View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 15:20



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Jag vill ha stereo! 
Author Message

Joined: 16 Nov 2010, 11:19
Posts: 24
Location: Hallstahammar
Post Jag vill ha stereo!
Hej!
Jag har en Behringer mixer Xenyx X1204USD och har kopplat ihop den med min Lenovo thinkpad så att den fungerar som ljudkort till datorn. Nästan allt fungerar utmärkt, jag kan göra inspelninigar i musikprogram och spela upp tillbaka i mixern. Problemet är att när jag spelar in med stereoljud från synten (motif ES i detta fall) blir det mono i musikprogrammet (MixPad, Audacity).Grejerna är hopkopplade via USB. Nån som har nån hint? Är det bättre att jag har ett externt ljudkort emellan istället?
Jag vet att jag kanske borde ha en Mac men det kommer jag inte att köpa nån på länge. jag är bara intresserad av att kunna banda lite. Är ingen nörd på området, en glad speleman bara.
/Janne

_________________
JanneC


25 Jan 2018, 12:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Jag vill ha stereo!
Frågan är exakt var ljudet blir mono. Du säger att det "blir mono i musikprogrammet".
Det kanske redan är mono när ljudet kommer dit?

_________________
Försvinn ur min åsikt


25 Jan 2018, 14:15
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: Jag vill ha stereo!
I Cubase m.fl. större program måste man ju definiera/välja om det skall vara en stereokanal eller monokanal för det spåret man spelar in på. Är det kanske liknande i dina program?

_________________
Image


25 Jan 2018, 14:27
Profile WWW

Joined: 16 Nov 2010, 11:19
Posts: 24
Location: Hallstahammar
Post Re: Jag vill ha stereo!
Uncle Fred wrote:
Frågan är exakt var ljudet blir mono. Du säger att det "blir mono i musikprogrammet".
Det kanske redan är mono när ljudet kommer dit?

När jag lyssnar i lurar kopplade till mixern är det stereoåtergivning. Var det händer vet jag inte

_________________
JanneC


25 Jan 2018, 18:52
Profile WWW

Joined: 16 Nov 2010, 11:19
Posts: 24
Location: Hallstahammar
Post Re: Jag vill ha stereo!
kjelle wrote:
I Cubase m.fl. större program måste man ju definiera/välja om det skall vara en stereokanal eller monokanal för det spåret man spelar in på. Är det kanske liknande i dina program?

Ja där väljer man stereo/mono men hur jag än gör blir det bara mono. Eftersom jag har mixern som ljudkort har det inte datorns ljudkort att göra vad jag kan förstå. Kan det vara någon annanstans man gör ett val?

_________________
JanneC


25 Jan 2018, 18:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Jag vill ha stereo!
Om du ställt input till två kanaler och de går in på ett stereospår samt använder drivisar för usb till mixern
ska det vara i stereo

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


25 Jan 2018, 19:37
Profile WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Jag vill ha stereo!
Vet inte hur just ditt program funkar men i bla Cubase så väljer du 2st monokanaler samt adresserar dessa till varsin input - Left/right från synthen. Panna sedan fullt left/right på varje kanal.


26 Jan 2018, 02:30
Profile

Joined: 16 Nov 2010, 11:19
Posts: 24
Location: Hallstahammar
Post Re: Jag vill ha stereo!
LabLord wrote:
Vet inte hur just ditt program funkar men i bla Cubase så väljer du 2st monokanaler samt adresserar dessa till varsin input - Left/right från synthen. Panna sedan fullt left/right på varje kanal.

Jo fast nu kör jag synten genom mixern som funkar som ljudkort och då vet jag inte hur den delar upp signalerna. Skulle jag köra synten direkt in i datorn skulle det nog funka men då får man andra problem istället

_________________
JanneC


26 Jan 2018, 08:07
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Jag vill ha stereo!
Om det inte är något fel på mixern så delar den upp två kanaler på valbart 2 kanaler in i DAW.
Du måste välja fel någonstans. Antingen input eller output.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


27 Jan 2018, 12:12
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Jag vill ha stereo!
Hur har du synten kopplad till mixern? Går du in i mixern med USB från synten? Om så: Prova istället att dra en vanlig analog stereo signal till mixerns stereo kanaler (en sladd för höger, en för vänster kanal) ställ kanalens panorering (balans) i mitten-center.
Detta är det första jag tänker på utöver tidigare inlägg i tråden.
Har du provat att koppla via USB direkt in i datorn? Jag har själv ingen erfarenhet av Motif synten, men det skulle ju också kunna vara en fråga om en "set up" i synten som spökar.
Nej i dag finns ingen anledning att byta plattform bara för att man inte får ordning på ljudhanteringen i en dator!
Och glöm inte att det centrala med att hålla på med musik är just att man är en "glad spelman", annars kan det kvitta!!

_________________
pudas


27 Jan 2018, 13:35
Profile

Joined: 16 Nov 2010, 11:19
Posts: 24
Location: Hallstahammar
Post Re: Jag vill ha stereo!
Bapman wrote:
Om det inte är något fel på mixern så delar den upp två kanaler på valbart 2 kanaler in i DAW.
Du måste välja fel någonstans. Antingen input eller output.

Ja det är något som inte stämmer. Det finns en drivrutin på nätet men överallt där den går att ladda ner behöver man skriva in sina bankkortsuppgifter för att man ska verifieras. Det där är jag ju skeptisk till. Har du eller någon nån aning om ifall det är en vedertagen metod som man kan lita på?
Jag tror att det skulle lösa sig om man fick de rätta drivrutinerna.

_________________
JanneC


27 Jan 2018, 16:50
Profile WWW

Joined: 16 Nov 2010, 11:19
Posts: 24
Location: Hallstahammar
Post Re: Jag vill ha stereo!
pudas wrote:
Hur har du synten kopplad till mixern? Går du in i mixern med USB från synten? Om så: Prova istället att dra en vanlig analog stereo signal till mixerns stereo kanaler (en sladd för höger, en för vänster kanal) ställ kanalens panorering (balans) i mitten-center.
Detta är det första jag tänker på utöver tidigare inlägg i tråden.
Har du provat att koppla via USB direkt in i datorn? Jag har själv ingen erfarenhet av Motif synten, men det skulle ju också kunna vara en fråga om en "set up" i synten som spökar.
Nej i dag finns ingen anledning att byta plattform bara för att man inte får ordning på ljudhanteringen i en dator!
Och glöm inte att det centrala med att hålla på med musik är just att man är en "glad spelman", annars kan det kvitta!!


Hej!
Jag kör analogt in från motifen till mixern. Det jag spelar till synten hörs i stereo i lurarna. Sedan går det via usb till datorn. Där händer det något som gör att även om jag har satt upp ett stereospår så blir båda kanalerna lika och det hörs som mono oavsett om jag lyssnar i datorn eller i mixern.

_________________
JanneC


27 Jan 2018, 16:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Jag vill ha stereo!
JanneC wrote:
Ja det är något som inte stämmer. Det finns en drivrutin på nätet men överallt där den går att ladda ner behöver man skriva in sina bankkortsuppgifter för att man ska verifieras. Det där är jag ju skeptisk till. Har du eller någon nån aning om ifall det är en vedertagen metod som man kan lita på?
Jag tror att det skulle lösa sig om man fick de rätta drivrutinerna.



Har aldrig stött på att man måste uppge bankkort och det skulle jag heller inte göra.
Men jag kör Mac.

Kolla tråden


https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?p=6324545


https://www.musictri.be/Categories/Behr ... /downloads

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


27 Jan 2018, 17:40
Profile WWW

Joined: 16 Nov 2010, 11:19
Posts: 24
Location: Hallstahammar
Post Re: Jag vill ha stereo!
Bapman wrote:
JanneC wrote:
Ja det är något som inte stämmer. Det finns en drivrutin på nätet men överallt där den går att ladda ner behöver man skriva in sina bankkortsuppgifter för att man ska verifieras. Det där är jag ju skeptisk till. Har du eller någon nån aning om ifall det är en vedertagen metod som man kan lita på?
Jag tror att det skulle lösa sig om man fick de rätta drivrutinerna.



Har aldrig stött på att man måste uppge bankkort och det skulle jag heller inte göra.
Men jag kör Mac.

Kolla tråden


https://www.kvraudio.com/forum/viewtopic.php?p=6324545


https://www.musictri.be/Categories/Behr ... /downloads



Hej igen!

Där fick jag tips från de som haft samma bekymmer och si! Där löste sig allt med en drivrutin så att grejerna hittade varann. Nu har jag stereo! Tack för hjälpen!!! / Janne

_________________
JanneC


28 Jan 2018, 16:52
Profile WWW

Joined: 16 Nov 2010, 11:19
Posts: 24
Location: Hallstahammar
Post Re: Jag vill ha stereo!
Tack alla för vänligt bistånd! Nu har grejerna hittat varann och jag har rätt ljud i lurarna!! / Janne

_________________
JanneC


28 Jan 2018, 16:53
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.