View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:36



Reply to topic  [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Jag har en Vox AC15 HTVH som på ena kanalen har 2 st 12ax7 samt en 12ax7 PI. Jag har kommit fram till att ljudet blir mer som jag vill ha det med 12ax7 i V1 sedan 12au7 i V2 och 12au7 i PI. Jag får dra upp volymen mer pga gaintapp men det gör ingenting då jag har en Fryette powerstation attenuator. Disten blir krämigare i mina öron och inte lika fizzig. Men, vad säger ni, kan detta sabba förstärkaren? Att byta ut 2 st 12ax7 med 12au7?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Jan 2018, 09:03
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
12AU7 istället för 12AX7 är riskfritt rent tekniskt.


24 Jan 2018, 10:37
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Nja, kanske inte helt riskfritt...12AU drar väl mer ström. Jag vill minnas att jag bytt reverbtrafo på en Fender för att det gått för mycket kräm igenom den.


24 Jan 2018, 11:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Beror ju hel på i vad man byter ut rören. I aktuella fallet kommer det inte dra så mycket mer ström så det påverkar något fatalt. Det kommer lätt värma upp vissa resistor något mer men inte så de brinner av. Att floppa rör i transformatormatade steg kan dock vara fatalt.

_________________
Johan Hansson


24 Jan 2018, 12:01
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Varje gång dessa funderingar kommer upp så rinner det kalla kårar längs ryggen när jag minns tillbaka då jag slängde alla fina förstegsrör som satt i min gamla 65:a AC30 när jag köpte den... Helt ovetandes om värdet av att ha kvar dessa fina rör gjorde att de åkte ur stärken utan anledning eller för att de var slitna. Jag tänkte bara att nytt måste vara bättre då de var så gamla. Doh! Det var RCA, Siemens, Telefunken mm.


24 Jan 2018, 13:04
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Shoegazers Anonymous wrote:
Varje gång dessa funderingar kommer upp så rinner det kalla kårar längs ryggen när jag minns tillbaka då jag slängde alla fina förstegsrör som satt i min gamla 65:a AC30 när jag köpte den... Helt ovetandes om värdet av att ha kvar dessa fina rör gjorde att de åkte ur stärken utan anledning eller för att de var slitna. Jag tänkte bara att nytt måste vara bättre då de var så gamla. Doh! Det var RCA, Siemens, Telefunken mm.


Det är ju inte helt orimligt att rören verkligen var gamla och slitna när förstärkaren var från 1965? Nu har ju Balz en lösning med möjlighet att få gamla rör i den nyare AC30 du har nu.


24 Jan 2018, 13:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
woodstock wrote:
Shoegazers Anonymous wrote:
Varje gång dessa funderingar kommer upp så rinner det kalla kårar längs ryggen när jag minns tillbaka då jag slängde alla fina förstegsrör som satt i min gamla 65:a AC30 när jag köpte den... Helt ovetandes om värdet av att ha kvar dessa fina rör gjorde att de åkte ur stärken utan anledning eller för att de var slitna. Jag tänkte bara att nytt måste vara bättre då de var så gamla. Doh! Det var RCA, Siemens, Telefunken mm.


Det är ju inte helt orimligt att rören verkligen var gamla och slitna när förstärkaren var från 1965? Nu har ju Balz en lösning med möjlighet att få gamla rör i den nyare AC30 du har nu.


Jag tröstar mig med att det var så. Vi har kontakt och ska prova lite. :D


24 Jan 2018, 13:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Tubis wrote:
Beror ju hel på i vad man byter ut rören. I aktuella fallet kommer det inte dra så mycket mer ström så det påverkar något fatalt. Det kommer lätt värma upp vissa resistor något mer men inte så de brinner av. Att floppa rör i transformatormatade steg kan dock vara fatalt.

Ok. Transformatormatade steg, är det typ om det finns ytterligare någon transformator mellan PT och OT, som typ reverbtransformator?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Jan 2018, 18:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Polytone wrote:
Tubis wrote:
Beror ju hel på i vad man byter ut rören. I aktuella fallet kommer det inte dra så mycket mer ström så det påverkar något fatalt. Det kommer lätt värma upp vissa resistor något mer men inte så de brinner av. Att floppa rör i transformatormatade steg kan dock vara fatalt.

Ok. Transformatormatade steg, är det typ om det finns ytterligare någon transformator mellan PT och OT, som typ reverbtransformator?
Jepp. I ställer för en stor resistor på 100000ohm sitter det en transformator mellan högspänningen och rörets anod. Den har mycket lägre resistans varav strömskillnaden blir mycket större vid "fel" rör. Sen om det är röret eller transformatorn som ryker först beror på hur klen transformatorn är. Strömmen är fortfarande för låg för att lösa ut någon säkring så det finns inget skydd.

_________________
Johan Hansson


24 Jan 2018, 19:40
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Tack för förklaringen Johan.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


24 Jan 2018, 21:36
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Fick ett gäng rör på posten och har nu provat dem i min VOX AC30 BM. Den är som en std AC30 men med endast normalkanalen och en volympot. Två förstegsrör - v1 och v2 (pi).

Så igår var jag i repan efter jobbet och fram tills midnatt och testade och testade... Det var kul och spännande! Samtidigt jobbigt för en person med mig som är anal med ljud och teori mm. Lite av en perfektionist och får jag för många val blir det bara jobbigt. :P Fast det var ju roligt så klart. Måste säga att jag inte trodde det skulle vara så stora variationer, och det kanske det inte är för den stora massan, men om man är analytisk och lyssnar, känner och vet vad man ska lyssna efter så var det faktiskt en del skillnad. Och kommer det märkas med bandet? Kanske inte, men känslan ska vara rätt och det blir ju roligare att spela då. Kanske spelar jag bättre om det känns rätt. Vem vet.

Hursom.

Jag förde anteckningar och försökte vara så objektiv jag bara kunde. Bytte tillbaka till det som satt i från början med jämna mellanrum så jag hade en referens. De som satt i är 2 Tung Sol 12ax7. Det enda rör jag bytte i testet var v1 då det annars skulle gett lite för många variationer och blivit o-hanterbart. Det får bli en senare fråga då jag förstått att pi-röret spelar in en del det oxå på hur helheten låter/känns/fungerar.

Det som var mest aha-upplevelse och som även bekräftar att man är otroligt påverkbar var ett Marshall-rör som jag på något sätt dömde ut redan innan. Det var inte testvinnare i sammanhanget, men hade kvalitéer som var bra på ett annat sätt och kan vara klart användbart. Mer om det senare. Det som slog mig var att även om jag tyckte att mina Tung Sol lät bra innan så verkade de rätt stiffa och lite kalla i ljudet i jämförelse med de flesta andra i testet.

Så här blev mina omdömen (alla rören är 12ax7 och jag visste inte bakgrunden eller hur gamla de var innan testet och kan inte så mycket om detta, ursprung, samma tillverkare med olika branding osv):

Telefunken (gammalt, typ NOS): Varmt och mjukt. Blev en favorit direkt. Limmade ihop tonen och ackorden fint pga att det komprimerade rätt mycket samt överstyrde mer än de andra. Downside är väl att det kanske inte blev lika definierat ljud, men det blev roligare att spela på stärken. Bättre känsla. Bra mjuk diskant och sprill. Detta rör fick stanna i när testet var klart.

Philips (tillverkat i UK, förmodligen av Mullard): Hade liknande egenskaper som Telefunken-röret, men aningens mer tryck i ljudet, komprimerade inte lika mycket. Bra definition och diskant och fin ren bas. En av favoriterna!

Mullard (gul text, gammalt och förmodligen välanvänt, har suttit i ett mätinstrument): Kändes lite trött, men var varmt och fint. Mycket diskant.

Siemens (NOS): Kändes som ett nytillverkat bra rör. Lite stiffare men med bra kraft och renhet. Inte så mycket kompression. Trodde mycket på det här röret innan, men det blev inte någon testvinnare. Dock ett bra rör.

Marshall (från 80-talet): Detta var en överraskning! Tight fast bas, bra tryck och punch. Spelade väldigt rent utan att kännas jobbigt. Blev mer Fender Twin än Vox över ljudet. Ett intressant alternativ!

Matsushita (japan, sent 60-tidigt 70, suttit i en stereo): Samma känsla som Siemens-röret. Som ett ok nyare rör. Lite kallare i tonen, bra tryck och spelade rätt rent.

Telefunken (gammalt): Som det andra Telefunken, fast lite tröttare. Lägre output. Kanske uttjänt.

7025 (oklar över märke, har suttit i en gammal Fender): Påminde väldigt mycket om Philips-röret. Hade svårt att skilja dem åt.

Dynaco (West Germany): Som Philips-röret fast lite tröttare.

Mullard (vit text, gått många år i en gammal AC30): Påminde om Telefunken och Philips ihop. Komprimerade som Telefunken men var som det andra Mullard-röret liiite brightare. Även det en favorit.


En del av rören rundade mer eller lättare än andra. Kanske mikrofoni? Det blev liksom lite rundgång under tiden man spelade, men det försvann å andra sidan när jag dämpade strängarna. Så det var svårt att avgöra. Kändes som att det var så mycket toner och övertoner som ringde kvar som skapade det. Har aldrig upplevt mikrofoni tidigare så jag har svårt att avgöra om det var det som det var. Har läst att long-plate är mer benägna till just mikrofoni. Vet inte hur många av dessa som var det eller om något av dem var det, men jag tror att de jag gillade bäst var long-plate allihop. Platen var lite högre på dessa. Jag testade dem på samma volym som när vi repar, det är då de får bekänna färg om man säger så. :D


Last edited by Shoegazers Anonymous on 31 Jan 2018, 13:03, edited 4 times in total.



31 Jan 2018, 00:17
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Kul läsning. Nånstans bekräftar det väl aspekten "karaktär". Det översta TFK är fabriksnytt, bara använt som mätreferens av mej ett fåtal gånger när jag ff hade riktig rörprovare. Jag tog bort cellofanet på asken... :-)

Det roliga i kråksången är att jag har för mej att Siemens köpte TFK-rör och bara märkte om dom. OM detta Siemensrör är ett "rebranded" TFK
(borde gå att hitta via prod.koden) så säger du ju nu att dom har olika karaktär. Bägge är fabriksnya..och borde hålla samma spec. Lampuradio m fl som säger att dom låter lika om dom har samma spec och krets..detta är intressant, eller hur?

Kul att du gillar TFK-karaktären. Just TFK valdes bort av en annan gitarrist som också hade bra öron. Han ansåg dom som för vassa/sprilliga.


31 Jan 2018, 00:30
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Siemens och Telefunken-röret skiljde sig mycket, nästan mest av alla bortsett från Marshall. Så det är nog karaktär som sagt.


31 Jan 2018, 00:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Stort tack till Ballz förresten som var så generös och erbjöd sig att skicka/sälja. :D


31 Jan 2018, 00:42
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Ballz wrote:

Det roliga i kråksången är att jag har för mej att Siemens köpte TFK-rör och bara märkte om dom. OM detta Siemensrör är ett "rebranded" TFK


Det kan ändå vara en skillnad: Alla Telefunken var longplate, men dom gjorde flera olika versioner. Så ett original Telefunken behöver inte vara exakt samma rör som ett Siemens tillverkat av Telefunken.

Marshallröret kan kanske möjligen vara ett EI, en jugoslavisk kopia på en Telefunkens originaldesign. Marshall köpte rör från EI innan Jugoslavienkonflikten gjorde att Marshall fick dra sig.ur.


31 Jan 2018, 01:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
woodstock wrote:
Ballz wrote:

Det roliga i kråksången är att jag har för mej att Siemens köpte TFK-rör och bara märkte om dom. OM detta Siemensrör är ett "rebranded" TFK


Det kan ändå vara en skillnad: Alla Telefunken var longplate, men dom gjorde flera olika versioner. Så ett original Telefunken behöver inte vara exakt samma rör som ett Siemens tillverkat av Telefunken.

Marshallröret kan kanske möjligen vara ett EI, en jugoslavisk kopia på en Telefunkens originaldesign. Marshall köpte rör från EI innan Jugoslavienkonflikten gjorde att Marshall fick dra sig.ur.


Marshall-röret ser ut så här: Image
Image


31 Jan 2018, 13:06
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Dom ser inte ut som EI, Är dom verkligen 80-tal? Jag kan inte svara där. Det ser mer ut som kinesiska Sino som Marshall använt senare.


31 Jan 2018, 13:39
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Quote:
[Marshall (från 80-talet): Detta var en överraskning! Tight fast bas, bra tryck och punch. Spelade väldigt rent utan att kännas jobbigt. Blev mer Fender Twin än Vox över ljudet. Ett intressant alternativ!


Din "blindtest" av det här Marshallmärkta röret ger faktiskt samma som jag föreslog inledningsvis:

Quote:
Möjligen kan man hitta ett något mer ihåligt/rundare/varmare ljud med Sovtek 12AX7WA eller JJ ECC83. Kanske upptäcker man ett lite klarare ljud med TAD 12AX7A-C som är ett kinesiskt rör som säljs under många olika varumärken, TAD ger åtminstone någon form av kvalitetsgaranti.


Det "låter" helt enkelt mer "Fender".


31 Jan 2018, 14:40
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Ang var Marshallröret kom ifrån..jag kan minnas fel. Det kan vara en tidig nittitalare också. SKitsamma, bara det låter bra :-)


31 Jan 2018, 15:32
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Ballz wrote:
Ang var Marshallröret kom ifrån..jag kan minnas fel. Det kan vara en tidig nittitalare också. SKitsamma, bara det låter bra :-)

Jag kan inte hålla med mer!!!

Det som var intressant är att det blev ett blindtest som satte det. Som jag tolkar bilderna är det ett gammalt hederligt Sino. Det närmaste man kommer idag i så fall är TAD 12AX7-C.


31 Jan 2018, 21:51
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Jag tyckte inte det marshallröret fungerade till shugga shugga. Det blev något gröt i övertonerna. Har ett par i lådan som jag bara har att testa om ett andra rör är helt kassa.

_________________
Johan Hansson


31 Jan 2018, 22:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Tubis wrote:
Jag tyckte inte det marshallröret fungerade till shugga shugga. Det blev något gröt i övertonerna. Har ett par i lådan som jag bara har att testa om ett andra rör är helt kassa.

Nu är kanske VOX AC30 non-topboost inte direkt något man använder till Rammsteincovers?


01 Feb 2018, 11:59
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
woodstock wrote:
Tubis wrote:
Jag tyckte inte det marshallröret fungerade till shugga shugga. Det blev något gröt i övertonerna. Har ett par i lådan som jag bara har att testa om ett andra rör är helt kassa.

Nu är kanske VOX AC30 non-topboost inte direkt något man använder till Rammsteincovers?
Nope, bara flikade in min upplevelse om det marshallrören som faktiskt satt i "high gain" förstärkare på 90talet.

_________________
Johan Hansson


01 Feb 2018, 12:56
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Helt okey, vissa rör ger mer eller mindre märkbar skillnad i vissa förstärkartyper. Personligen tycker jag däremot att just "SINO-röret" fungerar väldigt bra i Marshall 2203-2204. Det blir mer övertoner jämfört med en del annat rent generellt sett. Kanske blir det röret mer lagom "stressat" i en krets som låter röret klippa lite mindre.


01 Feb 2018, 13:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Gjorde samma test idag i min Fender Pro JR. Den spelades med negativ feedback bortkopplad. Fick ungefär samma resultat. Vinnaren här blev ett Mullard då Telefunken-röret sitter i AC30:n och det andra TFK var mikrofoniskt. Mullard-röret var en av vinnarna även i förra testet. Jag kan förstå hypen över dessa rör.

Det som slår mig och förvånar är att man inte har lyckats göra en exakt nytillverkad kopia som låter lika bra. Jag har själv inte provat de nytillverkade, men alla som skriver om dem är rörande överens om att det inte är samma rör eller sound. Läste tom en artikel där någon haft isär ett gammalt och ett nytt och mätt glastjocklek och allt sånt och inte mycket stämde...

Borde det inte finnas en marknad i att göra en nytillverkad kopia/replika etc med de priser som de gamla går för och det suget som verkar finnas? Det går över mitt förstånd att man inte gör det på rätt sätt och bara tänker marginal. Jag är övertygad om att det skulle betala sig ändå om man gjorde ett som var samma fast nytt och som kunde säljas dyrare pga dyrare tillverkningskostnad.

Eller finns det någon som lyckats?


02 Feb 2018, 23:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Härligt att läsa att rör låter, fast mästarna från rör-forumet brukar påstå motsatsen. :mrgreen:

I min AC30tb från 1964 satt det länge och väl Brimar 12AX7:or, men för några år sedan bytte jag av oklar anledning till RCA 7025:or, som jag köpte nya 1982 men som blev liggande alltsedan. Som jag minns det lät Voxen litet mjukare med Brimar och litet stiffare med 7025. Borde nog sätta tillbaka dem.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


04 Feb 2018, 15:38
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Visst gör det skillnad! Små nyanser kanske, men de finns, och känns. Var aldrig riktigt nöjd med min nyare AC30, men bytte ett par signalkondningar till ett värde som blev bra och valde då PIO. Många hävdar att det inte påverkar ljudet heller, men hursomhelst med ”rätt” värden så blev den som jag ville. Rätt rör i v1 blev lixom pricken över i. Har aldrig låtit bättre än nu! :D


04 Feb 2018, 17:41
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Tips på bra 12ax7/ECC83 till AC30?
Fick tag i lite mer rör igår för en spottstyver. Ska bli kul att testa. 2 st Philips Miniwatt Made in Holland. Efter koderna att döma samt att de har fyra sömmar uppepå så verkar det vara tidigt 60-tal och ska vara tillverkat i Herleen. Det som bara står Miniwatt på har liknande koder, men är lite otydliga och svåra att se. Det ser exakt likadant ut. Det fjärde (som inte är med på bild) är ett Telefunken. Ser väldigt likt ut på alla sätt förutom i infästningen av plattorna där det ser liiite annourlunda ut. Verkar vara från samma tid. Ska bli spännande!
Image
Image


14 Feb 2018, 11:38
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 58 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.