View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:34



Reply to topic  [ 51 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Bra rörljud på sovrumsvolym? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Bra rörljud på sovrumsvolym?
Förlåt om jag skapar ännu en tråd i ämnet men jag letar fortfarande efter det eventuellt omöjliga... 8)

Testade för ett par veckor sen en Marshall DSL 1. En watt med ett 0.1W läge. Den lät inge vidare och sket på sig när man kopplade in en overdrive. Det finns massa fler modeller i samma serie även som combo men dessa är slutsålda och idag svåråtkomliga på begagnatmarknaden. Är det nån som har testat dem? De finns som JCM800, JTM och nån äldre 60-talsdito med bara volymratt plus kanske nån mer.

Sen har jag spanat på Bugera V5 Infinium Combo också, som är billig och också har den här 0.1W-switchen, vilken torde vara förutsättningen för sovrumsvolym på riktigt. Ska åka och testa den i veckan tänkte jag men är skeptisk eftersom priset känns lite för lågt för att den ska ha möjlighet att vara bra.

Tone King Gremlin TRQ är möjligen det ultimata men den verkar inte finnas nånstans i Sverige. Och den är dyr, 13.000kr ca. Men att döma av recensioner så verkar den vara fantastisk. Den har nån sorts steglös attenuator som verkar väldigt lovande.

Sen har jag inte hittat nåt mer som kan gå ner på låg volym på det sättet som de nämnda.


20 Mar 2018, 14:07
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Power Scaling!

Du får helt enkelt köpa min 5W Blackheart topp, moddad av RAT, med powerscaling. Saken är biff!

_________________
Image


20 Mar 2018, 14:16
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Vinyljunkie wrote:
Förlåt om jag skapar ännu en tråd i ämnet men jag letar fortfarande efter det eventuellt omöjliga... 8)

Testade för ett par veckor sen en Marshall DSL 1. En watt med ett 0.1W läge. Den lät inge vidare och sket på sig när man kopplade in en overdrive. Det finns massa fler modeller i samma serie även som combo men dessa är slutsålda och idag svåråtkomliga på begagnatmarknaden. Är det nån som har testat dem? De finns som JCM800, JTM och nån äldre 60-talsdito med bara volymratt plus kanske nån mer.

Sen har jag spanat på Bugera V5 Infinium Combo också, som är billig och också har den här 0.1W-switchen, vilken torde vara förutsättningen för sovrumsvolym på riktigt. Ska åka och testa den i veckan tänkte jag men är skeptisk eftersom priset känns lite för lågt för att den ska ha möjlighet att vara bra.

Tone King Gremlin TRQ är möjligen det ultimata men den verkar inte finnas nånstans i Sverige. Och den är dyr, 13.000kr ca. Men att döma av recensioner så verkar den vara fantastisk. Den har nån sorts steglös attenuator som verkar väldigt lovande.

Sen har jag inte hittat nåt mer som kan gå ner på låg volym på det sättet som de nämnda.


Du måste ha väldigt höga krav på en lågwattare, vad var det du inte gillade med den?

Var det en Vietnam tillverkad Marshall DSL1 (den nya DSL serien) eller en Engelsk tillverkad Marshall DSL1 från Marshall 50th Anniversary serien? En kraftig nackdel med den nya Vietnam tillverkade DSL1'an är att den inte har någon gain kontroll på clean (classic gain) och verkar för bright, denna nackdel finns absolut inte på DSL1an från Marshall 50th Anniversary serien (riktigt bra clean tycker jag).

Jag har en Marshall DSL1H som jag kopplar in i en 1x12 låda med Celestion V30 och tycker den är bra, väldigt allround och flexibel men kräver lite eq rattande. Tycker också att 0.1W läget är helt ok, 1 watts läget är så klart bättre men nästan väl mycket tryck i 1 wattsläget. ;-) Tycker varje fall Marshall DSL1H har en mycket bra varm fin clean och fungerar helt utmärkt med klassisk Marshall crunch. För mera tyngre toner (metall etc) är det dock bättre att köra en distpedal via clean kanalen (classic gain). Ultra gain kanalen är lite "speciell" (känslig) och här tycker jag det låter bäst om man håller ner gain kontrollen till max 3-4 (på skala 0-10) (eller ännu lägre om man kör med overdrive) beroende på mickar om man inte medvetet vill ha ett lite mera skitigt distljud typ stoner etc, då är det en helt annan sak. ;-) Den är väl relativt bright i 1 wattsläget vilket kan bero på att den också ska fungera ok i 0,1 wattsläget (en sorts kompromiss), man kan behöva skruva på eq inställningar en del.

Här Segeborn som lirar på en Marshall DSL1H (50th Anniversary)
https://www.youtube.com/watch?v=eZ2HU1jDBpg

en Marshall DSL1H med V30
https://www.youtube.com/watch?v=XuEof7yB8Po

Den här killen också med V30 högtalare verkar lockat fram ett vettigt metalljud men det är väl bearbetat i inspelningsprogramvara
https://www.youtube.com/watch?v=hV2efrIE1x8

eller via DI
https://www.youtube.com/watch?v=lYVC-wbCYcQ

Sedan är det så klart inte helt enkelt med rörförstärkare i lägenhet, det blir en kompromiss. Att koppla in tex en attenuator eller en fattigmanslösning i form av volympedal eller eq i fx loop kan också hjälpa till en del när man kör en röris i hemmamiljö. Högtalaren spelar så klart en enorm roll också, har man en ljudkänslig miljö så är det väl värt att prova med både 10 tum och 8 tum element, för mig fungerar det dock "ok" med 12 tum men det vore kul att exprimentera mera.

Slutligen kan jag väl säga att det är ytterst tveksamt om någon 1 wattare från 50th Anniversary serien har bättre clean än DSL1an (om man nu tycker att en bra clean är viktigt).


20 Mar 2018, 14:29
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
kjelle wrote:
Power Scaling!

Du får helt enkelt köpa min 5W Blackheart topp, moddad av RAT, med powerscaling. Saken är biff!


Jag har alltid tyckt att Blackstar har för mörkt sound för min smak i likhet med Orange men om du har en inbyggd Rat i den så kan ju filterratten i den komma väl till pass. Synd att du inte bor närmare så man kunde testa.


20 Mar 2018, 15:31
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
makatech wrote:
[
Du måste ha väldigt höga krav på en lågwattare, vad var det du inte gillade med den?

Var det en Vietnam tillverkad Marshall DSL1 (den nya DSL serien) eller en Engelsk tillverkad Marshall DSL1 från Marshall 50th Anniversary serien? En kraftig nackdel med den nya Vietnam tillverkade DSL1'an är att den inte har någon gain kontroll på clean (classic gain) och verkar för bright, denna nackdel finns absolut inte på DSL1an från Marshall 50th Anniversary serien (riktigt bra clean tycker jag).

Jag har en Marshall DSL1H som jag kopplar in i en 1x12 låda med Celestion V30 och tycker den är bra, väldigt allround och flexibel men kräver lite eq rattande. Tycker också att 0.1W läget är helt ok, 1 watts läget är så klart bättre men nästan väl mycket tryck i 1 wattsläget. ;-) Tycker varje fall Marshall DSL1H har en mycket bra varm fin clean och fungerar helt utmärkt med klassisk Marshall crunch. För mera tyngre toner (metall etc) är det dock bättre att köra en distpedal via clean kanalen (classic gain). Ultra gain kanalen är lite "speciell" (känslig) och här tycker jag det låter bäst om man håller ner gain kontrollen till max 3-4 (på skala 0-10) (eller ännu lägre om man kör med overdrive) beroende på mickar om man inte medvetet vill ha ett lite mera skitigt distljud typ stoner etc, då är det en helt annan sak. ;-) Den är väl relativt bright i 1 wattsläget vilket kan bero på att den också ska fungera ok i 0,1 wattsläget (en sorts kompromiss), man kan behöva skruva på eq inställningar en del.

Sedan är det så klart inte helt enkelt med rörförstärkare i lägenhet, det blir en kompromiss. Att koppla in tex en attenuator eller en fattigmanslösning i form av volympedal eller eq i fx loop kan också hjälpa till en del när man kör en röris i hemmamiljö. Högtalaren spelar så klart en enorm roll också, har man en ljudkänslig miljö så är det väl värt att prova med både 10 tum och 8 tum element, för mig fungerar det dock "ok" med 12 tum men det vore kul att exprimentera mera.

Slutligen kan jag väl säga att det är ytterst tveksamt om någon 1 wattare från 50th Anniversary serien har bättre clean än DSL1an (om man nu tycker att en bra clean är viktigt).


Det är möjligt att jag har höga krav. Är inte det en bra grej då?

Det jag inte gillade med Marshall-toppen jag testade var som jag skrev att den liksom sket på sig när jag kopplade in mina favoritpedaler, det uppstod ett sumpigt komprimerat ljud som var svindåligt - sämre än genom vilken liten transistorkombo som följer med vilket nybörjarpaket som helst. Totalt värdelöst.

Jag visste inte att den fanns nytillverkad men det var nog en sån jag testade. Och då är ju vi ju tillbaka i att det är en svårthittad pryl, den som du äger, i likhet med de andra jag nämner i min ursprungliga post.


20 Mar 2018, 15:39
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
@Vinyljunkie:

Höga krav är bra och du får lycka till i ditt sökande, smaken är som baken. :-) Vilken högtalare körde du DSL1an igenom?

Lite förvillande just nu att Marshall kommit ut med den här nya Vietnam tillverkad DSL1'an, tror nog att en del kan blanda ihop den med den äldre DSL1 50th Anniversary Edition (som eventuellt också fortfarande går att få tag på i enskilda butiker), i synnerhet när man söker efter ljudklipp eller erfarenheter på nätet. Mycket underligt också att Marshall hoppade över ett gain reglage på classic gain kanalen på den nya, en grov missberäkning tycker jag, jag vet att det finns på den nya 20 wattaren. En annan skillnad tror jag är att den nya dsl1'an har 2 preamp rör och 1 st poweramp rör medan 50th Anniversary har 3 preamp rör och 2 poweramp rör.

Edit: Hittade precis denna jämförande video. Tycker att den ger relativt bra rättvisa åt DSL1'ans fina clean ljud (50th) men båda låter rätt taskigt på dist här med neutral eq.
https://www.youtube.com/watch?v=j7zep3iMkqU


20 Mar 2018, 16:33
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
makatech wrote:
@Vinyljunkie:

Höga krav är bra och du får lycka till i ditt sökande, smaken är som baken. :-) Vilken högtalare körde du DSL1an igenom?

Lite förvillande just nu att Marshall kommit ut med den här nya Vietnam tillverkad DSL1'an, tror nog att en del kan blanda ihop den med den äldre DSL1 50th Anniversary Edition (som eventuellt också fortfarande går att få tag på i enskilda butiker), i synnerhet när man söker efter ljudklipp eller erfarenheter på nätet. Mycket underligt också att Marshall hoppade över ett gain reglage på classic gain kanalen på den nya, en grov missberäkning tycker jag, jag vet att det finns på den nya 20 wattaren. En annan skillnad tror jag är att den nya dsl1'an har 2 preamp rör och 1 st poweramp rör medan 50th Anniversary har 3 preamp rör och 2 poweramp rör.

Edit: Hittade precis denna jämförande video. Tycker att den ger relativt bra rättvisa åt DSL1'ans fina clean ljud (50th) men båda låter rätt taskigt på dist här med neutral eq.
https://www.youtube.com/watch?v=j7zep3iMkqU


Körde genom en Orange 1X12 V30.

Jag tänkte faktiskt på det när jag testade, att "crunch"-kanalen var alldeles för ren. Jag tror syftet med det är att den nya versionen ska attrahera metal-gitarrister, som vill ha metaldist och rent, och som inte vill ha morrigt rock-kompljud.


20 Mar 2018, 17:08
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Roland Blues Cube?


20 Mar 2018, 17:23
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Laney CUB 10, byt högtalare, och kör med pedaler!


20 Mar 2018, 17:26
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
bummer wrote:
Roland Blues Cube?


Går bara ner till 0.5W. Det är nog inte tillräckligt lågt för sovrum.


20 Mar 2018, 17:41
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Vinyljunkie wrote:
kjelle wrote:
Power Scaling!

Du får helt enkelt köpa min 5W Blackheart topp, moddad av RAT, med powerscaling. Saken är biff!


Jag har alltid tyckt att Blackstar har för mörkt sound för min smak i likhet med Orange men om du har en inbyggd Rat i den så kan ju filterratten i den komma väl till pass. Synd att du inte bor närmare så man kunde testa.

Det här är ingen Blackstar, det är en Blackheart (av Crate). RAT är ett företag som moddar förstärkare professionellt, bl.a. installerar Power Scaling.
Detta är en enkanalare, som du lätt bottnar till önskad dist. Vid önskad volym. Ren rörtopp.

_________________
Image


20 Mar 2018, 17:47
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
OT: Det är ingen röris men jag är klart nyfiken på BOSS Katana för lägenhetsbruk.
https://www.youtube.com/watch?v=0h7kLjl4lTM

Vet att SLA här är smått lyrisk över den.


20 Mar 2018, 17:58
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
kjelle: jag kan uppenbarligen inte läsa :mrgreen:


20 Mar 2018, 18:11
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
makatech wrote:
OT: Det är ingen röris men jag är klart nyfiken på BOSS Katana för lägenhetsbruk.
https://www.youtube.com/watch?v=0h7kLjl4lTM

Vet att SLA här är smått lyrisk över den.


Är också nyfiken men moddelingprylen är ett annat spår. Den vill jag också testa!


20 Mar 2018, 18:12
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Goran wrote:
Laney CUB 10, byt högtalare, och kör med pedaler!


Kör med pedaler??? Jaha.... jag har spelat gitarr större delen av livet och aldrig någonsin har jag då fått bra överstyrt grundljud med pedaler.

Djuuuuuuupt skepisk. Varför skulle den där lilla oansenliga stärkaren stå för en revolution inga andra har lyckats med någonsin? Pedaler kanske funkar för andra, men aldrig för mig.


20 Mar 2018, 18:16
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Vinyljunkie wrote:
Är också nyfiken men moddelingprylen är ett annat spår. Den vill jag också testa!


Mig veterligen behöver man dock inte koppla in den i dator och finjustera ljud/effekter om man inte vill utan det är bara att tuta och köra.


20 Mar 2018, 18:55
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Jag köpte nyligen en Boss Katana 50. Alltså inte en rörförstärkare, och jag vet att det finns delade meningar om detta, men jag har spelat igenom rörförstärkare (Vox, Orange, Marshall, Fender, Boogie, Lehnert, Hiwatt, Ampeg m.m) under flertalet år och gör fortfarande.. Och jag måste kalla det för "rörljud" som denna förstärkare producerar när man rattar in den rätt. Det jag vill komma till är att jag har spelat på denna förstärkare hemma i vardagsrummet på 0,5 watt inställningen och fått klagomål ifrån en granne nyligen om att det stör.


20 Mar 2018, 19:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Bra överstyrt grundljud utan pedaler på sovrumsvolym..
0.1 watt är för högt?

Blir ju bara dåliga kompromisser..
Kan aldrig bli bra.

_________________



20 Mar 2018, 22:17
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Glöm det där med Watt. Ljudstyrkan beror minst lika mycket på högtalaren. Och vad är egentigen "sovrumsvolym"? När jag själv för ett tag sen dryftade frågan så framkom det att min definition är avsevärt lägre än vad de flesta andra menar,
Det finns många bra tips i tråden: http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f ... 6522100039

För egen del har jag landat med en Yamaha THR10C. Den låter som jag vill ner till så låg volym att guran överröstar den rent akustiskt. Det vill säga, det går utmärkt att i lägenhet spela mitt i natten. Vilket jag gör just nu. :mrgreen:

Jag har även en Marshall JTM1C som är oanvändbar om man vill ha dist i lägenhet. Jag skulle bli vräkt på nolltid. Inte ens med attenuator lyckas jag få ner den ynka 1 Watten till rimlig nivå när slutsteget distar. Lågläget (0,1 Watt) låter apa i jämförelse och används därför inte. Kör man med förstegsdist så spelar det inte så stor roll om slutsteget är på 0,1 eller 10 Watt.


21 Mar 2018, 01:29
Profile

Joined: 30 Mar 2016, 09:51
Posts: 80
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Jag har en JVM1H 50th anniversary som jag är mycket nöjd med. Använder sällan pedaler men har inte märkt att den skulle vara särskilt dålig på det. Nu bor jag i hus men kör ändå på 0,1W-läget och tycker det låter väldigt gött. Men mina krav är garanterat inte lika höga som många andras då jag bara spelar hemmavid.


21 Mar 2018, 08:18
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
På riktigt låg volym är nog modeling vettigast, smidigt. Gillar min Micro Cube. Sen finns ju just Yamaha, Boss Katana Mini och Blackstar Fly 3.


21 Mar 2018, 10:22
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
citgot wrote:
Jag har en JVM1H 50th anniversary som jag är mycket nöjd med. Använder sällan pedaler men har inte märkt att den skulle vara särskilt dålig på det. Nu bor jag i hus men kör ändå på 0,1W-läget och tycker det låter väldigt gött. Men mina krav är garanterat inte lika höga som många andras då jag bara spelar hemmavid.


Detta är min erfarenhet med DSL1H 50th Anniversary också, den är inte fantastisk men den är tillräckligt bra för mina behov som nybörjare. Tycker också att 0,1W läget är klart bättre än ryktet. Tror en del underskattar högtalarnas helt enormt stora betydelse för slutsoundet, här kan man behöva prova sig fram. Skulle kanske önska att den var lite tightare på ultra gain kanalen för tyngre tongångar (tror JVM1'an är snäppet bättre här) men å andra sidan tycker jag classic gain (clean) kanalen är bra och varm, det är ju nästan som att man inspireras till att spela kärlekslåtar och den tar pedaler helt ok (vilket delvis löser utmaningen att få till ett tightare metall ljud). Egentligen är jag beredd att släppa DSL1'an för att prova något annat men dottern skulle inte förlåta mig och hon tar nog över den här när hon så småningom flyttar ut.

En klassisk lösning för att kunna köra med rörförstärkare i lägenhet är väl annars att hålla sig till pedal(er) via clean kanalen, gör man så bör man kunna ha en förstärkare som är starkare än 1W sedan finns ju attenuators och kanske att en eq eller volympedal i fx loop kan hjälpa lite beroende på om en master volume finns eller ej

Sannolikt skulle något åt Kemper, Axe-FX, Positive Grid BIAS amp hållet passa mig bättre i lägenhet (eller möjligtvis enbart ett bättre ljudkort samt mjukvara till datorn, tex någon positive grid produkt), jag gillar ju datorer och tycker dessutom det är kul när man får sound som liknar originalet samt att de lämpar sig bra för lägenhet (hörlurar också). I en villa på landet skulle jag dock inte haft en 0,1W/1Wattare, jösses vad roligt man skulle haft då, jag gillar testa och leka med ljud, inte mycket slår en maffig rörförstärkare, jag tror jag skulle balla ur helt (köpa för många rörisar, dessutom skulle jag blivit döv).


Last edited by makatech on 21 Mar 2018, 12:11, edited 1 time in total.



21 Mar 2018, 10:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Kan man verkligen få till BRA ljud på sovrumsvolym, själv har jag knappt använt högtalare det senaste året utan kört genom lurar hemma.
Köpte en Jamhub för att repa tyst med min gamla trummis men används mest till att repa med Spotify :D .
Gitarr - Pedalbord - Hughes & Kettner Tubemeister 20 Deluxe - Jamhub - Lurar
Finns säkert mycket smidigare saker till detta men jag tycker det funkar kalas, låter bra och så stör man inte resten av familjen.
Jag var själv skeptisk till att spela på detta vis, trodde att det skulle kännas fel, men icke.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


21 Mar 2018, 11:39
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Makten wrote:
Glöm det där med Watt. Ljudstyrkan beror minst lika mycket på högtalaren. Och vad är egentigen "sovrumsvolym"? När jag själv för ett tag sen dryftade frågan så framkom det att min definition är avsevärt lägre än vad de flesta andra menar,
Det finns många bra tips i tråden: http://www.ljudbojen.se/viewtopic.php?f ... 6522100039

För egen del har jag landat med en Yamaha THR10C. Den låter som jag vill ner till så låg volym att guran överröstar den rent akustiskt. Det vill säga, det går utmärkt att i lägenhet spela mitt i natten. Vilket jag gör just nu. :mrgreen:

Jag har även en Marshall JTM1C som är oanvändbar om man vill ha dist i lägenhet. Jag skulle bli vräkt på nolltid. Inte ens med attenuator lyckas jag få ner den ynka 1 Watten till rimlig nivå när slutsteget distar. Lågläget (0,1 Watt) låter apa i jämförelse och används därför inte. Kör man med förstegsdist så spelar det inte så stor roll om slutsteget är på 0,1 eller 10 Watt.


För mig är också sovrumsvolym att man kan spela mitt i natten. Det är nog säkert så att det inte går med en rördriven förstärkare ens om den har ett 0.1w läge. Fast å andra sidan så kanske den där Tone Gremlin jag nämner i min inledande post är the shit? Någon måste man ju få för 10.000kr mer än de andra förstärkarna som har nämnts i tråden hittills.

Just JTM-varianten tror jag inte så mycket på men kanske JCM8001C? Det är ju lite mer gain i den.


21 Mar 2018, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Harvester wrote:
Kan man verkligen få till BRA ljud på sovrumsvolym...


Det beror förstås på vilken typ av ljud man vill åt och hur kräsen man är. För min del brukar jag tycka att de flesta förstärkare låter apa vid så låg volym som jag vill spela, men med THR10C i "US Blues"-läget (nästan full gain och full master (det finns sen en ytterligare volymkontroll, så det påverkar inte utvolymen)) kan jag få ganska precis det jag vill ha (och jag är en sån där konstig människa som klarar mig med bara ett grundljud). Då har jag bytt högtalarsimulering till "California 1x12", petat dit en liten gnutta kompressor, och sen kör jag en TS9 med nästan ingen dist in i den. Låter hur jävla bra som helst!
Det är klart att det aldrig blir samma upplevelse som med en större förstärkare på högre volym, men det låter som en riktigt bra gitarrljud på skiva, kan man säga. Man får peta lite med EQ:n beroende på hur lågt man vill spela eftersom örat inte direkt är linjärt, men bra låter det definitivt.
Ljudet är då ett lite "näsigt" klassiskt rock-sound som är genomträngande men samtidigt klirrar i diskanten, så att säga. Utan TS:en framför kan det gå från rent till skaplig krunch med bara gitarrens dynamik. Med en fuzz framför låter det också riktigt, riktigt bra, så den verkar gilla pedaler.

Jag hade en Micro Cube innan som jag med stora svårigheter kunde få att låta nästan vettigt. Men den låter verkligen SKIT i jämförelse med THR:en. Det går inte ens att jämföra.


Vinyljunkie wrote:
Just JTM-varianten tror jag inte så mycket på men kanske JCM8001C? Det är ju lite mer gain i den.


Grejen är att JTM:en låter sjukt bra på bara lite högre volym. Men det är såpass högt att det för min del bara funkar på dagtid, och då jobbar man ju. Jag provade alla jubileumsmodeller men gillade ingen av dem utom just JTM:en. Synd bara att den inte har mastervolym, men det kan man ju fixa i efterhand förstås. Har också bytt högtalare till en Celestion Gold, som är som en Blue fast den tål lite mer effekt. Originalet var lite väl middigt, även för mig som gillar mycket mellanregister.

Jag gissar att en 10-tummare (eller är det 8?) är åt helvete för stor för att kunna "leva ut" ordentligt på riktigt låg volym, oavsett hur låg effekt förstärkaren ger. Och en stor vits med rör är ju dynamik, vilket man inte behöver vid väldigt låg volym.


21 Mar 2018, 22:55
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Vinyljunkie wrote:
För mig är också sovrumsvolym att man kan spela mitt i natten.


Det var det här med högra krav... ;-)

För lirande mitt i natten kör jag via min THR5 med lurar. Vore jag singel skulle jag kanske inte behövt lurar, THR5 går att spela tyst men föredrar lurar jämfört med jättetyst volym.

Det går väl att köra min Marshall DSL1a via lurar också om jag tar den via ett ljudkort i datorn (dock inte försökt) men jag gör inte så av praktiska skäl.


22 Mar 2018, 08:45
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
Sovrumsvolym för mig är att lira oförstärkt och det gör jag till 95% av all speltid hemma.
Men inte ens oförstärkt så kan jag spela i samma rum som nån annan utan att störa.
Så hur man ska klara det med förstärkare förstår jag ej. Spelstil med löst anslag?


22 Mar 2018, 09:11
Profile ICQ WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
rifle wrote:
Sovrumsvolym för mig är att lira oförstärkt och det gör jag till 95% av all speltid hemma.
Men inte ens oförstärkt så kan jag spela i samma rum som nån annan utan att störa.
Så hur man ska klara det med förstärkare förstår jag ej. Spelstil med löst anslag?

Samma här, med en bra elgitarr utan inkoppling klagar frun om jag sitter i närheten av sovrummet, även med dörrarna stängda. Jag får byta våning, då är det inga problem.
En bra elgitarr har i regel ganska starkt akustiskt ljud, så är det ju naturligtvis.

Sovrumsvolym existerar inte för mig, endast låg volym för att inte störa grannar. Hörlurar, där har jag svårt att få till ett acceptabelt distat ljud. Det blir mycket getingsurr. Samma ljud i studiomonitorer kan vara helt OK.

_________________
Image


22 Mar 2018, 10:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
rifle wrote:
Sovrumsvolym för mig är att lira oförstärkt och det gör jag till 95% av all speltid hemma.
Men inte ens oförstärkt så kan jag spela i samma rum som nån annan utan att störa.
Så hur man ska klara det med förstärkare förstår jag ej. Spelstil med löst anslag?


Ja det var av denna anledning Wes Montgomery började spela med tummen. :)

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


22 Mar 2018, 11:21
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Bra rörljud på sovrumsvolym?
rifle wrote:
Sovrumsvolym för mig är att lira oförstärkt och det gör jag till 95% av all speltid hemma.
Men inte ens oförstärkt så kan jag spela i samma rum som nån annan utan att störa.
Så hur man ska klara det med förstärkare förstår jag ej. Spelstil med löst anslag?

Det där är bara nonsens!

Image

Två stycken 50_Wattare med tilhörande 2x12.
Låter mer när jag viskar.

Bullerbekämparen.se samt ett par tubskrikor....
0,1W blir bara fizzel oavsett om det är Gremling i trafon eller inte... :mrgreen:
2 stycken bakom förstärkaren och 2 mot grannen.
Samt flyttat upp stärkaren 20 cm upp från golvet.
Hyllan kommer från IKEA...

_________________
http://www.ergopikk.com


22 Mar 2018, 11:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 51 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Ohjay and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.