View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:05



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Prassel i rörstärkare! 
Author Message

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Prassel i rörstärkare!
Gokväll på er rörägare! Är ägare till en Ceriatone Overtone HRM som ger mig huvudbry! Hade problem innan med slutrör som driftade och gav upphov till en del missljud! Bytte rör, och det blev bättre. Men det är ett missljud som irriterar mig! Kan inte förklara det bättre än att det låter som någon prasslar med papper! Är inte hela tiden men det kommer och går. Har kopplat ur pedaler och dragit ner alla volymer, men det hörs ändå. Kan någon ge mig en hint vad det kan vara!? Eller är det något jag får leva med?
Ha en bra kväll!


05 Feb 2018, 20:42
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Prassel i rörstärkare!
Prassel är en rätt bra beskrivning. Jag har råkat ut för detta i ett par apparater och det kan bero på olika saker. Det jag lyckades identifiera var:
Läckage i kopplingskondensator.
Dålig lödning någonstans i signalvägen, inkl jordning av gallerläcka och liknande.
Dålig kontakt i rörhållare - kan avhjälpas genom att ta ur och sätta i röret några gånger.
Dåliga rör (både småsignal- och slutrör).
Bristfälliga kontakter i omkopplare, kontakter etc i signalvägen.
Dåliga potar.
Det är några förslag till saker att titta på. Det finns säkert fler idéer om detta.


05 Feb 2018, 20:50
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Prassel i rörstärkare!
Lägg till nåt intermittent fel i ett anodmotsånd till nåt av rören. Ceriatone är/bygger bra grejor generellt, men är detta en stärk som är "vintagekorrekt" och har old-skool kolmassamotstånd överallt? I så fall hade jag nog kollat upp dessa. Kolla med Nik vad som gäller för denna stärkarn.


05 Feb 2018, 21:41
Profile

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Re: Prassel i rörstärkare!
Det är en Dumbleklon och det är lite blandning av kolfilmmotstånd och metalfilmsmotstånd! Men vad jag funderar på är att borde det inte vara något i slutsteget eftersom det låter även om jag drar ner alla volympotar!? Bara en novis tanke!


05 Feb 2018, 22:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Prassel i rörstärkare!
Japp, bra tänkt. Men: du behöver ha ett proffs som kollar igenom den. Var håller du hus?


05 Feb 2018, 23:55
Profile

Joined: 08 Nov 2010, 20:44
Posts: 50
Location:
Post Re: Prassel i rörstärkare!
Jag håller till i Borås! Jag har med mycket möda och mycket frågor knåpat ihop stärkaren själv, så jag försöker oftast med mina obefintliga elektronikkunskaper fixa saker själv! Därför är ljudbojen och er hjälp guld värda för mig! Ja,ja jag vet att det är höga spänningar i stärkarna, och klåpare som jag inte ska in och pilla i dessa mördarmaskiner, men jag är nyfiken av naturen och vill lära mig! Fixar jag det inte får jag kanske ta den till Folkesson eller känner ni till någon kunnig rörpulare i närheten? Har lite dålig erfarenhet av någon i GBG som skulle fixa en Ampegstärkare som efter service fick rören, ( 7027 tror jag det var ), att lysa som tomtebloss! Ha en go kväll!


06 Feb 2018, 18:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Prassel i rörstärkare!
les paul wrote:
Men vad jag funderar på är att borde det inte vara något i slutsteget eftersom det låter även om jag drar ner alla volympotar!?


Tvärtom, det bör vara i slutsteget (inkluderat fasdelaren).


07 Feb 2018, 09:31
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Prassel i rörstärkare!
awe wrote:
les paul wrote:
Men vad jag funderar på är att borde det inte vara något i slutsteget eftersom det låter även om jag drar ner alla volympotar!?


Tvärtom, det bör vara i slutsteget (inkluderat fasdelaren).

Det var ju en fråga som löd:
"Borde det inte vara något i slutsteget?". Och det har han ju helt rätt i :wink:

_________________
http://www.voodooaudio.se


07 Feb 2018, 12:21
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Prassel i rörstärkare!
Aha, läste fel!


07 Feb 2018, 13:00
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Prassel i rörstärkare!
Dåliga eller feljusterade slutrör kan skapa detta oljud, liksom ett PI-steg där röret inte är OK eller inte har god kontakt i hållaren. Man bör nog börja med att mäta slutrörens bias (individuellt på resp styrgaller) och deras katodström (individuellt). När man är övertygad om att slutsteget är helt OK injusterat och att rören är OK, kan man gå bakåt.

Potarna kan behöva rengöras med nån kontaktspray.


07 Feb 2018, 23:32
Profile WWW

Joined: 22 Feb 2015, 16:03
Posts: 183
Post Re: Prassel i rörstärkare!
Har i flera förstärkare härledat ett prasslande ljud till en sliten standbyswitch.


08 Feb 2018, 18:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.