View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:07



Reply to topic  [ 11 posts ] 
”Endast spelad på i 5 timmar” 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post ”Endast spelad på i 5 timmar”
Satt och slökollade lite säljesannonser på diverse sidor och såg flera annonser som använder varans nästan oanvända skick som argument för att ta ett högt pris, inte sällan nära nypris. Det kan handla om en pedal man testade och inte gillade, en gitarr man köpte för att lära sig spela men tappade intresset för och som nu bara fått stå och damma osv...
Blir ni lockade av sådana varor? Eller är ni som jag och tänker att bara sakerna fungerar och inte är i rent fruktansvärt skick så spelar det ingen roll om någon använt den i fem timmar eller 20 år? Om jag ändå ska betala nästan nypris Köper jag ju hellre från butik och får som konsument all den trygghet det kommer med.

Eller för all del, gör ni själva så? Brukar det faktiskt funka?


14 Feb 2018, 01:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: ”Endast spelad på i 5 timmar”
Köper ytterst sällan några grejer över huvud taget, men tycker det är kul att läsa annonser! Nästan alltid så är det ju något som verkar lite konstigt i texterna! "Endast spelad på i 5 timmar" säger ju allt och ingenting, och vem sitter med stoppklocka och loggar speltiden? Var den inte så bra som hen trodde?
Något annat jag tycker är märkligt är när man sätter udda priser, typ: 4995:- är det för att det ska se ut som att det är i en affär man handlar?
Jag personligen fastnar nog hellre för en gitarr som helt klart har används av en musiker en längre tid och där det framgår i annonsen.

_________________
pudas


14 Feb 2018, 11:18
Profile

Joined: 09 Oct 2008, 17:13
Posts: 502
Location:
Post Re: ”Endast spelad på i 5 timmar”
Just gitarrer är ju trevliga att veta att de inte behöver bandas om. När man köper en sliten gitarr som är 30+ år gammal VET man ju till exempel att banden är slut oavsett vad säljaren påstår. :arrow:

_________________
https://open.spotify.com/artist/6oUjNtU ... n9B8wEOOmw


14 Feb 2018, 11:52
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: ”Endast spelad på i 5 timmar”
Konstigast blir det ändå när man säljer något med nypris 20000-30000 och skriver så. Vem fasen köper tex en ny Martin D-28 eller en Custom Shop Fender Strata för de pengarna, spelar på den i några minuter och lägger ner den i caset för att sedan sälja på Blocket? Jag ser det rätt ofta och tycker det låter lika konstigt varje gång!


14 Feb 2018, 13:09
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: ”Endast spelad på i 5 timmar”
Folk är galna. Speciellt gitarrister. 8)


14 Feb 2018, 13:30
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: ”Endast spelad på i 5 timmar”
Tvåtakt wrote:
Folk är galna. Speciellt gitarrister. 8)

:D :D
Dessutom är det väl så också, att om en gitarr (särskilt en akustisk) får ligga ospelad några år försämras klangen av att träet sätter sig.


14 Feb 2018, 13:44
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: ”Endast spelad på i 5 timmar”
Henkie wrote:
Just gitarrer är ju trevliga att veta att de inte behöver bandas om. När man köper en sliten gitarr som är 30+ år gammal VET man ju till exempel att banden är slut oavsett vad säljaren påstår. :arrow:


Absolut är det skönt att veta att band är i bra skick. Men att banden är i bra skick tycker jag inte motiverar att ta nästan nypris för en begagnad gitarr. Dessutom är ju band faktiskt en slitvara, köper man en begagnad gitarr tänker jag ju att man är medveten om och beredd på att dom kan vara i dåligt skick.


14 Feb 2018, 20:54
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2010, 20:08
Posts: 712
Location:
Post Re: ”Endast spelad på i 5 timmar”
snutstrut wrote:
Konstigast blir det ändå när man säljer något med nypris 20000-30000 och skriver så. Vem fasen köper tex en ny Martin D-28 eller en Custom Shop Fender Strata för de pengarna, spelar på den i några minuter och lägger ner den i caset för att sedan sälja på Blocket? Jag ser det rätt ofta och tycker det låter lika konstigt varje gång!


Kanske nån som inte har samma ekonomiska referensramar som medelsvensson? Men ja... märkligt :s


14 Feb 2018, 20:56
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: ”Endast spelad på i 5 timmar”
pikehead wrote:
Dessutom är det väl så också, att om en gitarr (särskilt en akustisk) får ligga ospelad några år försämras klangen av att träet sätter sig.

Vad menas med det? Hur sätter sig trä?

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


16 Feb 2018, 13:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: ”Endast spelad på i 5 timmar”
snutstrut wrote:
Konstigast blir det ändå när man säljer något med nypris 20000-30000 och skriver så. Vem fasen köper tex en ny Martin D-28 eller en Custom Shop Fender Strata för de pengarna, spelar på den i några minuter och lägger ner den i caset för att sedan sälja på Blocket? Jag ser det rätt ofta och tycker det låter lika konstigt varje gång!



Ett tag när doillarn var låg och Tullverket sov på jobbet så fick en del för sig att man kunde tjäna pengar på att gråimportera nya gfitarrer och sälja på Blocket som nästan nya.

Inte ofta säljaren har ett kvitto med dom summorna att visa upp.

Annars kan det vara spontanköp som man ångrar efter några dagar som 'Shopaholics' typ.
Dock vanligare i andra branscher säkert.

_________________



18 Feb 2018, 13:23
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: ”Endast spelad på i 5 timmar”
Bara idag så låg det en sån annons. Haft den i fyra år och är i nyskick och suttit och plinkat skalor på den. Jaha och då är den i nyskick? Utgår alltid ifrån att allt sånt är skitsnack. Så sa alltid folk när de sålde sin teve förr innan nätet slog igenom stort. Köpt den och tittat max två timmar på den eller den har aldrig varit uppackad. Som om man köpte en ny teve och aldrig tittade på den.


21 Feb 2018, 00:13
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 24 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.