View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Mar 2024, 05:38



Reply to topic  [ 5 posts ] 
Det här med fotomkopplare 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Det här med fotomkopplare
Jag har skaffat mig en tvåkanalig delaypedal. Den går att styra med extern foot switch, vilket känns som en bra idé för att spara lite plats på pedalbordet. Jag kopplade in en switch som hörde till en gammal Randall-stärkare jag hade för många år sen. Två switcar, en för on/off och den andra för att byta mellan kanalerna. Det funkar den för, men av någon anledning måste jag trycka två gånger på varje switch för att något skall hända.

Nån om har en aning om vad detta beror på? Går det att göra något åt, eller behöver jag en annan foot switch? Vad är det man skall ha i så fall?


06 Jan 2018, 21:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Det här med fotomkopplare
Om du har en latched nu ska du i stället ha en unlatched, eller tvärt om.
Heter väl också momentan eller ickemomentan?
Kolla här:
https://www.boss.info/us/products/fs-5u_5l/

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


07 Jan 2018, 18:47
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Det här med fotomkopplare
On-(on) eller off-(on) brukar de skrivas. Du har en on-on eller Off-on. (on) betyder att den bara är där när du trycker. Men i ditt fall måste du trycka två gånger för att (on) ska realiseras

_________________
Johan Hansson


11 Jan 2018, 07:16
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Det här med fotomkopplare
Tubis wrote:
On-(on) eller off-(on) brukar de skrivas. Du har en on-on eller Off-on. (on) betyder att den bara är där när du trycker. Men i ditt fall måste du trycka två gånger för att (on) ska realiseras


Vad används detta till, rent praktiskt? Kan inte minnas att jag behövde trycka två gånger när jag styrde förstärkare med pedalen, så det borde ju vara någon skillnad i hur stärkare vs delayet hanterar inputen från den.


11 Jan 2018, 14:41
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7395
Location: Uddevalla
Post Re: Det här med fotomkopplare
Robert wrote:
Tubis wrote:
On-(on) eller off-(on) brukar de skrivas. Du har en on-on eller Off-on. (on) betyder att den bara är där när du trycker. Men i ditt fall måste du trycka två gånger för att (on) ska realiseras


Vad används detta till, rent praktiskt? Kan inte minnas att jag behövde trycka två gånger när jag styrde förstärkare med pedalen, så det borde ju vara någon skillnad i hur stärkare vs delayet hanterar inputen från den.

on(on) används ofta när man triggar en elektrisk krets som byter saker i stället för att switchen kopplar mekaniskt. Den behöver bara en kort puls vid (on) Tex ALLA bosspedaler har så. En tre eller ännu fler kanaler stärkare måste ha så, eller en midiswitchare. Man skickar bara en kort puls när man trycker på knappen.

_________________
Johan Hansson


11 Jan 2018, 23:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 5 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.