View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 12:35



Reply to topic  [ 12 posts ] 
TSA15H katodresistor 
Author Message

Joined: 02 Dec 2015, 11:11
Posts: 35
Post TSA15H katodresistor
Hej!

Jag har en Ibanez TSA15H som jag tänkte ge mig på och modda lite. Sitter just nu och kollar på schemat och det är en sak jag inte begriper. Varför är katodresistorn (R20) på V1b 47k? Är inte det väldigt högt?

Hittade en länk till schemat
https://drive.google.com/file/d/0BxkSAq0jBlHoUXRpc0xNUjF0WlBWZlN0NUdUM25NZnc4REM0/view?usp=sharing


26 Jan 2018, 23:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: TSA15H katodresistor
Varför tillverkare gör som de gör är ofta något vi ofta kliar oss på huvudet av undran. Så vad kan 47K katod vara till för. Tja, kanske för att begränsa nivån på signal till nästa steg? Kanske för att ge ett visst övertonsspectra?

_________________
Johan Hansson


27 Jan 2018, 10:15
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: TSA15H katodresistor
Det där är en katodföljarkoppling av något slag, inte ett vanligt gainsteg. 47k funkar nog fint i just den varianten, men inte som biasmotstånd i ett vanligttriodsteg.


27 Jan 2018, 10:35
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: TSA15H katodresistor
Hmmm... Inte katodföljare i normal mening, eftersom man inte tar ut signal från katoden. Kopplingen kan ha ett specifikt namn som jag inte kommer på nu, men själva idén är att katoden "följer gallret" och förstärkningen därmed blir starkt begränsad, i och med att skillnaden i potential mellan galler och katod ständigt är väldigt liten. Som det ser ut är det steget (V1b) en del i fasvändarsystemet. Är detta en vanlig lösning, det verkar en smula komplext jämfört med vanliga PI-steg?


27 Jan 2018, 19:59
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: TSA15H katodresistor
lampuradio wrote:
Hmmm... Inte katodföljare i normal mening, eftersom man inte tar ut signal från katoden. Kopplingen kan ha ett specifikt namn som jag inte kommer på nu, men själva idén är att katoden "följer gallret" och förstärkningen därmed blir starkt begränsad, i och med att skillnaden i potential mellan galler och katod ständigt är väldigt liten. Som det ser ut är det steget (V1b) en del i fasvändarsystemet. Är detta en vanlig lösning, det verkar en smula komplext jämfört med vanliga PI-steg?

Det är bara ett mellansteg mellan EQ och fasvändare. Jag tror inte det har någon mer funktion utan de har använt värdet på katodresistorn för att begränsa signalnivån och bilda en hel del "rörfärg". Hela grejen med denna stärkare är att de tagit sin pedal "tubescreamer" och lagt till ett rörslutsteg för att det ska låta lite mer rör om en pedal som heter rör men inte är det. Blev rörigt där

_________________
Johan Hansson


27 Jan 2018, 21:13
Profile

Joined: 02 Dec 2015, 11:11
Posts: 35
Post Re: TSA15H katodresistor
Ja något sådant är det säkert. Förstärkaren är ju i princip omöjlig att få att överstyra och detta steget har väl en del med det att göra.

Tänkte att prova att sänka detta motsåndet och lägga till bypass-kondensatorer på båda stegen så får vi se hur det låter.


29 Jan 2018, 13:56
Profile
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: TSA15H katodresistor
Signalerna från anod och katod ligger i motfas och matas in på respektive styrgaller i nästa steg.
Om du ändrar värdet på R20 uppstår obalans mellan signalnivåerna på dessa två styrgaller.
Är detta ditt önskemål?

_________________
- Ingvar -


04 Feb 2018, 12:21
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1223
Location: Vallentuna
Post Re: TSA15H katodresistor
Musikanten wrote:
Signalerna från anod och katod ligger i motfas och matas in på respektive styrgaller i nästa steg.
Om du ändrar värdet på R20 uppstår obalans mellan signalnivåerna på dessa två styrgaller.
Är detta ditt önskemål?


Hmmm... som det ser ut på schemat tar man inte ut signal från V1b annat än från anoden. Ra är 100 k och det går signal genom en kopplinskonding m222 till fasvändaren, som ser ut som ett "long-tailed pair". Som nämnts ovan i en kommentar är det kanske för klangfärgens skull som steget finns där; det har inte mycket förstärkning att bidra med. Att bara koppla av Rk ger mer förstärkning, men rörets arbetspunkt blir klart udda. Att sätta dit ett "normalt" Rk (avkopplat) ger en massa mer förstärkning.


04 Feb 2018, 14:17
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Mar 2014, 22:55
Posts: 270
Location: Lund
Post Re: TSA15H katodresistor
Jag ser nu efteråt att jag resonerade fel. Sorry!

_________________
- Ingvar -


04 Feb 2018, 14:35
Profile

Joined: 02 Dec 2015, 11:11
Posts: 35
Post Re: TSA15H katodresistor
Ja tanken var att ändra Rk till 1k5 och lägga till Ck på 25u på båda stegen som på en blackface. Kanske behövs en NFB då också.

Jag har inget egentligt syfte med detta, mer än att det är kul att ändra för att se vad som händer. :D Förhoppningen är att det ska gå att få den något mindre clean.


05 Feb 2018, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 19 May 2008, 15:13
Posts: 678
Location: Skåne
Post Re: TSA15H katodresistor
Jag tittade i en tsa15h förra året. Den lät lite tröttare enligt ägaren. Inte lika pigg som förut. Jag testade byta rör men hörde ingen direkt skillnad. Bias var ok liksom spänningar. Om jag haft high gain specade rör till hands hade den nog låtit som vanligt. Jag testade att labba med katoderna. Det går att få en hel del dist i den då, men i slutändan behöll jag 47k och kopplade istället av instegsrörets katod med en 10uf i serie med en 330ohm. Lite mer gain, tyckte ljudet blev tråkigare när den var helt avkopplad. Ändrade jag 47k till 10k så dista den som fan så jag testa aldrig 1.5k 25uf där.

_________________
/Nicklas


26 Feb 2018, 23:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2052
Location: Tjörn
Post Re: TSA15H katodresistor
Det där katodmotståndet på 47kOhm ändrar ju framför allt rörets arbetspunkt, totalt ute i skogen så att säga. Så då komprimerar det väldigt där, samtidigt som det blir låg signal.

Detta är ju praktiserat i diverse kända stärkare, Soldano m.m. Har själv testat det, men gillade inte utfallet. Det blev dock väldigt enkelt att spela fort, rafsa runt och allt låter i stort sett bra...

Är det inte bättre att titta på värdena på ingången till fasvändaren, de där 2,2 MOhm är ju rätt stora, liksom motståndet till jord? Dvs man fixar till hyfsat normala värden på katoden, och tar sedan ner signalen efteråt som i vilken stärkare som helst? Kanske en PPIMV?

Att det sedan förmodligen är ytmonterat och skitsvårt att ändra på är en annan fråga?

Slänger lite ved på diskussionen... :wink:

_________________
/Lennart


28 Feb 2018, 20:21
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 12 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 25 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.