View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:37



Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Nä nu J****R blir det en Tele med rails! 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Uppdatering:

Kunde inte hålla mig: Skruvade ihop gitarren idag; med ett provisoriskt set stämskruvar. Passade även på att byta ut tonkontrollen; mot en push/push -pot -för coil tap/split funktion. Gjorde även i ordning en pleka -ifall andan skulle falla på. (Har inte bestämt mig än...)

Efter detta techande; fastnade jag med gitarren i princip resten av dagen. :oops: :)

Soundmässigt var det (som väntat) PRECIS det jag var ute efter. Asså; den låter bara så jäkla fett! Och då menar jag; VERKLIGEN FETT. I HB-lägena blir det typ som Joe Bonamassa; när han rastar sina LP-rariteter. Det är så jäkla häftigt och jobba "tvärt om" med ton kontrollen: Tappa all diskant -och hitta sweetspottarna för det där så varma, krämiga old school rytet i gitarren. Det trevliga är att man hittar just dessa levande sound väldigt nära full tapp -på tonpotten. Detta är lätt att kombinera -och städa upp med att dra ner volymkontrollen i klassisk Warren Haynes manér. Oavsett hur man väljer att ratta -sjunger ljudet hela vägen. Mickarnas kraft bokstavligen driver en rörförstärkare så jäkla vackert. Även de riktigt omfattande bendsen tappar inte alls kraft pga railsen i mickarna. Det blir lite Andy Timmons -vibb över det hela.

Detta är vad jag just nu väljer i HB-väg -med bara en -enkanalig rörförstärkare. Arbetssättet för detta är precis samma, enkla klassiska -som med en Strata: Gitarr - sladd - stärk. -Fantastiskt!

Kuriosa: JÄKLAR vad Hotrail mickarna är justeringskänsliga! Det tog tid att justera mickhöjdena rätt. Detta är någonting man helst måste göra högt (på live volym). Även tappade lät mickarna så där härligt metalliska och öppna. Är glad att jag inte var för bekväm -och slängde i P/P -poten för split -funktionen i gitarren.

Ska försöka slänga in några bilder imorgon. :wink:


/ Jonken 8) 8) 8)


17 Mar 2018, 22:00
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Vem saknar julafton när man läser såna här trådar.!...

_________________
http://www.ergopikk.com


17 Mar 2018, 22:14
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Här är bilderna:

Ber om ursäkt för stämskruvarna. Dessa skall bytas ut mot ett set GOTOH i nickel -som matchar den övriga hardwaren på gitarren.

Image

Image

Har inte riktigt bestämt mig för om det blir med eller utan plektrumskydd på gitarren. Bedöm själva: -Vilket passar bättre?:

Image Image

Image


Det är inte så mycket mer att göra på gitarren; förutom att byta stämskruvar och montera ett strängtryck på huvet.
Redan som den står nu är gitarren en RIKTIG PLAYER! :wink:


/ Jonken 8) 8) 8)


18 Mar 2018, 16:13
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Vitt p-skydd tror jag skulle bli kanon, matchar bindingen på halsen också. Blev lite tomt utan, men å andra sidan så är kroppen snyggt ådrad så det ser inte fel ut heller. Svart p-skydd blev lite för mycket tycker jag.

Men upp med en video när du klinkar lite nu, så vi får höra också! :D

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


18 Mar 2018, 16:31
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
En riktig skönhet, läcker Tele och lite av en ulv i fårakläder med hotrails, bilden ser estetisk ut med en wall of Marshalls bakom. ;-)


18 Mar 2018, 16:58
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Snygg gitarr! På med ett vitt p-skydd!
Rails på en tele känns i min värld dock som en styggelse. :shock:

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


18 Mar 2018, 21:02
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
makatech wrote:
En riktig skönhet, läcker Tele och lite av en ulv i fårakläder med hotrails, bilden ser estetisk ut med en wall of Marshalls bakom. ;-)

Tackar.
Håller med: Det är mycket mer under huven på gitarren -än vad man kanske ser vid första anblicken.
Och ja: Det skall spelas högt! Det är då man får ut de verkliga fördelarna ur en Hotrail Tele. När mer "traditionella" humbuckers börjar skrika ikapp med en mittenspikande stärkare; där ler bara dessa och vill ha mer. :wink: Har aldrig hört samma typ av värme -kombinerat med tighthet och "spank"; ur highoutput mickar under riktigt krävande omständigheter. Gitarren är som gjord för att köra tillsammans med en stärk som jobbar rejält med slutrören.

- THIS is the real fuckin' thing! :twisted:


/ Jonken


18 Mar 2018, 21:17
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Marshall wrote:
Snygg gitarr! På med ett vitt p-skydd!
Rails på en tele känns i min värld dock som en styggelse. :shock:

:lol:

Bara att titta förbi med en valfri Tele -så kan vi åka ikapp lite. :wink:


/ Jonken 8)


18 Mar 2018, 21:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Forsman wrote:
Vitt p-skydd tror jag skulle bli kanon, matchar bindingen på halsen också. Blev lite tomt utan, men å andra sidan så är kroppen snyggt ådrad så det ser inte fel ut heller. Svart p-skydd blev lite för mycket tycker jag.

Men upp med en video när du klinkar lite nu, så vi får höra också! :D

Vit pleka funkar endast om den är riktigt gammal och gulnad. Bilndingen är nämligen krämgul på gitarren. Den vita kantlagret på den svarta plekan har dock exakt samma nyans som kantlisten på kroppen. Tycker att gitarren växer mer och mer på mig -utan någon pleka...


/ Jonken


18 Mar 2018, 21:29
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Silver?...vaff int?...

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Mar 2018, 21:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
FuriousFingers wrote:
Silver?...vaff int?...

Pleka?


/ Jonken


18 Mar 2018, 21:45
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Jonken wrote:
FuriousFingers wrote:
Silver?...vaff int?...

Pleka?


/ Jonken

Ja...skulle nog fungera fint med pärlmor glittra...

_________________
http://www.ergopikk.com


18 Mar 2018, 21:46
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
FuriousFingers wrote:
Ja...skulle nog fungera fint med pärlmor glittra...

-Hmm... Synd att man inte har en liggandes -för att testa...
Kanske be någon som är duktig på Photoshop hjälpa...?


/ Jonken


18 Mar 2018, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Jonken wrote:
Marshall wrote:
Snygg gitarr! På med ett vitt p-skydd!
Rails på en tele känns i min värld dock som en styggelse. :shock:

:lol:

Bara att titta förbi med en valfri Tele -så kan vi åka ikapp lite. :wink:


/ Jonken 8)[/

Alltså, alla mina är standardbestyckade med Don Mares, eller Fenders Nocasters, utom en som har en Antiquity l i lead- och en Mojotone Firebird mini-hb i halsläge. Alla tutar bra genom rejält överstyrda Marshalls, Oranges, Voxar & THDs, men schysstast tycker jag nog ändå de knorrar genom en Fender-combo med måttlig överstyrnng.
Alltför många gånger har jag upplevt hur en bra tele låtit luddig och odynamisk när jag slängt för heta pickups i dem. Dock inte med Firebird-micken, för all del.

Mina ljudideal är härligt konservativa & old school. Metaldist & Mesa Boogie efter Mk-serien är inte min grej.
Men visst, en tele med gott häng är oslagbar.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


18 Mar 2018, 22:32
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Skit i pleka på den!

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Mar 2018, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Polytone wrote:
Skit i pleka på den!

Jag tror också att det blir nog så.

...Sitter fortfarande och väntar på de nya stämskruvarna + lite annat i el väg till gitarren... :evil:
Har knåpat ihop ett speciellt, customiserat elschema till gitarren -som jag tänkte testa; när snigelposten dyker upp (typ; nästa år)...

Var faktiskt och hängde av några polare med riktigt väljusterade kvalla Pållar -med den igår. Det blev lite snopet -men skoj på samma gång... :D


/ Jonken


25 Mar 2018, 19:52
Profile

Joined: 11 Apr 2016, 17:37
Posts: 68
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Jonken wrote:
Blir lite "halt" i projektet nu -i väntan på att halsen skall dyka upp. Så jag tänkte lista upp lite varifrån jag beställt grejerna till projektet; och lite hur jag resonerade i samband med detta.

- Kroppen kommer från Northwest Guitars i England. Har varit nyfiken på deras kvalla ett tag nu. Och jag måste säga att dom inte gjorde mig besviken. Fantastiskt bra kvalitet!

- Halsen (som inte dykt upp ännu) kommer från Jenson i London/England. En lite pråligare Telehals; som jag hoppas skall komplettera kroppen väl: Flammmig lönn hals -med kantlist runtom + pearl block inlays (typ LPC) på brädan.

Tanken är att få en lite flashigare Tele bild av en Tele -än standard. Typ; addera lite custom features över det hela. Kroppen är lite för vacker -för att täcka över den med ett plektrumskydd. Borde lämna kvar lite custom LP-vibb över gitarren. För den tonen gitarren kommer att ge; kommer att vara fantastisk och speciell; känns det endast natuligt att helhetsutseendet även matchar detta. Har dock en back up hals i R/W fall detta inte skulle bli som jag tänkt mig.

All hardware på gitarren är i nickel. Det sitter Fenders kompenserade vintage klackar ovanpå stallet. Mickarna är ett standard SD Hotrail set för Tele. Potarna är 2 x 500k -med en .022 Orange drop cap emellan. Jacket är vintage Tele. Stämskruvarna blir Kluson -med ett runt strängtråd för de höga strängarna.

Valde i första läget att inte köra split -funktion på mickarna. Har dock en 500k push/push med konverteringshylsa redo -ifall jag skulle ångra mig senare.

Dekarna till ett sånt här bygge landar i grovaslängar ganska nära en 10-lapp; för den som känner sig sugen på en. Till detta tillkommer givetvis arbetskostnader -om man skall ha Tech -hjälp -för att få ihop allting optimalt. Dock om man inte själv är helt oäven på att meka....


/ Jonken :wink:




Sjukt inspirerande bygge! Har du några länkar till inköpsställe? :)


12 Jun 2018, 20:42
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Seqoua wrote:
Sjukt inspirerande bygge! Har du några länkar till inköpsställe? :)

Tackar.

Här hittar du riktigt grymma kroppar: http://www.northwestguitars.co.uk/telebodies/
Halsen köpte jag ifrån Jenson of London på Ebay. Dom verkar tyvärr inte ha några auktioner ute just nu.
Mickarna vill jag minnas kom från Thomann. Allt annat är från GMF och Gitarrdelar här i Sverige; utom stämskruvarna i nickel som beställdes från Amerika.

Lite mer annorlunda tips:
[url]https://www.premierguitar.com/articles/27090-mod-garage-meet-göldos-double-wafer-3-way-switch[/url]
Med en sån här kul, ny switch; kan man tillsammans med en push/push -eller push/pull -switch på tonpotten: Koppla så att mickarna går på 500k som HB's -och genom 250k till 300k splittade/tappade. Detta gör man med hjälp av extra resistorer. Det låter AS BRA! ...Och enkelt att switcha mellan med en push/push pot. Blir som att ha en HB och SC -gura i samma. Och båda funktionerna låter verkligen rätt -sett till funktionernas olika krav på diskant. Har ritat upp ett el/kopplings schema för detta. :wink:


/ Jonken


13 Jun 2018, 21:51
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 78 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.