View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:43



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Finns det nåt intresse för gamla portastudios? 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Finns det nåt intresse för gamla portastudios?
Får kolla med expertpanelen här.
Jag har en Fostex FD-4 diskettporta och en gammal Fostex X-28 kassettporta liggande.
Vad kan man begära om man vill sälja dom,har absolut ingen koll alls,men det är är på portafronten som så mycket annat att det blir lite kultvärde i grejorna??

//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


20 Feb 2018, 12:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Finns det nåt intresse för gamla portastudios?
Framför allt kassett-portorna är det ju en del som söker efter om man ska döma av frågor på olika studio-forum. Det är väl främst för att kunna rädda gamla inspelningar som ligger på kassetter, som man vill digitalisera och rädda digitalt.
Främst är det nog Teac-Tascam 144 och 244 så det hänger nog på om det går att spela av Tascam inspelade kassetter på din Fostex.
Sen finns det ju dom som av olika grader av teknikfientlighet tycker att en kassett-porta är det ultimata inspelningsverktyget!

Men jag tror att antalet personer som letar efter en kassett-porta är mycket liten, så mitt råd är: Gå ut med ett relativt högt pris och var beredd på att det prutas ner våldsamt!

_________________
pudas


20 Feb 2018, 13:23
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Finns det nåt intresse för gamla portastudios?
Kollar man på Sold Listings på ebay så verkar någon enstaka Fostex FD-4 ha gått för omkring nån tusenlapp och X-28 för ett par hundralappar lägre. Om jag fattade rätt.

Du har väl inget att förlora på att lägga ut dem på Tradera med lågt utgångspris? Finns det efterfrågan i Sverige så kommer de att budas upp. Och tvingas du sälja billigt så slipper du ju i alla fall slänga dem.


20 Feb 2018, 13:26
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Finns det nåt intresse för gamla portastudios?
Sen några år tillbaka har det gått en trend där folk vill göra lo fi-inspelningar. Lite oklart om den gått över nu eller inte. Den har gjort att priserna har drivits upp. Extra höga har priserna varit på tidiga 80-talare som saknar DBX och annan brusreducering eftersom folk eftersträvar sk dropouts. Din kassettporta är av nyare snitt så kolla om den har möjlighet att koppla bort brusreduceringen - det kan vara ett säljargument som kan göra dubbla värdet. 1000 (2000 om det går att koppla bort brusreduceringen) kr skulle jag säga förutsatt att den är i brukbart skick (remmarna får framförallt inte vara slut, iofs oftast lätta att byta).

Diskettportan är frågan om du inte får skänka bort om du ska bli av med den.


20 Feb 2018, 14:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Finns det nåt intresse för gamla portastudios?
Vinyljunkie wrote:
Extra höga har priserna varit på tidiga 80-talare som saknar DBX och annan brusreducering eftersom folk eftersträvar sk dropouts.


Jag vill inte alls framstå som en Messerschmitt, men jag har ännu inte hört talas ens om den värsta vintage-taliban som önskar inspelningar med "dropouts", ej heller hört talas om brusreducering som lyckats att trolla bort "dropouts", dvs ljudborfall pga skador i magnetskiktet på tejpen!

Nu var det många år sedan jag fingrade på portastudios, men som jag vill minnas så gick det inte att koppla ur på Teac 144 (Dolby B) eller på Tascam 244 (Dolby C), hur det är på Fostex med DBX vet jag inte.

_________________
pudas


20 Feb 2018, 15:03
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Finns det nåt intresse för gamla portastudios?
pudas wrote:
Vinyljunkie wrote:
Extra höga har priserna varit på tidiga 80-talare som saknar DBX och annan brusreducering eftersom folk eftersträvar sk dropouts.


Jag vill inte alls framstå som en Messerschmitt, men jag har ännu inte hört talas ens om den värsta vintage-taliban som önskar inspelningar med "dropouts", ej heller hört talas om brusreducering som lyckats att trolla bort "dropouts", dvs ljudborfall pga skador i magnetskiktet på tejpen!

Nu var det många år sedan jag fingrade på portastudios, men som jag vill minnas så gick det inte att koppla ur på Teac 144 (Dolby B) eller på Tascam 244 (Dolby C), hur det är på Fostex med DBX vet jag inte.


Bara för att just du inte hört talas om en trend så betyder inte det att den inte existerar.

Dolby ger fortfarande helt rätt lo fi-ljud som trendnissarna vill ha. DBX är för "bra".


20 Feb 2018, 16:15
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Finns det nåt intresse för gamla portastudios?
Tascam 244 hade DBX. Fostex körde med Dolby C.
Som kuriosa; den som jag och kompisen Tobbe hade, användes så mycket att knapparna för styrning av bandtransporten slets ut.
Jag monterade en annan knappsats i en låda ovanpå de gamla :)
Tonhuvudena byttes också en gång.
Har kvar många "masterband" och halvmixar på kasetter...
Tänk: Maxell UDXL II, TDK SA och SA-X :D

Nä, ingen nostalgi :wink:

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


20 Feb 2018, 19:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Finns det nåt intresse för gamla portastudios?
Axewall wrote:
Tascam 244 hade DBX. Fostex körde med Dolby C.
Nä, ingen nostalgi :wink:


Ja det stämmer ju! Det var föregångaren Teac som hade Dolby B.
Det var ju lite krig mellan Fostex DolbyC och Tascams DBX, kommer dock inte ihåg hur resonemangen gick gällande vilket som var bäst brusreducering för flerspårs porta.
Helt klart tänjde man ju på gränserna båda två när Tascam senare introducerade en maskin med 8 spår på kassett (488)
och Fostex med sin 8 spår på 1/4tums band och 16 spår på 1/2 tums band på öppna spolar.

_________________
pudas


20 Feb 2018, 21:14
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: salesman and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.