View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:45



Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Sagan Gibson över för den här gången? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Det här var kul!

Vi tänker oss en varumärkesfri värld, där varje enskilt exemplar av en produkt står på helt egna meriter. Inga märkningar av fabrikat, var produkten är gjord etc, för då är det ju ett varumärke...

I livsmedelsaffären står det påsar med havregryn, bruna utan loggor eller annan märkning, enbart info om innehållet. Om detta överensstämmer eller inte vet man inte riktigt, då definitionen av produkter kan variera.

Att köpa en mer avancerad produkt blir lite omständigt, säg att man vill köpa en värmepump. Då behöver man egentligen ha full kunskap för att bedöma kvalité och utförande på pumpen, och jämföra denna med andra pumpar som kan finnas tillgängliga. Alla helt utan varumärke eller annan märkning. Omm grannen rekommenderar något idag som denne vet funkar hemma hos denne kommer det inte att funka i en sådan värld, eftersom man inte vet om det verligen är en likadan produkt, då det inte syns...

Vad gäller gitarrer är det även där så att varje gång en gitarr ska säljas säljs den helt på sina egna meriter, just det exemplaret. De gitarrer som finns att köpa är de som man kan se på marknaden, det är inte så att man kan leta upp en Les Paul på namnet, däremot kan det finnas flera med det utseendet. Vem som gjort dem är helt okänt, eftersom det då är ett varumärke.

Det blir otroligt dyrt att sälja något, då det kommer att vara en väldigt omständig urvalsprocess från kundernas sida, eftersom de helt får gå på sina egna upplevelser av gitarren. Man kan inte förvänta sig någon viss nivå eller visst sound, eftersom varje gitarr står på egna ben, så att säga. Detta kan säkert någon som är väldigt duktig på gitarrer uppskatta, men för de icke-nördar som ska köpa en gitarr til sin tonåring som vill ha en gitarr blir det svårt.

Jag tycker det låter lite jobbigt...

Problemet är väl egentligen att varumärkena ibland inte lever upp till det som utlovas i marknadsföringen, och då får man reaktionen att "de är överprisade"...

_________________
/Lennart


01 Mar 2018, 17:38
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Custom Sam wrote:
Det här var kul!

Vi tänker oss en varumärkesfri värld, där varje enskilt exemplar av en produkt står på helt egna meriter. Inga märkningar av fabrikat, var produkten är gjord etc, för då är det ju ett varumärke...

I livsmedelsaffären står det påsar med havregryn, bruna utan loggor eller annan märkning, enbart info om innehållet. Om detta överensstämmer eller inte vet man inte riktigt, då definitionen av produkter kan variera.

Att köpa en mer avancerad produkt blir lite omständigt, säg att man vill köpa en värmepump. Då behöver man egentligen ha full kunskap för att bedöma kvalité och utförande på pumpen, och jämföra denna med andra pumpar som kan finnas tillgängliga. Alla helt utan varumärke eller annan märkning. Omm grannen rekommenderar något idag som denne vet funkar hemma hos denne kommer det inte att funka i en sådan värld, eftersom man inte vet om det verligen är en likadan produkt, då det inte syns...

Vad gäller gitarrer är det även där så att varje gång en gitarr ska säljas säljs den helt på sina egna meriter, just det exemplaret. De gitarrer som finns att köpa är de som man kan se på marknaden, det är inte så att man kan leta upp en Les Paul på namnet, däremot kan det finnas flera med det utseendet. Vem som gjort dem är helt okänt, eftersom det då är ett varumärke.

Det blir otroligt dyrt att sälja något, då det kommer att vara en väldigt omständig urvalsprocess från kundernas sida, eftersom de helt får gå på sina egna upplevelser av gitarren. Man kan inte förvänta sig någon viss nivå eller visst sound, eftersom varje gitarr står på egna ben, så att säga. Detta kan säkert någon som är väldigt duktig på gitarrer uppskatta, men för de icke-nördar som ska köpa en gitarr til sin tonåring som vill ha en gitarr blir det svårt.

Jag tycker det låter lite jobbigt...

Problemet är väl egentligen att varumärkena ibland inte lever upp till det som utlovas i marknadsföringen, och då får man reaktionen att "de är överprisade"...


Ja men varför se det så där svartvitt och generalisera som du gör?

Mat såldes nästan undantagslöst i lösvikt förr i världen.

Det är sällan någon står på en scen med sin värmepump, utan de står undangömda och inte ens jag bryr mig om vilket firmamärke de har..

Så långt dina konstiga jämförelser. Allt man kan köpa här i världen kan man väl ändå inte bedöma på samma grunder och måttstock?

Jag köper en gitarr för att det är ett bra exemplar, ingenting annat. Då är det väldigt skönt att slippa bli distraherad av vilket firmamärke den råkar ha.


01 Mar 2018, 18:10
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:
Custom Sam wrote:
Det här var kul!

Vi tänker oss en varumärkesfri värld, där varje enskilt exemplar av en produkt står på helt egna meriter. Inga märkningar av fabrikat, var produkten är gjord etc, för då är det ju ett varumärke...

I livsmedelsaffären står det påsar med havregryn, bruna utan loggor eller annan märkning, enbart info om innehållet. Om detta överensstämmer eller inte vet man inte riktigt, då definitionen av produkter kan variera.

Att köpa en mer avancerad produkt blir lite omständigt, säg att man vill köpa en värmepump. Då behöver man egentligen ha full kunskap för att bedöma kvalité och utförande på pumpen, och jämföra denna med andra pumpar som kan finnas tillgängliga. Alla helt utan varumärke eller annan märkning. Omm grannen rekommenderar något idag som denne vet funkar hemma hos denne kommer det inte att funka i en sådan värld, eftersom man inte vet om det verligen är en likadan produkt, då det inte syns...

Vad gäller gitarrer är det även där så att varje gång en gitarr ska säljas säljs den helt på sina egna meriter, just det exemplaret. De gitarrer som finns att köpa är de som man kan se på marknaden, det är inte så att man kan leta upp en Les Paul på namnet, däremot kan det finnas flera med det utseendet. Vem som gjort dem är helt okänt, eftersom det då är ett varumärke.

Det blir otroligt dyrt att sälja något, då det kommer att vara en väldigt omständig urvalsprocess från kundernas sida, eftersom de helt får gå på sina egna upplevelser av gitarren. Man kan inte förvänta sig någon viss nivå eller visst sound, eftersom varje gitarr står på egna ben, så att säga. Detta kan säkert någon som är väldigt duktig på gitarrer uppskatta, men för de icke-nördar som ska köpa en gitarr til sin tonåring som vill ha en gitarr blir det svårt.

Jag tycker det låter lite jobbigt...

Problemet är väl egentligen att varumärkena ibland inte lever upp till det som utlovas i marknadsföringen, och då får man reaktionen att "de är överprisade"...


Ja men varför se det så där svartvitt och generalisera som du gör?

Mat såldes nästan undantagslöst i lösvikt förr i världen.

Det är sällan någon står på en scen med sin värmepump, utan de står undangömda och inte ens jag bryr mig om vilket firmamärke de har..

Så långt dina konstiga jämförelser. Allt man kan köpa här i världen kan man väl ändå inte bedöma på samma grunder och måttstock?

Jag köper en gitarr för att det är ett bra exemplar, ingenting annat. Då är det väldigt skönt att slippa bli distraherad av vilket firmamärke den råkar ha.


Kanske läge att din poporkester BELT slopar namnet? Det är ju i sin förlängning ändå ett firmamärke... :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


01 Mar 2018, 20:21
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:
Jag säger ingenting om hur jag tycker att det ska vara, jag lägger ingen värdring så som du fikar efter. Däremot så köper jag personligen hellre en gitarr utan firmamärke, faktum är att om jag ska göra reklam för ett företag så vill jag ha betalt! (vi snackar nya gitarrer nu, vintage är en annan sak för mig)

Mat såldes nästan undantagslöst i lösvikt förr i världen.

Nej, riktigt så fungerar inte framställningen av vinylskivor. Hur de låter påverkas hela vägen från inspelning, mixning och slutligen gravyr/matrisering. Hur en skiva låter skiljer mellan olika pressar. Varje exemplar kan förvisso ses som en kopia av något men det finns inget original i den meningen du påstår.


Jag fikar inte efter de värderingar du tror jag fikar efter. Jag bara undrar hur dessa gitarrer ska tillverkas, vem som ska tillverka dom, hur och vem som ska sälja osv. Om det ändå är samma gamla tillverkare som ska göra gitarrerna på samma sätt så blir det ju som jag skrev innan "gibson utan att det står gibson på huvudet". I så fall kan man ju lika gärna bara tejpa över loggan (som många också gör) ifall du inte vill göra reklam, dessutom vore det ju mer utav ett statement än det är att spela på en gitarr utan logga om du nu är ute efter att vårda din image. Och varför skulle vintage vara en annan grej?
Jag efterfrågar alltså nån slags logiskt resonemang, inte bara upprepande av samma fras om gitarrer utan firmamärke.

Förr i världen kände man ofta bonden som producerat maten, slaktaren som slaktat, bagaren som bakat, handlaren som sålde osv. personligen. Det fanns inte samma behov av ett varumärke helt enkelt, därmed inte sagt att dessa inte levde på sitt goda rykte som varumärken gör idag.

Hur fungerar det då? upplys mig!
En imperfekt kopia är fortfarande en kopia. Utvecklingen av nya medier och format sker ju till stor del för att kopiorna ska vara bättre.


01 Mar 2018, 20:31
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Custom Sam wrote:
Det här var kul!

Vi tänker oss en varumärkesfri värld, där varje enskilt exemplar av en produkt står på helt egna meriter. Inga märkningar av fabrikat, var produkten är gjord etc, för då är det ju ett varumärke...

I livsmedelsaffären står det påsar med havregryn, bruna utan loggor eller annan märkning, enbart info om innehållet. Om detta överensstämmer eller inte vet man inte riktigt, då definitionen av produkter kan variera.

Att köpa en mer avancerad produkt blir lite omständigt, säg att man vill köpa en värmepump. Då behöver man egentligen ha full kunskap för att bedöma kvalité och utförande på pumpen, och jämföra denna med andra pumpar som kan finnas tillgängliga. Alla helt utan varumärke eller annan märkning. Omm grannen rekommenderar något idag som denne vet funkar hemma hos denne kommer det inte att funka i en sådan värld, eftersom man inte vet om det verligen är en likadan produkt, då det inte syns...

Vad gäller gitarrer är det även där så att varje gång en gitarr ska säljas säljs den helt på sina egna meriter, just det exemplaret. De gitarrer som finns att köpa är de som man kan se på marknaden, det är inte så att man kan leta upp en Les Paul på namnet, däremot kan det finnas flera med det utseendet. Vem som gjort dem är helt okänt, eftersom det då är ett varumärke.

Det blir otroligt dyrt att sälja något, då det kommer att vara en väldigt omständig urvalsprocess från kundernas sida, eftersom de helt får gå på sina egna upplevelser av gitarren. Man kan inte förvänta sig någon viss nivå eller visst sound, eftersom varje gitarr står på egna ben, så att säga. Detta kan säkert någon som är väldigt duktig på gitarrer uppskatta, men för de icke-nördar som ska köpa en gitarr til sin tonåring som vill ha en gitarr blir det svårt.

Jag tycker det låter lite jobbigt...

Problemet är väl egentligen att varumärkena ibland inte lever upp till det som utlovas i marknadsföringen, och då får man reaktionen att "de är överprisade"...

En bra, men jättelång, variant av det jag skrev lite längre upp. Det finns helt enkelt ingen som gör något av bra kvalitet utan att berätta vem man är. I samma ögonblick som någon köper nåt, börjar varumärket kosta pengar. Eller redan innan dess, om man har nåt renommé att gå på, som master builder på Fender eller PRS t ex.

_________________
Mats


01 Mar 2018, 23:12
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Om någon är sugen så söker Gibson Custom Shop nytt folk! https://www.glassdoor.com/job-listing/g ... 2386440903

Man kan bla läsa att för att jobba i custom shopen, som skall producera crem-de-la-crem modeller, så är sånt som tidigare erfarenhet av snickeriarbete och kunskap i att intonera instrument meriterande, men inte krav. De verkar även satsa på att göra om produktionen efter löpande band-principen. Varje arbetare ansvarar för sin grej, men ingen sätter ihop en hel gitarr. Det enda kravet som ställs är att en kan arbeta stående i 8-10 timmar om dagen, lyfta tungt och vara beredd på beordrad övertid. Kommer locka många byggtalanger, eller vad tror ni?


01 Mar 2018, 23:46
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Undrar vad facket skulle säga om:

Mandatory overtime required on an as needed basis!

Ahh, just det, det är ju USA det är frågan om...

-Youre fired!... :mrgreen:

Mera frässkägg på needed basis....

_________________
http://www.ergopikk.com


02 Mar 2018, 00:08
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Granis67 wrote:

Kanske läge att din poporkester BELT slopar namnet? Det är ju i sin förlängning ändå ett firmamärke... :wink:


Jag förstår ju att du skojar med mig men jag svarar ändå.

Nej. Skillnaden mellan företaget Gibson och poporkestern Belt är företagssamhet kontra kreativt skapande. Valet att använda ett namn har således olika syften. En eventuell ekonomisk aspekt är också den omvända. Gibson vill ha sitt firmamärke på de varor de säljer i hopp om att sälja mer och lurar sina kunder att göra gratis reklam för dem, medans vi använder oss av ett namn för att visa att det är just vi som skapat det vi skapar.

Detta betyder också för mig personligen att det finns en gräns när spännande kulturyttringar övergår att vara ren och skär business. Därmed är inte sagt att band som till synes fungerar som företag inte kan skapa underhållning jag personligen uppskattar. Men det betyder att jag gärna bär t-shirts av andra band som ännu inte, eller aldrig, kommer att bli ren business. KISS är ett lysande exempel på detta, för mig.


02 Mar 2018, 13:28
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:
Men det betyder att jag gärna bär t-shirts av andra band som ännu inte, eller aldrig, kommer att bli ren business. KISS är ett lysande exempel på detta, för mig.


KISS inte buissness? Nu är det visst du som skojar :lol:


02 Mar 2018, 13:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Robert wrote:
tidigare erfarenhet av snickeriarbete och kunskap i att intonera instrument meriterande, men inte krav. De verkar även satsa på att göra om produktionen efter löpande band-principen. Varje arbetare ansvarar för sin grej, men ingen sätter ihop en hel gitarr. Det enda kravet som ställs är att en kan arbeta stående i 8-10 timmar om dagen, lyfta tungt och vara beredd på beordrad övertid. Kommer locka många byggtalanger, eller vad tror ni?


Tror inte man är ute efter 'byggtalanger' , de brukar inte fungera så bra i produktionsmiljöer. Överlag försöker man nog hitta de som är lojala snabba och noggranna på en gång
och inte kreativa personer i första hand.

Jag skulle personligen undvika att anställa talanger och eller folk som har eller tror dom har kunskaper som överstiger arbetsmomentet de ska utföra.

_________________



02 Mar 2018, 13:51
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Trout wrote:
Vinyljunkie wrote:
Men det betyder att jag gärna bär t-shirts av andra band som ännu inte, eller aldrig, kommer att bli ren business. KISS är ett lysande exempel på detta, för mig.


KISS inte buissness? Nu är det visst du som skojar :lol:


Nej. Men du har saxat bort meningen jag syftade på.


02 Mar 2018, 14:13
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Jag skulle kletat dit mer smiley för tydligheten märker jag :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:


02 Mar 2018, 14:42
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Trout wrote:
Jag skulle kletat dit mer smiley för tydligheten märker jag :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:


Nej men bättre val av smiley. Så man fattar ironin.


02 Mar 2018, 15:00
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Jag tycker jag kompromissar tillräckligt genom att öht använda smileys.


02 Mar 2018, 15:23
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Trout wrote:
Jag tycker jag kompromissar tillräckligt genom att öht använda smileys.


Den inställningen borde fler ha!


02 Mar 2018, 16:04
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:

Den inställningen borde fler ha!


Smileys är för tonåringar

_________________



02 Mar 2018, 20:42
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Kan vi från detta konstatera att folk som använder smileys spelar Ibanez, och att folk som spelar Gibson totalt saknar förmåga att ha distans till det som skrivs på internetforum?

Notera att jag fan inte äger nån jävla Ibanez.


03 Mar 2018, 00:15
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Citatvinyljunkie
"Nej. Skillnaden mellan företaget Gibson och poporkestern Belt är företagssamhet kontra kreativt skapande. Valet att använda ett namn har således olika syften. En eventuell ekonomisk aspekt är också den omvända. Gibson vill ha sitt firmamärke på de varor de säljer i hopp om att sälja mer och lurar sina kunder att göra gratis reklam för dem, medans vi använder oss av ett namn för att visa att det är just vi som skapat det vi skapar."

Skulle vilja påstå att utan kreativt skapande blir det inga företag....

Jag förstår inte folk som på riktigt tror att bara för att man driver ett företag så är man en girig skitstövel som inte har den minsta stolthet och glädje i det företaget skapar, om det så är gitarrer eller datasystem. Och att då sätta det namn/varumärke man har på den produkten är ett utslag av stolthet över det man tillsammans i företaget har skapat.

De flesta företagare jag känner har på ett eller annat sätt att som sin mission att ge sina kunder, och deras eventuella kunder positiva upplevelser av de tjänster och varor man levererar. Så fungerar jag och många andra.

Är villkoret för att det ska vara ok med varumärke =bandnamn att man går back? Då kommer man ju inte att kunna ge den positiva upplevelsen till människor särskilt länge, tyvärr.

_________________
/Lennart


04 Mar 2018, 17:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Custom Sam: Jag vet inte hur jag ska kunna förklara för dig bättre än jag redan gjort. Allt du tillskriver mig är tvärtemot vad jag menar. Du får läsa igen vad jag skrivit och (om det känns bättre för dig) lämna företagsvinkeln hädan.


05 Mar 2018, 16:50
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:
Custom Sam: Jag vet inte hur jag ska kunna förklara för dig bättre än jag redan gjort. Allt du tillskriver mig är tvärtemot vad jag menar. Du får läsa igen vad jag skrivit och (om det känns bättre för dig) lämna företagsvinkeln hädan.


No hard feelings hoppas jag! :wink:

Som jag skrev, att jag hårddrog en del saker var delvis pga att jag tycker det kan bli en intressant diskussion vad saker innebär i längden.

Om man tittar ENBART på gitarrer förstår jag vad du menar, och det går ju bra för dig som vet vad du vill ha i en gitarr.

Andra som inte är lika kunniga vill kanske ha någon form av försäkran att det verkligen är de material etc i gitarren som utlovas, att näste köpare tror det också med mera. Då är det praktiskt med ett varumärke, då man med stor sannolikhet kommer att få bättre betalt för instrumentet. :)

Nu kanske vi ska prata om hur det går för Gibson i tråden igen, ngn som vet?

_________________
/Lennart


05 Mar 2018, 20:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Custom Sam wrote:

Nu kanske vi ska prata om hur det går för Gibson i tråden igen, ngn som vet?


Vet vad ?

_________________



06 Mar 2018, 08:52
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Om processen har kommit vidare, med refinansiering etc.

_________________
/Lennart


06 Mar 2018, 09:23
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Custom Sam wrote:
Om processen har kommit vidare, med refinansiering etc.


Det är först i slutet av sommaren.

_________________



06 Mar 2018, 10:12
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Custom Sam wrote:
Vinyljunkie wrote:
Custom Sam: Jag vet inte hur jag ska kunna förklara för dig bättre än jag redan gjort. Allt du tillskriver mig är tvärtemot vad jag menar. Du får läsa igen vad jag skrivit och (om det känns bättre för dig) lämna företagsvinkeln hädan.


No hard feelings hoppas jag! :wink:

Som jag skrev, att jag hårddrog en del saker var delvis pga att jag tycker det kan bli en intressant diskussion vad saker innebär i längden.

Om man tittar ENBART på gitarrer förstår jag vad du menar, och det går ju bra för dig som vet vad du vill ha i en gitarr.

Andra som inte är lika kunniga vill kanske ha någon form av försäkran att det verkligen är de material etc i gitarren som utlovas, att näste köpare tror det också med mera. Då är det praktiskt med ett varumärke, då man med stor sannolikhet kommer att få bättre betalt för instrumentet. :)



Fast... det där blir ju lite falska förhoppningar. En gitarr är en individ och om fler bara förutsättningslöst tog upp gitarrer och testade utan att bry sig om firmamärke hade ju "mitt" sätt varit det ultimata, tycker jag.
Vet man inte vad man vill ha spelar det väl rimligtvis ännu mindre roll?


06 Mar 2018, 13:05
Profile
User avatar

Joined: 18 Mar 2013, 08:59
Posts: 1441
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
bra diskussion :
https://www.youtube.com/watch?v=9_Xi9GQ48iY


08 Mar 2018, 10:40
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:
Fast... det där blir ju lite falska förhoppningar. En gitarr är en individ och om fler bara förutsättningslöst tog upp gitarrer och testade utan att bry sig om firmamärke hade ju "mitt" sätt varit det ultimata, tycker jag.
Vet man inte vad man vill ha spelar det väl rimligtvis ännu mindre roll?


Fast utan firmanamn så vet du ju inte vad av det som hänger på väggen som är det du är ute efter.
Utan firmanamn då måste du verkligen prova igenom allt.
Är enkelt om man bara har ska titta på de tre billigaste, men om man letar efter det som passar en själv bäst och man har större span på prislappen då blir det ta mig tusan mycket att prova.
Firmanamn gör urvalet enklare, åtminstone för mig.


08 Mar 2018, 12:03
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
rifle wrote:
Vinyljunkie wrote:
Fast... det där blir ju lite falska förhoppningar. En gitarr är en individ och om fler bara förutsättningslöst tog upp gitarrer och testade utan att bry sig om firmamärke hade ju "mitt" sätt varit det ultimata, tycker jag.
Vet man inte vad man vill ha spelar det väl rimligtvis ännu mindre roll?


Fast utan firmanamn så vet du ju inte vad av det som hänger på väggen som är det du är ute efter.
Utan firmanamn då måste du verkligen prova igenom allt.
Är enkelt om man bara har ska titta på de tre billigaste, men om man letar efter det som passar en själv bäst och man har större span på prislappen då blir det ta mig tusan mycket att prova.
Firmanamn gör urvalet enklare, åtminstone för mig.


Jag provade allt förr, oavsett märke och pris. Sen valde jag den gitarr som kändes bäst som inte var för dyr för min plånbok. Nuförtiden är det bara HPD som gäller, men det är en annan historia.
Firmanamn förvirrar och irriterar enbart för mig.


08 Mar 2018, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:

Jag provade allt förr, oavsett märke och pris. Sen valde jag den gitarr som kändes bäst som inte var för dyr för min plånbok. Nuförtiden är det bara HPD som gäller, men det är en annan historia.
Firmanamn förvirrar och irriterar enbart för mig.


Hur gör du när du väljer delar till dina HPD-gitarrer då?


08 Mar 2018, 13:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jag provade allt förr, oavsett märke och pris. Sen valde jag den gitarr som kändes bäst som inte var för dyr för min plånbok. Nuförtiden är det bara HPD som gäller, men det är en annan historia.
Firmanamn förvirrar och irriterar enbart för mig.


Hur gör du när du väljer delar till dina HPD-gitarrer då?


Så länge det är en True Temperament-hals så är jag nöjd. Det är min absoluta uppfattning att halsen (TT eller ej) är hjärtat i hur en gitarr spelar. Så länge det är solitt trä i kroppen så brukar det sen mest handla om justering enligt mig. Ja, och mickar, men det är ju mer en smaksak. Sen gillar jag ju floydsvaj och så och då finns det ju inte så många alternativ på marknaden så det blir det billigaste: Schaller Lockmeister om vi nu ska snacka märke och nytt. Men överlag så är det ju billigaste beggat som gäller vad gäller alla delar. Billigast är alltid bäst så länge det funkar.


08 Mar 2018, 14:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:
Firmanamn förvirrar och irriterar enbart för mig.

Udda fobi. Intressant.

_________________



08 Mar 2018, 15:02
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 146 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.