View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 12:07



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Vad har detta motstånd för funktion? BFDR 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1851
Post Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Är det här en bra grej eller ska jag ta bort? Är ju inte original.


Attachments:
Bild 2 (1) (kopia).jpg
Bild 2 (1) (kopia).jpg [ 158.06 KiB | Viewed 12068 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
22 Mar 2018, 16:56
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Du har större problem än det där motståndet. Byt dom där papp-elektrolyterna det första du gör ( såvida dom inte har nytt inkråm inne i papphöljena). Kika under kåpan på ovansidan också, dom stora elektrolyterna i nätdelen..är dom inte bytta heller?

Motståndet har jag sett på nästan alla Fenderstärkare jag haft på bänken. Just nu har jag en minneslucka, men jag tror att det har med reverbet att göra. Nån som druckit mer kaffe än jag vet säkert.


22 Mar 2018, 17:10
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1851
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Ballz wrote:
Du har större problem än det där motståndet. Byt dom där papp-elektrolyterna det första du gör ( såvida dom inte har nytt inkråm inne i papphöljena). Kika under kåpan på ovansidan också, dom stora elektrolyterna i nätdelen..är dom inte bytta heller?

Motståndet har jag sett på nästan alla Fenderstärkare jag haft på bänken. Just nu har jag en minneslucka, men jag tror att det har med reverbet att göra. Nån som druckit mer kaffe än jag vet säkert.

De stora elektrolyterna är bytta, inklusive bias elyten. De här mindre, blir väl inte så stora spänningar där? Tänker att det inte är lika akut (de är ju så snygga!) att byta dessa, eller?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Mar 2018, 18:33
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Det är ett säkerhetsmotstånd som Hagströms satt dit, det funkar att ta bort det men med åren har jag insett att Hagström hade bättre koll på elsäkerhet än vad Fender hade, så jag hade lämnat det.

Ja byt även dom små E-kondingarna, dessa brukar drifta iväg rätt rejält eller inte funka alls. Det är vad jag noterar på merparten av dom jag har meckat med.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Mar 2018, 19:32
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1851
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Amp Healer wrote:
Det är ett säkerhetsmotstånd som Hagströms satt dit, det funkar att ta bort det men med åren har jag insett att Hagström hade bättre koll på elsäkerhet än vad Fender hade, så jag hade lämnat det.

Ja byt även dom små E-kondingarna, dessa brukar drifta iväg rätt rejält eller inte funka alls. Det är vad jag noterar på merparten av dom jag har meckat med.

Ok, så motståndet påverkar inte ljudet alltså? Ja, ska nog ta och byta dessa kondingar också. Mätte lite på de jag bytt på min BFPR och de hade dragit iväg rejält, vissa.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Mar 2018, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Polytone wrote:
Amp Healer wrote:
Det är ett säkerhetsmotstånd som Hagströms satt dit, det funkar att ta bort det men med åren har jag insett att Hagström hade bättre koll på elsäkerhet än vad Fender hade, så jag hade lämnat det.

Ja byt även dom små E-kondingarna, dessa brukar drifta iväg rätt rejält eller inte funka alls. Det är vad jag noterar på merparten av dom jag har meckat med.

Ok, så motståndet påverkar inte ljudet alltså? Ja, ska nog ta och byta dessa kondingar också. Mätte lite på de jag bytt på min BFPR och de hade dragit iväg rejält, vissa.


Nej, det sitter innan reverb trafon, så om det skulle påverka något så skulle påverka reverbet men vill minnas det var inte hörbart.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


22 Mar 2018, 21:51
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2990
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Polytone wrote:
De stora elektrolyterna är bytta, inklusive bias elyten. De här mindre, blir väl inte så stora spänningar där? Tänker att det inte är lika akut (de är ju så snygga!) att byta dessa, eller?


Dom där blå tubformade kan du genast ta bort och skicka åt mig, jag betalar frakten så blir du av med dem :wink: :mrgreen:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Mar 2018, 23:14
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1851
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Fast det är ju inga elektrolyter.. :wink:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


22 Mar 2018, 23:35
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1851
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Nya små elyter på plats. De gamla hade drivit till runt 35 uF i snitt. ESR på mellan 5 och 10.


Attachments:
File comment: Sådär ja.
IMG_5820.JPG
IMG_5820.JPG [ 141.71 KiB | Viewed 11875 times ]

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison
29 Mar 2018, 23:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Den här resistor ligger i serie med reverbtrafos primär lindning. Effekten av det är att drivrörets anodspänning sänks (den brukar ligga över max tillåtna 300V) samtidigt sänks anodströmmen och därmed även DC strömmen i trafo. Eftersom reverbdrive är ett SE effektsteg så minskar magnetiseringen av kärnan så trafo inte bottnar lika lätt som den kan göra utan serieresistorn.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


30 Mar 2018, 13:31
Profile WWW
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Polytone wrote:
Nya små elyter på plats. De gamla hade drivit till runt 35 uF i snitt. ESR på mellan 5 och 10.

Hur bör ESR-värdet ligga på dessa för att vara acceptabelt?


01 Apr 2018, 11:59
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
35uF? Mina var nere i typ 3-4 uF med skyhögt ESR =totalt läckage. Mätta med losslödade anslutningar.


01 Apr 2018, 14:12
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1851
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Ballz wrote:
35uF? Mina var nere i typ 3-4 uF med skyhögt ESR =totalt läckage. Mätta med losslödade anslutningar.

I min Princeton reverb -64 hade 2x25 uF kondingarna drivit till mellan 175-182 uF... :shock:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


01 Apr 2018, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1851
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Sustain wrote:
Hur bör ESR-värdet ligga på dessa för att vara acceptabelt?

De nya jag satte in ligger på strax under 0.5 i ESR.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


01 Apr 2018, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Polytone wrote:
Sustain wrote:
Hur bör ESR-värdet ligga på dessa för att vara acceptabelt?

De nya jag satte in ligger på strax under 0.5 i ESR.


Acceptabel ESR är ju beroende på värdet(Capacitansen) . Ju "starkare ju högre.
Och tydligen typ också (kände jag ej till)
se
https://en.wikipedia.org/wiki/Equivalen ... resistance


03 Apr 2018, 18:41
Profile
User avatar

Joined: 02 Mar 2003, 23:01
Posts: 1934
Location: Bollnäs
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Inom de gränserna håller sig alla original-elektrolyter i min Vibrolux Reverb -66! Och kapacitansvärdena har inte driftat farligt heller. Alla ligger lite på plus. (Osäker på hur det är med de i nätdelen.)


03 Apr 2018, 23:16
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1851
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
VacuumVoodoo wrote:
Den här resistor ligger i serie med reverbtrafos primär lindning. Effekten av det är att drivrörets anodspänning sänks (den brukar ligga över max tillåtna 300V) samtidigt sänks anodströmmen och därmed även DC strömmen i trafo. Eftersom reverbdrive är ett SE effektsteg så minskar magnetiseringen av kärnan så trafo inte bottnar lika lätt som den kan göra utan serieresistorn.

Vad händer om "trafon bottnar" som du skriver? Tycker nämligen att reverbet i mina BF förstärkare som inte har detta motstånd låter bättre, djupare på något sätt. Kanske gå en mellanväg och sänka värdet på motståndet? Har för mig att det mätte 1KOhm.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


08 Apr 2018, 14:01
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Trafon bottnar när kärnan mättas dvs magnetflödet når högstavärdet och då finns utrymme kvar för strömmen i lnindingen att ökas pga påförd signal. Enda vägen är att minska strömmen. Jämför med ett rör vars tomgångström har ställts så högt som röret tål eller mer. I ett SE effektsteg vill man ha tomgångströmmen/magnteflödet i kärnan ställda på halva maxvärdet, Då får man max sving upp och ner. Snedställt högt ger tidig klippning på nedåtgående signalhalvan. Låter som när man river papper. Hatar när reverb låter så.

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


09 Apr 2018, 14:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1851
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
VacuumVoodoo wrote:
Trafon bottnar när kärnan mättas dvs magnetflödet når högstavärdet och då finns utrymme kvar för strömmen i lnindingen att ökas pga påförd signal. Enda vägen är att minska strömmen. Jämför med ett rör vars tomgångström har ställts så högt som röret tål eller mer. I ett SE effektsteg vill man ha tomgångströmmen/magnteflödet i kärnan ställda på halva maxvärdet, Då får man max sving upp och ner. Snedställt högt ger tidig klippning på nedåtgående signalhalvan. Låter som när man river papper. Hatar när reverb låter så.

Om jag tolkar dig rätt så har alltså detta motstånd betydelse för hur reverbet låter? Kan jag halvera värdet på motståndet utan att riskera att reverbtrafon far illa?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


09 Apr 2018, 22:32
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Polytone wrote:
Vad händer om "trafon bottnar" som du skriver? Tycker nämligen att reverbet i mina BF förstärkare som inte har detta motstånd låter bättre, djupare på något sätt. Kanske gå en mellanväg och sänka värdet på motståndet? Har för mig att det mätte 1KOhm.


Att detta motstånd skulle ha något med saken att göra är inte speciellt troligt.
Varför ?
1. vi pratar om i runda slängar en volt skillnad (med eller utan). Du har mer skillnad/påverkan i diff i ditt nätuttag som påverkar mer än en volt.
2.BF per-amp är i princip idendiska, medan reverb, fasvändare o slutsteg skiljer, om du hör skillnad så vill jag mena att där skon klämmer , inte att det sitter ett motstånd på 1K.

Av nyfikenhet vilka BF stärkare jämför du med ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Apr 2018, 17:18
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1851
Post Re: Vad har detta motstånd för funktion? BFDR
Har ett gäng. PR(2 st), SR, TR, VR samt denna DR. Alla Hagströmimporter jag har (TR, SR, DR) har detta motstånd och det ska sägas; Super Reverben har ett fett reverb ändå, så du kan ha rätt i det du säger.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 Apr 2018, 23:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.