View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:31



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972 
Author Message

Joined: 25 Nov 2009, 20:44
Posts: 97
Location:
Post Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Funderar på att sälja min Marshall Superbass 1972 som jag köpte av en av gitarristerna i Plankton för cirka 15 år sedan. Den är i fint skick men har haft någon slags mod någon gång i tiden vilket hål i bakplåten visar. Vad jag förstår är den återställd inuti. Experter kan kanske se detta på bilderna?

Jag har ur "säkerhetssynpunkt" satt ett motstånd 270 ohm 5 W över impedansväljaren enligt råd härifrån bojen.

Senast jag mätte med min Weber Bias rite var värdena för varje rör (EL34EH Electro Harmonix):

A= 25,7 mA, 478V, 12,3W.
B= 25,9 mA, 476V, 12,3W.
C= 25 mA, 478V, 12W.
D= 28,2 mA, 477V, 13,4W

Lådan en 1960 AX med Greenbacks ser ut som ny och köptes ny för cirka 15 år sedan.

Vad är ett skäligt pris man kan begära för topp och låda?

Image

Image


Last edited by Roadster on 07 May 2018, 20:49, edited 1 time in total.



27 Jan 2018, 16:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 25 Nov 2009, 20:44
Posts: 97
Location:
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Fler bilder:

Image

Image


Last edited by Roadster on 07 May 2018, 20:51, edited 1 time in total.



27 Jan 2018, 17:48
Profile ICQ YIM WWW
Online
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Jag hade nog lagt ut paketet för 25 K.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


27 Jan 2018, 21:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Stärkaren är absolut värd 15k eller mer. Lådan matchar, men skulle den säljas separat tror jag att 10k är i överkant.


30 Jan 2018, 22:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Jag tror man bör prissätta separat då de eg inte hör ihop.

Sen beror det på vad man avser med 'skäligt' det brukar alltid vara ett mellan x och y...

Köpare brukar också vilja pruta så inget fel att gå ut lite högt.

Byten där är det ju hur man värdera varandras grejer , förhoppningsvis har man samma åsikt om dessa

_________________



31 Jan 2018, 13:44
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Jag fattar aldrig när folk snackar om generell prissättning för gamla rörstärkare. Jag skulle aldrig aldrig betala såna priser utan att säljaren har kvitto på senaste gången service och rörbyte osv gjordes, och det ska vara väldigt nyligen och av en renomerad verkstad. Utan det är allt att betrakta som ett reparationsobjekt oavsett om det funkar eller ej.

Det är precis som med en gammal bil med enda skillnaden att det inte är olagligt att köra med en nyligen icke genomgången stärk.


01 Feb 2018, 13:27
Profile
Online
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Vinyljunkie wrote:
Jag fattar aldrig när folk snackar om generell prissättning för gamla rörstärkare. Jag skulle aldrig aldrig betala såna priser utan att säljaren har kvitto på senaste gången service och rörbyte osv gjordes, och det ska vara väldigt nyligen och av en renomerad verkstad. Utan det är allt att betrakta som ett reparationsobjekt oavsett om det funkar eller ej.

Det är precis som med en gammal bil med enda skillnaden att det inte är olagligt att köra med en nyligen icke genomgången stärk.

Även om man behöver göra en service så betingar det inga fantasipriser. Köp och lämna in för service. Svårare än så är det väl inte?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


01 Feb 2018, 20:06
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Polytone wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag fattar aldrig när folk snackar om generell prissättning för gamla rörstärkare. Jag skulle aldrig aldrig betala såna priser utan att säljaren har kvitto på senaste gången service och rörbyte osv gjordes, och det ska vara väldigt nyligen och av en renomerad verkstad. Utan det är allt att betrakta som ett reparationsobjekt oavsett om det funkar eller ej.

Det är precis som med en gammal bil med enda skillnaden att det inte är olagligt att köra med en nyligen icke genomgången stärk.

Även om man behöver göra en service så betingar det inga fantasipriser. Köp och lämna in för service. Svårare än så är det väl inte?


Skulle du köpa en bil så på chans också?


02 Feb 2018, 13:24
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Vinyljunkie wrote:

Skulle du köpa en bil så på chans också?


Så här är det , om man är kunnig på bilar eller hus, rörförstärkare eller vad det nu är så är det inga problem att göra undersökning själv.
Ju mindre man kan ju mer hjälp och extra trygghet behövs genom att tex köpa på en bilfirma för 30-40 k högre pris och få nån värdelös tilläggsgaranti på köpet.

Är man osäker ska man ju ta hjälp såklart.

Samma gäller vid köp av vintagegitarrer.

Sen som vanligt , kolla lika mycket på säljaren som på prylen.

_________________



02 Feb 2018, 13:39
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Skulle du köpa en bil så på chans också?


Så här är det , om man är kunnig på bilar eller hus, rörförstärkare eller vad det nu är så är det inga problem att göra undersökning själv.
Ju mindre man kan ju mer hjälp och extra trygghet behövs genom att tex köpa på en bilfirma för 30-40 k högre pris och få nån värdelös tilläggsgaranti på köpet.

Är man osäker ska man ju ta hjälp såklart.

Samma gäller vid köp av vintagegitarrer.

Sen som vanligt , kolla lika mycket på säljaren som på prylen.


Jag har inte nämt specialkunskaper någonstans/gång. Ditt påpekande av det uppenbara är knappast heller relevant för den genomsnittlige köparen av vare sig rörstärk eller bil, så jag förstår inte var du vill komma.


02 Feb 2018, 15:15
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Vinyljunkie wrote:
[

Jag har inte nämt specialkunskaper någonstans/gång. Ditt påpekande av det uppenbara är knappast heller relevant för den genomsnittlige köparen av vare sig rörstärk eller bil, så jag förstår inte var du vill komma.

Tydligen var det inte uppenbart för dig att man inte 'köper på chans' om man vet vad man håller på med.

Du skrev så här och det tydliggör ju hur du ser på det så det finsn inget mer att tillägga

Jag skulle aldrig aldrig betala såna priser utan att säljaren har kvitto på senaste gången service och rörbyte osv gjordes, och det ska vara väldigt nyligen och av en renomerad verkstad. Utan det är allt att betrakta som ett reparationsobjekt oavsett om det funkar eller ej.


Uppenbarligen har andra inga problem med det, tror aldrig jag under 30 år fått med en massa papper från renomerade meckar när jag handlat en Marshall topp

_________________



02 Feb 2018, 17:42
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
[

Jag har inte nämt specialkunskaper någonstans/gång. Ditt påpekande av det uppenbara är knappast heller relevant för den genomsnittlige köparen av vare sig rörstärk eller bil, så jag förstår inte var du vill komma.

Tydligen var det inte uppenbart för dig att man inte 'köper på chans' om man vet vad man håller på med.

Du skrev så här och det tydliggör ju hur du ser på det så det finsn inget mer att tillägga

Jag skulle aldrig aldrig betala såna priser utan att säljaren har kvitto på senaste gången service och rörbyte osv gjordes, och det ska vara väldigt nyligen och av en renomerad verkstad. Utan det är allt att betrakta som ett reparationsobjekt oavsett om det funkar eller ej.


Uppenbarligen har andra inga problem med det, tror aldrig jag under 30 år fått med en massa papper från renomerade meckar när jag handlat en Marshall topp


Jag skrev också att priset rimligen borde reflektera huruvida rören nyligen är bytta och enda sättet att veta det för en köpare är just ett kvitto från en verkstad. No?


03 Feb 2018, 13:17
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Fin topp roadster!

Jag hade gått på tipset att sälja separat. AX/BX lådorna brukar gå för 4-5k.. kommer nog ta ett tag att sälja.
Toppen: ser fin ut men har en del hål som inte ska vara där osv så försök inte sälja för vad en mint PTP aluminum SB går för.
Jag skulle säga runt 15k en dålig dag (+/- om du har bråttom) och runt 18k (kanske lite mer) om du låter det ta sin tid.

För min del förstår jag inte riktigt Vinyljunkies logik - han kanske syftar på något som inte lyser igenom - men det är väl solklart att det är svårt att köpa något/vet om man betalar rätt peng om man inte har kunskap om tingesten i sig?
Om rören är bra eller inte är kanske en prutmån för någon, men jag hade egentligen bara ställt de kraven om jag köpt av en handlare. Rör är förbrukningsvara så det spelar inte så stor roll, det är lite som att backa på en klassisk bilaffär för att däcken är slitna?
Köper man av privatperson så får man lyssna, öppna och ta en titt sen ta det därifrån (och bedöma säljarens seriösitet såklart).

Mina 2 ören.

Pippo

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


03 Feb 2018, 13:35
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Jag förstår inte hur det jag skriver kan uppfattas som ologiskt.

Om det finns två Marshall Super Bass 1972 till salu och den ena har kvitto på att rören är nyss bytta, biasen ställd osv och den andra inte har det - ska de då kosta lika mycket?


03 Feb 2018, 14:21
Profile
Online
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Vinyljunkie wrote:
Jag förstår inte hur det jag skriver kan uppfattas som ologiskt.

Om det finns två Marshall Super Bass 1972 till salu och den ena har kvitto på att rören är nyss bytta, biasen ställd osv och den andra inte har det - ska de då kosta lika mycket?

Jag för min del kollar nog mer på vilken typ av rör som sitter i. Skulle välja den som har kvalitetsrör, tex gamla fina Mullards. Vore det exakt likadana förstärkare med exakt samma rör, så visst, då skulle jag kanske välja den som har kvitto på att vara nyservad. Men man räknar generellt med att få göra en genomgång när man köper en vintage förstärkare så inget konstigt om det inte finns någon "servicebok".

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


03 Feb 2018, 16:51
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Vinyljunkie wrote:
Jag förstår inte hur det jag skriver kan uppfattas som ologiskt.

Om det finns två Marshall Super Bass 1972 till salu och den ena har kvitto på att rören är nyss bytta, biasen ställd osv och den andra inte har det - ska de då kosta lika mycket?


Nä - just den biten var väldigt logisk och jag håller med till viss del. Dock är det liksom inte tillräckligt i min bok för att avgöra vad toppen ska kosta eller inte kosta!

Det är rätt mycket annat som kommer "före på listan" när det gäller att prissätta en vintagetopp - särskilt de varianter som har ett utpräglat samlarvärde.

Orginal/oborrad/olödas med dumslut rör och läckande elektrolyter kommer troligen kosta mer än dito som är moddad/tidigare moddad/har hål i chassi men nyservad... Det är åtminstone min bild av det stämmer överrens med prissättning på de toppar jag haft av gammalt snitt.

Skulle det vara så att två mint toppar ligger ute till salu och den ena är nyservad och genomgången är det ju solklart - men jag tolkade det inte som att det var det du menade?

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


03 Feb 2018, 18:17
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Vinyljunkie wrote:

Jag skrev också att priset rimligen borde reflektera huruvida rören nyligen är bytta och enda sättet att veta det för en köpare är just ett kvitto från en verkstad. No?

Det är nog av ganska marginell betydelse i ett sånt här köp, ju mer du hugger på detta styrker bara det jag skrev i min första post.
Har handlat typ 15-20 toppar genom åren och jag delar inte din uppfattning helt enkelt.

_________________



03 Feb 2018, 18:36
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Nov 2009, 20:44
Posts: 97
Location:
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Nu har jag lagt ut topp och låda under "SÄLJES förstärkare". Tack för synpunkterna angående prissättningen. Vi får se hur intresset är.


07 Feb 2018, 18:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jag skrev också att priset rimligen borde reflektera huruvida rören nyligen är bytta och enda sättet att veta det för en köpare är just ett kvitto från en verkstad. No?

Det är nog av ganska marginell betydelse i ett sånt här köp, ju mer du hugger på detta styrker bara det jag skrev i min första post.
Har handlat typ 15-20 toppar genom åren och jag delar inte din uppfattning helt enkelt.


Hahaha!!! :mrgreen: Så du har bevisligen gjort om samma miss 15-20 gånger! Själv har jag bara köpt en gammel-Marshall-topp en enda gång - och kom rätt på första försöket.


10 Feb 2018, 13:27
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Hjälp med att prissätta en Marshall Super Bass 1972
https://reverb.com/item/2418475-marshal ... black-gold


11 Feb 2018, 08:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.