View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:19



Reply to topic  [ 146 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Sagan Gibson över för den här gången? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
valvetubes wrote:
https://www.washingtonpost.com/graphics/2017/lifestyle/the-slow-secret-death-of-the-electric-guitar/?tid=ss_fb&utm_term=.b77653c8fea6


Problemet med hållbar utveckling, konkurrens och överproduktion som Gruhn nämner är globalt för alla brancher.

Läser man artikeln är inte problemet att gitarrhjältarna åldras. Problemet är snarare förgubbning i musikinstrumentbranchen , det gör ont att se sina egna idoler åldras. Det har väl inte sålts en gitarr med argumentet att Clapton har en sedan Journeymanplattan 1989? Allting går igen, Fender gjorde samma resa på 1970-talet: Då var företagets ideal vit Country and Western med rötterna i Western Swing. Fender School of Rock är mest pinsamt.


20 Feb 2018, 08:26
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Tycker inte man bör noja så mycket. Allt förändras, det är bara att åka med liksom.


20 Feb 2018, 08:49
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Polytone wrote:
Fast om Robben Ford säger att det är världens bästa elgura så väger ju liksom hans ord tyngre...


Det gäller nog bara för Robben själv och hans mest hängivna fans.

/Mats N


20 Feb 2018, 09:20
Profile WWW
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Tänk att Gibson gång på gång väcker såna känslor, det är ett varumärke det!


20 Feb 2018, 10:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
rifle wrote:
Tänk att Gibson gång på gång väcker såna känslor, det är ett varumärke det!

Bästa kommentaren hittills!

_________________
Mats


20 Feb 2018, 10:26
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Mats Nermark wrote:
Polytone wrote:
Fast om Robben Ford säger att det är världens bästa elgura så väger ju liksom hans ord tyngre...


Det gäller nog bara för Robben själv och hans mest hängivna fans.

/Mats N

Om man inte ens vet vem Robben Ford är, säger det inte ganska mycket om mytbildningen kring Gibsons varumärke.

De kunde ju haft superhjältar som jag hade känt igen som tex SwampThing och Spiderman...men Robben..nix aldrig hört!... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


20 Feb 2018, 11:38
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
FuriousFingers wrote:
Om man inte ens vet vem Robben Ford är, säger det inte ganska mycket om mytbildningen kring Gibsons varumärke.

De kunde ju haft superhjältar som jag hade känt igen som tex SwampThing och Spiderman...men Robben..nix aldrig hört!... :mrgreen:


Gibson har superhjältar du känner igen: Gibson har haft Spider Man signature Les Paul både som Gibson och Epiphone, men aldrig någon Robben Ford.

http://glorifiedguitars.com/post/134718 ... linger-one


Last edited by woodstock on 20 Feb 2018, 13:10, edited 1 time in total.



20 Feb 2018, 11:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Jag ser inte riktigt varför detta är ett stort problem.

Om Microsoft eller Volvo plötsligt skulle konka skulle jag få betydligt större problem än om Gibson upphör att existera. Det är ju inte så att mina gibbor plötsligt spelar långsammare och långsammare och till slut inte skulle gå att använda, för att företaget Gibson inte längre finns.

På marknaden kommer det under många många år framöver att finnas massvis med begagnade Gibson-gitarrer. Som kommer att hålla betydligt längre än deras ägare.

Marknadsvärdet för begagnade gibbor kanske kan öka något om det inte längre tillverkas några nya, men samtidigt åldras den potentiella köparskaran vilket får efterfrågan och därmed marknadsvärdet att minska.

De flesta coola gibsongitarrer är redan tillverkade. Så vad spelar det egentligen för roll för oss som inte är anställda eller delägare i företaget?


20 Feb 2018, 11:49
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Magnus Olsson wrote:
kjelle wrote:
Det var ingen exakt beräkning från min sida, mer en gissning. Det blir i så fall ca 15KSEK+moms => ca 19KSEK slutpris i min kalkyl ovan. Men ändå, man måste inse att slutpriset i handeln blir flera gånger tillverkningskostnaden, det är många led inblandade, och alla skall täcka sina kostnader, samt gå med vinst. Jag tror att många som inte är inblandad i affärsverksamhet omedvetet hoppar över flera kostnadsdrivande led, och tror att 5K tillverkningspris borde kosta 7-8KSEK i handeln.
Sen gissar jag vidare att det går att ha en högre marginal på CS nivån?


För butiker och distributörer är det ingen skillnad på marginalnivån mellan vanliga och CS (oftast så att billiga kan ha lite mer då kunderna där inte är lika prismedvetna och priserna inte är lika pressade).
Det är faktiskt inte ens bra marginaler på kringutrustning längre heller (och det är därför så många butiker går omkull).
På no-name prylar är det ok, men på märkesprylar är det lågt.


Men absolut är det flera gånger dyrare än tillverkningskostnaden.
Och lika absolut är det många som inte är insatta som får till saker som är långt ifrån verkligheten (inget fel i det, vet man inte så vet man ju inte).

Utöver de saker du nämner är det även "vad kunden vill betala" som spelar in.
Ett par märkes skor kostar inte mycket mer att tillverka än ett par som är flera tusen billigare, folk köper det ändå.
Iphone och ipad är verkligen bra bevis på det, kostar några hundra att tillverka och 8-9K ut till kund (och då har ändå butiken bara 12-15 marginal).

/Magnus

Du har säkert rätt när det gäller gitarrer, men fel när det gäller iPhone. BOM:en för iPhone8 låg på $247.51 vid lanseringen, ca 10% högre än iPh7.
Sånt har elektronikbranschen järnkoll på. Mobiltelefonindustrin är en lågmarginalbransch, det är volymen som gör att man tjänar pengar.

Skor är väl kanske som gitarrer: Du kan ju tillverka en sko billigt, pappinnersulor och konstläder präglade i maskiner, slutsydda av barnarbetare. Eller handsydda av bästa sortens läder i en anrik engelsk skofirma, av duktiga skomakare.
Gitarrer kan man göra av billigaste möjliga träbit, inte kassera någon kropp eller hals, samt lägga tillverkningen av mekanik och elektronik där det är absolut billigast, och låta kvaliteten bli därefter. Eller noggrannt välja ut träbitar från ett eget bekostat lager, som har torkat noga och länge. Tillverka el och mekanik av bästa material, och med noggrann kvalitetskontroll, och därefter montera/limma/lacka med tidsödande steg för bästa finish.

Min poäng är väl att det är omöjligt att döma en hel bransch för att vara kass eller perfekt. Noggrannhet och urval kostar. Ligga på dyrbart trälager kostar. Vi tenderar till att uppskatta handarbete utfört av erfarna hantverkare, även om det går att automatisera en del av dessa steg. Det kostar också. Det är därför i stort sett omöjligt att jämföra billigaste Cort, som tillverkas i stora volymer på billigaste sätt, med diverse Customshopmodeller, där man medvetet undviker storskaligheten, därför att kunderna efterfrågar det. Även om det går ungefär lika bra att lira en blues på båda ytterligheterna.

_________________
Image


20 Feb 2018, 15:41
Profile WWW

Joined: 26 Jul 2011, 11:09
Posts: 33
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3958152

Maken till meningslöst inslag. Vi gitarrister vill ju ha minst en timme djuplodat reportage, inte en yrvaken Dregen vid Skype...Detta är ju ett VIKTIGT ämne. :D


21 Feb 2018, 18:18
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Tommie wrote:
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/3958152

Maken till meningslöst inslag. Vi gitarrister vill ju ha minst en timme djuplodat reportage, inte en yrvaken Dregen vid Skype...Detta är ju ett VIKTIGT ämne. :D

Ha ha - gediget reportage!

_________________
Mats


21 Feb 2018, 20:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Väldigt blandat högt och lågt i dom här trådarna (är det 7:e nu?)
Underhållande läsning är det ju i vilket fall, och det när det klagas på låg trafik på Bojen...

In med ytterligare en Gibson , Relic eller Kiss tråd så tar det fart igen!

Detta kunde ju vara en ganska intressant diskussion (själva ämnet) .

'Sagan om Gibson' , refererar det till varumärket eller företaget som äger det?

För mig är det varumärket, resten är oväsentligt. Kan inte se det som något negativt för varumärket
på sikt om man får ny ägarstruktur och resten går i 'konken' Tråkigt för de som förlorar sina jobb och en del negativ press , men det har man ju haft nu
sen 60-talet ändå.

På tal om det så står det i DN att 'över 100 år av framgång nu kan ta slut' Det är ett korkat och oinformerat påstående.

Några kommentarer,,,,

Dålig arbetsmiljö och personalpolitik?

- Hur tror Ni arbetarna i Vietnam som skruvar ihop Green gitarrer och andra billiga kopior tycker om det påståendet?

En Iphone kostar ett par hundralappar att tillverka

- Öhh ?

Gibson gör bara gammalt mög för gamla gubbar , Gibson borde inte satsa på nya grejer

- Hur hänger det ihop ?

_________________



22 Feb 2018, 09:03
Profile ICQ WWW
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Varje gång det gnälls över de nya spacade modellerna som aldrig säljs så går respektive person som gnäller i reklamavdelnings fälla.


22 Feb 2018, 09:24
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Jag hoppas på en konkurs och sen ett ägarbyte där ngn. vettig tar över rodret. Framförallt att det vore kul att de fokuserade på sina klassiska modeller, LP, Juniors, V, Explorer 335 å en bunt till. Å andra sidan bryr jag mig inte speciellt mycket eller ligger sömnlös över Gibson. Vore dock kul med ett Gibson som förvaltar sitt arv å lägger fokuset där.


22 Feb 2018, 10:33
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
LabLord wrote:
Jag hoppas på en konkurs och sen ett ägarbyte där ngn. vettig tar över rodret. Framförallt att det vore kul att de fokuserade på sina klassiska modeller, LP, Juniors, V, Explorer 335 å en bunt till. Å andra sidan bryr jag mig inte speciellt mycket eller ligger sömnlös över Gibson. Vore dock kul med ett Gibson som förvaltar sitt arv å lägger fokuset där.

Det kan jag hålla med om, med rätt inriktning och ett mindre företag kan det bli en framgång.


22 Feb 2018, 10:40
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
rifle wrote:
Varje gång det gnälls över de nya spacade modellerna som aldrig säljs så går respektive person som gnäller i reklamavdelnings fälla.


Är det därför de är nära en konkurs? Pga reklamavdelnings självmål? :roll:


22 Feb 2018, 13:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Goran wrote:
Det kan jag hålla med om, med rätt inriktning och ett mindre företag kan det bli en framgång.

Finns ju ett problem med den affärsidén , köpa ett varumärke för flera miljarder $ med ambition att köra småskalig produktion.

_________________



22 Feb 2018, 13:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Mike Leaf wrote:
Goran wrote:
Det kan jag hålla med om, med rätt inriktning och ett mindre företag kan det bli en framgång.

Finns ju ett problem med den affärsidén , köpa ett varumärke för flera miljarder $ med ambition att köra småskalig produktion.


Om nuvarande bolagskonstruktion går i konken så lär väl varumärkena gå ut till försäljning. Det blir ju lite kul att se hur de löser detta. Det kanske kommer kinatillverkade Gibson så småningom.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


22 Feb 2018, 13:50
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Är det int Kina så blir det Kina till slut!

All made in China!... :mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


22 Feb 2018, 13:53
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Mike Leaf wrote:
Väldigt slarvigt och populistiskt skrivet , snacka om att generalisera

One obvious problem is that the guitar is just another toy for younger people today.
Up until relatively recently, it was a must-have for a giant percentage of young Americans — all of whom were in love with rock & roll in some form or another.
Now, the six-string is just as easily replaced by a turntable, videogame console, or simply a laptop.


Ingen rök utan eld såklart och dålig likviditet , men vad tror man varumärket är värt?


:mrgreen: Vem skrev den där skiten? The guitar is just another toy for the younger people today? Nä knappast men de har upptäckt för länge sen att det finns andra märken som erbjuder det som inte Gibson kan göra och gör bättre gitarrer. Men eftersom många av dem inte är amerikanska så är de inte lika värdefulla för det vet alla amerikaner är det gjort i Amerika så är det lika med kvalitet. Jo tjena. Varför kostar en bra t ex Ibanez 15 000:- medan en tillverkad i US 40 000:-? Jo American made. Jaha ja det funkar säkert over there but not here.


23 Feb 2018, 14:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Tokerekloker wrote:

Nä knappast men de har upptäckt för länge sen att det finns andra märken som erbjuder det som inte Gibson kan göra och gör bättre gitarrer.


Det enda dom andra märkena erbjuder men INTE kan göra är en Gibson gitarr och det är vad många vill ha.


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

_________________



23 Feb 2018, 22:19
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Mike Leaf wrote:
Tokerekloker wrote:

Nä knappast men de har upptäckt för länge sen att det finns andra märken som erbjuder det som inte Gibson kan göra och gör bättre gitarrer.


Det enda dom andra märkena erbjuder men INTE kan göra är en Gibson gitarr och det är vad många vill ha.


:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


Sant. Jag har en Vintage V100, kostade 2000:- och bästa jag haft. Ändå sneglar jag på "bättre" som Tokai, FGN, Edwards. Men helst skulle jag vilja ha en Gibson. There can be only one :mrgreen:


24 Feb 2018, 09:16
Profile

Joined: 05 Mar 2005, 00:01
Posts: 1433
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Det är länge sedan en Gibsongitarr var en Gibsongitarr ?
”Pengar” heter företeelsen som dräpte ett signum för ett
hantverk utöver det vanliga...
Asien är kontinenten som del för del monterade ner kvaliten
och priset för en ikon bland gitarrer !
Gäller även för andra giganter inom gitarrvärlden som
tex. Gretsch, Guild, Fender mfl.
”När inte kvalite säljer nog mycket (?), så säljer man
mot kvantitet”.... huvudsaken är att kulorna rullar in.
Den genuina kvaliten och yrkesstoltheten som fanns
inbyggd i instrumentet byttes ut mot företeelser (?) som aldrig
skulle fått ett godkännande i kvalitetskontrollen hos resp.
tillverkare i Usa.

_________________
Play it again Sam.......


24 Feb 2018, 13:37
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
dimman wrote:
Det är länge sedan en Gibsongitarr var en Gibsongitarr ?
”Pengar” heter företeelsen som dräpte ett signum för ett
hantverk utöver det vanliga...
Asien är kontinenten som del för del monterade ner kvaliten
och priset för en ikon bland gitarrer !
Gäller även för andra giganter inom gitarrvärlden som
tex. Gretsch, Guild, Fender mfl.
”När inte kvalite säljer nog mycket (?), så säljer man
mot kvantitet”.... huvudsaken är att kulorna rullar in.
Den genuina kvaliten och yrkesstoltheten som fanns
inbyggd i instrumentet byttes ut mot företeelser (?) som aldrig
skulle fått ett godkännande i kvalitetskontrollen hos resp.
tillverkare i Usa.


Det där hände ju redan för 45-50 år sen så det har knappast någon påverkan på det som händer nu.

Dock har det blivit betydligt bättre senaste 20-25 åren med Custom Shop.

Att inte asiatiska tillverkare som kopierar designen skulle vilja/behöva tjäna pengar tycker jag förefaller märkligt.

_________________



24 Feb 2018, 13:54
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Mar 2005, 00:01
Posts: 1433
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Mike Leaf wrote:
dimman wrote:
Det är länge sedan en Gibsongitarr var en Gibsongitarr ?
”Pengar” heter företeelsen som dräpte ett signum för ett
hantverk utöver det vanliga...
Asien är kontinenten som del för del monterade ner kvaliten
och priset för en ikon bland gitarrer !
Gäller även för andra giganter inom gitarrvärlden som
tex. Gretsch, Guild, Fender mfl.
”När inte kvalite säljer nog mycket (?), så säljer man
mot kvantitet”.... huvudsaken är att kulorna rullar in.
Den genuina kvaliten och yrkesstoltheten som fanns
inbyggd i instrumentet byttes ut mot företeelser (?) som aldrig
skulle fått ett godkännande i kvalitetskontrollen hos resp.
tillverkare i Usa.


Det där hände ju redan för 45-50 år sen så det har knappast någon påverkan på det som händer nu.

Dock har det blivit betydligt bättre senaste 20-25 åren med Custom Shop.

Att inte asiatiska tillverkare som kopierar designen skulle vilja/behöva tjäna pengar tycker jag förefaller märkligt.

Du lägger in tolkningar i mitt inlägg som jag överhuvudtaget inte har berört, att Kineser och Koreaner
behöver få betalt för sina kopior är väl inget jag motsagt eller ens berört.
Gibson har själv utarmat värdet av sina instrument genom att låta tillverka undermåliga kopior med logga/Gibson.
Det är väl kanske en anledning till att många väljer en japansk eller koreansk kopia därför
att dom är minst lika bra eller bättre och billigare (i många fall)

_________________
Play it again Sam.......


24 Feb 2018, 20:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Ni som är insatta ... hur går det för Fender då?
Om det går bättre för dem – vad är det som det företaget har gjort mer "rätt" än Gibson?


26 Feb 2018, 14:53
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
LieMfB wrote:
Ni som är insatta ... hur går det för Fender då?
Om det går bättre för dem – vad är det som det företaget har gjort mer "rätt" än Gibson?

Kollar man på de senaste utgåvorna som Pro serien för tele/strata, behåller man det traditionella, och förbättrar snarare än förändrar. Baked Maple hals, lite fetare halsprofil, contour cut på tele (om jag inte minns fel), bättre mikar, finlir på stallen för bättre funktion. Inga djärva grepp, men ständigt mindre förbättringar.
Hot Rod IV förstärkarserien, där har man lyssnat på kritiken, varmare preamp med lätt spräck vid rimliga volymer på cleankanalen, och en numera användbar dist på dirty kanalen. Ingen higain, men dessa förstärkare funkar ju utmärkt som pedalplattform.

Så tänker jag. 8)

_________________
Image


26 Feb 2018, 15:39
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
LieMfB wrote:
Ni som är insatta ... hur går det för Fender då?
Om det går bättre för dem – vad är det som det företaget har gjort mer "rätt" än Gibson?


Lägre tillverkningskostnader (?) borde ge en del fördelar gissar jag. Inga fancy bindings, inlays osv. Simpel konstruktion- Lättare att hålla i lager. Då blir man inte så känslig för om ledningen ska testa konstiga saker som robotstämmisar och sånt.


26 Feb 2018, 15:40
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Fender är väl börsnoterat?
Eller har jag drömt det?

Edit, dom åkte ut från Nasdaq 2012.
Då hade man skulder på 379 milj dollar och omsättning 179.....

Dock kämpar dpm också med lönsamheten

_________________



26 Feb 2018, 20:07
Profile ICQ WWW

Joined: 09 Aug 2011, 09:31
Posts: 134
Location:
Post Re: Sagan Gibson över för den här gången?
Det verkar som att det största problemet är en utbetalning som ska göras i sommar till investerare. Folka har satsat pengar via obligationer när Gibson har gjort en del bolagsköp och nu ska de pengarna betalas ut. Den summan är 375 miljoner dollar. Det finns även ett banklån på 145 miljoner dollar som förfaller i sommar där det inte verkar finnas täckning enligt vissa som värderar bolag i finansvärlden. Det här handlar alltså inte i första hand om att de säljer för lite gitarrer utan snarare dåliga investeringar i bland annat hemelektronikbranschen.
Kolla den här länken som förklarar en del. https://www.youtube.com/watch?v=apQ9SO7uF60&t=405s


27 Feb 2018, 13:40
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 146 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: rifle and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.