View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:09



Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Sagan Gibson över för den här gången? 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Kipster wrote:
Det här handlar alltså inte i första hand om att de säljer för lite gitarrer utan snarare dåliga investeringar i bland annat hemelektronikbranschen.

Precis, Men dessa trådar kommer ändå alltid att handla om 'byggkvalitet' och asiatiska kopior är lika bra för 'mindre pengar'
Så är det bara.

Dröjer nån vecka sen kommer nästa tråd!

Om vi slutar posta mer i denna vill säga...

_________________



27 Feb 2018, 13:50
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Mike Leaf wrote:
Kipster wrote:
Det här handlar alltså inte i första hand om att de säljer för lite gitarrer utan snarare dåliga investeringar i bland annat hemelektronikbranschen.

Precis, Men dessa trådar kommer ändå alltid att handla om 'byggkvalitet' och asiatiska kopior är lika bra för 'mindre pengar'
Så är det bara.

Dröjer nån vecka sen kommer nästa tråd!

Om vi slutar posta mer i denna vill säga...


Men tänk om det är just Kina-kopiorna som är hela orsaken till Gibsons problem. Dessa kanske har kapat mer marknad än vad man trott. Jag tycker den aspekten delvis fallit bort i diskussioner och klipp/bloggar/artiklar mm.


27 Feb 2018, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:
Men tänk om det är just Kina-kopiorna som är hela orsaken till Gibsons problem. Dessa kanske har kapat mer marknad än vad man trott. Jag tycker den aspekten delvis fallit bort i diskussioner och klipp/bloggar/artiklar mm.


Det är väl många faktorer under många år som gjort att man dragit på sig stora krediter.
Försäljningen har legat 'Flat line' senaste åren som det står i rapporterna, dvs inte minskat drastiskt.

Totala marknaden för elgitarrer har gått ned från 1.5 miljoner sålda till runt 1 miljon i USA senaste (tror det var 5 åren) .

Detta handlar mer om vilken ränta de kan finansiera om sina skulder med.
Misslyckas man helt så får man sälja av hela eller delar av bolaget

_________________



27 Feb 2018, 16:16
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Idag lödde jag fast en sladd på min Gibson melody maker sg junior. Det är alldeles utmärkt gitarr, stämmer bra i banden, micken låter bra och det händer ngt med ljudet när man sänker volymen (det finns ingen tonkontroll), den är lätt och halsprofilen är ok. Den såldes väldigt billigt ny, har för mig att den var nere på ca 2500-3000 kr (rätta mig om jag har fel). Tror jag gav 1500 beggad. Det slog mig då att Gibson gjort en hel del lågprisserier/modeller som varit väldigt bra:
- Studioserien. ja, de är kanske lite charmlösa men jag har läst om flera ägare som är mer än nöjda med vad de fått för pengarna (och jag skulle aldrig skiljas från min 84:a, den är med på min topp 3)
- Satinserien (tror jag den kallas). har en vit faded DC (avsedd för japanska marknaden). Kalasgura.
- MM- serien. Fler än jag nog nöjda.
- Faded- har jag hört en del gott om.

Det jag vill säga är: Gibson har kapacitet att tillverka bra guror till låga priser och kriga med lågprisfabrikaten. Så företagets problem verkar inte vara att man inte kan producera billiga gitarrer -kanske är dock anledningen till att de inte producerar fler billighetsserier att de förlorar på det i längden - färre köper finGibsons- och att man inte tjänar tillräckligt mycket på varje såld enhet. Åsikter på det?


27 Feb 2018, 23:11
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Kipster wrote:
Det verkar som att det största problemet är en utbetalning som ska göras i sommar till investerare. Folka har satsat pengar via obligationer när Gibson har gjort en del bolagsköp och nu ska de pengarna betalas ut. Den summan är 375 miljoner dollar. Det finns även ett banklån på 145 miljoner dollar som förfaller i sommar där det inte verkar finnas täckning enligt vissa som värderar bolag i finansvärlden. Det här handlar alltså inte i första hand om att de säljer för lite gitarrer utan snarare dåliga investeringar i bland annat hemelektronikbranschen.
Kolla den här länken som förklarar en del. https://www.youtube.com/watch?v=apQ9SO7uF60&t=405s


Tack, nu fattar jag mycket bättre. Väldigt bra ekonomijournalistik. Se mitt förra inlägg som en randanmärkning/fundering snarare än underlag för förklaring.


27 Feb 2018, 23:32
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
gurami64 wrote:

Det jag vill säga är: Gibson har kapacitet att tillverka bra guror till låga priser och kriga med lågprisfabrikaten. Så företagets problem verkar inte vara att man inte kan producera billiga gitarrer -kanske är dock anledningen till att de inte producerar fler billighetsserier att de förlorar på det i längden - färre köper finGibsons- och att man inte tjänar tillräckligt mycket på varje såld enhet. Åsikter på det?

Så som marknaden sett ut på ÅF-sidan senaste decenniet i USA så är det inte tillverkarna längre som bestämmer vad man ska tillverka utan kunderna. GC ,Amazon mfl har kunnat diktera villkoren.
De beställer x antal tusen billiga gitarrer och då kan man lika bra utöka serien och producera ännu mer, sen en ny modell och så pågår det.

Å andra sidan har Custom Shop gått i andra riktningen, sikta på exklusivitet och producera så få som möjligt till ett högre pris.

Tillverkning är knepigt och att själv driva marknadsföring direkt till kund är extremt dyrt därav behöver man stora ÅF-kanaler också.

_________________



28 Feb 2018, 06:41
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
gurami64 wrote:
Idag lödde jag fast en sladd på min Gibson melody maker sg junior. Det är alldeles utmärkt gitarr, stämmer bra i banden, micken låter bra och det händer ngt med ljudet när man sänker volymen (det finns ingen tonkontroll), den är lätt och halsprofilen är ok. Den såldes väldigt billigt ny, har för mig att den var nere på ca 2500-3000 kr (rätta mig om jag har fel). Tror jag gav 1500 beggad. Det slog mig då att Gibson gjort en hel del lågprisserier/modeller som varit väldigt bra:
- Studioserien. ja, de är kanske lite charmlösa men jag har läst om flera ägare som är mer än nöjda med vad de fått för pengarna (och jag skulle aldrig skiljas från min 84:a, den är med på min topp 3)
- Satinserien (tror jag den kallas). har en vit faded DC (avsedd för japanska marknaden). Kalasgura.
- MM- serien. Fler än jag nog nöjda.
- Faded- har jag hört en del gott om.

Det jag vill säga är: Gibson har kapacitet att tillverka bra guror till låga priser och kriga med lågprisfabrikaten. Så företagets problem verkar inte vara att man inte kan producera billiga gitarrer -kanske är dock anledningen till att de inte producerar fler billighetsserier att de förlorar på det i längden - färre köper finGibsons- och att man inte tjänar tillräckligt mycket på varje såld enhet. Åsikter på det?


En gitarr är en gitarr är en gitarr är en gitarr..

Det har aldrig varit bra att lågprisegmentet (Epiphone) har liknande priser som premiumsegmentet (Gibson), sånt har aldrig funkat för någon bransch. Ett av de dåliga besluten de tagit. Då fattar även de mest ytliga märkestorskarna att de blivit lurade.


28 Feb 2018, 13:22
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:
Det har aldrig varit bra att lågprisegmentet (Epiphone) har liknande priser som premiumsegmentet (Gibson), sånt har aldrig funkat för någon bransch. Ett av de dåliga besluten de tagit. Då fattar även de mest ytliga märkestorskarna att de blivit lurade.


Fast såpass är det väl ändå inte? Visst har både Gibson och Epiphone olika prissegment inom sina respektive utbud men även om du jämför en Gibson LP studio med någon av dom dyrare LP-modellerna från Epiphone finns det fortfarande ett prisgap upp till Gibson. Visst överlappar priserna ibland men det är ju verkligen mer undantag än regel.


28 Feb 2018, 13:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vem blir lurad då? Den som köpt en dyr Epi eller den som köpt en billig Gibson eller är det bara den som köpt den dyraste customshopen som blir lurad?


28 Feb 2018, 13:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Tror för övrigt inte att nån märkessnobb känner sig lurad. De brukar ju argumentera för att det ett visst ligger värde i loggan på huvudet, oavsett kvalitet, byggkostnad, vart det tillverkas osv.


28 Feb 2018, 13:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Ixmack wrote:
Tror för övrigt inte att nån märkessnobb känner sig lurad. De brukar ju argumentera för att det ett visst ligger värde i loggan på huvudet, oavsett kvalitet, byggkostnad, vart det tillverkas osv.


Inte vad gäller andrahandsvärde men i min värld blir man totalblåst om man betalar för ett firmamärke.


28 Feb 2018, 14:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
rifle wrote:
Vem blir lurad då? Den som köpt en dyr Epi eller den som köpt en billig Gibson eller är det bara den som köpt den dyraste customshopen som blir lurad?


Alla som köper en gitarr som kostar mer än den behöver blir lurade och enligt min mening är de billigaste Epiphone-gitarrerna av undermålig kvalitet och allt annat överprisat av företaget som tillverkar Gibson/Epiphone.


28 Feb 2018, 14:19
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:
Ixmack wrote:
Tror för övrigt inte att nån märkessnobb känner sig lurad. De brukar ju argumentera för att det ett visst ligger värde i loggan på huvudet, oavsett kvalitet, byggkostnad, vart det tillverkas osv.


Inte vad gäller andrahandsvärde men i min värld blir man totalblåst om man betalar för ett firmamärke.



Och på ditt nattduksbord ligger Naomi Kleins ”No Logo”? :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


28 Feb 2018, 14:21
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Ixmack wrote:
Tror för övrigt inte att nån märkessnobb känner sig lurad. De brukar ju argumentera för att det ett visst ligger värde i loggan på huvudet, oavsett kvalitet, byggkostnad, vart det tillverkas osv.

Ja det gör det ju varken man gillar det eller inte , så är det med alla märkesvaror oavsett bransch. Gillar man inte det köper man lågpris som också har ett värde i märkett, dock lägre.
Tror knappt det finns en människa på planeten som inte fattar det?

_________________



28 Feb 2018, 14:24
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Mike Leaf wrote:
Ixmack wrote:
Tror för övrigt inte att nån märkessnobb känner sig lurad. De brukar ju argumentera för att det ett visst ligger värde i loggan på huvudet, oavsett kvalitet, byggkostnad, vart det tillverkas osv.

Ja det gör det ju varken man gillar det eller inte , så är det med alla märkesvaror oavsett bransch. Gillar man inte det köper man lågpris som också har ett värde i märkett, dock lägre.
Tror knappt det finns en människa på planeten som inte fattar det?


Jo, en. Kommer inte ihåg om det är den personen som gillar Rusta-”stratan” men jag chansar på det. :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


28 Feb 2018, 14:27
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Mike Leaf wrote:
Ixmack wrote:
Tror för övrigt inte att nån märkessnobb känner sig lurad. De brukar ju argumentera för att det ett visst ligger värde i loggan på huvudet, oavsett kvalitet, byggkostnad, vart det tillverkas osv.

Ja det gör det ju varken man gillar det eller inte , så är det med alla märkesvaror oavsett bransch. Gillar man inte det köper man lågpris som också har ett värde i märkett, dock lägre.
Tror knappt det finns en människa på planeten som inte fattar det?


Ibland kan man ju undra... :p
Sen får man ju inte glömma att hur saker värderas är väldigt individuellt. Men det går inte att förneka att det finns tillräckligt många som värderar ”märke” tillräckligt högt för att det ska finnas en marknad för märkesprodukter i alla möjliga branscher. Förnekar man det är nog sannolikheten hög att man lever under en sten...


28 Feb 2018, 14:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Lägg ni era surt förvärvade slantar på firmamärken. Jag avstår gärna om jag kan köpa något bättre och billigare utan. Eller åtminstone mindre creddiga och oftast bättre märken.


28 Feb 2018, 15:17
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:
Ixmack wrote:
Tror för övrigt inte att nån märkessnobb känner sig lurad. De brukar ju argumentera för att det ett visst ligger värde i loggan på huvudet, oavsett kvalitet, byggkostnad, vart det tillverkas osv.


Inte vad gäller andrahandsvärde men i min värld blir man totalblåst om man betalar för ett firmamärke.


Det är tur ändå att inte alla har samma attityd, annars skulle det nog inte säljas mycket gitarrer över huvud taget :p

För övrigt tycker jag man är lite blåst om man köper vinyl för att analogt låter bättre när musiken ändå med allra största sannolikhet spelats in, mixats och mastrats digitalt ;)


28 Feb 2018, 15:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Ixmack wrote:

Det är tur ändå att inte alla har samma attityd, annars skulle det nog inte säljas mycket gitarrer över huvud taget :p

För övrigt tycker jag man är lite blåst om man köper vinyl för att analogt låter bättre när musiken ändå med allra största sannolikhet spelats in, mixats och mastrats digitalt ;)


Jodå, fast utan firmamärke.

Håller med. Själv gillar jag vinyl av många skäl. Stort fint omslag som blir som ett konstverk, kontinuiteten i att ha all musik på samma format sen barnsben, den fysiska hanteringen... och fler titlar utgivna med analog kedja intakt.


28 Feb 2018, 16:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:
Ixmack wrote:
Tror för övrigt inte att nån märkessnobb känner sig lurad. De brukar ju argumentera för att det ett visst ligger värde i loggan på huvudet, oavsett kvalitet, byggkostnad, vart det tillverkas osv.


Inte vad gäller andrahandsvärde men i min värld blir man totalblåst om man betalar för ett firmamärke.

Det finns ingenting av riktigt bra kvalitet, som inte också har ett någorlunda starkt varumärke. Ska man inte betala någonting alls för varumärket, måste man nog handla skit.

_________________
Mats


28 Feb 2018, 16:14
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Måste förresten vara helt osannolikt att "sagan om Gibson" skulle vara över. Koncernen Gibson, eller delar av den, kanske går i graven, men att det inte skulle fortsätta tillverkas Gibsongitarrer är fullständigt osannolikt. Då skulle den eventuella konkursförvaltaren göra ett kriminellt dåligt jobb med att tillvarata företagets tillgångar och fordringsägarnas intressen. Frågan är snarare vem som kommer göra Gibsongitarrer i framtiden.

_________________
Mats


28 Feb 2018, 16:18
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:


Jodå, fast utan firmamärke.

Håller med. Själv gillar jag vinyl av många skäl. Stort fint omslag som blir som ett konstverk, kontinuiteten i att ha all musik på samma format sen barnsben, den fysiska hanteringen... och fler titlar utgivna med analog kedja intakt.


Hurdå, hade du tänkt?

...och sjukt mycket dyrare än en digital kopia i lossless-format. För att inte tala om hur mycket mer opraktiskt det är :p
Nä men seriöst, menade inte att börja diskutera vinyl nu. Ville mest bara ge ett exempel på att olika människor är beredda att betala för olika saker och så är det bara. Tror att Gibson struntar fullständigt i hur blåsta du tycker deras kunder är precis som du struntar i vad jag tycker om vinyl :)


28 Feb 2018, 16:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:

Håller med. Själv gillar jag vinyl av många skäl. Stort fint omslag som blir som ett konstverk, kontinuiteten i att ha all musik på samma format sen barnsben, den fysiska hanteringen... och fler titlar utgivna med analog kedja intakt.



Håller man på med vinylskivor 2018 ska man inte klaga på att andra är mossiga, snobbiga , eller betalar överpriser ha ha... :mrgreen:

_________________



28 Feb 2018, 16:33
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:


Jodå, fast utan firmamärke.

Håller med. Själv gillar jag vinyl av många skäl. Stort fint omslag som blir som ett konstverk, kontinuiteten i att ha all musik på samma format sen barnsben, den fysiska hanteringen... och fler titlar utgivna med analog kedja intakt.


Hurdå, hade du tänkt?

...och sjukt mycket dyrare än en digital kopia i lossless-format. För att inte tala om hur mycket mer opraktiskt det är :p
Nä men seriöst, menade inte att börja diskutera vinyl nu. Ville mest bara ge ett exempel på att olika människor är beredda att betala för olika saker och så är det bara. Tror att Gibson struntar fullständigt i hur blåsta du tycker deras kunder är precis som du struntar i vad jag tycker om vinyl :)


Gitarrer utan firmamärke på huvudet.

"kopia", just det..... betala för en kopia..


28 Feb 2018, 16:57
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Håller med. Själv gillar jag vinyl av många skäl. Stort fint omslag som blir som ett konstverk, kontinuiteten i att ha all musik på samma format sen barnsben, den fysiska hanteringen... och fler titlar utgivna med analog kedja intakt.



Håller man på med vinylskivor 2018 ska man inte klaga på att andra är mossiga, snobbiga , eller betalar överpriser ha ha... :mrgreen:


Är det 2018??


28 Feb 2018, 16:58
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:

Gitarrer utan firmamärke på huvudet.

"kopia", just det..... betala för en kopia..


Så vadå, en Gibson det inte står Gibson på eller vad menar du?

Och en vinylskiva skulle inte vara en kopia då eller? :s


28 Feb 2018, 20:49
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:

Gitarrer utan firmamärke på huvudet.

"kopia", just det..... betala för en kopia..


Så vadå, en Gibson det inte står Gibson på eller vad menar du?

Och en vinylskiva skulle inte vara en kopia då eller? :s


Nej. En gitarr. Firmamärket är inte en gitarr.

Nej. En kopia i det fallet skulle vara skivan avspelad på tex kassett. Kanske att du gör nån sorts direktöversättning från engelskan? Copy är lite samma sak som kopia.


01 Mar 2018, 13:05
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Vinyljunkie wrote:

Nej. En gitarr. Firmamärket är inte en gitarr.

Nej. En kopia i det fallet skulle vara skivan avspelad på tex kassett. Kanske att du gör nån sorts direktöversättning från engelskan? Copy är lite samma sak som kopia.


Gibson gör ju gitarrer? Jag fattar inte hur du menar, ska vi ha gitarrer utan företag som tillverkar dom? Ska staten tillverka och sälja produkten gitarr som kommer i varianterna gitarr, gitarr, gitarr och gitarr?

Jag är medveten om vad skillnaden är, det ena utesluter dock inte det andra. När du köper en vinylskiva har inte musiken spelats in direkt till skivan, den har kopierats till skivan från ett annat medium. Visserligen är den processen mekanisk och inte digital men det är lika mycket en kopia av det som fanns på det andra mediet (inte sällan är det som finns på det mediet i sig en digital kopia) som en digital ljudfil är. Även om musiker skulle spela in musiken direkt till skivan vore det ju fortfarande bara en kopia av musiken som spelades där och då.


01 Mar 2018, 15:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Ixmack wrote:
Vinyljunkie wrote:

Nej. En gitarr. Firmamärket är inte en gitarr.

Nej. En kopia i det fallet skulle vara skivan avspelad på tex kassett. Kanske att du gör nån sorts direktöversättning från engelskan? Copy är lite samma sak som kopia.


Gibson gör ju gitarrer? Jag fattar inte hur du menar, ska vi ha gitarrer utan företag som tillverkar dom? Ska staten tillverka och sälja produkten gitarr som kommer i varianterna gitarr, gitarr, gitarr och gitarr?

Jag är medveten om vad skillnaden är, det ena utesluter dock inte det andra. När du köper en vinylskiva har inte musiken spelats in direkt till skivan, den har kopierats till skivan från ett annat medium. Visserligen är den processen mekanisk och inte digital men det är lika mycket en kopia av det som fanns på det andra mediet (inte sällan är det som finns på det mediet i sig en digital kopia) som en digital ljudfil är. Även om musiker skulle spela in musiken direkt till skivan vore det ju fortfarande bara en kopia av musiken som spelades där och då.


Jag säger ingenting om hur jag tycker att det ska vara, jag lägger ingen värdring så som du fikar efter. Däremot så köper jag personligen hellre en gitarr utan firmamärke, faktum är att om jag ska göra reklam för ett företag så vill jag ha betalt! (vi snackar nya gitarrer nu, vintage är en annan sak för mig)

Nej, riktigt så fungerar inte framställningen av vinylskivor. Hur de låter påverkas hela vägen från inspelning, mixning och slutligen gravyr/matrisering. Hur en skiva låter skiljer mellan olika pressar. Varje exemplar kan förvisso ses som en kopia av något men det finns inget original i den meningen du påstår.


01 Mar 2018, 16:24
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Fender gör också en del skumt. Nya Eric Johnson stratan t ex, en THINLINE? Vad är detta för ett djävulens påfund?


01 Mar 2018, 16:49
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 146 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.