hålla mig till svajlöst även framöver. Det är trots allt rätt sällan jag önskar jag hade ett.

Quote:
Det där med att de "inte har någon själ" är vanligt trams som papegojor som läser på internet gillar att upprepa, utan att det har någon som helst förankring i verkligheten. Det stämmer att de är rätt så transparenta. Men jag har haft två stycken av samma modell och de båda lät väldigt olika. Dock så har Flaxwood som märke p.g.a materialet och konstruktionen ett speciellt sound, men det är inget sound som gör att alla gitarrer låter helt likadant. Så varje gitarr har en "själ" om man så vill.

Provade även flera olika mickar och det ändrade ljudet väldigt mycket, faktiskt mer än vad jag tycker det har gjort i många andra traditionella gitarrer jag har haft.


Jag menade mer att gitarrerna är så "perfekta" att en del anser att de saknar själ, vilket kan ha en poäng. Alltså inte att själen sitter i ett enskilt exemplar.
Men, jag tror att jag skulle uppskatta just den perfektionen. Spelar bara hemma på låg volym och gillar när gitarren är "snäll" i ljudet. Det bästa jag haft i den vägen är den PRS McCarthy som numera är den gitarr jag spelar på till 95%.
Egentligen är den så bra att det är fånigt att leta efter annat. Men varför inte utforska lite mer? :mrgreen:

Den stora frågan är fortfarande hur faen man får tag i en Flaxwood i Sverige eller ens norra Europa. Det mesta även på tyska Ebay är från Japan, varav många är dubletter där olika personer auktionerar ut butiksgitarrer som inte ens är deras. Riktigt uselt.
Det vore rätt trevligt att bygga ihop en själv av det där kitet från BYOC, bandad och klar. Gissar dock att den måste bandslipas och sånt, och även om jag är händig har jag noll erfarenhet av det.


24 Apr 2018, 22:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Det är nog bäst om du letar begagnat. Kan vara svårt då de flesta vill ha dessa och behålla. Jag sålde båda jag hade till samma person, som redan hade flera stycken...

Det där kittet kan du köpa direkt från Flaxwood och då blir det billigare. Be någon duktig snickare sätta ihop den!

Det är lite synd att Flaxwood inte är mer kommersiella av sig för de har faktiskt en riktigt bra produkt. Men det är väl svårt när konsumenterna är så konservativa antar jag.


25 Apr 2018, 23:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood?
Nu ni, mina damer och herrar! Jag satte ut en köpesannons i en facebook-grupp och fick napp redan efter nån dag, dessutom bara några kilometer hemifrån! :D

Image


Detta är en Flaxwood RZZ, alltså tillverkade före 2007 när de bytte logga och så vidare. Har språkat lite med Richard Lainegard i köpestråden och det verkar vara det exemplar som Musikermagasinet recenserade. Alltså i så fall en av de första som hamnade i Sverige, vilket är lite kul!
Priset tänker jag inte säga rakt ut, men det låg nånstans emellan de ganska höga man ser på Ebay, och de ganska låga man ser på marknaden i Finland. Jag är förvånad över hur billigt jag fick den, i alla fall.

Hur är den då? Nå, jag har bara haft den i en endaste dag, men några utlåtanden kan jag ändå göra. Ergonomiskt är den en dröm! Exakt vad jag vill åt, med runda fina kanter och en mild "bellycut". Halsen gillade jag inte när jag först spelade på gitarren, men efter någon timmes fnulande med rengöring, inoljning av halsen, minutiös setup och nya strängar (010-set) så känns den väldigt bra. Möjligen skulle jag vilja ha fetare band eftersom de är ganska små, men det är petitesser.
Ljudet är en stor och klurig fråga. Akustiskt låter den underbart med gött "frång" (strängseparation?) utan någon ton eller sträng som stör nånstans på halsen. Faktum är att den är helt sjukt konsekvent i ljudet över hela halsen och intonerar bättre än något annat jag nånsin lagt mina händer på. Detta trots det katastrofala stallet, som är gitarrens enda uppenbara svaga punkt.
Mickarna då? Jag har noll erfarenhet av P90 sen tidigare och vet inte vad jag borde vänta mig. De är väldigt klena men låter öppet och bra. Ett aber är att de inte går att höja särskilt mycket, så det är nog nån skumgummibit undertill som måste bytas. Möjligen lever de upp en smula mer då.
Inkopplat låter gitarren lite "skränigt" vilket jag gissar är en kombination mellan den halvakustiska tonen oinkopplat, och just P90. Den skulle helt klart må bra av lite köttigare eller "rundare" mickar. Men jag gillar det ändå må jag säga. Tänk ihålig Strata, om det hade funnits.

Som ni ser blev det guld även om jag inte gillar guld. Men det har sin charm också, trots att lackjobbet är ganska mediokert. Jag tänker byta stallet mot ett svart, som inte heller har de väldigt vassa höjdskruvarna som i nuläget skär in i min handled.
Jag är naturligtvis lite nykär, men den här gitarren bådar väldigt, väldigt gott. Är mycket glad att jag inte gav upp tanken om en Flaxwood utan letade vidare. :)


26 Jul 2018, 23:28
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood? [Nu har jag köpt en!]
Guldfärg är ju hur coolt som helst :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


27 Jul 2018, 00:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood? [Nu har jag köpt en!]
Snygg!

_________________
bneostman@live.se


27 Jul 2018, 14:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood? [Nu har jag köpt en!]
Ser lite ut som en elbas med fler strängar (och tunnare då). Kul att du är nöjd!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Jul 2018, 19:12
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood? [Nu har jag köpt en!]
lillefar wrote:
Guldfärg är ju hur coolt som helst :-)


Jag börjar faktiskt vänja mig! Men den måste helt klart få ett svart stall. Frågan är var man hittar ett sånt inom Europa.
Gotoh 510UB ser bra ut tycker jag, främst ergonomiskt då.

Edit: Fasen, det finns ju hos Gitarrdelar! :D
Edit igen: Fasen, "cosmo black" är ju inte svart utan snarare svart krom. :(

Image


Sen vill jag ha en stallmick med mer knök i. Det blir för skrälligt med den befintliga och jag måste rulla av en del på tonkontrollen för att stå ut.
Halsmicken däremot låter prima (alltså ungefär likadant, fast det passar i halsläge).


29 Jul 2018, 14:36
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood? [Nu har jag köpt en!]
Nu har jag spelat såpass mycket på Flaxwooden att jag kan ge ett lite mer rättvist omdöme.

Det mesta av vad jag skrev tidigare stämmer fortfarande, men det finns ett ganska viktigt och stort undantag.
Gitarren låter nämligen "själlös", precis som så många skeptiker befarat eller upplevt själva. A/B-jämför jag med mina övriga gitarrer (PRS McCarty, LP Standard, Strata med P90-mässiga mickar), så är tonen – både akustiskt och inkopplat – väldigt fattig på övertoner. Den låter "slät" liksom, utan något som sticker ut, stör eller för den delen livar upp.

Just under dessa jämförelser undrade jag till och från om jag verkligen skulle stå ut med det. Men! Rattar jag in ett ljud som jag gillar och låter bli att jämföra med annat, så är jag lustigt nog mer nöjd med Flaxwooden än med övriga guror. Detta trots (eller kanske tack vare?) de lite knepiga P90-mickarna som fortfarande sitter i. Tonen bråkar inte på något sätt, kanske är en vettig beskrivning. Övertoner och önskade oegentligheter kommer istället från distpedaler, förstärkare och högtalare, istället för ifrån kombinationen av träslag i gitarren. Detta gör det extremt lätt att kontrollera ljudet och få till det man vill, åtminstone för mitt ljudideal.
Det är först när man spelar med helt rent ljud som jag saknar de olika varianterna av knorr och träighet som övriga gitarrer ger. Då kan det låta en liten smula plastigt och "hifi". Istället för ett komplext spektrum är Flaxwooden lite "honkig" som om den vore av ren mahogny, men utan det lilla sprillet i översta toppen och utan mjukheten vid anslag.

Det är lustigt när man får sin förutbestämda uppfattning sönderslagen. Jag gillar det nämligen. Att gitarren "inte har karaktär". :D
Stallet MÅSTE åtgärdas dock, för den övre höjdskruven skär in i handleden så jag håller på att bli galen. Och så är det väldigt fult med en nickel-blaffa till allt det andra svarta.
Kanske byter jag stämmisar också till guld med svarta vred. Helt onödigt, men borde kunna bli visuellt fint.


06 Aug 2018, 22:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood? [Nu har jag köpt en!]
Makten wrote:
Nu har jag spelat såpass mycket på Flaxwooden att jag kan ge ett lite mer rättvist omdöme.

Det mesta av vad jag skrev tidigare stämmer fortfarande, men det finns ett ganska viktigt och stort undantag.
Gitarren låter nämligen "själlös", precis som så många skeptiker befarat eller upplevt själva. A/B-jämför jag med mina övriga gitarrer (PRS McCarty, LP Standard, Strata med P90-mässiga mickar), så är tonen – både akustiskt och inkopplat – väldigt fattig på övertoner. Den låter "slät" liksom, utan något som sticker ut, stör eller för den delen livar upp.



Men är inte detta vad man skulle kunna förvänta sig? Vad jag vet så har i princip alla gitarrer byggda i alternativa material med ambition att var lika bra, eller bättre än traditionella material alltid nått samma slutresultat som "själlös", "övertons fattig" etc.
Men detta behöver ju inte vara till någon nackdel alls, snarare perfekt för gitarristen som spelar i många olika sammanhang och inte vill färga ljudet i musiken för mycket.

Men det som är viktigast i slutändan är: Flaxwood är snygga gitarrer! (Tycker Jag)

_________________
pudas


07 Aug 2018, 06:44
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood? [Nu har jag köpt en!]
pudas wrote:
Men är inte detta vad man skulle kunna förvänta sig? Vad jag vet så har i princip alla gitarrer byggda i alternativa material med ambition att var lika bra, eller bättre än traditionella material alltid nått samma slutresultat som "själlös", "övertons fattig" etc.


Jag tror att det nog delvis har att göra med att det inte finns någon fiberriktning, samt att allt i hela gitarren är av samma material med exakt samma densitet och ljudhastighet. Det går nog att bygga gitarrer av konstmaterial som låter mer som trä, om man vill. Men då kan man inte gjuta och vips är det förmodligen för dyrt.

Quote:
Men detta behöver ju inte vara till någon nackdel alls, snarare perfekt för gitarristen som spelar i många olika sammanhang och inte vill färga ljudet i musiken för mycket.


Eller om man i princip alltid lirar med dist, där komplexitet i tonen snarast kan få hela ljudet att haverera med för mycket övertoner, grötighet och andra konstigheter. Spelar man helt rent så låter det lite väl mycket "gummisnodd" däremot. Kanske funkis för jazz, i och för sig.

Quote:
Men det som är viktigast i slutändan är: Flaxwood är snygga gitarrer! (Tycker Jag)


Jag håller med!


09 Aug 2018, 14:01
Profile

Joined: 28 Feb 2010, 14:03
Posts: 47
Location:
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood? [Nu har jag köpt en!]
Jag har också en Flaxwood gitarr, modell Rautia med fast stall.
Det är också en tidigare modell som hade en likadant stall som den du har på din.
Jag bytte ut det stallet mot en Gotoh 510. Mest pga den ser så trevligare ut en den gamla.
Överlag är jag supernöjd med gitarren. Men det är en sak som jag stör mig jättemycket på...
Gitarren är superkänslig för varmt klimat, eller direkt solljus.
När halsen blir uppvärmd av solljuset så får den en jädra backbow och gitarren blir helt ospelbar, då strängarna rasslar, eller går helt emot banden.
Jag som trodde att Flaxwood skulle vara helt okänslig för temperaturförändringar, men så är inte fallet med mig gitarr.
Nu spelar jag sällan den gitarren ute på min altan när det är soligt. Då tar jag fram nån annan gitarr isf.
Annars tycker jag att gitarren är supertrevlig att spela på och den är väldigt lätt och ergonomisk.
En skön elgura som har ett skönt klang när man lirar akustisk.
Sen tycker jag att den är snygg också


09 Aug 2018, 21:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Varför sålde du din Flaxwood? [Nu har jag köpt en!]
Satanized wrote:
Jag har också en Flaxwood gitarr, modell Rautia med fast stall.
Det är också en tidigare modell som hade en likadant stall som den du har på din.
Jag bytte ut det stallet mot en Gotoh 510. Mest pga den ser så trevligare ut en den gamla.
Överlag är jag supernöjd med gitarren. Men det är en sak som jag stör mig jättemycket på...
Gitarren är superkänslig för varmt klimat, eller direkt solljus.
När halsen blir uppvärmd av solljuset så får den en jädra backbow och gitarren blir helt ospelbar, då strängarna rasslar, eller går helt emot banden.
Jag som trodde att Flaxwood skulle vara helt okänslig för temperaturförändringar, men så är inte fallet med mig gitarr.
Nu spelar jag sällan den gitarren ute på min altan när det är soligt. Då tar jag fram nån annan gitarr isf.
Annars tycker jag att gitarren är supertrevlig att spela på och den är väldigt lätt och ergonomisk.
En skön elgura som har ett skönt klang när man lirar akustisk.
Sen tycker jag att den är snygg också


Jo, temperaturkänsligheten har jag också märkt. Men jag tycker ändå att gitarren stämmer ur sig "jämnt" och det är först när man jämför med nåt annat som man inser att den är off. :mrgreen: Och när jag jämför med hur sjuuukt mycket mina trägitarrer stämmer ur sig av ändrad luftfuktighet så är problemet ändå väldigt, väldigt litet i jämförelse. Att utsätta guran för direkt solljus utomhus är trots allt rätt extremt. Är det 25-30 grader i luften så kan gitarren mycket väl bli 40 grader eller mer beroende på kulören.

Jag har just försökt jämföra alla mina fyra elgitarrer lite mer vetenskapligt. Med samma ljud, pedalinställningar och så vidare, så ligger Flaxwooden nånstans emellan en LP (chambered) med PAF-mässiga mickar, och en Strata med Lindy Fralin SP43. Den sistnämnda micken (jag avser stall-dito då det är lättast att jämföra) ska efterlikna P90 och gör det med bravur. Faktum är att den låter mer balanserad än grunkorna som sitter i Flaxwooden, men det beror säkert lite på att Stratan är tung och solid.
Att Flaxen är ihålig och "honkig" i sin akustiska ton gör att den skulle behöva nåt lite köttigare, och därtill med mindre topp. Rullar jag av tonkontrollen en del så blir det mer likt, men lite luddigare.

Undrar jag om inte en PAF skulle sitta som en jäkla smäck, åtminstone i stalläget. I halsläge skulle jag snarast vilja ha nåt klenare, mer Strata-mässigt. Där grötar P90:n precis som humbuckers gör i min LP och PRS (medan Stratan är glasklar, dock med vintage-mässig pickup, inte SP43).

Vad finns det för HB-grejer som passar i P90-frästa kroppar? Tror inte jag vill ha en hetare SC eftersom det brukar bli för "kluckigt", som eggläget på en Strata. :?:


14 Aug 2018, 22:22
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.