View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:06



Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next
Nä nu J****R blir det en Tele med rails! 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Makten wrote:
Trevligt projekt! :D

Själv har jag väldigt, väldigt svårt för det traditionella Tele-ljudet, men med fläskiga mickar kan det säkert bli nåt. Sen skulle jag dock då hellre använda en HT-Strata-kropp i ask eftersom ljudet knappast sitter i formen (men väl massan) på gitarren. En Tele är helt enkelt för obekväm för min smak. Men den sistnämnda är ju som baken. :wink:

Du resonerar helt korrekt. En rear routed Strata kropp i ask -och du är med matchen. Vill du ha exakt samma behöver du dock ett vintage Tele stall på den också. (Om du inte vill montera även stallmicken direkt i kroppen istället förståss...


/ Jonken :wink:


10 Mar 2018, 19:16
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Jonken wrote:
Du resonerar helt korrekt. En rear routed Strata kropp i ask -och du är med matchen. Vill du ha exakt samma behöver du dock ett vintage Tele stall på den också. (Om du inte vill montera även stallmicken direkt i kroppen istället förståss...


/ Jonken :wink:


Jag var tvungen att kolla skillnaden eftersom jag inte har nån större koll på Telecasters, och visst kan man tänka sig att stallmickens infästning i just stallplattan på en Tele kan tillföra något liiiiiiiite speciellt jämfört med att sätta den direkt i träet. Men jag betvivlar verkligen att det skulle vara något eftersträvansvärt, om man nu ändå inte är ute efter just Tele-ljud. :wink:
Det jag inte gillar med Telecasters är det "spinkiga" ("twang" enligt andra) ljudet med övertoner från helvetet. :mrgreen: Men jag vet att en Tele med köttig stallmick kan låta gudomligt, så jag förstår grejen.

Själv har jag smällt i Seymour Duncan SP-43 i min HPD-Strata (utom i halsläge där jag vill ha piano-klang) och det blir ju nåt helt annat än en Strata. Helt fantastiskt köttig lead-ton om man vill. Kan tänka mig att Hotrails skulle vara funkis även där. Kör också med riktigt, riktigt fet hals som jag tror gör en hel del. 8)


10 Mar 2018, 20:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Makten wrote:
Jag var tvungen att kolla skillnaden eftersom jag inte har nån större koll på Telecasters, och visst kan man tänka sig att stallmickens infästning i just stallplattan på en Tele kan tillföra något liiiiiiiite speciellt jämfört med att sätta den direkt i träet. Men jag betvivlar verkligen att det skulle vara något eftersträvansvärt, om man nu ändå inte är ute efter just Tele-ljud. :wink:
Det jag inte gillar med Telecasters är det "spinkiga" ("twang" enligt andra) ljudet med övertoner från helvetet. :mrgreen: Men jag vet att en Tele med köttig stallmick kan låta gudomligt, så jag förstår grejen.

Själv har jag smällt i Seymour Duncan SP-43 i min HPD-Strata (utom i halsläge där jag vill ha piano-klang) och det blir ju nåt helt annat än en Strata. Helt fantastiskt köttig lead-ton om man vill. Kan tänka mig att Hotrails skulle vara funkis även där. Kör också med riktigt, riktigt fet hals som jag tror gör en hel del. 8)

Hur mickarna sitter fast i en gitarr gör skillnad. Detta är en betydande del bla i det som gett Telecastern sitt sound. (I grunden kommer egentligen denna idé från lapsteels.) Och om detta gör en skillnad i Tele; varflör skulle inte detta göra skillnad i andra typer av instrument? Varför meningsskildaktigheterna över; "hur mycket skillnad detta gör" går isär: Är för att det finns folk som inte verkar förstå följande: Hur mycket skilnad detta ger hänger ihop med hur bra tonmässig AK-karäktär ett instrument har. Dvs: På en ton död sak; är det som att skita och hålla för; medans på en välljudande sak ger detta väldigt mycket.

En mikrofon är kapabel att plocka upp betydligt mer än strängarna som hänger ovanför den. Men för att detta skall vara någoting värt att addera; måste det som plockas upp på andra sätt vara något tilllräckligt bra för att bidra till något bättre. Bara att sätta en tongaffel + ett öra mot en tonmässigt bra -kontra en tonmässigt död kropp; och lyssna. Det är den tonen som man hör via träet; som micken kan plocka upp; OM monteringen av micken i kroppen inte hindrar den kontakt som behövs för att göra detta.

På en Tele stallmick går ton mycket direkt via stall plattan till micken. Karaktären i denna ton är dock mer vass och metallisk -jämfört med woodmount -alternativet. Ett fetare Tele modern stall -för över BETYDLIGT MINDRE -jämfört med den traditionellt tunnare vintage varianten.

Exempel: EVH skruvade fast stallmicken direkt i kroppen i sin Frankenstrat. Resten är ju Rock'n Roll historia....

För en mick att plocka upp ton på andra sätt -än de traditionella; ändrar mickens ljudbild (till det varmare) -samt ställer högre krav på den för att den inte ska börja missljuda under mer krävande omständigheter.


/ Jonken :idea:


10 Mar 2018, 20:41
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Ja, hotrail är riktigt heta mickar medan dm chopper är mera mellanmjölk. ;-) Kanske är vettigt att coil splitta hotrails om man även avser lira kärleksvisor på clean?


11 Mar 2018, 01:53
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Jonken wrote:
Hur mickarna sitter fast i en gitarr gör skillnad. Detta är en betydande del bla i det som gett Telecastern sitt sound. (I grunden kommer egentligen denna idé från lapsteels.) Och om detta gör en skillnad i Tele; varflör skulle inte detta göra skillnad i andra typer av instrument? Varför meningsskildaktigheterna över; "hur mycket skillnad detta gör" går isär: Är för att det finns folk som inte verkar förstå följande: Hur mycket skilnad detta ger hänger ihop med hur bra tonmässig AK-karäktär ett instrument har. Dvs: På en ton död sak; är det som att skita och hålla för; medans på en välljudande sak ger detta väldigt mycket.

En mikrofon är kapabel att plocka upp betydligt mer än strängarna som hänger ovanför den. Men för att detta skall vara någoting värt att addera; måste det som plockas upp på andra sätt vara något tilllräckligt bra för att bidra till något bättre. Bara att sätta en tongaffel + ett öra mot en tonmässigt bra -kontra en tonmässigt död kropp; och lyssna. Det är den tonen som man hör via träet; som micken kan plocka upp; OM monteringen av micken i kroppen inte hindrar den kontakt som behövs för att göra detta.

På en Tele stallmick går ton mycket direkt via stall plattan till micken. Karaktären i denna ton är dock mer vass och metallisk -jämfört med woodmount -alternativet. Ett fetare Tele modern stall -för över BETYDLIGT MINDRE -jämfört med den traditionellt tunnare vintage varianten.

Exempel: EVH skruvade fast stallmicken direkt i kroppen i sin Frankenstrat. Resten är ju Rock'n Roll historia....

För en mick att plocka upp ton på andra sätt -än de traditionella; ändrar mickens ljudbild (till det varmare) -samt ställer högre krav på den för att den inte ska börja missljuda under mer krävande omständigheter.


/ Jonken :idea:


Du får gärna förklara hur en spole med magneter kan plocka upp något annat än rörelser hos metalliska (magnetiska) delar. :roll: Det skulle vara om micken rör sig i förhållande till stallet, och då vore det alltså en "fördel" om den sitter löst.
Jag tror som så ofta att det är 99% mojo. :mrgreen:


11 Mar 2018, 12:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Makten wrote:
Du får gärna förklara hur en spole med magneter kan plocka upp något annat än rörelser hos metalliska (magnetiska) delar. :roll: Det skulle vara om micken rör sig i förhållande till stallet, och då vore det alltså en "fördel" om den sitter löst.
Jag tror som så ofta att det är 99% mojo. :mrgreen:

Har du testat att knacka med Ex knogen på kroppen -eller på micken på en elgitarr i pluggad utan några strängar på... :?:
...Eller ännu effektivare; sätta en stämgaffel mot kroppen (långt ifrån mcken) i pluggad utan några strängar på... :?:


/ Jonken :wink:


11 Mar 2018, 13:54
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Jonken wrote:
Har du testat att knacka med Ex knogen på kroppen -eller på micken på en elgitarr i pluggad utan några strängar på... :?:
...Eller ännu effektivare; sätta en stämgaffel mot kroppen (långt ifrån mcken) i pluggad utan några strängar på... :?:


Ja, och visst låter det en liten smula. Enda rimliga förklaringen är att det är micken i sig som rör sig internt, förutsatt att du inte har metallkåpa på den. Trä kan vad jag vet inte störa magnetfält. :roll:
Det vill säga, det borde vara hur hårt micken sitter och hur "mjuk" själva mickens konstruktion är, som gör skillnad.

Och visst, den kanske sitter styvare om den är skruvad i stallet istället för i kroppen. Dock är ju justeringsfjädrarna svagaste länken där.


11 Mar 2018, 14:40
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Makten wrote:
Och visst, den kanske sitter styvare om den är skruvad i stallet istället för i kroppen. Dock är ju justeringsfjädrarna svagaste länken där.

Exakt så.

Och om man tar detta ännu längre (till porrnivå); och applicerar till olika instrument konstruktioner:

Äldre plast blir faktisk aningen tonrikare genom åren; genom att det torkar och "formas" emot där det sitter fast skruvat med åren. (Typ; när det blir så poröst hårdare -och spricker det lättare än böjs.) Exempelvis: HB ramar och plektrumskydd. Vilken inverkan "kan" -eller "kan inte" detta ge mickarna i ett instrument?

Back in the day; hade bla Fender en metallplåt under plekan som jordskydd. Detta jordskydd innebar samtidigt en extra stabilitet -och extra resonans effekt i plektrumskyddet. Vilken inverkan "kan" -eller "kan inte" detta ge mickarna i ett instrument?

Feta gjutna HB-ramar "kan" -eller "kan inte" ge inte samma förbättring -som en plan metall bit placeras över plasten på HB-ramen. (Lite samma sak som tonala skillnaden mellan i massan -mellan modern och vintage -typ Tele -stall.)

För visst är det konstigt hur i närmast triviala saker "kan" -eller "kan inte" funka tonmässigt bättre...?
Om man köper/tror på sånt här; innebär att man är och simmar i precis samma grundläggande pool som med träslag och konstruktion: Materialkvalité och kontaktytor.

- BS or fact..?: Everybodys OWN choice...


/ Jonken :wink:


11 Mar 2018, 15:55
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Klart att det påverkar, annars hade man aldrig kunnat höra någon skillnad mellan gitarrer oavsett om man haft exakt samma mikrofoner i dem. Tänk t.ex. skillnaden mellan en SG och 335, eller LP, eller kanske en strata med samma mickar. Man hör skillnaden, utan tvekan.

Har stoppat i samma mick i flera olika typer av gitarrer och det låter olika som tusan. Naturligtvis måste man ha samma värde på volympot o.s.v. för att jämförelsen ska kunna bli "objektiv".

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


11 Mar 2018, 16:10
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Jonken wrote:
För visst är det konstigt hur i närmast triviala saker "kan" -eller "kan inte" funka tonmässigt bättre...?
Om man köper/tror på sånt här; innebär att man är och simmar i precis samma grundläggande pool som med träslag och konstruktion: Materialkvalité och kontaktytor.


Att jämföra med gitarrer av olika träslag blir lite fånigt, eftersom det är hela gitarren som påverkar hur strängen "låter". Det är ju det som micken plockar upp.
Det övriga du nämner är ju extremt små tillskott till ljudet, på en nivå som åtminstone jag struntar helt i.

Jag har inte provat själv, men skulle förmodligen inte höra nån skillnad mellan olika mickinfästning i en Tele. Och jag betvivlar starkt att det skulle vara den som gör skillnaden mellan en Tele och en Strata. Snarare träslag, halstjocklek, olika storlek (massa) på huvudet, olika mickar, med mera.

Edit: Ett stort problem med såna här påståenden är att det är smått omöjligt att A/B-testa. Under tiden du byter delar så har du garanterat glömt exakt hur det lät innan. Dessutom har du en förväntan om att det ska låta annorlunda, vilket garanterat påverkar hur du uppfattar ljudet efter ändringen.
Inspelade ljud avslöjar sällan minimala förändringar, så det funkar inte heller särskilt bra, är min uppfattning.


11 Mar 2018, 20:04
Profile

Joined: 28 Dec 2007, 12:07
Posts: 137
Location:
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Jonken wrote:
Makten wrote:
Och visst, den kanske sitter styvare om den är skruvad i stallet istället för i kroppen. Dock är ju justeringsfjädrarna svagaste länken där.

Exakt så.

Och om man tar detta ännu längre (till porrnivå); och applicerar till olika instrument konstruktioner:

Äldre plast blir faktisk aningen tonrikare genom åren; genom att det torkar och "formas" emot där det sitter fast skruvat med åren. (Typ; när det blir så poröst hårdare -och spricker det lättare än böjs.) Exempelvis: HB ramar och plektrumskydd. Vilken inverkan "kan" -eller "kan inte" detta ge mickarna i ett instrument?

Back in the day; hade bla Fender en metallplåt under plekan som jordskydd. Detta jordskydd innebar samtidigt en extra stabilitet -och extra resonans effekt i plektrumskyddet. Vilken inverkan "kan" -eller "kan inte" detta ge mickarna i ett instrument?

Feta gjutna HB-ramar "kan" -eller "kan inte" ge inte samma förbättring -som en plan metall bit placeras över plasten på HB-ramen. (Lite samma sak som tonala skillnaden mellan i massan -mellan modern och vintage -typ Tele -stall.)

För visst är det konstigt hur i närmast triviala saker "kan" -eller "kan inte" funka tonmässigt bättre...?
Om man köper/tror på sånt här; innebär att man är och simmar i precis samma grundläggande pool som med träslag och konstruktion: Materialkvalité och kontaktytor.

- BS or fact..?: Everybodys OWN choice...


/ Jonken :wink:


"Tri-Sonics, that are screwed directly the the body of the
guitar, may require shimming to raise the heights. Adeson
recommend that these shims should be non-metallic.
Adeson suggest plastic or fibre washers. Steel washers are
magnetic and can affect the inductance of the pick-ups.
Plastic and fibre washers can generally be purchased from
hobby electronics stores or hardware stores.Tri-Sonics, that
are screwed directly the the body of the guitar, may require
shimming to raise the heights. Adeson recommend that these
shims should be non-metallic. Adeson suggest plastic or fibre
washers. Steel washers are magnetic and can affect the
inductance of the pick-ups. Plastic and fibre washers can
generally be purchased from hobby electronics stores or
hardware stores."


11 Mar 2018, 21:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Puttarn wrote:

"Tri-Sonics, that are screwed directly the the body of the
guitar, may require shimming to raise the heights. Adeson
recommend that these shims should be non-metallic.
Adeson suggest plastic or fibre washers. Steel washers are
magnetic and can affect the inductance of the pick-ups.
Plastic and fibre washers can generally be purchased from
hobby electronics stores or hardware stores.Tri-Sonics, that
are screwed directly the the body of the guitar, may require
shimming to raise the heights. Adeson recommend that these
shims should be non-metallic. Adeson suggest plastic or fibre
washers. Steel washers are magnetic and can affect the
inductance of the pick-ups. Plastic and fibre washers can
generally be purchased from hobby electronics stores or
hardware stores."

Ytterligare ett bra exempel. Brian May har ju ett ganska varmt sound i sin hemmasnickrade "Red Special". Mickarna i den sitter monterade direkt i kroppen.


/ Jonken :wink:


11 Mar 2018, 21:18
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Ett av många problem med Telecasterns cheapo-konstruktion är att stallet bara skruvas i bakkant, vilket gör att det oftast ligger och klapprar i framkant. Ger mikrofoni och lite random ljud. Det enda rätta är att sätta skruvar i framkant på stallet. Detta i kombination med att många mickar är taskigt vaxade gör många Teles ganska oanvänbara i lite grövre samanhang. Jag är medveten om att det har bildats en religion kring gamla Teles, där man desperat föröker rättfärdiga alla brister i konstruktionen med en massa mojo-pladder, men faktum kvarstår.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


11 Mar 2018, 21:20
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Aug 2002, 01:51
Posts: 29
Location: GBG
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Hejsan!

Har inte skrivit här på någon vecka, eller var det 1000 veckor?

Om man inte vill gå hela vägen till HB så måste jag tipsa om dessa dubbellindade mickar.

http://axetec.co.uk/guitar_parts_uk_075.htm

_________________
**************************


12 Mar 2018, 13:00
Profile ICQ

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Martin Kuhn wrote:
Ett av många problem med Telecasterns cheapo-konstruktion är att stallet bara skruvas i bakkant, vilket gör att det oftast ligger och klapprar i framkant. Ger mikrofoni och lite random ljud. Det enda rätta är att sätta skruvar i framkant på stallet. Detta i kombination med att många mickar är taskigt vaxade gör många Teles ganska oanvänbara i lite grövre samanhang. Jag är medveten om att det har bildats en religion kring gamla Teles, där man desperat föröker rättfärdiga alla brister i konstruktionen med en massa mojo-pladder, men faktum kvarstår.



Antar att ingen gitarr är perfekt.
Om strata vs tele (citat från menga.net) https://menga.net/stratocaster-vs-telecaster

"Least weird noises
Tele wins here.

A thing that happens on Strats is jokingly called "Stratocaster reverb." It's the unwanted noise heard when the rear springs ring on the back of the guitar. Telecasters don't do this because there are no rear springs to ring."


12 Mar 2018, 14:14
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Martin Kuhn wrote:
Ett av många problem med Telecasterns cheapo-konstruktion är att stallet bara skruvas i bakkant, vilket gör att det oftast ligger och klapprar i framkant. Ger mikrofoni och lite random ljud. Det enda rätta är att sätta skruvar i framkant på stallet. Detta i kombination med att många mickar är taskigt vaxade gör många Teles ganska oanvänbara i lite grövre samanhang. Jag är medveten om att det har bildats en religion kring gamla Teles, där man desperat föröker rättfärdiga alla brister i konstruktionen med en massa mojo-pladder, men faktum kvarstår.

Håller med. Orsaken till att ett Tele stall reser sig; beror oftast på 3 saker:

- Träet i kroppen är för mjukt.
- Ytan som stallet ska vila på är inte helt jämn.
- Ett beggat Telestall som man skall montera är böjt, vint och jävligt.

På mina egna gitarrer har jag aldrig haft dessa problem. Men då kör jag endast med kvalla kroppar i hårdare träslag. Jag föredrar faktiskt original Telstallen som endast sitter monterade med de bakreskruvarna.


/ Jonken


13 Mar 2018, 12:07
Profile

Joined: 02 May 2013, 20:38
Posts: 258
Location: Göteborg/Laholm
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Martin Kuhn wrote:
Ett av många problem med Telecasterns cheapo-konstruktion är att stallet bara skruvas i bakkant, vilket gör att det oftast ligger och klapprar i framkant. Ger mikrofoni och lite random ljud. Det enda rätta är att sätta skruvar i framkant på stallet. Detta i kombination med att många mickar är taskigt vaxade gör många Teles ganska oanvänbara i lite grövre samanhang. Jag är medveten om att det har bildats en religion kring gamla Teles, där man desperat föröker rättfärdiga alla brister i konstruktionen med en massa mojo-pladder, men faktum kvarstår.


Det där har Fender själva redan produktutvecklat på sin mest musikervänliga modell, Squier Affinity.


13 Mar 2018, 12:23
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
T-Toby wrote:
Martin Kuhn wrote:
Ett av många problem med Telecasterns cheapo-konstruktion är att stallet bara skruvas i bakkant, vilket gör att det oftast ligger och klapprar i framkant. Ger mikrofoni och lite random ljud. Det enda rätta är att sätta skruvar i framkant på stallet. Detta i kombination med att många mickar är taskigt vaxade gör många Teles ganska oanvänbara i lite grövre samanhang. Jag är medveten om att det har bildats en religion kring gamla Teles, där man desperat föröker rättfärdiga alla brister i konstruktionen med en massa mojo-pladder, men faktum kvarstår.


Det där har Fender själva redan produktutvecklat på sin mest musikervänliga modell, Squier Affinity.


Menmenmen... Det är ju inte vintage-korrekt!!! Då kan det ju omöjligen vara bättre. Allt som Leo Fender designade var optimalt redan från början. Alla avsteg ger sämre egenskaper!

:wink:

Eller så erinrar man sig att Fendergitarrer från början har riktiga snik-konstruktioner där man försökt spara in på kostnaderna så mycket som möjligt.


13 Mar 2018, 13:20
Profile

Joined: 02 May 2013, 20:38
Posts: 258
Location: Göteborg/Laholm
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
I alla fall, Affinityn har faktiskt dom där skruvarna från fabrik, och är Fenders mest musikervänliga telecaster.

Ifall man tycker att stallet sladdrar så behöver man absolut inte borra och skruva i sitt talibanstall.
Man applicerar tvenne microklickar lim mellan stall och kropp där skruvarna skulle suttit.
Själv använder jag Loctite 5910, industrisilicon.


13 Mar 2018, 13:54
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
T-Toby wrote:
I alla fall, Affinityn har faktiskt dom där skruvarna från fabrik, och är Fenders mest musikervänliga telecaster.

Ifall man tycker att stallet sladdrar så behöver man absolut inte borra och skruva i sitt talibanstall.
Man applicerar tvenne microklickar lim mellan stall och kropp där skruvarna skulle suttit.
Själv använder jag Loctite 5910, industrisilicon.


Kan du vänligen utveckla det här påståendet med att Squier Affinity är "Fenders mest musikervänliga telecaster"?

Jag förstår detta med stallet men i övrigt?


13 Mar 2018, 15:24
Profile

Joined: 02 May 2013, 20:38
Posts: 258
Location: Göteborg/Laholm
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
makatech wrote:
T-Toby wrote:
I alla fall, Affinityn har faktiskt dom där skruvarna från fabrik, och är Fenders mest musikervänliga telecaster.

Ifall man tycker att stallet sladdrar så behöver man absolut inte borra och skruva i sitt talibanstall.
Man applicerar tvenne microklickar lim mellan stall och kropp där skruvarna skulle suttit.
Själv använder jag Loctite 5910, industrisilicon.


Kan du vänligen utveckla det här påståendet med att Squier Affinity är "Fenders mest musikervänliga telecaster"?

Jag förstår detta med stallet men i övrigt?[/quote]


Jasså? Så du tycker inte att det passar sig bättre med ett stumt lim istället för ett silicon som följer med i vibrationerna då?


13 Mar 2018, 16:03
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Mera bilder mindre snack tack!... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Mar 2018, 17:54
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
T-Toby wrote:

Jasså? Så du tycker inte att det passar sig bättre med ett stumt lim istället för ett silicon som följer med i vibrationerna då?


Du har säkert rätt där, undrade nog mera generellt vad du har för motivering till att Squier Affinity Telecaster är "Fenders mest musikervänliga telecaster", det är ju ett ganska kaxigt påstående. ;-)


13 Mar 2018, 18:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Makten wrote:
:wink:

Eller så erinrar man sig att Fendergitarrer från början har riktiga snik-konstruktioner där man försökt spara in på kostnaderna så mycket som möjligt.

Ja det ska man inte glömma. Vilken hillbilly som helst med en bandsåg i ladan kan bygga en som gubben Gretsch sa till gubben Rickenbacker. Dom var dock inte billiga att köpa.

Dock höjdes ju finess och svårighetsgraden ett snäpp eller två med Stratocastern. Nästan fulländad med ett finurligt stall 3 mickar och lite form på kroppen

_________________



13 Mar 2018, 18:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Halsen dök upp idag. Packade just upp den. En riktigt "prålig" sak -som jag tror kommer att passa bra ihop med kroppen. (Flammigt värre var det iaf).
Imorgon blir det att montera ihop och få på lite strängar. Ser väldigt mycket fram emot vad som händer efter detta. :wink:

Återkommer med bilder imorgon.


/ Jonken


13 Mar 2018, 20:21
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Vad gäller detta med fasta resp fjäderupphängda mikar kan jag försöka mig på en förklaring.

Jag har själv PAF -mikar i ett hembygge med sugpassning på långsidorna. Man får bända upp mikarna lite försiktigt, de sitter också fast med vanlig upphängning med fjäder och sarg. Det går att skruva upp mikarna, men för att få ner dem krävs ett litet "eftertryck". Det låter bättre i mina öron.

Varför då tro? Det skulle kunna vara så att när mikarna är fjäderupphängda rör de sig med de lägsta bastonerna en aning, dvs de tonerna kommer inte att tas upp lika bra då miken följer strängarnas svängningar. Miken märker inte av de rörelserna helt enkelt.

En fast monterad mik tar upp de tonerna då den inte rör sig, och därmed "ser" miken även de svängningarna.

Det kan jag i alla fall tänka mig är orsaken, att träet kan vibrera har jag däremot svårt att se hur det ska inducera en ström i miken? Nu kan iofs ovaxade mikar väsnas av andra skäl än strängarna, så vem vet...

_________________
/Lennart


13 Mar 2018, 21:28
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Custom Sam wrote:
Vad gäller detta med fasta resp fjäderupphängda mikar kan jag försöka mig på en förklaring.

Jag har själv PAF -mikar i ett hembygge med sugpassning på långsidorna. Man får bända upp mikarna lite försiktigt, de sitter också fast med vanlig upphängning med fjäder och sarg. Det går att skruva upp mikarna, men för att få ner dem krävs ett litet "eftertryck". Det låter bättre i mina öron.

Varför då tro? Det skulle kunna vara så att när mikarna är fjäderupphängda rör de sig med de lägsta bastonerna en aning, dvs de tonerna kommer inte att tas upp lika bra då miken följer strängarnas svängningar. Miken märker inte av de rörelserna helt enkelt.

En fast monterad mik tar upp de tonerna då den inte rör sig, och därmed "ser" miken även de svängningarna.

Det kan jag i alla fall tänka mig är orsaken, att träet kan vibrera har jag däremot svårt att se hur det ska inducera en ström i miken? Nu kan iofs ovaxade mikar väsnas av andra skäl än strängarna, så vem vet...


Eftersom kroppen och strängarna vibrerar "mot varandra" i någon mån så är det klart att det låter annorlunda om micken sitter fast i kroppen. I extremfallet kan man tänka sig att micken leviterar och inte rör sig alls, vilket i så fall ger en relativt mindre rörelse mellan sträng och mick.
Om micken sitter fast i träet så kommer den röra sig med kroppen, och alla kroppens rörelser relativt strängen uppfattas likadant som om det vore strängen som stod för rörelserna. Micken "vet" ju inte om det är den eller strängen som rör sig, så vibrationer på båda sidor kommer att omvandlas till ljud (förutsatt att det sitter strängar på gitarren).

Det kanske låter som att jag säger emot det jag själv skrev i ett tidigare inlägg, men jag tror fortfarande att micken ska sitta bra jäkla löst innan det ger nån hörbar skillnad. :wink: Strängens vibrationer har ju trots allt tusentals gånger högre amplitud.


14 Mar 2018, 13:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Då har man hunnit syna halsen ordentligt:

Image

Image

Image

Allt var väl så långt. Tyvärr så blir det lite monteringsproblem med eventuella Kluson stämskruvarna.
Detta av 2 orsaker:

- Hålen i halsen är borrade med för stora hål; för andra typer av stämskruvar.
- Hålen är för brett isär -även om man skulle köra konventeringsbussningar.

Image

På bilden ovan har jag skruvat in ett set Shaller stämskruvar i halsen. Bredvid/löst ligger Kluson stämskruvarna. Axeln i stämskruven för låga E-strängen ligger C-C med Kluson låga E: Skillnaden vid axlarna på höga E är avsevärd.

Här blir det tyvärr en oförutsedd omplanering: Kluson -planen får dessvärre arkiveras -och andra stämskruvar planeras in. Vilket leder in mig på nästa problem: Har ett set Shaller 6 in line Mini stämmisar till övers. Dessa passar rakt av i halsen. Problemet är att dessa är med högre/längre axel; vilket skulle innebära att strängarnas infästningsposition hamnar högre ifrån träytan på huvet. Fördelen med detta är att detta ger mindre tryck över sadeln. Detta är någonting man gärna strävar efter när det gäller svaj i Teles (Ex Bigsby). Dock i denna gitarr utan svaj känns detta lite som överkurs. Det tråkigaste i så fall är ju givetvis; att man måste beställa ett nytt set stämskruvar i nickel -som passar och funkar till ändamålet.

- Äckligt surt men sant.... :cry:


/ Jonken


14 Mar 2018, 20:11
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Fräsigt! Om hålen sitter bredare isär, kan du inte använda Klusons för individuell montering istället för såna som är menade att sitta i linje med gemensamma skruvar?


15 Mar 2018, 21:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Makten wrote:
Fräsigt! Om hålen sitter bredare isär, kan du inte använda Klusons för individuell montering istället för såna som är menade att sitta i linje med gemensamma skruvar?

Tyvärr inte. Det finns inte tillräckligt med plats mellan hålen.
Har lånat ett set stämskruvar i helt fel färg så att jag kan montera ihop gitarren.


/ Jonken


15 Mar 2018, 22:50
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 78 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.