View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:05



Reply to topic  [ 15 posts ] 
1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt) 
Author Message

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt)
Bantar den större riggen. Så säljer 2x12:a med V30 och ska köpa en tom Palmer 1x12:a för att prova lite olika kralliga högtalare som ska palla en 100 watts Roost SR22 som oftast inte spelar starkare än vad min AC15 kan, men bra mycket renare.
Först ut att testas är en Tonker, köpt här på Bojen.
Jag har läst lite att endel gillar Tonkern bättre i en stängd låda, vilket också de gamla stora Hiwatt-lådorna var. Visst, en 1x12 kommer aldrig låta 4x12 men jag kommer heller aldrig släpa på en =)

Vad sägs, öppen eller stängd?


11 Apr 2018, 13:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
Du kommer att få rätt mycket fjong riktat åt ett håll om du har en sluten låda så rent spontant skulle jag välja öppen låda. (Helt ovetenskapligt inlägg).

Ett litet tips i en helt annan riktning är att du kan dynga iväg dina V30 och slänga in två neo-element istället så sparar du ca. 6kg i 2x12:an. Om du har en Orange-låda så sparar du ytterligare 4 kg om du byter till Marshall.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


11 Apr 2018, 14:35
Profile

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
glassfinger wrote:
Du kommer att få rätt mycket fjong riktat åt ett håll om du har en sluten låda så rent spontant skulle jag välja öppen låda. (Helt ovetenskapligt inlägg).

Ett litet tips i en helt annan riktning är att du kan dynga iväg dina V30 och slänga in två neo-element istället så sparar du ca. 6kg i 2x12:an. Om du har en Orange-låda så sparar du ytterligare 4 kg om du byter till Marshall.


2x12:an är en sån billig Harley Benton Vintage, så sluten. Den är redan såld. Lika mycket storlek som vikt som jag vill minska.
Men absolut, bara den grejen att det blir mest fjong i en smal tratt framåt, kan vara både bra och dåligt. Mindre läck från scen då det oftast mickas upp och stärkaren skjuter inåt från sidan. Då jag föredrar att höra stärkaren direkt och inte genom monitorer så blir det dock ännu mer viktigt att stå rakt framför och att vinkla upp högtalaren.

Sen om det är nån som provat just Tonkern i sluten/stängd låda så vore det intressant att höra om.


11 Apr 2018, 16:29
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
Köp en låda för en 15tummare istället vetja, blir inte så mkt större fysiskt men låter mkt större.
Eminence har sitt Big ben som har fått bra kritik.
Kör själv med en Weber15 som är ngn jbl-klon. Låter riktigt stort.


11 Apr 2018, 23:51
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
Ingen erfarenhet av tonker specifikt, men överlag är jag inte särskilt imponerad av vanliga stängda 1x12-lådor. Den lilla extra push stängd ger väger inte upp den sämre spridningen i mina öron. Portade lådor är en helt annan sak. De har verkligen en helt annan närvaro och botten. Låter väldigt stort. Så mitt förslag är att lägga lite mer stålar på att få en portad låda. Beggade mesa boogie 1x12or brukar kunna gå för typ 2500 med element i. Kräng medföljande högtalaren och kostnaden blir säkert inte mycket mer än en ny Palmer.


12 Apr 2018, 09:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
Allra bäst är en låda med löstagbara bakpaneler så får man välja efter behov, öppen, halvöppen eller sluten.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


12 Apr 2018, 14:08
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
Är du intresserad av en marshall1912-låda så har jag en som kan vara till salu. Den har ett 150w celestionelement i och har basport.
Gillar du inte det celestionelementet går det ju enkelt att byta.


12 Apr 2018, 15:46
Profile

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
Robert wrote:
Ingen erfarenhet av tonker specifikt, men överlag är jag inte särskilt imponerad av vanliga stängda 1x12-lådor. Den lilla extra push stängd ger väger inte upp den sämre spridningen i mina öron. Portade lådor är en helt annan sak. De har verkligen en helt annan närvaro och botten. Låter väldigt stort. Så mitt förslag är att lägga lite mer stålar på att få en portad låda. Beggade mesa boogie 1x12or brukar kunna gå för typ 2500 med element i. Kräng medföljande högtalaren och kostnaden blir säkert inte mycket mer än en ny Palmer.


Det låter rimligt angående portade lådor. Mina små "high-tech"-lådor i basriggen låter grymt med väldesignade lådor med port. När det gäller baslådor med port så är ju hela lådan och porten avstämda för ett specifikt element och jag gissar att det är fallet även i gitarrlådor?

I repan finns just en Mesa 1x12 som jag tror är portad. Ska ta och prova!


12 Apr 2018, 20:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
Robert wrote:
Ingen erfarenhet av tonker specifikt, men överlag är jag inte särskilt imponerad av vanliga stängda 1x12-lådor. Den lilla extra push stängd ger väger inte upp den sämre spridningen i mina öron. Portade lådor är en helt annan sak. De har verkligen en helt annan närvaro och botten. Låter väldigt stort. Så mitt förslag är att lägga lite mer stålar på att få en portad låda. Beggade mesa boogie 1x12or brukar kunna gå för typ 2500 med element i. Kräng medföljande högtalaren och kostnaden blir säkert inte mycket mer än en ny Palmer.


Detta är inte vad trådskaparen frågar efter, men jag håller med! Här är en klassiker:
https://www.blocket.se/vi/78688795.htm

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


12 Apr 2018, 20:39
Profile

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
Marshall wrote:
Detta är inte vad trådskaparen frågar efter, men jag håller med! Här är en klassiker:
https://www.blocket.se/vi/78688795.htm


Det är nog en sån som finns i repan. Roost-stärken är dock ungefär lika bred som en gammal Marshall-topp så T-effekten kan eventuellt bli too hard to handle. =)
Palmer-1x12:orna är lite smalare än toppen men ser iaf ok ut.

Blir nog att prova en öppen Palmer.


12 Apr 2018, 22:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
Jag har haft tre olika stängda, portade lådor. Först en Mesa (dock ej den gamla med EV-elementet utan nåt Celestion) som komplement till en Mesa 1x12-combo. Funkade kanon i kombination med combons öppna kabinett. Spelade den aldrig för sig själv, så där vet jag inte hur den skulle funkat. Sen har jag haft Suhrs och Bogners 1x12:or. Båda låter "större" än de är, men ljudet blir väldigt riktat, så det är stor risk att det är högt respektive lågt på fel ställen. Dessutom upplevde jag dem som rätt basiga, så de kom lätt bort lite i bandet. Bognern var sämst avseende just detta. Tror det satt V30 i båda.

_________________
Mats


12 Apr 2018, 23:18
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 17:14
Posts: 1814
Location: Trollhättan
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
Ett tips är att montera i en beam blocker , så får du bättre spridning på ljudet .

_________________
http://www.myspace.com/primaryman


13 Apr 2018, 14:19
Profile

Joined: 29 Nov 2013, 19:45
Posts: 139
Location: Mönsterås
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
Ett tips på en billig stängd 1x12, plywoodlåda, något lutad front.
https://www.essmusic.se/sv/artiklar/lan ... rlada.html


14 Apr 2018, 11:03
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 13:01
Posts: 1320
Location:
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
Lean Business har en portad låda i deras Montage-serie. Säljes tomma.

http://www.lean-business.co.uk/eshop/mo ... 1oibl5irp3

Finns en variant hos TubeTown också men den är dyrare.

https://www.tube-town.net/ttstore/TTC-S ... :7114.html

Eller en utan finish eller vinyl.


https://www.tube-town.net/ttstore/TTC-S ... :7182.html


14 Apr 2018, 14:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Aug 2011, 00:56
Posts: 120
Location:
Post Re: 1x12: stängd eller öppen? Eminence Tonker - Roost(Hiwatt
En öppen Palmer-låda blev det. Första repet med lådan+Tonker gjordes igår.
Resultat? Ett av de bästa rena ljuden jag spelat med. Dynamiskt, massa diskant utan ishacka.
Då den här riggen är just för stort, rent ljud så är det klockrent. Smuts är Ac15 bra för. Öppen låda var helt rätt. Hördes bra, bra spridning och förvånansvärt lite diskantfokus just framför lådan.


01 May 2018, 13:32
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.