View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:37



Reply to topic  [ 20 posts ] 
Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/anus 

Gibson borde flytta sin tillverkning till Asien
Ja, flytta tillverkningen till Asien 9%  9%  [ 3 ]
Behåll Custom Shop i USA och flytta resten till Asien 17%  17%  [ 6 ]
Behåll som nuläget men starta tillverkning parallellt i Asien 3%  3%  [ 1 ]
Behåll som nuläget 54%  54%  [ 19 ]
Lägg ner Gibson 17%  17%  [ 6 ]
Total votes : 35

Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/anus 
Author Message

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/anus
Vad tycker ni? Högst hypotetiskt, men ändå...


31 Dec 2017, 15:58
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Jag tycker att de borde lägga ner produktionen av sina "budgetmodeller" med e-tune, fadedfinishar och dylikt och bara fokusera på att bygga sina klassiska modeller av god kvalitet. Asienbyggen tar enligt mig bort mycket av den mojo som jag söker i en gitarr, även om jag vet att det är struntprat och att de byggs bra gitarrer i asien. :)


31 Dec 2017, 16:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
toandfro wrote:
Jag tycker att de borde lägga ner produktionen av sina "budgetmodeller" med e-tune, fadedfinishar och dylikt och bara fokusera på att bygga sina klassiska modeller av god kvalitet. Asienbyggen tar enligt mig bort mycket av den mojo som jag söker i en gitarr, även om jag vet att det är struntprat och att de byggs bra gitarrer i asien. :)

Blir bara Custom Shop kvar... Orsaken att man bygger alla dessa budgetvarianter är (som jag skrivit typ 20 ggr tidigare om) är att ÅF näten konsoliderats till ett par företag, GC , MF och Amazon, vilka kräver dessa modeller för att driva sin business. Gibson har inte haft kyla eller ekonomi att tacka nej.

Kom ihåg att GC köpte upp flera hundra lokala musikaffärer i USA under ett par år..

_________________



31 Dec 2017, 18:54
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Jag tror det är på sin plats att påminna om att Asien är ett enormt stort område och består av olika länder :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


01 Jan 2018, 02:09
Profile WWW

Joined: 15 Dec 2009, 17:36
Posts: 1993
Location:
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
lillefar wrote:
Jag tror det är på sin plats att påminna om att Asien är ett enormt stort område och består av olika länder :-)


Såklart. Jag tänkte Kina, Indonesien, Korea. Typ. :)


01 Jan 2018, 02:55
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
snutstrut wrote:
lillefar wrote:
Jag tror det är på sin plats att påminna om att Asien är ett enormt stort område och består av olika länder :-)


Såklart. Jag tänkte Kina, Indonesien, Korea. Typ. :)


https://en.m.wikipedia.org/wiki/Low-cos ... y_sourcing
https://m.huffpost.com/us/entry/1327413

För billigaste mest-för-pengarna-som-möjligt Gibson utan några som helst kulturella eller etiska aspekter leta efter tilkverkningsländerna Vietnam och Malaysia. Du betalar mindre genom låga lönekostnader, mindre socialt ansvar och mindre miljöansvar. Den bästa låglönekompromissen för Gibson är antagligen Mexiko. I många avseenden minst lika låga löner som Asien. Eller ur logistisk aspekt möjligen där man redan idag gör Epiphone.


01 Jan 2018, 03:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Detta är beroende av många faktorer som man säkert räknar på hela tiden.

Det är en stor startup-kostnad att skapa en ny produktionslinje innan man ser besparingarna på lång sikt.

Man kommer också få överkapacitet i nuvarande fabrik i Nashville, givet att det inte går att skala ner lokalerna ,
beror på hur man står till med bindningstid på hyra uppsägningstider etc..

Det kostar MASSOR kortsiktigt att avveckla personal och lokaler.

VAd gäller själva märket så går det nog utmärkt att ha en lågprislinje och en Custom Shop, Fender har ju gjort just det (även om dom också har trasslig ekonomi)

Så småningom suddar man bara bort tillverkningsland i annonsering som just Fender också börjat med.

För att spara in kostnader kortsiktigt är det nog vettigare att avyttra lösöre samt ev utvecklingsprojekt man står halvvägs i.

Konsulter och inhyrd personal kan man säkert dra ned på också.

Om man läser Moodys rapport så har man inte tappat omsättning, det är en 'flat line' alltså oförändrad, däremot hade man räknat med en ökning.

Ungefär som att du bygger ut din restaurang till dubbla ytan och sen ändå har samma antal gäster. Du har inte tappat kunder men heller inte fått avkastning på din investering

Mycket för Gibson handlar om hur dyra deras lån blir vid omsättningen i Augusti. Lyckas man inte kan det bli tal om rekonstruktion och då tar jurister över rodret och ledningen byts ut.

Kom ihåg att Guitar Center gjorde sin miljardinvestering med lånat kapital på 14% ränta :shock: Inte konstigt dom är på fallrepet , men någon har ju tjänat pengar...

_________________



01 Jan 2018, 10:13
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Jag tror på ett icke listat alternativ. Förlägg produktionen av Epiphone till Kina och gör det till ett renodlat lågprisalternativ, dvs tag bort de dyra Epiphonemodellerna och även budget-Gibsons. Så som det var en gång i tiden (90-talet?). De har allt att vinna på att se till att de gitarrer det står Gibson på vara av kvalitet. Sebn kan de ju likt Fender med Squier skriva "Epiphone by Gibson" så får även snåljåparna känna att de är märkesmedvetna.


02 Jan 2018, 18:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 14:07
Posts: 2639
Location:
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Lägg ner röstar jag på. Så sjukt överskattat märke.


02 Jan 2018, 22:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Gibson som fabrikat har aldrig lyckats fångat mitt intresse.
Antingen är gitarrerna för dyra till kvalitén, eller så är dom för dåliga till priset.
Undantaget LP Studio från 90talet. Fast dom är ju sällan till salu.

Tycker Fender har fattat galoppen bättre, med sina Squier.
Användbara budgetgitarrer ger antagligen bättre kassaflöde.

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


03 Jan 2018, 09:49
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
crybaby wrote:
Antingen är gitarrerna för dyra till kvalitén, eller så är dom för dåliga till priset.
.

Vad är skillnaden ?

_________________



03 Jan 2018, 12:05
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Mike Leaf wrote:
crybaby wrote:
Antingen är gitarrerna för dyra till kvalitén, eller så är dom för dåliga till priset.
.

Vad är skillnaden ?



Att det är olika gitarrer, fast det står Gibson på dom.
Har känt på Gibson för 25000:- (bra) resp 5000:- (dålig), i affären.
Båda faller ur min köplusta. Olika anledningar bara.

Skickade nyss efter en Squier Classic Vibe Tele Custom, från Thoman. Osedd.
Bara att stämma upp och köra.

Skulle jag aldrig vågat med en Gibson, utifrån min lilla erfarenhet. Eller Epiphone.
:shock:

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


03 Jan 2018, 16:22
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Är det nåt större fel på Epiphone också? Jag tycker att förhållandet pris-kvalitet varit utmärkt på de Epi jag haft att göra med (även om man kanske vill byta mickar).

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


03 Jan 2018, 16:33
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Faaast, så jävla perfekta är inte Fender/Squier/Charvel. I en musikaffär kände jag på ca 25 halsar på en rad och samtliga hade vassa bandändar, så illa att det hade uppstått blodvite om man hade tagit med sig dem på gig.


03 Jan 2018, 16:34
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Just vassa bandändar kan ju bero på svenskt klimat, speciellt om gitarren kommer från ett fuktigt sådant (sydostasien) till säg svensk vinter. Borde ju kanske affären här i Sverige fixa.


03 Jan 2018, 18:14
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
dirt wrote:
Just vassa bandändar kan ju bero på svenskt klimat, speciellt om gitarren kommer från ett fuktigt sådant (sydostasien) till säg svensk vinter. Borde ju kanske affären här i Sverige fixa.


För i världen så förekom inte vassa bandändar på nya gitarrer i butik. Det är tillverkarna som snålat in, på att låta träet torka.


03 Jan 2018, 18:44
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Vinyljunkie wrote:
För i världen så förekom inte vassa bandändar på nya gitarrer i butik. Det är tillverkarna som snålat in, på att låta träet torka.

Är det inte mer att de snålar in på att slipa bandändarna?

_________________
Mats


03 Jan 2018, 20:44
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Fast grejen med Gibson är ju att dom inte fattat att dom behöver sälja smör & bröd, för att kunna glassa men ankpaté.

Klart som fan att Gibson kan göra bra guror. Det är inte svårt.
Men att göra business på det, är en annan sak.

Gaah.
I rest my case.

Edit:
Sälj Gibson till kineserna.
I could not care less.

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


03 Jan 2018, 20:59
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
albert wrote:
Vinyljunkie wrote:
För i världen så förekom inte vassa bandändar på nya gitarrer i butik. Det är tillverkarna som snålat in, på att låta träet torka.

Är det inte mer att de snålar in på att slipa bandändarna?


Nä jag har varit med om flera gitarrer där banden blivit vassa efter ett halvår pga vår klimatförändring med årstiderna, specifikt Fender men även andra märken (BC Rich tex). Så var det inte förr i tiden.


04 Jan 2018, 13:47
Profile

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: Gibson borde borde flytta tillverkningen till Asien bra/
Vinyljunkie wrote:
För i världen så förekom inte vassa bandändar på nya gitarrer i butik. Det är tillverkarna som snålat in, på att låta träet torka.
Så var det inte förr i tiden


Du har nog rätt i att en del av problemet är att de inte låter torka träet tillräckligt länge. De försöker till och med hjälpa träet att torka snabbare artificiellt med värme. Detta gör att gitarren torkar färdigt på affären och hemma hos dig istället, de första åren. Under den tiden blir gitarren mer och mer stabil och ofta förändrar också ljudmässigt.
Till exempel, när jag fick min J-45 hade inte ens lacken torkat ordentligt, gitarren kändes klibbigt och luktade starkt musikaffär. Det var också väldigt känsligt till förändringar i luftfuktighet. Efter 3 år, lacken har hårdnat och gitarren känns mycket stabilare, jag behöver inte längre sätta igång luftfuktare om inte fukten sjunker under 35% på en längre period.
Om du bor i Paris eller Barcelona, det blir inte så mycket att bekymra sig över men i Skandinavien, där det kan bli extremt låg fuktighet inomhus...
Detta gäller alla märken, båda akustisk och elektrisk, bortsett från några butik byggare som satsar på gammal trä, väl torkad.


04 Jan 2018, 16:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 20 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.