View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:51



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Val av ev. Nu förstärkare 
Author Message

Joined: 29 Aug 2017, 13:31
Posts: 14
Post Val av ev. Nu förstärkare
Hej.
Jag har lite funderingar kring val av ev. ny förstärkare.
Vi är några halvgamla gubbar som träffas några gånger varje månad och spelar lite.
Vi spelar allt mellan Lasse Stefans och Vikingarna till Judas Priest och Accept.

Egentligen har jag en förstärkare som klarar detta, en Egnater Tweaker 40. Men den har börjat bråka.
För några månader sedan så la matnings transformatorn av (tydligen ganska vanligt på denna maskin), och nu har jag börjat få problem med oljud,
samt att tonen går upp och ner i volym när den blivit varm och man spelat en stund. Den känns inte riktigt pålitlig längre.

Den andra förstärkaren jag har är en H&K Grandmeister 36. En på papperet helt rätt förstärkare för det jag spelar.
Men det är något med tonen som jag inte kommer överens med.
Den känns för steril och platt på något sätt.
Så frågan är vad skall jag titta på?

Jag har kollat på Blackstar Series One 50, den verkar man kunna ratta in alla olika sound jag vill åt.
Men den är ju så jäkla stor och klumpig.

Har även tittat på Victory Sheriff 44, jag gillar det jag hör av alla ljudklipp på nätet, den är i storlek med min Tweaker både fysiskt och i output.
Men hur fungerar de rena ljuden. Det mesta vi spelar är dock av typen ”Marshallisch” musik. Men vi spelar ju även en del Pink Floyd, Dire Straits och U2.
Jag är inte ute efter exakt kopiera tonen, men det är ju inte så kul om det låter Angus Young och Slash när vi spelar Dire Starits.
Jag har inte spelat på någon Victory själv så jag vet inte hur den beter sig, Grandmeistern låter också bra på många youtube klipp, men i verkligheten så tycker jag den är för steril, så man kan lätt lura sig lite när man lyssnar på ljudklipp på nätet.

Finns det någon annan förstärkare man skall titta på?


12 Feb 2018, 12:00
Profile

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 213
Location: Umeå
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Marshall JMP - alltså en gammal Marshall helt enkelt. Alternativt en JCM 800. Kombo eller topp och låda väljer du som du vill.
Dessa kan ge dig både rent och vräk. Tar tacksamt emot pedaler om man vill hålla på med sådant.


12 Feb 2018, 12:44
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Kolla upp Mesa Boogie Express 5:50 combo.
En sån kan du hitta ifrån 7000:- på blocket,den klara allt ifrån rent via småskitigt till vräkdist.
Alt är 5:25 combo.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


12 Feb 2018, 15:01
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Jag tycker att man alltid skall börja med det man har, och se vad det finns för möjligheter att bättra på detta, innan man springer iväg och jagar den osynliga drake som är den perfekta tonen. Har du provat andra högtalare? Finns det några kända moddar som löser nämnda problem? Har du någon skicklig förstärkartekniker i närheten som kanske kan hitta en lösning?

Det kan mycket väl vara så att nytt är det bästa för dig, men att börja jakten där man faktiskt står kan många gånger spara väldigt mycket möda och framför allt pengar.


12 Feb 2018, 18:18
Profile WWW

Joined: 24 Jul 2012, 15:51
Posts: 70
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Gillar du Egnater finns ju den uppdaterade Rebel 30 mk2. Just transformatorerna är en av grejerna de skriver att de har uppgraderat. Väldigt versatil ljudmässigt.


12 Feb 2018, 19:20
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Prova GM40 deluxe.

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


12 Feb 2018, 19:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
1 reparera Egnatern

2 behåll H&K som backup om #1 skulle krångla

Då har du löst det akuta, finns fortfarande sug på en ny stärkare kan du i lugn och ro söka efter den

_________________



12 Feb 2018, 21:19
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Aug 2017, 13:31
Posts: 14
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Hej.
Tack för tips och förslag.
Quote:
Re: Val av ev. Nu förstärkare
Marshall JMP - alltså en gammal Marshall helt enkelt. Alternativt en JCM 800. Kombo eller topp och låda väljer du som du vill.
Dessa kan ge dig både rent och vräk. Tar tacksamt emot pedaler om man vill hålla på med sådant.

Gillar tonen från dessa, har haft en JCM 800 för länge länge sedan. Men tycker att de blir för stora och klumpiga.

Quote:
Re: Val av ev. Nu förstärkare
Kolla upp Mesa Boogie Express 5:50 combo.
En sån kan du hitta ifrån 7000:- på blocket,den klara allt ifrån rent via småskitigt till vräkdist.
Alt är 5:25 combo.


//Robban

Jag har sneglat lite på Mesa, men de jag testat har varit svåra att ratta in tycker jag. Nu har jag inte testat någon Express, de kanske är lite annorlunda.
De jag testat har varit Mark IV och Mark V. Många har fantastiskt ljud ur sina Mark, men jag tycker det är svårt att få till det.
Men jag får försöka testa en Express. De finns ju som top också vad jag kan se, vilket passar mig bättre. Men de kanske är svårare att få tag på beg.

Quote:
Re: Val av ev. Nu förstärkare
Jag tycker att man alltid skall börja med det man har, och se vad det finns för möjligheter att bättra på detta, innan man springer iväg och jagar den osynliga drake som är den perfekta tonen. Har du provat andra högtalare? Finns det några kända moddar som löser nämnda problem? Har du någon skicklig förstärkartekniker i närheten som kanske kan hitta en lösning?

Det kan mycket väl vara så att nytt är det bästa för dig, men att börja jakten där man faktiskt står kan många gånger spara väldigt mycket möda och framför allt pengar.

Killen som bytte trafon åt mig kan säkert göra en felsökning. Just nu väntar jag på att få hem nya rör, bara för att utesluta att jag inte har något av rören som strular. Men magkänslan säger att det inte är så. Men man kan ju hoppas. För som sagt tonen i Egnatern är jag nöjd med.
Jag har testat lite olika högtalare till GM36, Celestion V30, Celestion Rocket 50, Eminence Canabis Rex och VHT Chromeback. Av dessa var det Canabis Rex som var bäst till Grandmeistern men det är ändå något som saknas. Men det kanske finns andra trattar som fungerar bättre.
Några tips?

Quote:
Re: Val av ev. Nu förstärkare
Gillar du Egnater finns ju den uppdaterade Rebel 30 mk2. Just transformatorerna är en av grejerna de skriver att de har uppgraderat. Väldigt versatil ljudmässigt.

Den verkar också trevlig av det jag hört i diverse klipp, men man blir ju lite försiktig och skeptiskt inställd till Egnaters prylar om man läser på nätet med alla problem man haft.

Quote:
Re: Val av ev. Nu förstärkare
Prova GM40 deluxe.

Är det stor skillnad på GM36 och GM40 deluxe. Jag har bara hört den i olika klipp på youtube, det finns något klipp där man jämför båda två, men jag kan inte säga att jag hör så stor skillnad.
Men det är lurigt att bara lyssna på youtube klipp, man lurar sig ganska lätt.

Quote:
1 reparera Egnatern

2 behåll H&K som backup om #1 skulle krångla

Då har du löst det akuta, finns fortfarande sug på en ny stärkare kan du i lugn och ro söka efter den

Det är lite så jag jobbar just nu. H&K funkar ju, den är egentligen ganska smidig i och med att man kan spara 128 olika inställningar. Det är bara soundet jag inte kommer riktigt överens med.
Jag får ingen "feeling" när jag spelar. Svårt att beskriva det där. Frugan förstår inte alls vad jag pratar om, hon hör ingen skillnad säger hon.


13 Feb 2018, 09:11
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Är det combos eller toppar du har? Om du har en och samma låda till allt och tycker att det låter sterilt så kanske det är högtalarna och inte förstärkarna som är "felet".

Förutom de förstärkarna du nämnt så har Orange en hel del i sitt program som borde funkar, t.ex TH30.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


13 Feb 2018, 11:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Jan 2006, 19:02
Posts: 1324
Location: Mothvirgin
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
När jag läste rubriken trodde jag detta skulle handla om Nu Tube stärkare!
Besviken... :shock:

_________________
"Constipated people don't give a crap"


13 Feb 2018, 12:30
Profile WWW

Joined: 29 Aug 2017, 13:31
Posts: 14
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
:) Jag ser ju nu att jag snubblat på tangentbordet, men man får väl försvara sig med att "Y" och "U" ligger ganska nära varandra.

Det är toppar jag har. Det är väl först och främst GM36 som jag tycker låter sterilt. Men jag har provat lite olika högtalare, bland annat V30 som sitter i H&K´s egna lådor. Men det blev för vasst på något vis.
När jag har sökt på nätet så har ganska många rekommenderat Canabis Rex, och jag har provat den också, och det är den som fungerat bäst.
Det vassa lite fnizzliga ljudet tar den bort, jag kan köra med min strata på stallmicken utan att det blir "icepicks", men tonen känns ändå platt och livlös.


13 Feb 2018, 13:40
Profile

Joined: 12 Aug 2009, 13:32
Posts: 213
Location: Umeå
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Fjorden wrote:
men tonen känns ändå platt och livlös.

Därav rekommendation av JMP.
Annars kolla in Suhr Badger 18!


13 Feb 2018, 15:39
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Är det stor skillnad på GM36 och GM40 deluxe. Jag har bara hört den i olika klipp på youtube, det finns något klipp där man jämför båda två, men jag kan inte säga att jag hör så stor skillnad.
Men det är lurigt att bara lyssna på youtube klipp, man lurar sig ganska lätt.
???.

-Det är gigantisk skillnad!

MO skulle inte rekommendera det om han inte självt har grundligt spelat på den live/studio och i bebis-sammanhäng.

GM40 Deluxe är allt det GM36 inte är.

Dynamisk, väljudande, fnizzlet är borta, låter bättre och bättre ju högre man stressar slutrör/trafo.
GM40 Deluxe är väldigt nära en suveränt moddad förstärkare som börjar på M och slutar på all,
fast till en bråkdel av priset.

Enda nackdelen är ju det blåa solarierlyset men det går att avinstallera lätt.

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Feb 2018, 18:23
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Om du vill ha tillgång till både Fenderish clean o hottad Marshall slår jag ett slag för Friedman Runt 50, har combon o den är fantastisk...

_________________
/Marko


13 Feb 2018, 18:32
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Marko wrote:
Om du vill ha tillgång till både Fenderish clean o hottad Marshall slår jag ett slag för Friedman Runt 50, har combon o den är fantastisk...

Den är också verkligen bra, men jag tycker att GM-40 Deluxe är lite mera allsidig om du vill ha en mera varierad livssstil/musik.
Jag menar vad händer när du vill fetta på med 80-tals shred, och inte bara spela plinkeliplonk som Mike Oldfield och Mark Knopfler.

Där anser jag (och många andra att Deluxen är oöverträffad), sen har ju Friedmans ett litet märkligt mellanregister.
Detta är bara min åsikt men väl värd att nämna i valet mellan Deluxe och en Friedman.

Plus cirka 10,000 SEK är väl också en anledning god att nämna.

Fördelen är väl att Friedmannen är lättare att rodda och att modda, vet i tusan om kopparbanorna i Deluxen ser så bra ut.
Den som har varit inne, gutshots efterfrågas!...
:mrgreen:

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Feb 2018, 18:37
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Annars har vi min favorit!

Laney Ironheart SLS ett 300-Watts hybridmonster som defintivt klarar både Stefans och Priest med bravur.

Tom billigare än GM40 Deluxe och antagligen mera underhållsfri...

_________________
http://www.ergopikk.com


13 Feb 2018, 20:18
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
glassfinger wrote:
Är det combos eller toppar du har? Om du har en och samma låda till allt och tycker att det låter sterilt så kanske det är högtalarna och inte förstärkarna som är "felet".

Förutom de förstärkarna du nämnt så har Orange en hel del i sitt program som borde funkar, t.ex TH30.

Finns en fin TH30 topp till salu här! Snyggt Voxig clean kanal, och dirtykanal med allt från Stones/ACDC crunch till metal. Du behöver inte mer gain... Omställbar mellan 7/15/30W, rördriven effektloop.
Finns i Uppsala men kan skickas.
Jag har bara för många...

_________________
Image


14 Feb 2018, 14:23
Profile WWW

Joined: 24 Mar 2015, 15:17
Posts: 675
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
kjelle wrote:
glassfinger wrote:
Är det combos eller toppar du har? Om du har en och samma låda till allt och tycker att det låter sterilt så kanske det är högtalarna och inte förstärkarna som är "felet".

Förutom de förstärkarna du nämnt så har Oange en hel del i sitt program som borde funkar, t.ex TH30.

Finns en fin TH30 topp till salu här! Snyggt Voxig clean kanal, och dirtykanal med allt från Stones/ACDC crunch till metal. Du behöver inte mer gain... Omställbar mellan 7/15/30W, rördriven effektloop.
Finns i Uppsala men kan skickas.
Jag har bara för många...


Tänk på att den skulle passa till Lasse Stefans och Vikingarna också.


14 Feb 2018, 15:28
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
makatech wrote:

Tänk på att den skulle passa till Lasse Stefans och Vikingarna också.


Fan, där sprack det!

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


14 Feb 2018, 17:47
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Granis67 wrote:
makatech wrote:

Tänk på att den skulle passa till Lasse Stefans och Vikingarna också.


Fan, där sprack det!

Missade ni Clean Channel? Tänk er att kunna lira både Vikingarna och Entombed på samma kväll, i samma rigg! 8)

_________________
Image


14 Feb 2018, 18:07
Profile WWW

Joined: 29 Aug 2017, 13:31
Posts: 14
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Tack för alla tips.
Det blir att grotta ner sig lite och kolla upp era förslag.
Jag måste medge att Orange är en förstärkare jag faktiskt inte ens tänkt på. Jag har aldrig spelat på någon, och ingen i min närhet har haft någon heller.
Jag får kolla upp dessa lite.


15 Feb 2018, 08:00
Profile

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
Få Egnatern reparerad! Du säger ju att du är nöjd med tonen. Don´t fix it if it ain´t broken..
Dom låter ju kanon och är gjorda för att vara breda i soundet dessutom.


15 Feb 2018, 08:43
Profile

Joined: 29 Aug 2017, 13:31
Posts: 14
Post Re: Val av ev. Nu förstärkare
En liten uppdatering på hur jag gått vidare.

Att reparera Egnatern står på "att göra listan" jag gillar den alldeles för bra för att skrota den.
Men det får ligga lite längre fram i tiden.

Jag fick i början av vecka möjlighet att testa en Victory Sheriff 44.
Jag blev helt såld på den, så den fick åka med mig hem.

Hur funkar den till det vi spelar då?
Jo riktigt bra måste jag säga.
Det rena ljudet är riktigt bra tycker jag. Inte Fender rent, men med en EQ pedal i loopen så kan man lura den lite.
Jag får till både Knopfler och U2 helt acceptabelt. Den som bara lyssnar tror jag inte hör någon större skillnad. Bortsett från det faktum att man är långt i från deras nivå på spelande.
Klassisk Rock typ AC/DC, Guns & Roses, Free är den perfekt till.
Den övre gain skalan som vi håller till i är Judas Priest och Accept, och det fungerar också bra, men där har jag lite kvar att jobba på lead tonen ännu.
Van Halen från 1978 funkar också klockrent tycker jag.

Är det en tvåkanals förstärkare?
Nja, på papperet är det ju det. Men jag tror man får se den som två enkanals förstärkare i en topp.
Den ena kanalen är ju typ Marshall på slutet av 60-talet, den andra är typ 70-80 tal.
Men i och med att det bara finns en master volym så är det svårt att få till nivåerna rätt för att kunna växla kanaler mitt i en låt.
Det går säkert att få till några inställningar där detta fungerar, men jag tror man skall se det som en enkanals förstärkare med två olika voicings.

Sedan är den lite kinkig på hur det fungerar med pedaler. Jag har googlat mig fram till att det beror på tekniken bakom hur man har löst Master volymen.
Det jag har gjort är att jag fått trixa lite med "level" rattarna, så att nivån ut ur pedalen inte blir för hög. Kanske finns andra alternativ också, men så här har jag gjort.
Så här långt är jag nöjd med förstärkaren, vi får väl se hur det ser ut om några månader när smekmånaden är slut.
Men det känns riktigt bra och roligt att spela på den.

Passade även på att testa en Grandmeister 40 Deluxe också. Nu blev det dock en väldigt kort stund. så det är egentligen svårt att säga något.
Men känslan var att den är betydligt roligare att spela på än GM36

Det blir kanske att försöka sälja min GM36 och investera i en GM40 på sikt, men jag vill nog testa den lite mera ingående först.


23 Feb 2018, 13:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.