View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:51



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Någon som vet hur jag får bort midden? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Någon som vet hur jag får bort midden?
Lever i ett hat-kärleksförhållande till min Pro JR sedan många år. Har nu en EQ-pedal och har insett att det stora problemet är midden, det som får den att inte låta bra. Skär jag där så blir det jättebra.

Så då undrar jag ju direkt om det inte går att ändra någon komponent i stärken i stället?

Har googlat säkert 24 timmar - om det räcker - totalt men inte hittat någon info alls...

Någon som vet om det går och hur jag ska göra?
Skulle vara jättetacksam för hjälp och vägledning i detta.


17 Feb 2018, 23:58
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Någon som vet hur jag får bort midden?
Matchless chieftain har en midkontroll som går att kopiera. Tror det blir två motstånd, två kondingat och en pot. Använd en trimpot på insidan av chassit om du inte vill ha fler kontroller på utsidan.
Du får stå ut med att den knycker lite gain.


18 Feb 2018, 00:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Någon som vet hur jag får bort midden?
https://drive.google.com/open?id=1uUUTw ... 6Vfm6hT0yj

_________________
Johan Hansson


18 Feb 2018, 10:25
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2010, 22:08
Posts: 2100
Location: Åkersberga
Post Re: Någon som vet hur jag får bort midden?
Exakt mitt förslag också, men jag hade lite andra komponentvärden. Kolla här:http://www.muzique.com/lab/notch.htm
På det hela taget, en 10" i en liten låda lär väl aldrig ta fram någon djupare klang i vart fall.
Har du testat hur den låter i en 2 x 12" till exempel?

Jag har ingen egentlig erfarenhet av Pro Jr, men varken högtalare eller konstruktion i övrigt främjar någon "hängmatta"
Gaintappet kan du du ju kompensera för, det slängs bort rätt mycket gain i den där. 22uF avkopplingskondingar på steg ett och kanske tvån med om du gör ett filter kan vara en start.
Ett filter kan du göra som en "dongle" om du vill så behöver du kanske inte rota runt på kortet så mycket. Absolut med trimpot dock, det blir ett ordentligt tapp i mellanregistret om kondingen går rätt ner i jord.
Ett sådant filter tämjer en hel del av jobbig mid, man kan testa lite med värden hit och dit. Faktum är att med ordentligt motstånd mot jord får filtret att bli lite av ett vanligt "bright filter" och bara det i sig kan upplevas mer angenämt i sammanhanget.

_________________
bneostman@live.se


18 Feb 2018, 14:58
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Någon som vet hur jag får bort midden?
Tack för tipsen!

Det verkar ju vara görbart - det är ju positivt. Det negativa är att jag inte fattar såna scheman och heller inte vet vart i stärken detta ska in... Jag förstår utifrån en ritad bild som många diy pedalritningar är och med tilläggstext typ: "sen löder du den röda sladden till volym 3" osv. På den nivån är det. Vet även hur jag ska dränera stärken, men måste bygga mig ett sånt verktyg, har bara mätt med multimetern innan och det har då varit safe att göra det jag skulle göra.
Kanske får ta den till ngn för att få modden gjord helt enkelt.

En annan fråga: går det att få in en sån krets med en vippbrytare så att man kan välja original och "blackface" läge? Det hade ju varit opitmalt.

Jag vet att det enklaste är att byta stärk eller använda eq, men jag gillar den med en eq-pedal och det skulle vara skönt att ha det inbyggt så att man bara kan köra in guran och spela utan en massa extra krångel med pedaler o ström o sånt. Den används hemma och som backup och på riktigt små gig, så den är värd att jobba på ändå.


18 Feb 2018, 18:02
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 20 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.