View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:24



Reply to topic  [ 9 posts ] 
Byta standby switch 
Author Message

Joined: 09 Jan 2017, 23:37
Posts: 34
Post Byta standby switch
Hej,

Jag ska byta standby-switch på min Blackstar Artisian 15.
Skull någon vänlig själ vilja hjälpa mig med att peka ut en passande av bra kvalitet.

Bifogar schema.

Tacksam för hjälp. Jocke Rönnqvist


Attachments:
Blackstar-Artisan-15H.gif [121.29 KiB]
Not downloaded yet
30 Jan 2018, 15:35
Profile
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Byta standby switch
Jocke_Ronnqvist wrote:
Hej,

Jag ska byta standby-switch på min Blackstar Artisian 15.
Skull någon vänlig själ vilja hjälpa mig med att peka ut en passande av bra kvalitet.

Bifogar schema.

Tacksam för hjälp. Jocke Rönnqvist

Den bör inte ersättas. Löd samman trådarna.

Vill du ha något som tystar förstärkaren så montera en godtycklig brytare som jordar signalen innan fasvändaren.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


30 Jan 2018, 16:49
Profile WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Byta standby switch
Om det är SW2a+b som är "standby" kan jag bara hålla med. Koppla förbi och glöm. Förslag för att tysta maskinen har redan givits.


30 Jan 2018, 20:33
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Byta standby switch
Det finns vissa fördelar med klassisk standby. Det brummar inte vid uppstart tills bägge rörsidor kommit upp i likvärdigt temp och börjar slå ut varandras rippel. Och det är så jädra skönt när man sitter och modifierar och även lagar att kunna bryta högspänningen men ändå hålla rören i temperatur. Inget av dessa uppfyller att bryta signalen efter preamp. Att bryta skärmgallerspänningen vilket är en annan lösning löser det första men inte det andra. För övrigt om man tänker kunna sälja sina apparater vidare så ska man nog hålla sådana saker original. Blir svårt att förklara för en köpare varför standbyen inte fungerar och varför det inte skulle dra ner på priset. Struntar man i allt jag ovan nämnt så absolut koppla förbi den.

_________________
Johan Hansson


30 Jan 2018, 20:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Byta standby switch
tex https://www.tube-town.net/ttstore/Switc ... :3675.html

Svårt att veta vad som får plats bakom panelen och ifall switchen ser likadan ut som original utanför. Det bästa är ju att beställa en från tillverkaren men det brukar ofta ta mycket tid och möda.

_________________
Johan Hansson


30 Jan 2018, 21:01
Profile

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Byta standby switch
Just den avbildade standby-lösningen verkar ju inte så himla bra, den kommer att belasta likriktarröret med en rejäl strömpuls för att ladda upp första filterkondingen + samtidigt full anodström till alla rör. Det är inte så likriktarrör trivs bäst, kan jag säga. Att bryta i linan efter filtret och mot slutrören, eller till alla rör är mer OK, eftersom man slipper uppladdningsspiken. Det man bör fråga sig är väl vad standby-switchen har för uppgift. Spara rörtimmar med full effekt? Då kan man med fördel bryta bort g2-matningen. Tyst i maskineriet? Då är det smidigare att bryta/jorda på signalsidan. Behålla originalmontage av andrahandsvärdesskäl? Då kör man med originallösning. I det aktuella fallet måste man då ha en brytare som är säker vid rätt hög spänning - det finns ju hela anodlindningens toppspänning mellan de två kontaktgrupperna, kanske 700 V eller mer, och halva toppvärdet mot jord (350 V eller mer).


30 Jan 2018, 22:21
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Byta standby switch
Finns för och nackdelar med allt. DC spänning ska väl gå hårdare åt switchar sägs det så switchlivsläng vs likriktarrörlivslängd.
Switchen jag länkade till anger dielectric strength 2.000 Vrms så den är nog safe peak to peak mellan switcharna och själva switcharna i sig anger 10A / 400VAC vilket är rms alltså 564 peak tålighet.

_________________
Johan Hansson


30 Jan 2018, 22:34
Profile

Joined: 09 Jan 2017, 23:37
Posts: 34
Post Re: Byta standby switch
Stort tack för svar, mycket intressanta att ta till sig.
Får ta mig en funderare.

Kan vara bra att stoppa i original då jag ev tänkt sälja den, min bästa starkare att spela på hemma men lite stor att bära för en 15w.
Egentligen skulle jag vilja kanske modds den lite och få en kanske en high cut eller kanske en low cut.

/Jocke


31 Jan 2018, 15:51
Profile

Joined: 09 Jan 2017, 23:37
Posts: 34
Post Re: Byta standby switch
Tubis wrote:
tex https://www.tube-town.net/ttstore/Switc ... :3675.html

Svårt att veta vad som får plats bakom panelen och ifall switchen ser likadan ut som original utanför. Det bästa är ju att beställa en från tillverkaren men det brukar ofta ta mycket tid och möda.


Tack för hjälpen. Den där tror jag kommer passa perfekt!

/Jocke


31 Jan 2018, 15:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 9 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 18 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.