View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:34



Reply to topic  [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Orange vilket elände att rodda med... 
Author Message

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Orange vilket elände att rodda med...
Fick ras på stärken som började skjuta säkringar. Fick tag på en meriterad mek som sysslat med elektronik i närmare 50 år som konstaterade att slutrören var helt slut. Han klämde i nya rör å då höll säkringarna.

Dock behöver den givetvis Biasjusteras men Orange lämnar tydligen inte ut scheman på sina grejer vilket jag antar att man måste ha tillgång till för att få veta värden osv?

Mailade Fitzpatrick och Orange i England de måste alltså ta in toppen för att göra detta. De vill alltså att jag ska skicka toppen för att få detta gjort. Vilka idioter.


30 Jan 2018, 16:05
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Man behöver inte veta några värden från aktuell tillverkare för att biasjustera det följer med rörtypen och vad det är för spänning i förstärkaren. Alltså datablad på rör och mätning i förstärkaren, Vem som helst som kan biasjustera kan utföra det.

_________________
Johan Hansson


30 Jan 2018, 16:10
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
"meriterad mek" som alltså planlöst tryckt i nya rör i en Orange utan att ställa bias...................det där kan oturlig leda till att de nya rören går upp i rök.

_________________
Johan Hansson


30 Jan 2018, 16:14
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Tubis wrote:
"meriterad mek" som alltså planlöst tryckt i nya rör i en Orange utan att ställa bias...................det där kan oturlig leda till att de nya rören går upp i rök.


Ja han har ju lagat rörgrejer, renoverat mixerbord åt 4sound m.m samt en massa andra mekjobb sedan urminnes tider. Men vad vet jag?!?


30 Jan 2018, 16:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
LabLord wrote:
Tubis wrote:
"meriterad mek" som alltså planlöst tryckt i nya rör i en Orange utan att ställa bias...................det där kan oturlig leda till att de nya rören går upp i rök.


Ja han har ju lagat rörgrejer, renoverat mixerbord åt 4sound m.m samt en massa andra mekjobb sedan urminnes tider. Men vad vet jag?!?

Fråga vem som helst inne på rörplanket så kan de alla justera bias i din orange och skulle aldrig bara poppa i nya rör utan att kontrollera läget. Rätt väg att gå är dessutom att höja upp den så kallade biasspänning max innan man sätter i nya rör för att de absolut inte ska gå för varmt. Sen ställer man ner den tills rören drar rätt ström. Sen finns det vissa förstärkare utan justermöjlighet men där är det ställt så kallt så det oavsett rör inte går för varmt. De låter dock aldrig lika bra som en pjäs som man justera efter varje rörbyte eventuellt köper graderade rör från samma leverantör som kommer dra samma ström. Biasjusterimgen involverar stora lättidentifierade komponenter så man ska inte behöva schema för att klara av operationen.

_________________
Johan Hansson


Last edited by Tubis on 30 Jan 2018, 16:53, edited 1 time in total.



30 Jan 2018, 16:39
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
LabLord wrote:
Tubis wrote:
"meriterad mek" som alltså planlöst tryckt i nya rör i en Orange utan att ställa bias...................det där kan oturlig leda till att de nya rören går upp i rök.


Ja han har ju lagat rörgrejer, renoverat mixerbord åt 4sound m.m samt en massa andra mekjobb sedan urminnes tider. Men vad vet jag?!?


Har hört talas om honom, har polare som har haft prylar inne hos honom med varierande resultat.

Jag skulle höra av mig till zven här på bojen. (ZvenAmp amplifiers på Facebook) Han håller till i Eskilstuna, så det är ju inte så långt att åka.
Och honom har jag bara hört bra om.

_________________
http://www.pigsinspace.se


30 Jan 2018, 16:52
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
En av mina lokala musikaffärer säger tydligen till kunderna att bara du köper samma märke av rör behöver du inte ställa bias.............varav de bara lämnar över rör till kunden att byta själv....

_________________
Johan Hansson


30 Jan 2018, 17:00
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
1331 wrote:

Jag skulle höra av mig till zven här på bojen. (ZvenAmp amplifiers på Facebook) Han håller till i Eskilstuna, så det är ju inte så långt att åka.
Och honom har jag bara hört bra om.

Han ställer garanterat in biasen ordentligt utan några scheman. Kan jag lova med säkerhet.

_________________
Johan Hansson


30 Jan 2018, 17:06
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Känns som om det helt enkelt får bli en trip till E-tuna!


31 Jan 2018, 00:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Vilken Orangemodell är det?


31 Jan 2018, 01:20
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
woodstock wrote:
Vilken Orangemodell är det?


Rockerverb 50 MK2


31 Jan 2018, 08:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
LabLord wrote:
woodstock wrote:
Vilken Orangemodell är det?


Rockerverb 50 MK2


Jag tror att det sitter en biaspotentiometer i den.


31 Jan 2018, 09:35
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
woodstock wrote:

Jag tror att det sitter en biaspotentiometer i den.

Det gör det, jag har justerat ett antal rockerverb.

_________________
Johan Hansson


31 Jan 2018, 10:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Man bör göra någon form av mätning, men det är ju inte givet att man måste ändra bias vid rörbyte. Vad är det här som säger att den som bytte rören inte gjort det, att denna gjort "ett dåligt jobb"?


31 Jan 2018, 11:03
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
woodstock wrote:
Man bör göra någon form av mätning, men det är ju inte givet att man måste ändra bias vid rörbyte. Vad är det här som säger att den som bytte rören inte gjort det, att denna gjort "ett dåligt jobb"?

Var väl mest en tolkning av inlägget. Kan ju vara så att det är justerat. Inlägget säger egentligen inte specifikt att tekniker underlåtit sig att göra så.

_________________
Johan Hansson


31 Jan 2018, 12:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
LabLord wrote:
Fick ras på stärken som började skjuta säkringar. Fick tag på en meriterad mek som sysslat med elektronik i närmare 50 år som konstaterade att slutrören var helt slut. Han klämde i nya rör å då höll säkringarna.

Dock behöver den givetvis Biasjusteras men Orange lämnar tydligen inte ut scheman på sina grejer vilket jag antar att man måste ha tillgång till för att få veta värden osv?

Mailade Fitzpatrick och Orange i England de måste alltså ta in toppen för att göra detta. De vill alltså att jag ska skicka toppen för att få detta gjort. Vilka idioter.



Oranges och Fitzpatricks svar är i vilket fall riktigt, skall dom justera bias behöver dom ha förstärkaren.


31 Jan 2018, 12:40
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Fitzpatrick håller alltid på med den där stilen att inte lämna ut något.
Brukar skriva eller ringa till Tech-avd. hos respektive firma och har alltid fått det jag frågat efter och de brukar vara trevliga.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


31 Jan 2018, 14:47
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
lillefar wrote:
Fitzpatrick håller alltid på med den där stilen att inte lämna ut något.
Brukar skriva eller ringa till Tech-avd. hos respektive firma och har alltid fått det jag frågat efter och de brukar vara trevliga.

Var ännu bättre när luthman hade Orange det en period. Till dem hittade man inte ens kontaktuppgifter om man inte var en registrerad säljare. När Jam hade var de fullt behjälpliga oavsett.

_________________
Johan Hansson


31 Jan 2018, 17:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Jag har alltid fått den del av schemat som behövs, om nödvändigt hela från Luthman om jag kunnat hänvisa till ett tydligt behov.. Det är bara att ringa växeln så kopplar dom. Det är tillverkarna som skyddar sina designer och schemat är deras egendom. Det är tillverkarna som ställer krav på återförsäljarna att inte bidra till spridningen av scheman med hänvisning till upphovsmannaskap. Det är inte stadshemligheter, mer en principfråga som man kan förstå och rent av respektera. Man får liksom inte med receptet när man köper en burk Coca Cola.


31 Jan 2018, 22:08
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Eftersom det blir svårare för kunderna att reparera sina apparater som de köpt dyrt så är det inte samma sak som coca cola. Jag tycker man ska undvika fabrikörer som tycker att deras kretsar ska stå under samma skydd som atombombsrecepten. Ska en aktiv musiker som behöver sina apparat pronto behöva skicka den kors över landet eller tom utomlands. De allra flesta tillverkare gav mig gladeligen scheman när jag var aktiv som reparatör. Detta gjorde att jag kunde fakturera kunden mindre eftersom det tog enormt mycket mindre tid att felsöka. Framförallt var det TC electronics och ENGL som inte ville stödja mindre reparatörer. Peavey fick man schemat några minuter efter man slängde iväg mailet.

_________________
Johan Hansson


31 Jan 2018, 22:18
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Fast det behövs ju inget schema för att ställa bias. Det ska ju mätas i vilket fall som helst, och då optimerar man enligt rörtyp och vad som låter bra inom rimliga värden.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


31 Jan 2018, 22:34
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Lynxtrap wrote:
Fast det behövs ju inget schema för att ställa bias. Det ska ju mätas i vilket fall som helst, och då optimerar man enligt rörtyp och vad som låter bra inom rimliga värden.
Pratar bara generellt om att få ut scheman som reparatör. Enkelkrets klarar man ju givetvis utan dem. Blir svårare när det är en basförstärkaren med massa kompressionseffekter och klass D slutsteg allt ytmonterat på dubbelsidiga kort. Har fått säga nej till kund när det tex gällt TC electronics och hänvisat dem till att skicka till Fitzpatrick

_________________
Johan Hansson


31 Jan 2018, 22:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Just TC electronics motiv om jag inte mins fel var inte så mycket rädsla för att coca cola receptet ska läcka ut utan att de inte kan stå bakom produkter med deras namn på som någon för dem okänd varit inne och reparerat eller modifierat.

_________________
Johan Hansson


31 Jan 2018, 22:45
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Man får ju skilja lite på generalagent/Återförsäljare och tillverkare, som de förstnämnda får man följa tillverkarens riktlinjer.

Jag förstår att man som tillverkare vill vara restriktiv med att lämna ut kretslösningar och helst ser att auktoriserad service tar hand om produkterna när dom är nya.
Under garantitiden är det ju känsligt att släppa in folk i apparaterna samt att man vill som tillverkare gärna samla på sig information om fabriksfel etc.

Därefter tycker jag man kan vara generös och erbjuda nedladdning av scheman alternativt sälja till de som vill ha,
bara för att man hjälper till behöver det inte per automatik vara gratis?

Samma sak med telefonsupport, det kostar stora pengar att ha folk sitta i telefon och felsöka , som tillverkare kanske man har en goodwil i detta men en mindre
generalagent kanske anser det ansträngande.

Logistikproblem uppstår såklart om man måste skicka iväg stora förstärkare på service, samma problem finns idag i Sveriges långa land med service på stora TV-apparater
där man tom lovat kunderna hemservice under garantin,

Tillverkarna har löst detta genom att mindre verkstäder agerar underleverantörer lokalt till större auktoriserade.

_________________



01 Feb 2018, 09:46
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Mike Leaf wrote:
Man får ju skilja lite på generalagent/Återförsäljare och tillverkare, som de förstnämnda får man följa tillverkarens riktlinjer.

Absolut, när Fitzpatrick sagt nej har de alltid hänvisat till tillverkarens regler. Dock var det inga problem att sälja moduler svindyrt till samma förstärkare som man inte kunde få scheman på som jag då kunde själv löda in vilket blir lite märkligt. Man får då känslan av att de inte ska "repareras", tillverkaren ska tjäna mer chash på moduler och det är därför man inte lämnar ut scheman.
Mike Leaf wrote:
Jag förstår att man som tillverkare vill vara restriktiv med att lämna ut kretslösningar och helst ser att auktoriserad service tar hand om produkterna när dom är nya.
Under garantitiden är det ju känsligt att släppa in folk i apparaterna samt att man vill som tillverkare gärna samla på sig information om fabriksfel etc.
När det kommer till kretslösningar verkar en del ha en övertro till att de gjort något väldigt unikt och att de funnit det ultimata ljudet och att det är hemligheter som måste väl bevaras. Extremt löjligt när det bara är en snarlik pjäs till allt annat som tidigare tillverkats av andra. Ofta är det ju även rent ut sagt dåliga amatörmässiga lösningar och ljudet är långt ifrån optimerat.
Vissa tillverkare har lämnat ut med mitt löfte att jag inte ska sprida dem. Jag hade då ett registrerat företag ljust för elektronikreparation så det gjorde väl att de var mer trygga än om det bara var en okänd med hotmailadress.

Man reparerar självklart inte innan garantitiden löpt ut. Finns ingen poäng att jag ska ta massa betalt och förstöra garantin när kunden får det gjort helt gratis av tillverkaren/försäljaren. Detta ska man givetvis om man är hederlig upplysa en kund som kommer in med en sådan apparat. Dock har jag jag vid ett par tillfällen fått klartecken från tillverkaren med ett par Supro för de tyckte det var bättre än att skicka stärkaren långväga för att byta potar. Och då har ju tillverkaren betalat mig för arbetet inte ägaren till apparaten.
Mike Leaf wrote:
Därefter tycker jag man kan vara generös och erbjuda nedladdning av scheman alternativt sälja till de som vill ha,
bara för att man hjälper till behöver det inte per automatik vara gratis?
De kan absolut ta en peng men för att man sedan ska kunna lägga den kostnaden på kunden man ska serva åt får det ju inte vara några enorma summor.
Mike Leaf wrote:
Samma sak med telefonsupport, det kostar stora pengar att ha folk sitta i telefon och felsöka , som tillverkare kanske man har en goodwil i detta men en mindre
generalagent kanske anser det ansträngande.

Den som behöver telefonsupport trots tillgång tills schema har inget i apparaten att göra ändå.
Mike Leaf wrote:
Logistikproblem uppstår såklart om man måste skicka iväg stora förstärkare på service, samma problem finns idag i Sveriges långa land med service på stora TV-apparater
där man tom lovat kunderna hemservice under garantin,

Tillverkarna har löst detta genom att mindre verkstäder agerar underleverantörer lokalt till större auktoriserade.
Det blir problematiskt för musikaffärer att få ihop detta med alla olika tillverkare och hitta någon som kan reparera på mindre orter som då blir godkänd av alla fabrikörer. Reparatörer 2018 växer inte på träd. Jag märkte varför. Man måste fakturera mer än många apparater är värda för att erhålla någon rimlig timlön och kunna betala alla omkostnader som lokal el utrustning osv. Det slutar med att man sitter och prutar sina egna arbeten för att kunna reparera billiga saker i stället för att de bara ska slängas. De två musikaffärer jag servade åt får nu skicka dem kors över landet, varenda pryl de får in, efter att jag slutade. Problematiken där är att det just inte finns någon elektronikreparation längre som det var förr på behändigt avstånd på mindre orter. Så de kan lika gärna skicka dem till agenten i Stockholm som att använda någon mindre reparatör i Göteborg dit de ändå måste skicka dem här från Uddevalla.

_________________
Johan Hansson


01 Feb 2018, 10:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Tubis wrote:
Man reparerar självklart inte innan garantitiden löpt ut


Jo det gör man och du ger själv argumenten:

1. Det är krångligt att skicka.

2. Man ser som du indirekt skriver den nya produkten som felaktig från början beträffande kretslösning och vill "modda".

Lägg till:

1. Någonstans i konsumentledet blir garantiförhållandet oklart och man vet iinte att det finns garanti eller är osäker på om den gäller.

2. Man tror att man skall kunna göra det själv och undervärderar felet/övervärderar den egna förmågan.


01 Feb 2018, 11:52
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
woodstock wrote:
Tubis wrote:
Man reparerar självklart inte innan garantitiden löpt ut


Jo det gör man och du ger själv argumenten:

1. Det är krångligt att skicka.

2. Man ser som du indirekt skriver den nya produkten som felaktig från början beträffande kretslösning och vill "modda".

Lägg till:

1. Någonstans i konsumentledet blir garantiförhållandet oklart och man vet iinte att det finns garanti eller är osäker på om den gäller.

2. Man tror att man skall kunna göra det själv och undervärderar felet/övervärderar den egna förmågan.

Man "kan" givetvis göra det men det jag menar är att när det kommer in en kund som har kvar garanti på sin produkt så upplyser jag denna om att så fort jag lossar på en skruv så anser tillverkaren att garantin inte gäller längre. Om det då blir ett ännu större fel som är dyrt tex en transformator som går sönder så kommer han i princip stå där utan garanti om inte mina åtgärder lyckas döljas. Det är dock inte min sak att försöka göra arbetet stealth för att lura tillverkaren angående garanti. Alla kunder jag informerat om detta har sagt "ja det är nog bäst att jag tar det med säljaren då". Sen är jag övertygad om att det finns andra som struntar i detta och hellre håvar in cashen än ser till kundens bästa. Nu pratade jag om rena serviceärenden inte om folk som vill bygga om sina saker. Det skulle jag dock ännu mindre gå med på att göra åt en kund under garantiperioden men att folk gör det själva är en annan sak. Då är det enbart deras ansvar och inte även mitt. Undantaget är givetvis om kunden själv redan har kasserat sin garanti genom att rota i den. Då finns det ju ingen garanti längre så jag skulle då heller inte bryta garantin så det är inte relevant till vad jag sa.

_________________
Johan Hansson


01 Feb 2018, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Tubis wrote:
Just TC electronics motiv om jag inte mins fel var inte så mycket rädsla för att coca cola receptet ska läcka ut utan att de inte kan stå bakom produkter med deras namn på som någon för dem okänd varit inne och reparerat eller modifierat.


Det kan jag på nåt plan förstå. En produkt eller ett märke kan lätt få dåligt rykte genom nätforum och sociala medier.
I teorin kan ju nån klåpare sabotera en pryl (eller så moddas den till att låta helt annorlunda än original), som sedan säljs vidare.
Nästa steg är att den ovetande köparen skriver på något större globalt forum att den här prylen/märket är bara skit och så är snacket i gång.

Kan väl också tänka mig att tillverkarna ser olika problem med att deras scheman flyter omkring på nätet, vilket de ju gör förr eller senare.
Dels ses de väl som tillverkarens "intellektuella egendom" (fast det kanske bara är några komponenter som skiljer från någon RCA-manual från 40-talet).
Dels underlättar de också för hemmamoddare som går loss med kolven efter att ha läst på nätet att man ska byta R7 till 220K och C5 till 0.47. Samt bäddar för olika diskussioner på diverse forum som tillverkaren inte har kontroll över.

Många tillverkare är ju känsliga för allt sånt här och skulle väl helst ha 100% kontroll över produkterna och informationsspridningen om dem hela vägen från fabriken till skroten...

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Feb 2018, 12:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Lynxtrap wrote:
Tubis wrote:
Just TC electronics motiv om jag inte mins fel var inte så mycket rädsla för att coca cola receptet ska läcka ut utan att de inte kan stå bakom produkter med deras namn på som någon för dem okänd varit inne och reparerat eller modifierat.


Det kan jag på nåt plan förstå. En produkt eller ett märke kan lätt få dåligt rykte genom nätforum och sociala medier.
I teorin kan ju nån klåpare sabotera en pryl (eller så moddas den till att låta helt annorlunda än original), som sedan säljs vidare.
Nästa steg är att den ovetande köparen skriver på något större globalt forum att den här prylen/märket är bara skit och så är snacket i gång.

Kan väl också tänka mig att tillverkarna ser olika problem med att deras scheman flyter omkring på nätet, vilket de ju gör förr eller senare.
Dels ses de väl som tillverkarens "intellektuella egendom" (fast det kanske bara är några komponenter som skiljer från någon RCA-manual från 40-talet).
Dels underlättar de också för hemmamoddare som går loss med kolven efter att ha läst på nätet att man ska byta R7 till 220K och C5 till 0.47. Samt bäddar för olika diskussioner på diverse forum som tillverkaren inte har kontroll över.

Många tillverkare är ju känsliga för allt sånt här och skulle väl helst ha 100% kontroll över produkterna och informationsspridningen om dem hela vägen från fabriken till skroten...
Förstår precis varför men jag sätter brukarna före tillverkarna därav så tycker jag tillverkarnas synpunkter väger lägre än brukarnas möjligheter att serva det dom lagt ut massa pengar på.

_________________
Johan Hansson


01 Feb 2018, 12:21
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Orange vilket elände att rodda med...
Tubis wrote:
Förstår precis varför men jag sätter brukarna före tillverkarna därav så tycker jag tillverkarnas synpunkter väger lägre än brukarnas möjligheter att serva det dom lagt ut massa pengar på.

Jo det är givetvis helt riktigt.
Återstår väl att se om den dagen kommer när förstärkare och pedaler går samma väg som de flesta andra elektronikprylar i dag och görs omöjliga att ens öppna för andra än auktoriserade tekniker.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


01 Feb 2018, 12:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 46 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Buster, Vinyljunkie and 42 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.