View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:49



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Utvecklingen av digital/analoga hybrider 
Author Message
User avatar

Joined: 15 Mar 2008, 18:36
Posts: 4460
Location: Örsundsbro
Post Utvecklingen av digital/analoga hybrider
Många tillverkare har tagit till sig denna teknik med analog signal med digital styrning. I takt med utvecklingen av processorer så blir pedalerna sprängfyllda med möjligheter. Eventide H9, Strymon, TC toneprint, Chase Bliss, Source Audio series one m fl satsar stenhårt på denna hybridteknik.

Hur ser bojarna på denna utveckling? Är det bara till godo att bara fantasin sätter gränsen?

Matte

_________________
the older I get, the better I was


23 Feb 2018, 11:06
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
Jag tycker det är bra, vi får pedaler som kan göra så mycket mer än de gamla "vanliga", paletten utvecklas.
De "vanliga" finns ju kvar i produktion för de som så önskar.
De "gamla" rackeffekterna utvidgade också platten, men de var jobbiga hantera, parametrar hit och dit....

Jag vill ha både nymodigheter och t ex Fuzz Face på bordet.


24 Feb 2018, 18:20
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
Gott och blandat är bäst!

Men ska jag ha digitalt så måste det vara analog dry-through.

_________________
http://www.voodooaudio.se


27 Feb 2018, 17:07
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
Tycker att det är grymt bra när man utnyttjar den digitala tekniken till att kunna få presets, midi mm.
Men vill helst ha en analog signalväg. Och gärna analoga effekter.

_________________
http://www.pigsinspace.se


28 Feb 2018, 09:16
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
Det är väl egentligen ointressant om ljudet skapas rent analogt, eller via signalprocessorer. Det är ljudkvaliten som får avgöra. Fortfarande är det nog billigare att göra en rent analog pedal för t.ex. OD, komponenterna är skitbilliga och enkla, handlar mest om att kunna konstruera och lyssna. Effektförbrukningen blir också mycket lägre om man inte blandar in signalprocessorer, som drar en hel del ström.
Ingen digital gitarrpedal är ju helt digital, det sitter alltid en A/D på ingången och en D/A på utgången.
För att simulera analoga fenomen som distorsion beroende på bottning, krävs det kunnande i matematik och programmering. Kemper m.fl. har ju kommit rätt långt, och det beror nog på att dom har satsat på kompetent personal inom rätt områden.
Mycket av motståndet hos oss gitarrister mot digitala komponenter är förmodligen mest okunnighet och en tendens till att hålla kvar det gamla.
Ett inlägg enbart för att avdramitisera begreppen. Någon som fortfarande tycker att CD-skivan är kliniskt digital?

Skrivet av en som har ca 10 rörförstärkare, säkert +50 analoga pedaler, ett par digitala förstärkarprylar, och inte en floydad gitarr! 8)

I hemstudion är numera ALLT digitalt.

_________________
Image


Last edited by kjelle on 28 Feb 2018, 11:51, edited 1 time in total.



28 Feb 2018, 10:14
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
1331 wrote:
Tycker att det är grymt bra när man utnyttjar den digitala tekniken till att kunna få presets, midi mm.
Men vill helst ha en analog signalväg. Och gärna analoga effekter.

Kan du egentligen definiera varför? Jag vill inte påstå att det är fel, men jag tror att vi "antar" att det är bättre, utan att på riktigt har belägg för det.

_________________
Image


28 Feb 2018, 10:18
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
Jag borde kanske sätta mig in det tekniska lite bättre, kanske bry mig lite mer om vilken teknik som används men en bra pedal är en bra pedal. För min del spelar det ingen som helst roll vilken teknik som används. Kan bara hålla med vad Goran skriver i sitt inlägg här ovan. Däremot gillar jag inte att för egen del ställas inför pedaler där jag skruvar ljudet mer än jag spelar. Jag måste spela för att fantasin ska släppas fri, en trevlig pedal kan absolut vara en extra boost för fantasin men om jag måste koppla upp pedaler mot nätet, ladda ned ljud etc. förlorar jag väldigt snabbt intresset för produkten och då får den gå vidare fortare än kvickt.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


28 Feb 2018, 10:26
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
kjelle wrote:

Skrivet av en som har ca 10 rörförstärkare, säkert +50 analoga pedaler, ett par digitala förstärkarprylar, och inte en floydad gitarr!

Då är det hög tid skaffa en floydad gitarr, själv tog det 30 år innan jag kunde ta till mig eländet :wink: .....


28 Feb 2018, 11:24
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
Granis67 wrote:
men om jag måste koppla upp pedaler mot nätet, ladda ned ljud etc. förlorar jag väldigt snabbt intresset för produkten och då får den gå vidare fortare än kvickt.

Så sant! Men TC Electronic Toneprint tycker jag är en enkel lösning som man kan leka med, nackdelen är att det är så svårt bestämma sig vilken Print som låter bäst, i-landsproblem....


28 Feb 2018, 11:26
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
Goran wrote:
kjelle wrote:

Skrivet av en som har ca 10 rörförstärkare, säkert +50 analoga pedaler, ett par digitala förstärkarprylar, och inte en floydad gitarr!

Då är det hög tid skaffa en floydad gitarr, själv tog det 30 år innan jag kunde ta till mig eländet :wink: .....

Been there, done it! Jag har faktiskt ägt en floydad Ibanez... En tidig, floydstallen är ju bättre och inte så klumpiga nu, men det kliar liksom inte i habegäret efter det.
Trots att jag är elektronikingenjör till professionen, både analogt och digitalt, och inte går på att PTP m.m. nödvändigtvis är bra, tenderar jag att gilla gamla rörhäckar, och gitarrerna blir mer och mer basic. Gibsonstallet blir mer och mer välfyllt, trots att asiaterna spöar skiten ur Gibson, enligt vissa.

Men, jag är inte på något sätt emot digital emulering av det gamla, bara det låter lika bra.

_________________
Image


28 Feb 2018, 11:58
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
kjelle wrote:

Been there, done it! Jag har faktiskt ägt en floydad Ibanez... En tidig, floydstallen är ju bättre och inte så klumpiga nu, men det kliar liksom inte i habegäret efter det.

I grunden håller jag med, men de är roligare än vad jag trodde.


28 Feb 2018, 13:58
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
kjelle wrote:
Kan du egentligen definiera varför? Jag vill inte påstå att det är fel, men jag tror att vi "antar" att det är bättre, utan att på riktigt har belägg för det.


Egentligen inte, men ibland kan man känna (och ibland också höra skillnad) när signalen går igenom en AD/DA omvandlare tycker jag.
Säkerligen beroende på antal pedaler och kvalitet på ad/da omvandlare.

Tex så tyckte jag att det blev skillnad (när pedalen är på) om jag routade min H9 både pre (före stärk) och post (i effekt loop), jämfört med bara ha den routad pre eller post.
Kan ev. också bero på att pedalen buffrar signalen på två ställen, och ev. i kombination med andra buffers/buffrande pedaler.

Det är mycket som spelar in... :)

_________________
http://www.pigsinspace.se


28 Feb 2018, 14:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Oct 2008, 13:33
Posts: 707
Location:
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
Jag använder två stärkare. Fuzz och dist i den ena och od,modulation,delay,filter o.s.v den andra

På så sätt kan jag ha mer obskyra inställningar på "hybriderna" 8) 8) 8)


28 Feb 2018, 23:31
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
Sen får man nog addera hela kedjan dvs vilka komponenter som används från början till slut och en enkel sak som EQ del på signalens resa påverkar ju vansinnigt mycket. Jag tycker exempelvis att TC nova reverb och delay låter bättre än toneprint och nyare konstruktioner. Allt baserat på vad örat hör och känslan.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


24 Mar 2018, 10:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
lillefar wrote:
Sen får man nog addera hela kedjan dvs vilka komponenter som används från början till slut och en enkel sak som EQ del på signalens resa påverkar ju vansinnigt mycket. Jag tycker exempelvis att TC nova reverb och delay låter bättre än toneprint och nyare konstruktioner. Allt baserat på vad örat hör och känslan.

Håller helt med, men har ingen rimlig förklaring. Det borde vara tvärtom....
Samma sak gäller Boss DD-2 och de DD-3 som har exakt samma "konstruktion", de låter bättre än många sentida digitala delays.


24 Mar 2018, 12:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
Köpte mig en Source Audio Tremolo i veckan, och den lät ju hur bra som helst, massor med inställningar om man vill via app på iphonen, t.ex.
Så det blev en LA Lady (overdrive) strax efter (säljs billigt på coolshop nu) med ännu mer inställningsmöjligheter, kan emulera andra pedaler också.
Digitalt är inget hinder för mig, bara jag slipper vara fast i MIDIträsket, så att det finns varianter.
Tysken Henning (?) på youtube som demade denna uttryckte sig bra. Hjärnan tvekar när vi hör ordet digitalt, men lyssnar man på hur det låter bör man nog ändra sig.
Och vill man testa vad man tycker om för pedal är ju en sån här manick bra. Köp sedan orginal eller behåll."
Att ändra mellan olika ljudinställningar blir ju mycket enklare när digitalt. Kommer att använda en expression mini pedal tex för att ändra enbart driven på overdriven (förutom de 6 presets som finns) Blir för mig allt tydligare att kombinationen mellan gitarr-pedal - stärkare kan vara så olika om en komponent (gtr/pedal/stärk) ändras.
Framtiden är digital, men analogt kommer att leva länge än, med tanke på prisskillnad.

Men jag vill nog ha analoga rörstärkare........(Just nu Fender PRRI 65", DRRI, Supersonic60 )


24 Mar 2018, 22:30
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Utvecklingen av digital/analoga hybrider
Jag har länge varit anti digitalt och kört mer old schoolprylar,iom att jag spelar i band som övervägande går åt rootsmusik,Rock/blues/rockabilly ,och då har aldrig det digitala varit ett alternativ.
Men nyfiken som jag är som köpte jag ett par Hotone Xtomp i höstas,och jäklar vad smidigt det är att ha möjlighet att kunna ändra effekter mellen låtarna via en app,och sen tar dom inte mera plats än något annat så jag kan fortfarande ha mitt lilla slitna pedalbord.
Blev så nyfiken på den digitala världen så jag slog till på en Positive Grid Bias Head i förra veckan,helt otrolig skoj att sitta hemma och leka med.
Kommer troligen inte att överge mina gamla rörhäckar när det kommer lite livegig,men i repan och studion och hemma på kvällarna så är den fantastisk,kanske så jäkla fantastisk så jag tillslut står där med den även på en scen ;-)

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


27 Mar 2018, 10:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.