View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:40



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Historien om Gibson fortsätter ... 
Author Message

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Historien om Gibson fortsätter ...
Efter Gibson stäng/flyttat fabriken i Memphis, lagt ner Cakewalk, avskedat ett antal personer i Nashville och fått sin kreditvärdighet nedvärderad av Moody's till "junk bond" som man tror kan gå i konkurs inom 6 månader så står det helt klart att Gibson inte ställer ut på Winter NAMM 2018.

Gibson skall enligt officiella källor "focus on an expanded, global, multi-brand presentation at the Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas". Den sker 9/1 2018.

Frågan är vad som händer och när?

/Mats N


28 Dec 2017, 23:50
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Spännande och skrämmande


29 Dec 2017, 00:54
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Låter inte alls bra, hoppas de reder ut det.
Med tanke på alla "klavertramp" genom åren, inte minst robot-stämmarna, borde de skaffa sig bättre rådgivare.


29 Dec 2017, 09:59
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Finns flera långa trådar om detta nyligen.

_________________



29 Dec 2017, 10:03
Profile ICQ WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Det är ingen vacker läsning. https://www.moodys.com/research/Moodys-downgrades-Gibsons-CFR-to-Caa3-outlook-negative--PR_371298

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


29 Dec 2017, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Mina kommentarer här: viewtopic.php?f=4&t=117118&

Orkar inte skriva allt igen.

_________________



29 Dec 2017, 11:19
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Jag ser inte problemet med att Gibson skulle konka. (nu tror jag inte att de de facto kommer att göra det på det sättet att märket försvinner från marknaden men..)

* De är både svindyra och överprisade.

* De är rätt kassa såtillvida att deras produkter i många fall inte håller måttet.

De säljer mest på sin historia och firmamärke. Ingen kommer att sakna dem förutom de som tycker sånt är viktigt. Själv tillhör jag den typen av gitarrist som vill ha en grym gitarr till lägsta möjliga pris, där har Gibson INGENTING att erbjuda.

Jag skulle applådera om skeppet sjönk helt och hållet. Det skulle framförallt skapa ny dynamik i branschen och det skulle dyka upp nya aktörer med visioner och nytänk. Det kan aldrig vara något dåligt för oss konsumenter!


29 Dec 2017, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Det skulle vara fantastiskt tråkigt om Gibson försvann!!
Såsom Gibson är "funtat" nu, med de kvalitetsbrister som finns där, hittar inte jag nåt som är lika lockande från nyproduktion i alla fall.
Men så har det väl alltid varit i.o.m att det är ett visst hantverk inblandat + att där är mycket biologiskt material i gurorna som inte går att ha kontroll över som man har över syntetiska material, frässkägg inräknat :-)
Det kostar att ligga på topp, en Mercedes eller en BMW är inte heller billiga men klingar fortfarande toppkvalitet och habegär i min bok.
Om man vill åt det traditionellt "rätta" soundet och känslan så är de fortfarande no 1, tillsammans med Fender, i min bok.
Nu tror jag inte det kommer hända men man vet ju aldrig, inte trodde jag SAAB eller Kodak skulle gå i vippen.


29 Dec 2017, 14:48
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
holmis63 wrote:
Om man vill åt det traditionellt "rätta" soundet och känslan så är de fortfarande no 1, tillsammans med Fender, i min bok.


Men är det verkligen sådär? Alltså, ni som anser att det bara låter "rätt" med en gitarr som är byggd som en Gibson Les Paul (jag utgår ifrån att det är det du menar och inte en Gibson Sonex eller nån annan udda fågel) och en Fender strata/tele - skulle ni verkligen gissa rätt om ni fick blindtesta en rad gitarrer?


29 Dec 2017, 15:19
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Mats Nermark wrote:
Gibson skall enligt officiella källor "focus on an expanded, global, multi-brand presentation at the Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas". Den sker 9/1 2018.

Frågan är vad som händer och när?


Egentligen har jag ingen aning. Men jag kan föreställa mig att en bakgrund är att Gibson äger Philips hemelektronik. Eftersom gitarrerna tycks vara ekonomisk katastrof kanske man vill satsa på elektroniken i stället.
Vem vet. De har kanske sparkat så många att de inte har folk att skicka till två mässor? Eller kommer Henry att presentera en Firebird som även kan streama Netflix, tumla tvätten och göra en latte?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


29 Dec 2017, 15:23
Profile
User avatar

Joined: 17 Jul 2012, 16:29
Posts: 2815
Location: Gamlestan
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Vinyljunkie wrote:
Men är det verkligen sådär? Alltså, ni som anser att det bara låter "rätt" med en gitarr som är byggd som en Gibson Les Paul (jag utgår ifrån att det är det du menar och inte en Gibson Sonex eller nån annan udda fågel) och en Fender strata/tele - skulle ni verkligen gissa rätt om ni fick blindtesta en rad gitarrer?


Nä, det tvivlar jag på, i alla fall när det gäller sound, känslan kanske jag skulle ta, det tror jag faktiskt. Men det är ju inte bara det, utseendet t.ex spelar ju roll hur mycket man än vill säga att det inte betyder nåt, en Strata, Tele, 335 eller en LP, skriker tradition och rock´n´roll & blues. Gibsons mickar t.ex ger en speciell dynamisk spelkontroll som är svår att hitta på andra håll om man inte vill lägga ut förmögenheter på boutiqe pryttlar.
Detta gäller även Ibanez från 70-80 talet i min värld, t.ex en Artist eller en AS har också kvaliteter som är svåra att hitta på annat håll, men allt detta beror väl på när och i vilken miljö man är präglad i musikaliskt, så det blir väl en smaksak i slutändan som så mycket annat.


29 Dec 2017, 15:34
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
holmis63 wrote:
Vinyljunkie wrote:
Men är det verkligen sådär? Alltså, ni som anser att det bara låter "rätt" med en gitarr som är byggd som en Gibson Les Paul (jag utgår ifrån att det är det du menar och inte en Gibson Sonex eller nån annan udda fågel) och en Fender strata/tele - skulle ni verkligen gissa rätt om ni fick blindtesta en rad gitarrer?


Nä, det tvivlar jag på, i alla fall när det gäller sound, känslan kanske jag skulle ta, det tror jag faktiskt. Men det är ju inte bara det, utseendet t.ex spelar ju roll hur mycket man än vill säga att det inte betyder nåt, en Strata, Tele, 335 eller en LP, skriker tradition och rock´n´roll & blues. Gibsons mickar t.ex ger en speciell dynamisk spelkontroll som är svår att hitta på andra håll om man inte vill lägga ut förmögenheter på boutiqe pryttlar.
Detta gäller även Ibanez från 70-80 talet i min värld, t.ex en Artist eller en AS har också kvaliteter som är svåra att hitta på annat håll, men allt detta beror väl på när och i vilken miljö man är präglad i musikaliskt, så det blir väl en smaksak i slutändan som så mycket annat.


Utseendet spelar helt klart roll, där känner jag mig irrationell helt klart. Jag har ett par gitarrer som är skitfula men bra som jag använder vid inspelning och sen kör jag på nåt snyggt på scen! :mrgreen: Ungefär som att slaffsa omkring i mjukisbrallor hemma och dra på sig nåt snyggt men obekvämt när man ska gå ut.


29 Dec 2017, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
holmis63 wrote:
...en Strata, Tele, 335 eller en LP, skriker tradition och rock´n´roll & blues.


Det är nog just det som är problemet. De som börjar spela gitarr idag är nog måttligt intresserade av mer än femtio år gamla artister och ljudideal, tror jag. De vintage-intresserade lär ju bli färre och färre i takt med att musik överlag blir mindre gitarrbaserad dessutom. Den levande elgitarrtraditionen dör ut när gitarristerna gör det och något annat tar över.
Egentligen är det helt absurt att det fortfarande säljs gitarrer som ska se ut som de gjorde på 50- och 60-talen. Lite som om man skulle nyproducera bilar från den tiden. Men visst, jag gillar det. Dock förstår ingen i min närhet vad jag pratar om. :mrgreen:


29 Dec 2017, 17:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Lynxtrap wrote:

Egentligen har jag ingen aning. Men jag kan föreställa mig att en bakgrund är att Gibson äger Philips hemelektronik. Eftersom gitarrerna tycks vara ekonomisk katastrof

Nja , gitarrerna går bra ,s peciellt Custom Shop är en guldgruva. Gibson Brands (företaget som äger varumärket Gibson) valde under de senare 10 åren
att investera stort för att bredda sin affär, tex genom förvärv av Philips Audio och ett antal andra märken. Den satsningen har misslyckats och man har felbedömt problematiken att ratta så många olika segment och marknader.

Därav har man nu för hög skuldsättning kontra omsättning (EBITDA) vilket kommer göra det väldigt dyrt att omsätta lånen.
Varumärkena Gibson (Epiphone, Baldwin och några till) samt fabriken i Nashville är dock värda betydligt mer än så så man har många möjligheter att
ändra kurs inom 2018.

Man kan även tänkas bli publikt eller ta in kapital genom att släppa mer ägarinnehav.

Att gå i konkurs är att ha större skulder än tillgångar, innan det sker kan man avyttra tillgångar. Detta är mer ett likviditetsproblem som jag ser det (och som också går att läsa i Moodys rapport)

Vad som definitivt kan hända är att man tar in nya ägare och Henry mfl försvinner , det är ingen förslust för märket som jag ser det.

Kom ihåg att dessa kriser funnits många ggr tidigare för denna och andra tillverkare av instrument samt även bilar elektronik mm i USA (tex Harley Davidson)

_________________



29 Dec 2017, 17:29
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Mike Leaf wrote:
Nja , gitarrerna går bra, speciellt Custom Shop är en guldgruva. Gibson Brands (företaget som äger varumärket Gibson) valde under de senare 10 åren
att investera stort för att bredda sin affär, tex genom förvärv av Philips Audio och ett antal andra märken. Den satsningen har misslyckats och man har felbedömt problematiken att ratta så många olika segment och marknader.



Helt otroligt att det fortfarande finns aktieägare som går på snacket om att "vår ledning är så fantastisk att de kan göra guld av allting". Var så mycket för 20-30 år sedan, i Sverige hade vi Procordia som ägde allt mellan himmel och jord. följden? Man blev inte bra på något...

Konsumentelektronik är ju något av det mest "lågmarginaliga" man kan hålla på med idag. Att man fokuserar på det med mässdeltagande etc. kan ju vara en sak för att lyfta de bolagen något inför en försäljning, dvs höja värdet.

Gitarrerna tickar ju på lite ändå tycker de nog, även om man aldrig ska bortse från vikten av marknadsföring. Det finns en orsak till att Cola och Donken fortsätter att vräka ut reklam i alla möjliga kanaler...

_________________
/Lennart


29 Dec 2017, 21:56
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Custom Sam wrote:

Helt otroligt att det fortfarande finns aktieägare som går på snacket om att "vår ledning är så fantastisk att de kan göra guld av allting".


?

Gibson är ett privatägt bolag och aktieägarna = ledningen.

_________________



29 Dec 2017, 22:59
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 194
Location:
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Köpte ett par Spotify nätverkshögtalare från Philips som visade sig vara fullständigt värdelösa, ingen fast nätverksanslutning och WiFi mottagningen är "good" bara om den står 1m från accesspunkten. Insåg när jag kollade på supportsidan att de nu mer ägs av Gibson. Om kvaliteten på gitarrerna går samma väg så vore det illa.


30 Dec 2017, 19:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
fredj wrote:
Köpte ett par Spotify nätverkshögtalare från Philips som visade sig vara fullständigt värdelösa, ingen fast nätverksanslutning och WiFi mottagningen är "good" bara om den står 1m från accesspunkten. Insåg när jag kollade på supportsidan att de nu mer ägs av Gibson. Om kvaliteten på gitarrerna går samma väg så vore det illa.

Ok. Du menar om dom börjar tillverka gitarrerna på
En lågprisfabrik i Kina? Tror inte det är aktuellt fn.

_________________



31 Dec 2017, 11:26
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Att/om Gibson inte ställer ut på Namm kan väl ha flera orsaker. Vad betyder Namm eller vilken större mässa som helst för vem idag?


31 Dec 2017, 14:02
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Moodys som instrument är en vägledning för kapitalet som alltid rör sig dit det växer snabbast vilket sker i ekonomier som befinner sig i expansion. På 1800-talet hade England den största tillväxten, på 1900-talet var det USA, idag är det Kina. Kapitalet och produktionen flyttar efter och alltså flyttar produktionen till Asien. Men det finns egentligen inget som självklart säger att konsumenterna skulle få mer Gibson för pengarna eller ens "bättre" gitarrer om man tillverkade dom i Kina eller Malaysia. Möjligen skulle man kunna visa upp en bättre marginal per såld enhet om man lyckas pressa ner produktionskostnaden och samtidigt få kunderna att betala samma efter att man kapat kostnaderna för råvaror och produktion. Det skulle göra Moodys och investerarna mer nöjda, inte lika självklart konsumenterna.


31 Dec 2017, 15:50
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Det är intressant med Gibson (gitarrmärket, inte alla annat företaget bakom har).
De har oturen att ha en kundkrets som inte vill ha någon form av produktutveckling, som tycker att produkten var färdig på 50-talet och ade de haft råd är det de (gamla) gitarrerna de vill ha. Och en kundkrets som dåligt förnyas med ungt blod. Vad de än kommer med så ratas det och alla äldre herrar får tokspatt på alla forum världen över.
Nästan hela deras artist park och deras image är baserat på ”förr”, i princip bara äldre artister som slog igenom för länge sen (och några få yngre som spelar de gamlas stil).

Inte en rolig situation för ett företag att jobba i.
Förnyar man inte och når en ny kundkrets dör man sakta bort.

Samtidigt är det outstanding störst av alla tillverkare på social media, mångdubbelt större på Facebook, Instagram osv än närmaste konkurrent Fender (som lyckats behålla både de gamla och förnya med saker som folk vill ha och få in nytt blod i artist kretsen).


woodstock wrote:
Att/om Gibson inte ställer ut på Namm kan väl ha flera orsaker. Vad betyder Namm eller vilken större mässa som helst för vem idag?


Mässor hade ju mer eller mindre dött som något viktigt i branschen för några år sen. Frankfurt till nivån att folk inte ens åkte dit längre (och nu är den mest som Fuzz, en mässa för allmänheten).

Men de 2-3 senaste åren har det att alla youtube nissar gör mässvideos som får mycket spridning på nätet gjort att intresset för att vara med är större bland tillverkare igen. Klart viktigast för små tillverkare (som hoppas på att få distribution) men viktigt för stora också.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


31 Dec 2017, 17:00
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Magnus Olsson wrote:
Det är intressant med Gibson (gitarrmärket, inte alla annat företaget bakom har).
De har oturen att ha en kundkrets som inte vill ha någon form av produktutveckling, som tycker att produkten var färdig på 50-talet och ade de haft råd är det de (gamla) gitarrerna de vill ha. Och en kundkrets som dåligt förnyas med ungt blod. Vad de än kommer med så ratas det och alla äldre herrar får tokspatt på alla forum världen över.
Nästan hela deras artist park och deras image är baserat på ”förr”, i princip bara äldre artister som slog igenom för länge sen (och några få yngre som spelar de gamlas stil).

Inte en rolig situation för ett företag att jobba i.
Förnyar man inte och når en ny kundkrets dör man sakta bort.

Samtidigt är det outstanding störst av alla tillverkare på social media, mångdubbelt större på Facebook, Instagram osv än närmaste konkurrent Fender (som lyckats behålla både de gamla och förnya med saker som folk vill ha och få in nytt blod i artist kretsen).


/Magnus


Håller med dig till 100% , med detta tillägg:

Vad de än kommer med så ratas det och alla äldre herrar får tokspatt på alla forum världen över.

Det ratas av den nya yngre genrationen, det är det som är problemet

_________________



31 Dec 2017, 18:49
Profile ICQ WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Mike Leaf wrote:
Nja , gitarrerna går bra ,s peciellt Custom Shop är en guldgruva.


Mina kontakter berättar en lite annorlunda story. Förutom dem har jag haft svårt att hitta info eftersom det är ett privatägt företag. Var har du läst/hört att det är en guldgruva?

Mike Leaf wrote:
Gibson Brands (företaget som äger varumärket Gibson) valde under de senare 10 åren
att investera stort för att bredda sin affär, tex genom förvärv av Philips Audio och ett antal andra märken. Den satsningen har misslyckats och man har felbedömt problematiken att ratta så många olika segment och marknader.


Hur menar du att de har misslyckats? Återigen är jag nyfiken på dina källor. Inte för att jag har hört annorlunda men det är intressant att hitta bra informationskällor.

/Mats N


01 Jan 2018, 18:43
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Mike Leaf wrote:
Custom Sam wrote:

Helt otroligt att det fortfarande finns aktieägare som går på snacket om att "vår ledning är så fantastisk att de kan göra guld av allting".


?

Gibson är ett privatägt bolag och aktieägarna = ledningen.


Ops, jag som var dåligt informerad. Kan ju vara ett fall av hybris då, om de själva tror att man hoppar mellan olika branscher enkelt...

_________________
/Lennart


01 Jan 2018, 22:13
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
Det är intressant med Gibson (gitarrmärket, inte alla annat företaget bakom har).
De har oturen att ha en kundkrets som inte vill ha någon form av produktutveckling, som tycker att produkten var färdig på 50-talet och ade de haft råd är det de (gamla) gitarrerna de vill ha. Och en kundkrets som dåligt förnyas med ungt blod. Vad de än kommer med så ratas det och alla äldre herrar får tokspatt på alla forum världen över.
Nästan hela deras artist park och deras image är baserat på ”förr”, i princip bara äldre artister som slog igenom för länge sen (och några få yngre som spelar de gamlas stil).

Inte en rolig situation för ett företag att jobba i.
Förnyar man inte och når en ny kundkrets dör man sakta bort.

Samtidigt är det outstanding störst av alla tillverkare på social media, mångdubbelt större på Facebook, Instagram osv än närmaste konkurrent Fender (som lyckats behålla både de gamla och förnya med saker som folk vill ha och få in nytt blod i artist kretsen).


/Magnus


Håller med dig till 100% , med detta tillägg:

Vad de än kommer med så ratas det och alla äldre herrar får tokspatt på alla forum världen över.

Det ratas av den nya yngre genrationen, det är det som är problemet


Och det är inte förvånade. De har ju inga gitarrer som estetiskt och funktionsmässigt passar det som jag brukar kalla för "Schecter-generartionen".


02 Jan 2018, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Magnus Olsson wrote:
Det är intressant med Gibson (gitarrmärket, inte alla annat företaget bakom har).
De har oturen att ha en kundkrets som inte vill ha någon form av produktutveckling, som tycker att produkten var färdig på 50-talet och ade de haft råd är det de (gamla) gitarrerna de vill ha. Och en kundkrets som dåligt förnyas med ungt blod. Vad de än kommer med så ratas det och alla äldre herrar får tokspatt på alla forum världen över.


Tycker att det där argumentet haltar lite. Man kan inte skylla på kunderna för att de inte vill köpa ett visst företags produkter, särskilt inte om man har ett varumärke som Gibson.

Visst, gitarrmarknaden är konservativ, och då är det ganska avgörande att få konsumenterna att vilja köpa i princip samma produkt om och om igen i olika utföranden.
Där har jag en känsla av att Fender lyckats bättre. Många äldre herrar tycker väl också att telen och stratan var färdigutvecklade i mitten på 50-talet, men ska ändå ha 5-10 stycken hemma i olika utföranden och testa/köpa varje ny Standard eller Reissue som kommer ut.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Jan 2018, 16:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Lynxtrap wrote:
Magnus Olsson wrote:
Det är intressant med Gibson (gitarrmärket, inte alla annat företaget bakom har).
De har oturen att ha en kundkrets som inte vill ha någon form av produktutveckling, som tycker att produkten var färdig på 50-talet och ade de haft råd är det de (gamla) gitarrerna de vill ha. Och en kundkrets som dåligt förnyas med ungt blod. Vad de än kommer med så ratas det och alla äldre herrar får tokspatt på alla forum världen över.


Tycker att det där argumentet haltar lite. Man kan inte skylla på kunderna för att de inte vill köpa ett visst företags produkter, särskilt inte om man har ett varumärke som Gibson.

Visst, gitarrmarknaden är konservativ, och då är det ganska avgörande att få konsumenterna att vilja köpa i princip samma produkt om och om igen i olika utföranden.
Där har jag en känsla av att Fender lyckats bättre. Många äldre herrar tycker väl också att telen och stratan var färdigutvecklade i mitten på 50-talet, men ska ändå ha 5-10 stycken hemma i olika utföranden och testa/köpa varje ny Standard eller Reissue som kommer ut.


Jag menar inte att det är kundernas fel.
Bara att myten av gamla Gibson (kombinerat med åldern på deras generella kundgrupp) har blivit mycket starkare än varunamnet är i nutid (alltså för de produkter de gör i dag).
Gibson vet säkert att de skall göra gitarrer som är så lik en 58 man kan komma, men att gå den vägen är att gå mot en sakta död. De måste försöka komma på något som skulle ge dem en ny kundgrupp.
Men så länge alla äldre färgar forum osv (och butikspersonal) med negativt så fort något ändras följer det med över på unga gitarrister (som säkert skulle acceptera många av de förändringar, där många varit förbättringar, som floppat).

/magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Jan 2018, 16:47
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
Det skulle vara intressant att se lite siffror... Typ hur många elgitarrer tillverkas varje år? Hur många skrotas varje år? Hur många har tillverkats och sålts sedan 1950 fram till idag? Hur många elgitarrer finns det idag ute hos slutkunder? Hur många gitarrer finns i världens butiker ute till försäljning just nu? Och hur många gamla gitarrägare dör varje dag? Så det kommer ut ännu fler begagnade gitarrer på marknaden. Det kommer ju att bli ännu fler begagnade när vi 60-talister börjar falla ifrån om sådär 20-30-40 år.

Det har pumpats ut gitarrer från tillverkarna nu i nästan 70 år! Även om vi som äger fler än en gitarr blir fler och dessutom skaffar allt fler gitarrer så är det väl inte så konstigt om marknaden är mättad? Så länge vi inte slår sönder eller eldar upp gitarrerna så håller de ju ganska bra.

Även om vi gitarrister äter hälsosamt och motionerar så kommer förmodligen våra gitarrsamlingar att överleva oss. Återväxten av gitarrköpare är inget vidare men vilken generation har någonsin gjort som sina föräldrar?


02 Jan 2018, 17:02
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
lpstd wrote:
Återväxten av gitarrköpare är inget vidare men vilken generation har någonsin gjort som sina föräldrar?


Fram tills ganska nyligen har alla gjort som tidigare generationer - köpt gitarrer. Jag tror mer att gitarrmusik är i en svacka på ett sätt den inte varit någonsin. Om det vänder eller inte återstår att se.

Jag tror också att det handlar väldigt mycket om en ny generation som inte är intresserad av att vare sig spela med andra eller gå på konserter. Då blir det intressantare att "programmera" musik än att lära sig spela i realtid. Man gör istället all musik själv och lägger ut på Youtube.


02 Jan 2018, 17:25
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Historien om Gibson fortsätter ...
De senaste åren tycks marknaden i varje fall ha varit rätt stabil, om man bortser från konjunkturdippen. Eventuellt har gitarrerna blivit dyrare, så tabellen över sålda ex ser lite annorlunda ut. 2,46 miljoner gitarrer såldes i USA 2015.
https://www.statista.com/statistics/440131/us-guitar-market-retail-sales/
https://www.statista.com/statistics/440171/unit-sales-guitar-market-us/

Vänta bara tills alla tonåringar och framtida medelklassgubbar i Kina ska ha en eller fem gitarrer - och det ska knappast stå "Givson" eller "Fehder" på huvudet. :wink:

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


02 Jan 2018, 17:41
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 36 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.