View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:30



Reply to topic  [ 78 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Nä nu J****R blir det en Tele med rails! 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Gjorde ett tech -jobb åt en artist -som spelade in i polares studio. Gitarren som jag fixade var en standard Tele. Fast denna gitarr var utrustad med ett set Duncan Hotrails -genom 500k potar. Jag hade inte tiden att testa gitarren genom stärkare när jag var klar med den. Jobbet jag utförde omfattade inte elen -eller mickarna i gitarren. Anywayz: Senare blev jag övertalad att komma och hälsa på en sväng till studion. Man höll givetvis på att lägga på gitarrerna då. Jag blev riktigt imponerad över hur jäkla bra ljudet i Hotrail Telen verkligen var! Jag tänkte först: -Det där var verkligen ett bra exemplar. Det verkligen SJÖNG ur gitarren!

Det var inte förrän jag senare fick testa gitarren där själv; som poletten verkligen trillade ner för mig. -Herregud? -Är detta verkligen så här? Man har ju själv både haft hotrails på strator -samt techat mer än vad man orkar minnas på gitarrer med dessa mickar. Men detta var första gången som jag verkligen satte mig in i när dessa mickar sitter på en Tele. Var bara att erkänna: Skillnaden är som natt & dag mellan alternativen!

Soundmässigt verkar tätare uppfångning av strängton iför en mick i HB-tapp (även för high output mickar) vara EN HELT ANNAN GREJ i en Tele -jämfört med i en Strata. Det är mycket svårt att beskriva sound med bokstäver. Men om jag ändå skulle försöka; skulle jag kalla fanomenet för en trasig "tight nasalhet" i kombination med värme -som man vanligtvis brukar endast hitta i riktigt gamla PAF:ar. Bara att bedöma själv. Hittade detta klipp av någon som lirar hemma. Vanligtvis brukar jag bara se typ 3 sekunder av sånt här på YT -innan jag stänger ner: Men detta blev ett undantag; då ljudbilden i klippet är verkligen rättvist för en gångskull (trots effekterna som stör):
https://www.youtube.com/watch?v=e4FxjZBy2_g (Quarterpounden i halsgropen gör inte heller bort sig...)

Ljudet på klippet ovan är fasen bättre än detta -som är spelat in under super större kontrollerade omständigheter:
https://www.youtube.com/watch?v=PvErm5C6N4I

Oavsett vad man har för åsikt om soundet i dessa klipp; så kan jag med handen på hjärtat meddela att Tele + Hotrail kan låta ännu bättre än så här; om man även adderar optimerings faktorer på en Tele. Och man behöver inte heller mycket mer än basic prylar -för uppnå detta då: En bra rörstärkare: Typ; en kabel + en bra justerad rörstärk som man gillar. Resten kommer ur de egna fingrarna. Jag nämner detta för att kombinationen är lika ärlig -som den är o förlåtande när man spelar. (Vilket man ankelt kan höra i första YT-klippet ovan.) Goofar man -och är bekväm i sitt lir skiner detta igenom direkt -likt en dolk i ryggen. MEN: Samma dörr går åt andra hållet också: Har man koll på sina saker; tenderar man att få ut mer. Vid snabbare pleka lir -i en mer överstyrd ljudbild; får man en 'muddighet' att överkomma. Men som sagt: Har man koll på sin spelteknik; blir man även belönad för det senare.

Jag vill själv tro att jag har i mitt instrument stall det mesta -för att skapa ett specifikt sound. Dock just detta var en tok-överraskning för mig! Och det är SÅ JÄKLA TREVLIGT och uppfriskande; att fortfarande få vara med upptäcka sånt här. Det är verkligen många, många, många år sedan jag fått en lika stor Ahaa -upplevelse när det gäller musikinstrument. Man njuter verkligen av det där exhalterade "pirret" -som man inte har fått känna på -på så länge.

Är inte så mycket för att slösa på tid; så jag har givetvis dragit igång ett HPD-projekt; för att bygga ihop en sån här gitarr. Swamp Ash + lönnbräda. Ska bli RIKTIGT JÄLA NICE!

- Fram till nu har man i princip tyckt att det var helgerån att inte ha SC-mickar i mina egna Teles... :? :wink:


/ Jonken 8)


03 Mar 2018, 15:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Jonken wrote:
- Fram till nu har man i princip tyckt att det var helgerån att inte ha SC-mickar i mina egna Teles... :? :wink:

/ Jonken 8)


Fast inom Countryn så är ju Joe Barden mikarna den "heliga graalen"!

https://www.youtube.com/watch?v=cmgAjkxq4Gc

_________________
pudas


04 Mar 2018, 11:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
pudas wrote:
Jonken wrote:
- Fram till nu har man i princip tyckt att det var helgerån att inte ha SC-mickar i mina egna Teles... :? :wink:

/ Jonken 8)


Fast inom Countryn så är ju Joe Barden mikarna den "heliga graalen"!

https://www.youtube.com/watch?v=cmgAjkxq4Gc

Jag kan inte beskyllas för att lira hästjazz, men Bardens låter väldigt bra i en av mina tele. Låter bra från rent till rätt mycket dist! Brumfritt dessutom, så de får sitta kvar i gitarren. :)

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


04 Mar 2018, 19:31
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Kul :-) har provat några olika gitarrer de här åren som nybörjare (vilket har varit lärorikt) men ångrar lite att vi (jag och dottern) sålde vår Tele Standard och inte provade den med just hotrails först, jag var nära att köpa hotrails efter att ha lyssnat runt mycket på youtube och även frågat runt.

Jag har intrycket att en Telecaster med hotrails är en riktigt, riktigt bra allround gitarr som passar för flera olika genrer.

Att vi sålde vår Tele berodde inte på att vi inte gillade den utan mera att jag tyckte den var lite väl dyr/fin för oss och att det var kul att fortsätta prova runt lite mer, kan mycket väl bli så att vi landar i en Tele igen...


05 Mar 2018, 22:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Det finns onekligen en speciell "magi" i att ha Jr -mickar just i en Tele. Det är som att dei distinktare Ak-soundet i en Tele passar speciellt med tightare, dubbelspoliga mickar -där polerna ligger närmare varandra. Detta jämfört med fullsize HB:s. Konstigt nog; ger kombinationen en helhet som anpassar båda parterna enormt naturligt -och framförallt: Ärligt.

Jag har själv också haft Bardens i en Tele tidigare. Det var helt OK. Men för mig personligen; var det inte ens i på samma bana -jämfört med Hotrails. Men då skall det givetvis tilläggas att mina soundpreferenser inte ligger kring jazz eller country.


/ Jonken


05 Mar 2018, 22:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Delarna till mitt HPD Hotrail Tele -projekt har börjat dyka upp hos mig. Kroppen dök upp förra veckan -och mickar + diverse hardware idag. Fick därför lite gjort idag:

- Kammar rensat kroppen + optimerat vinklar & kontakt i halsfickan.
- Monterat stringferrules, mickar, stall, axelbandsknoppar.

Imorgon är tanken att löda ihop elen och montera detta. Skall försöka komma ihår och knäppa lite bilder (något jag glömde idag.)
I valet och kvalet om jag skall köra push/pull på tonkontrollen -för att kunna spiltta Hotrail -mickarna....


/ Jonken


08 Mar 2018, 19:51
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Trots att jag inte är 60+ som majoriteten på detta forum så tycker jag faktiskt att en tele ska LÅTA tele!
Hur mycket tele blir det med rails liksom? Blir ju som vilken upphottad strata som helst.

Dock så kan jag sakna lite fläsk med vanliga telemickar, så det vore intressant att veta om det finns starka telemickar med ordentligt med skjuts i, men som samtidigt låter tele. Iofs går det mesta att lösa med en knuff OD.

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


09 Mar 2018, 01:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Forsman wrote:
Trots att jag inte är 60+ som majoriteten på detta forum så tycker jag faktiskt att en tele ska LÅTA tele!
Hur mycket tele blir det med rails liksom? Blir ju som vilken upphottad strata som helst.

Dock så kan jag sakna lite fläsk med vanliga telemickar, så det vore intressant att veta om det finns starka telemickar med ordentligt med skjuts i, men som samtidigt låter tele. Iofs går det mesta att lösa med en knuff OD.

Jag förstår EXAKT vad du menar! Jag hade i princip EXAKT samma uppfattning för inte allt för länge sedan....
Men det här är någonting annat; som definitivt låter annat -än en upphottad Strata. Karaktären i "upphottningen" blir en helt annan.
Exempel: Ingen med båda halvorna fullt fungerande mellan parabolerna; kan säga att det är precis samma sak soundmässigt att ha CS Texas specials i en Strata -som det är att ha det i en Tele. Och även om vi snackar bara Teles: Soundskillnaderna i stallen mellan modern och vintage... Precis samma AK-karaktär skillnader omfattar även för alla andra typer av mickar -än Fenders egna.

För att svara på din fråga:
Ja. Tele karaktären finns kvar. Bredden, spanket och snappet skiner igenom ändå. Och; med detta som grund: Tänk att kunna old-school -pusha en rörhäck utan hjälp--och därigenom behålla HELA värmen i soundet? ...Och den naturliga sustainen i gitarren: -Jisses asså...

Användningsområde:
Denna kombination på en gitarr ger en betydligt unikare sound identitet. Något som är jäkligt användbart om man skall pussla, blanda med andra sound. Instrumentet känns Tele: Enormt stabil, solid och tålig. Starkare mickar som låter RIKTIGT BRA. Perfekt till länge kabellängder -utan att signalen blir trött; och måste boostas/steriliseras. Kan inte tänka mig en bättre arbetshäst för de mest krävande omständigheterna; under längre tidsperoder. Lätt packat och oömtåligt = Prefekt! Sedan också: Ju fler mil man lägger på gitarren; ju snyggare tenderar den att bli med åren.


/ Jonken


Last edited by Jonken on 09 Mar 2018, 10:56, edited 1 time in total.



09 Mar 2018, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 17 May 2008, 19:55
Posts: 1129
Location: Ösmo, 45 km söder om Globen.
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Ok, det blir intressant att följa ditt projekt iaf och se om det blir så bra som du tänkt dig! :)

_________________
"App, app, app!!! Spela inte så fort... Du tappar känslan då!!!"


09 Mar 2018, 10:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Forsman wrote:
Ok, det blir intressant att följa ditt projekt iaf och se om det blir så bra som du tänkt dig! :)

Tackar.
Men jag har faktiskt fått förmånen att få kika i facit. Och VET därför att detta kommer att bli riktigt jäkla bra!
Håll utkik efter lite bilder senare i dag. :wink:


/ Jonken


09 Mar 2018, 10:59
Profile

Joined: 26 Oct 2009, 22:18
Posts: 252
Location:
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Lundgrens mickar då, vad tycker bojarna om dem?
Tänker på telemickarna..


09 Mar 2018, 11:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
piotr770 wrote:
Lundgrens mickar då, vad tycker bojarna om dem?
Tänker på telemickarna..

Lundgren är hur bra som helst; om vi snackar Tele mickar på standard -tapp. Dvs inte HB-tapp; som är fallet i denna tråd. Bland Lundgrens modeller kan du välja hur -återhållsamma, -heta eller -karaktäristiska -du vill ha standard Telemickar. Du kan inte få dessa på HB-tapp.


/ Jonken


09 Mar 2018, 11:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Ett klipp till på en japs -som lirar övermycket på en John 5 signature Hotrail Tele:
https://www.youtube.com/watch?v=OV9XHg7jsEU

...Genom kanske inte det ultimata liret -eller förstärkaren för bästa ton. Men bedöm själv om det skiner igenom någon Tele karaktär med stallmicken.


/ Jonken


09 Mar 2018, 12:20
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Låter ju faktiskt för jäkla gött :P

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


09 Mar 2018, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Lemmy wrote:
Låter ju faktiskt för jäkla gött :P

Ta detta några steg längre:
Tänk dig det där; fast väldigt mycket mer distinkare och mer fokuserad anslagston och värme. Detta genom:

- En tonmässigt distinkare ask kropp -istället för alkropp.
- Ett tonmässigt distinkare vintage Tele stall.
- En snappigare, snabbare reagerande lönnhals -istället för R/W hals.

...Genom en bättre och framförallt 'varmare' rörhäck -som tonar mer än den väser och skriker.

Resultatet blir att lagget och grumligheten försvinner -och ännu mer riktig Tele ton kommer ut ur gitarren. Denna underbart -ärligare, -tightare ton värms upp och sustainas ytterligare av mickarna; innan förstärkaren tar över och värmer upp det i princip till "klimax". Resultatet man får ut är verkligen något utöver det vanliga man förväntar sig att höra ur högtalarna. Det blir ett slags counttry -spank meets Rock'n Roll with no bars held. Ärlig, gammal Jimmy Page Zeppelin med Blues tonlängd -som bokstavligen ÄGER som fan! Det låter som något man man inte har hört förr; men kan direkt relatera till. -Helt jäkla fantastiskt!


/ Jonken


09 Mar 2018, 13:08
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Fick kroppen färdig idag:

Image

Image

Image

Image


/ Jonken


09 Mar 2018, 20:46
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
oJ OJ Oj.... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


09 Mar 2018, 20:48
Profile

Joined: 26 Oct 2009, 22:18
Posts: 252
Location:
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Nja, så här ska det se ut!


Attachments:
20180209_114652 (1).jpg
20180209_114652 (1).jpg [ 187.55 KiB | Viewed 9443 times ]
09 Mar 2018, 21:00
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
piotr770 wrote:
Nja, så här ska det se ut!

Cool!

Påminner om min Telemaster Billy Gibbons Tele:

Image


/ Jonken


09 Mar 2018, 21:11
Profile

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Jonken wrote:
Fick kroppen färdig idag:

/ Jonken


Läcker, bra val.

Inte för att jag har råd just nu men bygger du på beställning också? ;-)


09 Mar 2018, 22:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
makatech wrote:

Läcker, bra val.

Inte för att jag har råd just nu men bygger du på beställning också? ;-)

Tackar. Inte för att just detta Tele -projekt är allt mycket "bygge" -utan mest att fixa ihop färdiga delar. Men; visst knåpar jag ihop prylar på beställning: HPD eller "scratch": Your choice. :wink:


/ Jonken


09 Mar 2018, 23:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Blir lite "halt" i projektet nu -i väntan på att halsen skall dyka upp. Så jag tänkte lista upp lite varifrån jag beställt grejerna till projektet; och lite hur jag resonerade i samband med detta.

- Kroppen kommer från Northwest Guitars i England. Har varit nyfiken på deras kvalla ett tag nu. Och jag måste säga att dom inte gjorde mig besviken. Fantastiskt bra kvalitet!

- Halsen (som inte dykt upp ännu) kommer från Jenson i London/England. En lite pråligare Telehals; som jag hoppas skall komplettera kroppen väl: Flammmig lönn hals -med kantlist runtom + pearl block inlays (typ LPC) på brädan.

Tanken är att få en lite flashigare Tele bild av en Tele -än standard. Typ; addera lite custom features över det hela. Kroppen är lite för vacker -för att täcka över den med ett plektrumskydd. Borde lämna kvar lite custom LP-vibb över gitarren. För den tonen gitarren kommer att ge; kommer att vara fantastisk och speciell; känns det endast natuligt att helhetsutseendet även matchar detta. Har dock en back up hals i R/W fall detta inte skulle bli som jag tänkt mig.

All hardware på gitarren är i nickel. Det sitter Fenders kompenserade vintage klackar ovanpå stallet. Mickarna är ett standard SD Hotrail set för Tele. Potarna är 2 x 500k -med en .022 Orange drop cap emellan. Jacket är vintage Tele. Stämskruvarna blir Kluson -med ett runt strängtråd för de höga strängarna.

Valde i första läget att inte köra split -funktion på mickarna. Har dock en 500k push/push med konverteringshylsa redo -ifall jag skulle ångra mig senare.

Dekarna till ett sånt här bygge landar i grovaslängar ganska nära en 10-lapp; för den som känner sig sugen på en. Till detta tillkommer givetvis arbetskostnader -om man skall ha Tech -hjälp -för att få ihop allting optimalt. Dock om man inte själv är helt oäven på att meka....


/ Jonken :wink:


Last edited by Jonken on 10 Mar 2018, 21:03, edited 1 time in total.



10 Mar 2018, 13:10
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Fräsigt!
Har inte kikat in här på ett tag nu så jag har missat detta spännande projekt. Fattar precis vad du menar eftersom jag haft Tele med både Hot Rails och DM Chopper. Trots att jag vanligen är en ganska rabiat SD-Taliban måste jag därför flika in att jag helt klart föredrar Chopper i denna applikation :!:
Testa så fattar du vad jag menar, vi brukar ju tycka ganska lika när det gäller både sound och spelkänsla :lol:
Lustigt att jag såg detta nu eftersom jag är lite i valet och kvalet huruvida jag ska slå till på denna: https://www.blocket.se/simrishamn/Fende ... ?ca=11&w=3

_________________
Skill is nothing without style


10 Mar 2018, 13:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
dr.drygh wrote:
Fräsigt!
Har inte kikat in här på ett tag nu så jag har missat detta spännande projekt. Fattar precis vad du menar eftersom jag haft Tele med både Hot Rails och DM Chopper. Trots att jag vanligen är en ganska rabiat SD-Taliban måste jag därför flika in att jag helt klart föredrar Chopper i denna applikation :!:
Testa så fattar du vad jag menar, vi brukar ju tycka ganska lika när det gäller både sound och spelkänsla :lol:
Lustigt att jag såg detta nu eftersom jag är lite i valet och kvalet huruvida jag ska slå till på denna: https://www.blocket.se/simrishamn/Fende ... ?ca=11&w=3

Kul!

Men du: Jag tycker att vi onekligen måste börja steppa upp vår kommunikation igen min vän....
Varför? Jo; för att jag skeppade iväg en Ritchie Kotzen Signature Telecaster 2016 (med optional original caset) i mitten av januari!!!! Detta till billigare pengar än den där du funderar på. Hur länge har du spanat efter denna speciella signatur gitarr...?


/ Jonken :!:


10 Mar 2018, 14:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
dr.drygh wrote:
Fräsigt!
Fattar precis vad du menar eftersom jag haft Tele med både Hot Rails och DM Chopper. Trots att jag vanligen är en ganska rabiat SD-Taliban måste jag därför flika in att jag helt klart föredrar Chopper i denna applikation :!:

Jag kom inte riktigt överens med Chopper T'n och Twang kingen. I mina öron blir dessa lite för "flata" och registermässigt "jämna". Fick inte riktigt ut det rätta mellanregistret -för att erhålla det rätta klippet och crunchet i soundet. Föredrar ett mer traditionellt, klassiskt mellan register peak i en HB-Tele. Däremot; så funkade dessa DM-mickarna bättre till rena ljud. Speciellt rotary parallell switchningen i Kotzen Telen var trevlig. Men för dessa rena ljud föredrar jag hellre mina andra vintage Teles med SC-mickar.

Och det skilljer ju en jäkla massa output mellan stallspolarna i dessa två keramiska mick alternativ:

- DM Chopper T, 9,19k
- SD Hotarail Bridge, 16k

En del till att jag överhudtaget drog igång detta HPD-projekt; var just kombinationen av Tele & Hotrails. Var inte ens inne på att jag ens behövde återskaffa en HB-Tele gitarr -förrän tills aldeles nyligen. Och jag är fortfarande ganska häpen över det -att Tele klangen överhuvudtaget kan skina igenom en high output -mick på 16k -som den gör.

Nästa grej är halsmicken. Jag ville ha HB-ton även där. (Tänk; typ; Pålle.) Att montera en smalare Jr-mick hårt direkt i kroppen -och få ut den där extra Frankenstrat -tonöverföringen direkt från kroppen; gör småunderverk! DETTA SJUNGER VERKLIGEN!

Slutkombinationen mellan stall pickuppen som matas med vibrationer från stallplattan -gör att den regaerar Tele -trots den rejäla överlindningen. Hotrailens mer definierade mellan register bidrar till detta. Halsmicken i sin tur matas med varmare vibrationer även från monteringen direkt från träet i kroppen. Det blir varm men distinkt på samma gång. Och båda mickarna plockar upp strängljudet på en kortare bit av strängen; som gör ljudet mer fokuserat. Och Givetvis: Den akusta karakären som mickarna matas med är snappig, tight och äckligt dynamisk Tele.


/ Jonken


10 Mar 2018, 15:42
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Jonken wrote:
Men du: Jag tycker att vi onekligen måste börja steppa upp vår kommunikation igen min vän....
Varför? Jo; för att jag skeppade iväg en Ritchie Kotzen Signature Telecaster 2016 (med optional original caset) i mitten av januari!!!! Detta till billigare pengar än den där du funderar på. Hur länge har du spanat efter denna speciella signatur gitarr...?


/ Jonken :!:

Helt uppenbart är det så. Vi får helt enkelt ge fan i att kränga iväg gitarrer utan att kolla med varann först :!:
Sopade iväg en skitsnygg och sjuuuukt bra CU 24 till nöjd Bojare för några timmar sedan, känner mig rätt safe där eftersom jag vet att Paul Reed Smith inte är något som brukar göra dig styv.
En Kotzen-Tele har jag spanat efter i ett par år nu sedan jag dumt nog gjorde mig av med en egenmepprad MJT-variant med samma bestyckning.

Råkar du ha en vit LP Custom eller kanske en riktigt riktigt riiiiiktigt bra Tele med ask och 1-pc lönn över finns fortfarande Custom Pro:n kvar :mrgreen:

_________________
Skill is nothing without style


10 Mar 2018, 18:39
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Trevligt projekt! :D

Själv har jag väldigt, väldigt svårt för det traditionella Tele-ljudet, men med fläskiga mickar kan det säkert bli nåt. Sen skulle jag dock då hellre använda en HT-Strata-kropp i ask eftersom ljudet knappast sitter i formen (men väl massan) på gitarren. En Tele är helt enkelt för obekväm för min smak. Men den sistnämnda är ju som baken. :wink:


10 Mar 2018, 18:44
Profile

Joined: 28 Aug 2013, 16:49
Posts: 1081
Location: Stockholm
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
Jonken wrote:
Jag kom inte riktigt överens med Chopper T'n och Twang kingen. I mina öron blir dessa lite för "flata" och registermässigt "jämna". Fick inte riktigt ut det rätta mellanregistret -för att erhålla det rätta klippet och crunchet i soundet.

/ Jonken

Där håller jag med så tillvida att det blir mer "struktur" i soundet med Hot Rails. Det mer slicka soundet i Choppern passar mig bra eftersom jag numer uteslutande lirar på mer eller mindre moddade Marshalls som har mid-punch så det räcker ändå, behöver jag mer struktur trampar jag bara igång valfri Ynwie-pedutt innan så sitter det som en smäck.
Jag misstänker att du använder Mesa-riggen som referens när du bedömer karaktären i det här fallet?
Även Folka IV:an har ju lite dansbandskaraktär :lol: :mrgreen:

_________________
Skill is nothing without style


10 Mar 2018, 18:52
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
dr.drygh wrote:
Jag misstänker att du använder Mesa-riggen som referens när du bedömer karaktären i det här fallet?
Även Folka IV:an har ju lite dansbandskaraktär :lol: :mrgreen:

:lol: :lol: :lol:

Faktiskt så baserar jag detta överlag på samtliga av mina riggar.


/ Jonken


10 Mar 2018, 19:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Nä nu J****R blir det en Tele med rails!
dr.drygh wrote:
Helt uppenbart är det så. Vi får helt enkelt ge fan i att kränga iväg gitarrer utan att kolla med varann först :!:
Sopade iväg en skitsnygg och sjuuuukt bra CU 24 till nöjd Bojare för några timmar sedan, känner mig rätt safe där eftersom jag vet att Paul Reed Smith inte är något som brukar göra dig styv.
En Kotzen-Tele har jag spanat efter i ett par år nu sedan jag dumt nog gjorde mig av med en egenmepprad MJT-variant med samma bestyckning.

Råkar du ha en vit LP Custom eller kanske en riktigt riktigt riiiiiktigt bra Tele med ask och 1-pc lönn över finns fortfarande Custom Pro:n kvar :mrgreen:

Jepp. Nu blir det verkligen ord och inga visor framöver. Grämer mig givetvis lite nu: Hade ju hellre kört RK telen i en affär med din CS Pro. -SUCK!
Du minns helt korrekt: PRS gör mig inte det minsta saliverad -eller styv...

Har ju egentligen allt det du frågar om. Dom är dock samtliga keepers.


/ Jonken :wink:


10 Mar 2018, 19:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 78 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.