View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:58



Reply to topic  [ 4 posts ] 
”Beam Blockern” på AC30 syftet? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post ”Beam Blockern” på AC30 syftet?
Läste nånstans att det var just en beamblocker (bb) då man när det begav sig alltid hade stärkarna som utljud och i princip alltid riktade mot publiken - i öronhöjd - och att det var därför som den kom till.

Andra hävdar att det var för att det med den blev ”rätt” ljud och är en viktig del i det karaktäristiska AC30-soundet.

Nu kan jag inte a/b-testa detta då min gamle är såld sen ett par år. Min nya har inte någon bb. Jag ver inte ens om man kan kalla den för en bb då jag inte vet dess egentliga ursprungliga syfte, men ni fattar.

Är det någon som vet mer om varför den blev som den blev och varför man i så fall valt att inte göra dem efter det gamla sättet idag och exkludera den?

Det borde ju vara en lätt grej att få dit en i efterhand för att prova - vilket jag nog kommer göra någon gång, men jag är mest nyfiken på hur den kom till. Var man före sin tid, tänkte man fel och därför tog bort dem osv.


01 Jan 2018, 23:25
Profile WWW

Joined: 28 Dec 2007, 10:24
Posts: 1478
Post Re: ”Beam Blockern” på AC30 syftet?
Det är ju inger riktig blocker (som täcker mittkonen på högtalaren), utan bara en träribba tvärs över hålet. Jag tror att man ville behålla styvheten i baffeln. Och samtidigt få ett minimalt sparkskydd för högtalarna. Kan det vara så enkelt?


02 Jan 2018, 08:17
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: ”Beam Blockern” på AC30 syftet?
Ballz wrote:
Det är ju inger riktig blocker (som täcker mittkonen på högtalaren), utan bara en träribba tvärs över hålet. Jag tror att man ville behålla styvheten i baffeln. Och samtidigt få ett minimalt sparkskydd för högtalarna. Kan det vara så enkelt?


Ja, det kan det absolut vara. Det har slagit även mig att det var så och att det som sagts efter på nåt sätt har blivit "efterhandskonstruktioner". Eller så fanns det fler idéer med det, eller så var det bara en slump att det blev som det blev och man fick det på köpet. Skulle vara kul att höra fler teorier eller om någon vet/hört några andra förklaringar från "säkra källor". :D


02 Jan 2018, 09:23
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: ”Beam Blockern” på AC30 syftet?
Jag tror att det som gör soundet är lådans konstruktion i sin helhet och hur den är frekvensavstämd mot de högtalare som skall arbeta och högtalarna är såklart en central del. Jag hade nöjet att testa v30 i två fyrtolvkonstruktioner och det var betydande skillnad fast lådorna var rätt lika till mått och utseende. Det ena var en H&K låda där den just var frekvensavstämd d.v.s konstruktionen med materialval och så vidare var framtagen för de egenskaper som eftersträvas. Lådan jag jämförde med var av billig dussinmodell. Störst skillnad var i basområdet och tightheten samt klangen i mellanregistret. H&K lådan har jag kvar än idag medan den andra lådan skänktes bort.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


02 Jan 2018, 09:44
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 4 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.