View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:53



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Någn som har koll på Furch? 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Någn som har koll på Furch?
Jag GASar lite efter en finare akustisk gitarr, modell i stil med OM eller OOM. Har span på ett par Taylors som fallit mig i smaken, men jag har tidigare haft goda erfarenheter av Furch, och där tänker jag att det borde komma lite billigare undan för samma kvalitet. Vad jag förstått så är det modeller med beteckningen 30 och uppåt som utgör det finare segmentet, med ebenholtzbräda och dylik lyx. Men skillnaden mellan en 31 och en 34, eller en SR och en SM, har jag däremot ingen aning om. Någon här som har koll på Furch och kan bringa klarhet?


05 Feb 2018, 23:10
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Någn som har koll på Furch?
Robert wrote:
Jag GASar lite efter en finare akustisk gitarr, modell i stil med OM eller OOM. Har span på ett par Taylors som fallit mig i smaken, men jag har tidigare haft goda erfarenheter av Furch, och där tänker jag att det borde komma lite billigare undan för samma kvalitet. Vad jag förstått så är det modeller med beteckningen 30 och uppåt som utgör det finare segmentet, med ebenholtzbräda och dylik lyx. Men skillnaden mellan en 31 och en 34, eller en SR och en SM, har jag däremot ingen aning om. Någon här som har koll på Furch och kan bringa klarhet?


De Furchgitarrer du spanar på är alltså Vintageserien. De är mer traditionella Martindesigner jämfört med Furchs andra serie, Milleniumserien. Skillnad Furchs två modellserier: Furch Vintageserie är krispigare, klarare, mer väluppfostrade sträng till sträng och ton till ton. Högre modellnummer och rosewood istället för mahogny (SR/SM) och man kan räkna med större sannolikhet att hitta ett bättre ex. Men det är ingen direkt given regel.


05 Feb 2018, 23:59
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Någn som har koll på Furch?
Jag tror att det är från 30-33 är skillnad med träslag mahogny och Rosewood. Och det är ju såklart en smaksak. Lyssna tex på skillnaden mellan en Martin D-18 vs D-28. Det är även lite enklare lackjobb på en 30 än en 33. Jag har för mig att man måste upp till 34 eller 35 för att få nitrolack. Men kommer man upp till 34 eller 35 är det mest lullull vad jag förstår. Snygga pärlemorsinlägg osv. Jag har spelat på en mindre 00, tror det var 33-serien, som hade en enormt fin ton. Bra pris också. Men jag tycker ändå att skillnaden i pris mot Martin är lite för liten ändå. Andrahandsvärdet på Furch är ju inte jättehögt heller. Jag hade nog letat begagnat. Ljudmässigt är de otroligt bra!


06 Feb 2018, 00:00
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Någn som har koll på Furch?
Tror att det var en 34 jag provade för en massa år sen, och den var väldigt trevlig. Det kanske är att svära i kyrkan, men jag har aldrig varit särskilt imponerad av Martin, så även om prisskillnaden inte är så stor (och dessutom så får man väl ändå lägga +30k för Martins bästa modeller?) så är det värt det för mig. Köper aldrig för att sälja vidare. Skulle mer än gärna köpa begagnat, men det dräller inte direkt av begagnade 34or här i landet. Ett återkommande "problem" med kvalitetsinstrument för billig peng antar jag. Får hålla utkik!
Men jag har ju inte bestämt mig än för vad jag vill ha ändå. Kan gott tänka mig att spara pengar i nått halvår och se vad jag landa på då :)


06 Feb 2018, 12:54
Profile WWW

Joined: 12 Jun 2005, 04:28
Posts: 909
Location: Estocolmo
Post Re: Någn som har koll på Furch?
Testa halsprofilerna innan köp. För vissa kanske det inte är så viktigt, men för mig är det avgörande. Jag hade en fin Taylor (314 CE) men fick ont i tummen av den lätt v-formade halsprofilen. Den fick gå till förmån för en Furch G23-CR (som har en mer u-formad halsprofil).

_________________
- The Mayor of Simpleton -

http://www.guitarlabs.se


06 Feb 2018, 13:45
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Någn som har koll på Furch?
R.U. Sirius wrote:
Testa halsprofilerna innan köp. För vissa kanske det inte är så viktigt, men för mig är det avgörande. Jag hade en fin Taylor (314 CE) men fick ont i tummen av den lätt v-formade halsprofilen. Den fick gå till förmån för en Furch G23-CR (som har en mer u-formad halsprofil).


Bra kommentar. Furch har förutom oftare en C-profil även en dragning åt det bredare över sadeln, hellre 1"11/16 än 1"5/8 som är typiskt Martin. På Furch Milleniumserien är det helt uppenbart, på Vintageserien kanske mer åt 1.650". Med betygssystemet i lgr11 är ett C bättre än D, U är av tradition underkänt. V finns inte. Även betygssystemet var möjligen bättre förr, vi pratar annars om Martin. Taylor började precis som Furch Vintageserie med att göra Martingitarrerna Martin inte gjorde, såna som fungerade som Martingitarrer och gick att köpa för mer realistiska pengar.


06 Feb 2018, 23:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Någn som har koll på Furch?
Jag är inne på min andra OM33-SR

.. den första släppte stallet på efter någon månad så det blev garantiärende. Tog nästan ett år att få en ny... Under tiden fick jag en OM32SM till låns.

Min första var "förra" modellen med snyggare logga, volute och något V-formad hals. Underbar gura, till stallet släppte då... Dessa är, som jag fått det förklarat för mig, klent byggda och uppvisar ofta mage utan att det är något som står fel till. I mitt fall var det antingen ett måndags-ex, alternativt hade den hängt för fuktigt i butik (hade hängt där ett tag). Min nya har mer vanlig C-form, ingen volute och annan logga. Kom med urusel setup men det är lätt åtgärdat och snarare något som väger butiken i fråga än Furch.

Jag tycker fortfarande, trots en lite tråkig upplevelse, att det är fantastiska gitarrer!

32:an var trevlig även den - något torrare ljud medan 33 med sin rosewood upplevs som mer detaljerat - ett bredare ljudspektrum kan man kanske säga.
I övrigt har 33:an andra inlägg och herringbone. Klättrar man uppåt till 34an blir stämmisarna i guld och det börjar komma lite pärlemor - 35an är det guld/ebenholtz stammisar och pärlemorn går överstyr.
I övrigt är det samma gura - 33:an är alltså "lägsta modellen" med RW sidor och bak, utan bling.

EDIT: för att förtydliga - vill inte svartmåla Furch här. Mer beskriva omständigheterna som gjort att jag haft lång tid med 3 olika gitarrer ur Furch vintageserie.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


Last edited by pippo on 08 Feb 2018, 17:18, edited 1 time in total.



08 Feb 2018, 14:18
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Någn som har koll på Furch?
Utan att ta rollen som Furch försvarare, mest rent allmänt: En bra gitarr är lite samma behov av exakt kompromiss som en sportbil. Så lätt att den accelererar snabbt, tillräckligt stark för att hålla ihop. De är oftare dyrare gitarrer som spricker och rör sig i locket, mer spännkrafter i locket och minimalistisk med ribbor är en del av det man betalat för.


08 Feb 2018, 16:46
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Någn som har koll på Furch?
+1 - det var detta jag lite klumpigt beskrev som "klent byggd" .. Det är självklart en kompromiss precis som du säger att just samma saker som ger det bra ljudet gör gitarren mer omtålig i konstruktion.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


08 Feb 2018, 17:15
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Någn som har koll på Furch?
Stämmer väl med min MartinHD28, den behöver kontroll av luftfuktigheten för att må bra. Min YAmaha LL11 är ju en Martin kopia av det bättre slaget, men ett tyngre bygge, förmodligen tjockare topp och icke scalloped bracings. Låter inte lika mäktigt, men är mycket tåligare för varierande omgivning.

_________________
Image


09 Feb 2018, 11:09
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.