View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 23:59



Reply to topic  [ 87 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Gibson R7 
Author Message

Joined: 31 May 2015, 11:29
Posts: 104
Post Gibson R7
Hej bojen!

Jag är på jakt efter en riktigt bra les paul.
Tänker att det nog måste bli customshop...
Helst skulle jag vilja ha en r9 men jag tycker dom blir för dyra. Har svårt att tänka mig en burst utan flammor och då återstår r7 gold top. Hur skiljer sig en sån mot en r9?
Vad kan man tänka sig är rimligt att betala för en fin r7a?


17 Dec 2017, 22:46
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gibson R7
Ffa. är den rätt mycket tyngre än en R9. Sedan är halsen litet bulligare på baksidan, men inte ssk. mycket.
That’s it.

Pris för en R7? Det ska väl gå att hitta en för 18-24’?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


17 Dec 2017, 23:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson R7
Halsen på en standard R7/R8 är fet. Men jag skulle nog inte ta det för givet att en R7 eller för den delen en R8 behöver väga mer än en R9, vikten varierar. R7 är fortfarande Gibsons top-of-the-line. Goldtop är snyggt på ett helt annat sätt än burst på helt egna meriter.


18 Dec 2017, 00:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gibson R7
I vårt band har vi en R6 (som är identisk med R7 fast med andra mickar) och en R9 som enligt bagagevågen väger precis lika mycket (strax under 4,3kg). Som andra nämnt så har R7 och R8 tjockare halsar. R8 och R9 har den lite tunnare (men fortfarande rejäla) 59-profilen. Som andra sagt så kan du hitta en R7:a för strax under 20'. 4Sound sålde dem härom sommaren för 19995:- nya, så det är inte omöjligt att någon som köpt en då släpper sin billigare.


18 Dec 2017, 00:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Gibson R7
Rocker86 wrote:
Jag är på jakt efter en riktigt bra les paul.
Tänker att det nog måste bli customshop...
Helst skulle jag vilja ha en r9 men jag tycker dom blir för dyra.
En riktigt bra Les Paul behöver inte vara en customshop. Men om du verkligen verkligen vill ha en R9:a, så köp inget annat utan vänta tills det känns rätt ekonomiskt.

Jag skulle försöka hitta en R9 som väger 3,7 - 3,9 kg, där alla toner ringer bra, låter bra och som ser bra ut .. :)


18 Dec 2017, 02:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Gibson R7
Som redan nämnts i tråden så är halsen lite fetare på R7 och R8 än den är på en R9. Personligen tycker jag att det är en fördel, men smaken är ju olika.
Det går ju att hitta flammiga R8:or också, om du helst vill ha en burst.

Som alltid är det bra att testa så många som möjligt innan man bestämmer sig för att skapa sig en uppfattning om vad man gillar bäst. Halsprofilen kan även skilja sig lite mellan olika årgångar.

_________________
http://www.pigsinspace.se


18 Dec 2017, 07:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson R7
Oftast är R9 lättare pga att Gibson mäter kropparna och sorterar de lättaste tilL R9, det syns på bilder i andra boken om Les P och är bekräftat
av flera som arbetat där. Dock är skillnaderna inte så stora , kanske från 3.9 - 4.1 kilo. Sen finns extremt lätta ex har själv haft en R9 som vägde 3.7.

_________________



18 Dec 2017, 08:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Gibson R7
Image

Båda dessa är R8:or - så flammiga toppar finns som andra nämnt på annat än R9 och R0. Den flammiga är från 2013 och plaintopen från sent 2009. Upplever halsen som marginellt fetare på 2009:an - men inte tokfet. Har spelat på teles med baseballhalsar som är mycket mer att brottas med..

Plaintopen väger under 4 kg - den flammiga vill jag minnas som något tyngre (0.1 kg hit eller dit). Tror du får hosta upp likvärdiga slantar för en R7 och en plain R8 - har du tur kan du således hitta en bra R7 för under 20k. Flammiga ex brukar vara dyrare. Vet inte vad du har för budget men hade inte låtit någon sista tusenlapp i sammanhanget sätta stopp för köpet av ett bra ex. Har spelat på CS gibbor som jag inte ens skulle betala 10k för.

God jaktlycka!

EDIT: "inte ens 10k" var ju ett jäkligt klumpigt uttryck - det är ju jättemycket pengar - men ni förstår nog principen

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


18 Dec 2017, 10:12
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson R7
Har funnits R7 och R8 ute för så lågt som 14k , dock i semesterperioden..

R7 såldes nya vid ett flertal tillfällen för 19995:-

Håller dock med om att man ska hitta en man verkligen gillar, jobbigt när den då hänger hos en omutbar handlare för 28 K...

R9 har man mig veterligen aldrig kört på kampanj i Sverige, så prisbilden ligger ganska parkerad på runt 30-35 för en flammig lätt ex.

_________________



18 Dec 2017, 11:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Gibson R7
Min superflammiga R9 från 2000 väger 3,6 kg och min R7 guldtott från 2013 väger mer åt 4,1 kg-hållet. Det har sagts mig av säljaren (4sound Växjö) att det är typiska siffror. Det är också vad som brukar anges generellt, att CS spar de lättare kropparna till R9:orna.
Min R9 är kanske ovanligt lätt, jag vill minnas att dessa gitarrer med AAAAA-topp var the cream of the crop i alla avseenden, inklusive låg vikt, runt millennieskiftet. De höll också en helt annan prisbild än dagens R9:or, mer som collectors choice.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


18 Dec 2017, 20:07
Profile

Joined: 24 Nov 2008, 17:29
Posts: 231
Location: Handen/Stockholm. SWISH
Post Re: Gibson R7
Rocker86 wrote:
Vad kan man tänka sig är rimligt att betala för en fin r7a?



R7 goldtop från 2013 och framåt - runt 20k. Äldre än 2013 - billigare.

Att någon person någon gång möjligen sålt en R7 för 14k som det nämns i tråden är i min mening ett extremt undantagsfall.


18 Dec 2017, 21:22
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson R7
Om det inte måste vara Gibson, så finns ju FGN, Tokai, Edwards.


18 Dec 2017, 21:31
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Gibson R7
https://www.blocket.se/stockholm/Gibson ... ?ca=11&w=3

https://www.blocket.se/stockholm/Gibson ... ?ca=11&w=3

Har inga kopplingar till varken gitarrer eller säljarna - tänkte bara tipsa!
Iofs ingen R9 som säljaren hävdar, men flammig är den..

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


18 Dec 2017, 21:37
Profile

Joined: 31 May 2015, 11:29
Posts: 104
Post Re: Gibson R7
Tack för bra svar!
I mitt fall kommer jag inte kunna testa gitarren innan köp då jag bor lite avsides. Det är också därför jag intresserat mig för dom lite dyrare serierna där kanske kvalitetskontrollen är bättre. Vill dock helst inte betala mer än att jag kan sälja utan att göra för stor förlust om det inte skulle kännas rätt.
Hade en traditional tidigare som jag tyckte var för muddig i tonen men har testat en bekants R8 som lät perfekt. Inbillar mig att det har en del att göra med halsinfästningen med "long tenon" på R8an.


18 Dec 2017, 23:08
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Gibson R7
http://www.jam.se/stranginstrument/gita ... ?q=Edwards


19 Dec 2017, 12:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson R7
Rocker86 wrote:
Tack för bra svar!
I mitt fall kommer jag inte kunna testa gitarren innan köp då jag bor lite avsides. Det är också därför jag intresserat mig för dom lite dyrare serierna där kanske kvalitetskontrollen är bättre. Vill dock helst inte betala mer än att jag kan sälja utan att göra för stor förlust om det inte skulle kännas rätt.
Hade en traditional tidigare som jag tyckte var för muddig i tonen men har testat en bekants R8 som lät perfekt. Inbillar mig att det har en del att göra med halsinfästningen med "long tenon" på R8an.


Kanske är skillnaden i "muddighet" av skillnaden i mickar, ´57 Classic mot Burstbucker/Probucker?


19 Dec 2017, 13:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Gibson R7
bummer wrote:
http://www.jam.se/stranginstrument/gitarrel/A4051235/?q=Edwards


Ursäkta språket - men vilket jävla överpris. Sålde min egen identiska för hälften av vad som begärs här..
Visst är det bra gitarrer, men rör inte ett bra ex av de Gibson CS guror som diskuterats i denna tråden.
Spelade på ett ex hos TIPTOP men köpte slutligen en ny direkt fr Japan när det begav sig.
Vill minnas att den kostade 12.500 på tiptop då...

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


19 Dec 2017, 14:10
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Gibson R7
bummer wrote:
http://www.jam.se/stranginstrument/gitarrel/A4051235/?q=Edwards


'Förre ägaren 'fick köpa den' av Tip-Top Björn' ha ha ha ! 8)

_________________



19 Dec 2017, 15:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Gibson R7
Rocker86 wrote:
Hade en traditional tidigare som jag tyckte var för muddig i tonen men har testat en bekants R8 som lät perfekt. Inbillar mig att det har en del att göra med halsinfästningen med "long tenon" på R8an.


Muddigheten hos vissa Gibson beror ofta på pottarna som ofta har för låg resistans emellan ytteröronen på potten så att man leder ner onödigt muck signal och i synnerhet höga frekvenser till jord.

Så om gitarren inte låter muddigt rent akustiskt, så är det sannolikt pottarna som spökar. Samma problem förekommer på CS. Jag har bytt på samtliga Gibson jag har och har haft.


19 Dec 2017, 16:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 31 May 2015, 11:29
Posts: 104
Post Re: Gibson R7
Den R8 jag testade hade en ljusare och betydligt klarare ton akustiskt än vad min traditional hade. Jag bytte mickar men men tyvärr inte pottar.


19 Dec 2017, 19:11
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Gibson R7
CarlM wrote:
Rocker86 wrote:
Hade en traditional tidigare som jag tyckte var för muddig i tonen men har testat en bekants R8 som lät perfekt. Inbillar mig att det har en del att göra med halsinfästningen med "long tenon" på R8an.


Muddigheten hos vissa Gibson beror ofta på pottarna som ofta har för låg resistans emellan ytteröronen på potten så att man leder ner onödigt muck signal och i synnerhet höga frekvenser till jord.

Så om gitarren inte låter muddigt rent akustiskt, så är det sannolikt pottarna som spökar. Samma problem förekommer på CS. Jag har bytt på samtliga Gibson jag har och har haft.


+1 på den! Bytte i min R8 idag.. den av orginalpottarna som mätte lägst: 412kOhm!! Alla mätte lågt och den som var närmst 500k låg på 474k.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


19 Dec 2017, 19:18
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Gibson R7
Mike Leaf wrote:
bummer wrote:
http://www.jam.se/stranginstrument/gitarrel/A4051235/?q=Edwards


'Förre ägaren 'fick köpa den' av Tip-Top Björn' ha ha ha ! 8)


:D

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


19 Dec 2017, 19:19
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Gibson R7
woodstock wrote:
Rocker86 wrote:
Tack för bra svar!
I mitt fall kommer jag inte kunna testa gitarren innan köp då jag bor lite avsides. Det är också därför jag intresserat mig för dom lite dyrare serierna där kanske kvalitetskontrollen är bättre. Vill dock helst inte betala mer än att jag kan sälja utan att göra för stor förlust om det inte skulle kännas rätt.
Hade en traditional tidigare som jag tyckte var för muddig i tonen men har testat en bekants R8 som lät perfekt. Inbillar mig att det har en del att göra med halsinfästningen med "long tenon" på R8an.

Kanske är skillnaden i "muddighet" av skillnaden i mickar, ´57 Classic mot Burstbucker/Probucker?


Jag tyckte att halsmicken (Burstbucker) på min Standard var sjukt muddig medan stallmicken var rätt så perfekt med liiiite avrullad ton. Bytte halsmicken till en EJ och nu balanserar de varandra helt perfekt. Vilket är jäkligt konstigt eftersom många andra anser att EJ låter apa i en LP. Alldeles för skrikigt. Men det gör den inte i min.
Har bytt hela innanmätet mot fin-potar på 500k samt "rätta" kondingar, men det i sig gjorde ingen nämnvärd skillnad.

Tror det är lite dumt att dra slutsatser generellt om hur en viss mick låter i olika gitarrer, även om det är samma gitarrmodell. Kan skilja rätt mycket beroende på gurans vikt och så vidare.


19 Dec 2017, 19:29
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Gibson R7
Pippo, vad satte du i för pottar och blev du nöjd med resultatet? Min R8 hade pottar som alla mätte över 500 K men som jag ändå bytt ut pga att det var för dålig taper. Allt hände mellan 9,5 och 10 typ.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Dec 2017, 23:09
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Gibson R7
https://reverb.com/se/item/4578737-les- ... q-pio-caps

Ett sånt kit (han hade rea över black friday).
Initialt mycket nöjd - just tapern var anledningen att jag vill byta ut orginalpotarna. Mycket bättre nu med ett jämnare svep! Som grädde på moset känns det som om något positivt tillfördes ljudet också - som om nån dragit en filt fr guran.
Samtliga av de nya potarna mätte 532kOhm.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


19 Dec 2017, 23:59
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Gibson R7
Makten wrote:
Jag tyckte att halsmicken (Burstbucker) på min Standard var sjukt muddig medan stallmicken var rätt så perfekt med liiiite avrullad ton. Bytte halsmicken till en EJ och nu balanserar de varandra helt perfekt. Vilket är jäkligt konstigt eftersom många andra anser att EJ låter apa i en LP. Alldeles för skrikigt. Men det gör den inte i min.
Har bytt hela innanmätet mot fin-potar på 500k samt "rätta" kondingar, men det i sig gjorde ingen nämnvärd skillnad.

Tror det är lite dumt att dra slutsatser generellt om hur en viss mick låter i olika gitarrer, även om det är samma gitarrmodell. Kan skilja rätt mycket beroende på gurans vikt och så vidare.


Håller helt med här - även om vissa mickar färgar ljudet mer än andra, kommer de alltid i grunden återge det ljud gitarren själv producerar.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


20 Dec 2017, 00:02
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Gibson R7
Makten wrote:
Har bytt hela innanmätet mot fin-potar på 500k samt "rätta" kondingar, men det i sig gjorde ingen nämnvärd skillnad.

Tror det är lite dumt att dra slutsatser generellt om hur en viss mick låter i olika gitarrer, även om det är samma gitarrmodell. Kan skilja rätt mycket beroende på gurans vikt och så vidare.


Håller med helt. Jag har bytt massor av elektronik i gitarrer: 500 k är alltid 500 k med potentiometern på "10" och min egen teori och praktik säger samma sak, att skillnader i resistans även över toleransen är direkt försumbar om vi bortser från beteendevetenskapen. Däremot finns en stor skillnad mellan olika audio-, A- och B- och så vidare- potentiometrar när man rör sig mellan tio och noll. Men beträffande beteendevetenskapen tycker jag själv att det låter bättre med "braided wire". Exakt 500 k är för folk som väger sina frukostflingor för att få en normalportion enligt Kellogg's förpackning.

Samma sak med mickar i olika gitarrer, håller med.


20 Dec 2017, 00:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Gibson R7
woodstock wrote:
Håller med helt. Jag har bytt massor av elektronik i gitarrer: 500 k är alltid 500 k med potentiometern på "10" och min egen teori och praktik säger samma sak, att skillnader i resistans även över toleransen är direkt försumbar om vi bortser från beteendevetenskapen. Däremot finns en stor skillnad mellan olika audio-, A- och B- och så vidare- potentiometrar när man rör sig mellan tio och noll. Men beträffande beteendevetenskapen tycker jag själv att det låter bättre med "braided wire". Exakt 500 k är för folk som väger sina frukostflingor för att få en normalportion enligt Kellogg's förpackning.

Samma sak med mickar i olika gitarrer, håller med.


Håller med men för att komma fram till resultat om man ej litar på andras erfarenheter så måste man väga frukostflingorna själv några ggr innan man får fram ett resultatet att det kanske inte är så noga.


20 Dec 2017, 08:45
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 11:57
Posts: 3406
Location:
Post Re: Gibson R7
Har en R7a (2013)

Det är fethals och det där träiga Lp burret!

Enligt vad jag läst mig till så fick CS till det med kulören 2013 men vad vet jag...

Är egentligen ingen Lp kille men jag diggar verkligen denna!
Riktigt funky i mitteläget om man vrider av tonen en smula.

Har Raw-pickups istället för Custombuckers.

Galet bra mickar om man diggar low output och paffsoundet!


Men tung för min axel en hel kväll.....


20 Dec 2017, 08:55
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Gibson R7
laros wrote:
Har en R7a (2013)

Det är fethals och det där träiga Lp burret!

Enligt vad jag läst mig till så fick CS till det med kulören 2013 men vad vet jag...

Är egentligen ingen Lp kille men jag diggar verkligen denna!
Riktigt funky i mitteläget om man vrider av tonen en smula.

Har Raw-pickups istället för Custombuckers.

Galet bra mickar om man diggar low output och paffsoundet!


Men tung för min axel en hel kväll.....

Vikt?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Dec 2017, 10:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 87 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.