View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:02



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Rören slut? 
Author Message

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Rören slut?
Var och tittade på en förstärkare. Säljaren sa att "rören lyser blått - det betyder att de är slut och ska bytas ut. Därför kan du bara provspela ytterst lite på den"
Ligger det någon sanning i det eller kan det finnas någon annan anledning att de lyser blått?


06 Apr 2018, 12:34
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Rören slut?
Det blå "jonskenet" har inget med drifttid eller slitage att göra. Det kan komma av mikromala gasrester i röret och det är ju ett konstant tillstånd eftersom röret är tätt och det kan också komma från sekundäremmission från anoden (elektroner som slår in i anodens plåt slår ut ett par andra elektroner pga sin hastighet; de sugs dock upp av anoden igen). Min erfarenhet är att det lyser lika mycket om nya rör som om äldre.

En annan sak är det om det är ett onormalt starkt sken. Då kan det vara så att röret börjat ta in luft. Det är inte ett vanligt problem och det indikeras ju till slut av att gettret blir vitt. Det kan också vara fråga om att rören körts kraftigt överhettade (anoden mm har varit glödheta). Då kan gaser lösgöras från metallen och man kan betrakta rören som "slut".

Men ett svagt blått sken är inte tecken på nära förestående död.


06 Apr 2018, 12:58
Profile WWW

Joined: 15 Feb 2010, 02:21
Posts: 769
Location: Gävle
Post Re: Rören slut?
lampuradio wrote:
Det blå "jonskenet" har inget med drifttid eller slitage att göra. Det kan komma av mikromala gasrester i röret och det är ju ett konstant tillstånd eftersom röret är tätt och det kan också komma från sekundäremmission från anoden (elektroner som slår in i anodens plåt slår ut ett par andra elektroner pga sin hastighet; de sugs dock upp av anoden igen). Min erfarenhet är att det lyser lika mycket om nya rör som om äldre.

En annan sak är det om det är ett onormalt starkt sken. Då kan det vara så att röret börjat ta in luft. Det är inte ett vanligt problem och det indikeras ju till slut av att gettret blir vitt. Det kan också vara fråga om att rören körts kraftigt överhettade (anoden mm har varit glödheta). Då kan gaser lösgöras från metallen och man kan betrakta rören som "slut".

Men ett svagt blått sken är inte tecken på nära förestående död.


Tack för uttömmande svar.
Så att rören lyser blått ska inte avskräcka mig från att köpa?


06 Apr 2018, 13:22
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Rören slut?
Ett svagt blått sken ska nog inte ses som avskräckande, men du måste ju få provspela, tycker jag. Om möjligt, kolla att inte slutrören står så hett att anoderna glöder, då är det ju rörbyte som gäller. Om det inte är alltför exotiska rör är det kanske inte en katastrof att behöva byta dem heller, om stärkaren är bra för övrigt.


06 Apr 2018, 13:50
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Rören slut?
Håller helt med föregående.

Kan bara tillägga att det inte hindrar dig att provspela ( om du trots detta inte får provsperla så kan
det vara något lurt )

Nya slutrör är inte så dyrt, beroende på modell kanske 500 kronor. JJ EL34 tar jag 300 för ett par t.ex.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


06 Apr 2018, 15:20
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Martin and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.