View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:07



Reply to topic  [ 29 posts ] 
Antal låtar på gig? 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Antal låtar på gig?
Vi är lite oense i bandet emellanåt angående hur många låtar vi ska spela när vi lirar ute. Nu vet jag att den frågan är rätt luddig då det beror på hur upplägget är, men jag syftar på ett gig på mindre klubb där man är huvudakt och ibland enda bandet. Möjligtvis har man någon gäst som förvärmer eller ett annat band. En helkväll alltså.

Trummisen och basisten har fått någon hang-up på att vi inte kan spela absolut mer än 6-7 låtar. Jag och den andre gitarristen tycker att 10 eller någon mer kan vara ett ok set.

Som det ser ut idag när man lirar så är det ju inte så att det kommer så mycket spontangäster som man måste trollbinda med 6 hits. De som man lyckas lura dit är nära och kära och lite vänner. Med tur så kommer någon vän till vän med och på det stora hela kan det bli lite folk ändå. Som jag resonerar så vill jag ge dem vad de kommit för - livemusik med oss. Känns lite oförskämt att riva av ett par snabba låtar och sen tacka för sig när folk lämnat bekvämligheterna och sofforna för att komma och kolla, kanske måste åka taxi hem, ordnat barnvakt osv.

Är jag helt ute och cyklar där?


21 Dec 2017, 15:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Antal låtar på gig?
Min erfarenhet är att vi brukar spela 2 eller 3x45 min beroende på arrangörens önskemål.
Brukar bli 9 till 10 låtar per set.

//BoB


21 Dec 2017, 16:02
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Antal låtar på gig?
Beror ju helt på upplägget,men vi spelar enkel rock´n roll och relativt korta låtar,så 2 eller 3 set x45 minuter (vilket innebär 12-15låtar)bör man ju ha i bakfickan..Så runt 40 låtar!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


21 Dec 2017, 16:33
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Antal låtar på gig?
Du har rätt och dina kollegor har fel skulle man kunna hävda. Om ni är enda akten och bara kör 6 låtar kan ni strunta i att spela om publiken kommer för musiken. Känns som ett tonårsband som inte kan fler låtar. Är ni bra så kör 10-14 normallånga låtar så folk får lyssna mer än 18-24 minuter. Och spela country :).

_________________
www.slackervillezoo.se


21 Dec 2017, 16:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Antal låtar på gig?
Är det Yes- och ELP-låtar, så räcker det med 2 - 3 stycken.

_________________
Mats


21 Dec 2017, 16:49
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Antal låtar på gig?
Håller med davidihse. Du har rätt och dina kollegor har fel. :)
Om man är huvudakt så bör ju publiken vilja höra mer än 6-7 låtar. (om inte låtarna är jäkligt långa)

När jag går på konserter så förväntar jag mig att huvudakten spelar minst en timme.

_________________
http://www.pigsinspace.se


21 Dec 2017, 16:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Antal låtar på gig?
Möjligen är jag gammal o förlegad, men är det inte TIDEN man spelar och inte hur många låtar man lirar ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


21 Dec 2017, 17:00
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Antal låtar på gig?
Möjligen är jag gammal o förlegad, men är det inte TIDEN man spelar och inte hur många låtar man lirar ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


21 Dec 2017, 17:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Antal låtar på gig?
Ca 30 - 45 min brukar vara lagom.

_________________



21 Dec 2017, 17:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Antal låtar på gig?
Vi har spelat ca 15-16 punkcovers i ungefär 45 min. Min son som förr spelade i ett doom-band, rev av 2-3 låtar som var 20-25 min vardera på ett gig...

Ungdomen nuförtiden...


21 Dec 2017, 17:57
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Antal låtar på gig?
Känns som att folk pratar om lite olika saker..

De som kör flera set på en kväll borde väl vara coverband antar jag?? Att spela eget material är ju en helt annan grej.

För ett okänt/mellanstort band (typ100kr och under i inträde) så räcker ca 10 låtar eller 30-45 min gott och väl. Ju större band ju längre kan man spela. När jag såg Guns så spelade dom 3h 10 min, och det var inte dåligt många sekunder..

Extrem metal/punk får gärna köra max 20-30 min så inte intensiteten går förlorad.

Coverband är jag helt ointresserad av så det får ngn annan uttala sig om.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


21 Dec 2017, 18:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Antal låtar på gig?
Beror ju också på vad stället man spelar på har för önskningar. Är det servering av mat och dryck, eller finns det andra aktiviteter också som man ska ta hänsyn till?
Man får ju inte glömma att kommersiella ställen i första hand tänker på att maximera sina intäkter, inte att stödja musiklivet!

_________________
pudas


21 Dec 2017, 18:44
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Antal låtar på gig?
Ok, tack för synpunkter.

Kan ta kommande spelning som exempel då den är rätt std för hur vi brukar giga.
Det är på Southside på Södermalm/Stockholm. En brittisk pub med bar och bordsservering på gatuplan. I källaren ligger ”Cavern”, en typisk valvkällare. Där nere är inga andra gäster om de inte är där för spelningen. Ibland tillfällig bar, ibland inte. Det känns dom om det är rätt mycket publik om det är 60 pers, det blir täta spelningar.
En klubb har avtal med puben, så bokning sker via klubben - som sätter kriterierna. 100:- inträde och man spelar på dörren. Man får gärna ta med ett band till. Man gör eget event på FB som sen klubben delar men även Southside själva.
Backline och en ljudtekniker brukar finnas, men vill man rodda med att bära egna grejer så funkar det.

Typ så ser de flesta gig ut för oss, more or less.

Just det, vi spelar egen musik och ngn typ av underground-rock/indie och personligen tycker jag runt 40 minuter är lagom för oss.


Last edited by Shoegazers Anonymous on 22 Dec 2017, 08:51, edited 1 time in total.



21 Dec 2017, 19:48
Profile WWW

Joined: 28 Jul 2017, 12:21
Posts: 27
Post Re: Antal låtar på gig?
Beror rätt mycket på vad man kör och var scen klubb...band...

Eget, Covers eller Tribute.......samt stället med mera...

Många parametrar...så man får koka ner vad som funkar o vara lyhörd mm...är det nytt så får man vara snabb o anpassa sig där...även på scen...etablerat kan man ta mer tid...

Men som en sa innan....vad för band....storlek på bandet mm...rätt många parametrar så generellt...

Kör man eget på ett ställe, 30 min generellt då många kanske inte vet vilka bandet är...etablerat osv javisst längre såklart...nån timme typ...dela upp ett två set...

Ute i landet stage time är ju tidigt generellt....storstäder mycket senare...då menar jag rockklubb scener...etablerade ban såklar 22 tiden o stora venues (stora scener)....osv


Kan endast tala för det jag kör....ofta stage time för oss är ca 00.00-00.45......1 timme 20 min show...ett set....

Men beroende event...samt kör ju Tribute....

Så...känn av och var lyhörd och var sunt objektiv där på vad lagom för publik :).

Tips..ställ dig själv i en publik o tänk..vad är lagom...man får svaret fort där ;)...


21 Dec 2017, 21:34
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Antal låtar på gig?
Beror väl på hur långa låtarna är.

Jag var på ett Änglagårdgig och de körde bara en låte som extranummer - på 23 minuter :D


21 Dec 2017, 21:52
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Antal låtar på gig?
Kör man egna låtar så är det ju garanterat bättre att spela lite för kort än att stå å mala i timmar. Lite som att det är bättre att folk kanske vill ha mer än tvärtom när man går av scen. Vi brukar bränna av 40 min totalt med lite mellansnack inkluderat. Men vi kör noll covers.


21 Dec 2017, 22:20
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Antal låtar på gig?
Olika klubbar/spelställen = olika "kultur". Hör med arrangören hur hen vill ha det.

Allt från 30min till 2 x1h är väl vanligt, längre är väl som sagts coverband/dansband mera.

(Dock är det väl inte så vanligt att man har intressant eget material för mycket mer än en timme + extranr, kan jag tycka som publik.)

Lite beror det väl också på om det ska vara något slags förband/uppträdande innan, samt om det förekommer mat/dryck.


22 Dec 2017, 00:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2008, 21:59
Posts: 2962
Location:
Post Re: Antal låtar på gig?
Kör Weller-medley med ryggen mot publiken.
Funkar alltid.
Alla kommer tycka ni är jätteindie.


22 Dec 2017, 05:45
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Antal låtar på gig?
Shoegazers Anonymous wrote:
Vi är lite oense i bandet emellanåt angående hur många låtar vi ska spela när vi lirar ute. Nu vet jag att den frågan är rätt luddig då det beror på hur upplägget... [...].
Om ni turas om att vara kapellmästare kanske alla blir nöjda och glada... :mrgreen:

Skämt o sido, i gamla bandet jobbade vi mycket på att knåpa ihop genomtänkta låtlistor (tempo, karaktär, ordning, låtar som vann på att "sitta ihop", osv.). Sen följde vi inte listan slaviskt, utan gick mer på publikens reaktioner. Vi kunde t ex hoppa över en eller ett par låtar eller stoppa in ett par andra. Så när det t ex började gunga körde vi på i stället föra att automatiskt ta nästa på listan. Därför kunde antalet låtar och typ variera lite. Att kunna röra sig hyfsat fritt i låtlistan har räddat många spelningar, men det kräver en del. Bandet måste kunna många låtar (även om man inte alltid spelar alla), känna varandra väl och vara hyfsat duktiga.


22 Dec 2017, 11:43
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Antal låtar på gig?
Walain wrote:
Känns som att folk pratar om lite olika saker..

De som kör flera set på en kväll borde väl vara coverband antar jag?? Att spela eget material är ju en helt annan grej.

För ett okänt/mellanstort band (typ100kr och under i inträde) så räcker ca 10 låtar eller 30-45 min gott och väl. Ju större band ju längre kan man spela. När jag såg Guns så spelade dom 3h 10 min, och det var inte dåligt många sekunder..

Extrem metal/punk får gärna köra max 20-30 min så inte intensiteten går förlorad.

Coverband är jag helt ointresserad av så det får ngn annan uttala sig om.


Allt detta. Nu kan tråden utan problem låsas och en ny tråd som enbart gäller coverband skapas. Mer behöver icke sägas i frågan. 8)


22 Dec 2017, 13:14
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Antal låtar på gig?
Vinyljunkie wrote:

Allt detta. Nu kan tråden utan problem låsas och en ny tråd som enbart gäller coverband skapas. Mer behöver icke sägas i frågan. 8)


Det förekommer ju att band med eget material också blir bokade på gig där man förväntas köra flera set.

Vi löste det genom att köra samma 10 låtar x 3 :|

Alla var nöjda och glada.

_________________



22 Dec 2017, 16:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Antal låtar på gig?
Mike Leaf wrote:
Det förekommer ju att band med eget material också blir bokade på gig där man förväntas köra flera set.

Vi löste det genom att köra samma 10 låtar x 3 :|

Alla var nöjda och glada.


Ha ha, klockrent! :D


22 Dec 2017, 16:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Antal låtar på gig?
albert wrote:
Är det Yes- och ELP-låtar, så räcker det med 2 - 3 stycken.

Eller Sunburned Hand, inte ovanligt med 45 minuters ihärdigt jammande av den mer atonala sorten. Det kräver sin man att genomföra sådant utan att bli lynchad av publiken...


22 Dec 2017, 17:27
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Antal låtar på gig?
Goran wrote:
Eller Sunburned Hand, inte ovanligt med 45 minuters ihärdigt jammande av den mer atonala sorten. Det kräver sin man att genomföra sådant utan att bli lynchad av publiken...


Såg Budgie på Gröna Lund på 70-talet, hela gigget kändes som samma låt

_________________



22 Dec 2017, 19:19
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Antal låtar på gig?
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:

Allt detta. Nu kan tråden utan problem låsas och en ny tråd som enbart gäller coverband skapas. Mer behöver icke sägas i frågan. 8)


Det förekommer ju att band med eget material också blir bokade på gig där man förväntas köra flera set.

Vi löste det genom att köra samma 10 låtar x 3 :|

Alla var nöjda och glada.


Du är inte ensam. Claes Yngström gjorde en Dylanskiva och hade väl lovat att spela två set på ett litet ställe. Han spelade alla låtar från skivan rätt upp och ner, i två identiska set. :lol:


22 Dec 2017, 20:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Antal låtar på gig?
Mike Leaf wrote:
Såg Budgie på Gröna Lund på 70-talet, hela gigget kändes som samma låt

What - Budgie är ju bland det bästa 70-talshårdrocken kunde bjuda. Fem första plattorna är helt oslagbara!

https://www.youtube.com/watch?v=ItZqTue ... tZqTueAaqU

_________________
Mats


22 Dec 2017, 23:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Antal låtar på gig?
++++ för Budgie, underbart band.

Mitt band Trelhavet är i exakt samma division som ditt Shoegazer - eget material på svenska.
Har också lirat Southside Cavern , Club Probation m.fl. ställen och ett gig på c:a 40 minuter är alldeles lagom i sammanhanget - alltså ungefär 10 -12 låtar som klockar in på 3-4 minuter per styck.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


23 Dec 2017, 00:45
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Antal låtar på gig?
albert wrote:
Mike Leaf wrote:
Såg Budgie på Gröna Lund på 70-talet, hela gigget kändes som samma låt

What - Budgie är ju bland det bästa 70-talshårdrocken kunde bjuda. Fem första plattorna är helt oslagbara!

https://www.youtube.com/watch?v=ItZqTue ... tZqTueAaqU


Jag förstår hur Mike menar med sin upplevelse, fast han har ändå fel - Budgie har verkligen allt! Coolt sound, bra varierade låtar och rockhistoriens bästa sväng!


23 Dec 2017, 13:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 22:52
Posts: 3454
Location: Sthlms Län
Post Re: Antal låtar på gig?
Vi brukar med vårat band köra 3x45 och landar på ca 40 låtar en normalkväll :)

_________________
-----VIP----- sajejo(snabel-a) hotmail.com


29 Dec 2017, 11:07
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 29 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.