View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:07



Reply to topic  [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Översadel till LP som håller stämningen 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Jag menar tryck, och inte friktion, givetvis. Korrigerat.
Enharmonicitet: strängen förändras under dynamiska förlopp, så att strängens dynamiska längd förändras över tid . Ni vet, den pitchar up vid anslaget, och sjunker sedan. Det beror på att strängen s.a.s inte hänger med, utan i praktiken förkortas ju hårdare den spänns i sidled. Detta fenomen ökar med diametern på strängen, och med minskande mensur. (Gitarrister som spelar med kort skala (läs= Gibson) vet att ju försiktigare anslag, desto bättre intonation). Det påverkar klangen väldigt mycket, övertonsspektrat förändras och klingar "falskt", det blir fasfel etc. Pianostämmare har att brottas med att balansera ut detta, och kan förändra klangen i ett instrument ganska radikalt. I det scenariot blir det en viss skillnad om strängen ligger an mot en stor eller liten diameter.
"woodstock: din analogi med däck illustrar väl egentligen det jag menar, att en liten yta blir utsatt för högre tryck per ytenhet, och därför lättare slits ut.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


13 Dec 2017, 20:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Det där med friktion och yta är inte på något sätt självklart. Det kan gå åt båda hållen beroende på materialen i respektive del. En sträng är ju brutalt mycket hårdare än plast, så friktionen kan mycket väl bli högre om ytan är mindre.

woodstock wrote:
Snygga bilder. Särskilt den i svartvitt. På den ser det ut som att 1:a e-strängen hänger utanför lite i upphängningen? Olika strängat på bilderna för övrigt ser jag.


Jag kör enligt den sista bilden numera. Lite snällare vinkel över stallsadlarna och man kan dra stränghållaren i botten mot kroppen så den sitter stadigt. Vet inte om det gör nån skillnad i ljud dock, men i så fall är den så liten att det är skitsamma.
För att strängarna ska vika sig där de är olindade på "baksidan" av stränghållaren måste jag trä en sån där änd-ring över varje sträng. Tunna E behöver dock två, då den av nån anledning är ihoptvinnad lite längre än övriga.
Struntar man i detta så går strängarna av sjukt lätt. Kanten på baksidan av stränghållaren är nämligen väldigt vass och därmed elak mot alla tvinnade delar av strängänden.


13 Dec 2017, 21:22
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Makten wrote:
Det där med friktion och yta är inte på något sätt självklart. Det kan gå åt båda hållen beroende på materialen i respektive del. En sträng är ju brutalt mycket hårdare än plast, så friktionen kan mycket väl bli högre om ytan är mindre.

Jag ser relationen area och friktion som helt självklar här. Man kan däremot tänka sig en deformation genom tryck som ger ökad yta som i sin tur ger en ökad friktion. Hur mjuk plast har du i din sadel?


13 Dec 2017, 21:43
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Den vanligaste och felaktiga slutsatsen de flesta drar när gitarren inte stämmer som den ska är att byta stämskruvar. Även billiga stämskruvar håller stämningen bra. Ägt både billiga och dyra gitarrer och fixar mina istället för att lämna in då jag lärt mig en hel den genom åren. Bra att det kommer fram här också att det allt som oftast är sadeln man bör titta på i första hand. I andra hand kan det vara stallet. Skårorna i stallet kan också vara ett problem om man slänger på fetare strängar då strängarna har för lite att vila på. På ena guran jag har är det ett graph techstall på och skårorna på stallet är bredare än på de flesta tombridgestallen. Håller stämningen ruskigt bra. Sen myten om att låsbara stämmisar skulle hålla stämningen bättre. Sicket skitsnack eftersom det som sagt var inte är där problemet ligger om stämningen inte håller. Enda fördelen med låsbara är att det går mycket smidigare byta och stämma upp guran.


13 Dec 2017, 22:36
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Tokerekloker wrote:
Bra att det kommer fram här också att det allt som oftast är sadeln man bör titta på i första hand. I andra hand kan det vara stallet.

En strata jag ägde var det strängtryckarna eller vad de nu heter som trycker ner de ljusaste 4 strängarna uppe på huvudet. Tillverkade egna rullvarianter och sen var det löst.

_________________
Johan Hansson


13 Dec 2017, 22:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
woodstock wrote:
Beträffande friktion: Rent teoretiskt har Gibson rätt här om det är så och att låg friktion ger bättre stämningsstabilitet. Teoretiskt blir det högre friktion med större anläggningsyta/strängkontakt även om det antagligen är försumbart med de skillnader vi kan skapa här. Skillnaden i friktion blir även totalt sett +/- 0 oavsett om sadelskåran vinklas efter strängens riktning över greppbrädan eller över huvudet. Nu nämnde du ju i och för sig inte friktionen, men varför skulle stämningsstabiliteten bli större med större anläggningsyta just vid vinklad sadel?

Korrekt. Observant att jag inte alls nämnde friktion. Det som jag syftar på handlar i första hand om skarpare strängvinklar -eller "knyck". Det är dessa skarpare knyck -som ger stämningsostabilitet -istället för stämningsstabilitet. Nästa bit i detta handlar om: Om en konstruktion medför att man måste ha ett större knyck/vinkel i stäng; finns det bättre och sämre ställen på strängen att placera detta 'knyck' på. För att på bästa möjliga sätt avlasta de viktigaste delarna i strängarnas hela längd/bana; måste man i detta fall addera friktion -för att flytta på 'knick'. Sedan i nästa steg kompensera den adderade friktionen. Att kompensera kan handla om Ex: -Bättre material i nöten, -generösare rundningar vid den nya positionen för 'knicket', -Aningen generösare storlek på strängskårorna; sett till strängarna, -medel för att minska friktionen (ex nutsauce, bly etc).

När det gäller funktion i stränginstrument; önskar vi ju alla även tillförlitlighet i dessa. Kort: De skall vara långlivade och krångla så lite som möjligt. Att flytta på 'knicket' från översadelns framkant till dess bakkant; medför att sadeln nöts på ett helt annat sätt. Detta gör översadeln BETYDLIGT mer långlivad. Att flytta på 'knicket' är en sak. Den andra bidragande biten till detta för oss in på friktionsbiten: Genom att strängen får större anliggnings yta; medför också att det finns mer massa att nöta på.


/ Jonken :idea:


13 Dec 2017, 22:53
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Tokerekloker wrote:
Den vanligaste och felaktiga slutsatsen de flesta drar när gitarren inte stämmer som den ska är att byta stämskruvar. Även billiga stämskruvar håller stämningen bra. Ägt både billiga och dyra gitarrer och fixar mina istället för att lämna in då jag lärt mig en hel den genom åren. Bra att det kommer fram här också att det allt som oftast är sadeln man bör titta på i första hand. I andra hand kan det vara stallet. Skårorna i stallet kan också vara ett problem om man slänger på fetare strängar då strängarna har för lite att vila på. På ena guran jag har är det ett graph techstall på och skårorna på stallet är bredare än på de flesta tombridgestallen. Håller stämningen ruskigt bra. Sen myten om att låsbara stämmisar skulle hålla stämningen bättre. Sicket skitsnack eftersom det som sagt var inte är där problemet ligger om stämningen inte håller. Enda fördelen med låsbara är att det går mycket smidigare byta och stämma upp guran.

Mycket bra skrivet!
Kan bara buga -och hålla med.


/ Jonken


13 Dec 2017, 22:57
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Tubis wrote:
Tokerekloker wrote:
Bra att det kommer fram här också att det allt som oftast är sadeln man bör titta på i första hand. I andra hand kan det vara stallet.

En strata jag ägde var det strängtryckarna eller vad de nu heter som trycker ner de ljusaste 4 strängarna uppe på huvudet. Tillverkade egna rullvarianter och sen var det löst.


När vi ändå är inne en del på friktion: Skall rullsadlar fungera genom att rulla måste friktionen mellan sträng och rulle vara större än friktionen mellan rulle och axel. På dom man köper är det snarare tvärtom.


Last edited by woodstock on 14 Dec 2017, 10:56, edited 1 time in total.



14 Dec 2017, 10:32
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Jonken wrote:
woodstock wrote:
Beträffande friktion: Rent teoretiskt har Gibson rätt här om det är så och att låg friktion ger bättre stämningsstabilitet. Teoretiskt blir det högre friktion med större anläggningsyta/strängkontakt även om det antagligen är försumbart med de skillnader vi kan skapa här. Skillnaden i friktion blir även totalt sett +/- 0 oavsett om sadelskåran vinklas efter strängens riktning över greppbrädan eller över huvudet. Nu nämnde du ju i och för sig inte friktionen, men varför skulle stämningsstabiliteten bli större med större anläggningsyta just vid vinklad sadel?

Korrekt. Observant att jag inte alls nämnde friktion. Det som jag syftar på handlar i första hand om skarpare strängvinklar -eller "knyck". Det är dessa skarpare knyck -som ger stämningsostabilitet -istället för stämningsstabilitet. Nästa bit i detta handlar om: Om en konstruktion medför att man måste ha ett större knyck/vinkel i stäng; finns det bättre och sämre ställen på strängen att placera detta 'knyck' på. För att på bästa möjliga sätt avlasta de viktigaste delarna i strängarnas hela längd/bana; måste man i detta fall addera friktion -för att flytta på 'knick'. Sedan i nästa steg kompensera den adderade friktionen. Att kompensera kan handla om Ex: -Bättre material i nöten, -generösare rundningar vid den nya positionen för 'knicket', -Aningen generösare storlek på strängskårorna; sett till strängarna, -medel för att minska friktionen (ex nutsauce, bly etc).

När det gäller funktion i stränginstrument; önskar vi ju alla även tillförlitlighet i dessa. Kort: De skall vara långlivade och krångla så lite som möjligt. Att flytta på 'knicket' från översadelns framkant till dess bakkant; medför att sadeln nöts på ett helt annat sätt. Detta gör översadeln BETYDLIGT mer långlivad. Att flytta på 'knicket' är en sak. Den andra bidragande biten till detta för oss in på friktionsbiten: Genom att strängen får större anliggnings yta; medför också att det finns mer massa att nöta på.


/ Jonken :idea:


Jag köper absolut raka spår sett från greppbrädan för att så mycket som möjligt undvika att strängarna dras utåt där. Har man ett Flying V blir det ändå nästan omöjligt. Sett som friktion blir det ju friktion i två riktningar, nedåt och åt sidan. Om du tänker efter blir "aningen generösare storlek på strängskårorna" samma sak som att minska anläggningsytan.


14 Dec 2017, 10:55
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
woodstock wrote:
Tubis wrote:
En strata jag ägde var det strängtryckarna eller vad de nu heter som trycker ner de ljusaste 4 strängarna uppe på huvudet. Tillverkade egna rullvarianter och sen var det löst.


När vi ändå är inne en del på friktion: Skall rullsadlar fungera genom att rulla måste friktionen mellan sträng och rulle vara större än friktionen mellan rulle och axel. På dom man köper är det snarare tvärtom.

I mitt fall så gjorde jag bara strängtryckare av kaserade små borr som axel och de där små rullarna som sitter i ena änden av strängen. Helt ovetenskapligt och 100% återvinning och det fungerade 100%. Tyvärr blev den guran stulen......

_________________
Johan Hansson


14 Dec 2017, 11:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Tubis wrote:
woodstock wrote:

När vi ändå är inne en del på friktion: Skall rullsadlar fungera genom att rulla måste friktionen mellan sträng och rulle vara större än friktionen mellan rulle och axel. På dom man köper är det snarare tvärtom.

I mitt fall så gjorde jag bara strängtryckare av kaserade små borr som axel och de där små rullarna som sitter i ena änden av strängen. Helt ovetenskapligt och 100% återvinning och det fungerade 100%. Tyvärr blev den guran stulen......


Snygg lösning. Även om jag rent teoretiskt har svårt att se att det fungerade 100 % genom att rulla. Friktionen mellan stål-mässing på en axel blir högre än mellan stål-mässing för de ljusa strängarna. Lite av strängens rörelse blir alltså förvandlad till rotation av rullen. Tråkigt att den blev stulen. Det var kanske rullsadlarna som lockade, som skurken inte kunde motstå :?: 8)


14 Dec 2017, 11:33
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Tubis wrote:
I mitt fall så gjorde jag bara strängtryckare av kaserade små borr som axel och de där små rullarna som sitter i ena änden av strängen. Helt ovetenskapligt och 100% återvinning och det fungerade 100%. Tyvärr blev den guran stulen......

woodstock wrote:
Snygg lösning. Även om jag rent teoretiskt har svårt att se att det fungerade 100 % genom att rulla. Friktionen mellan stål-mässing på en axel blir högre än mellan stål-mässing för de ljusa strängarna. Lite av strängens rörelse blir alltså förvandlad till rotation av rullen. Tråkigt att den blev stulen. Det var kanske rullsadlarna som lockade, som skurken inte kunde motstå :?: 8)

Det kan ju varit bara anläggningsytan mot det runda vs de där plåtbitarna som satt där innan vad vet jag. Det var där de fastnade innan i alla fall, rejält, man kunde vrida ordentlig på stämskruven innan pjinket kom och strängen släppte. Försökte även polera plåtbitarna innan vilket inte hjälpte. Pratar alltså om de här satarna http://www.stewmac.com/Hardware_and_Par ... iners.html Vet inte vad de heter på svenska men tror inte man kallar dem sadlar.

_________________
Johan Hansson


14 Dec 2017, 11:41
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Åter till Gibsonsadlarna: 2000-talets början och framåt så satt det någon form av pressad sak med mycket fyllmedel i istället för en riktig sadel, det blev verkligen smuligt när man filade i dom.

För lågt plekade bensadlar från Gibson stort bekymmer eftersom sadeln samtidigt är inlackerad. Inte kul att byta på en helt ny gitarr och se ett flak av lack under sadelns sidor lossna trots att man försiktigt skurit en snittmarkering i sadelns nederkant med skalpellen.

Micarta: Custom Shop med dedikerad årgång: Armerad termoplast, vintage korrekt.

Ben: Är ett inkonsekvent material, höftbenet från samma djur som donerat din entrecote eller motsvarande. Och precis som med entrecote är inte alla bitar lika och kvaliteten varierar med djuret, slaktaren och kocken.

Står man ut med eller rent av gillar färgen kan jag rekommendera denna, passar dessutom mer eller mindre direkt både i bredd, tjocklek och höjd i en Gibson. Påtagligt hård att bearbeta: https://gmf.jetshop.se/stallben-oversad ... oblekt-ben


14 Dec 2017, 11:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
woodstock wrote:
Jag ser relationen area och friktion som helt självklar här. Man kan däremot tänka sig en deformation genom tryck som ger ökad yta som i sin tur ger en ökad friktion. Hur mjuk plast har du i din sadel?


Nu får du förlåta, men jag anser att du är helt ute och cyklar. Sadeln är – oavsett material annat än metall – avsevärt mjukare än strängarna. Om sadeln vore "tillräckligt" hård för att friktionen skulle bli lägre ju mindre ytan är, så skulle den heller inte slitas. Vilket du själv några inlägg senare skriver är ett problem. :wink:
Plaster är knepiga saker där statisk och dynamisk friktion kan skilja enormt. Det vill säga; när strängen ligger still kan friktionen vara skithög för att blir skitlåg när strängen väl börjat röra sig. Sånt beteende ökar naturligtvis alla urstämningsproblem.

Är ytan tillräckligt stor så blir trycket per ytenhet lägre, vilket kan minska skillnaden mellan statisk och dynamisk friktion. Ett överdrivet jämförelseexempel är om du lägger en bräda med spikar nedåt på is. Ju fler spikar, desto mindre är chansen att deras spetsar kan gräva sig ner i isen, och därmed blir friktionen (upp till en viss nivå) lägre ju större ytan är. En enda spik kan inte röra sig alls eftersom den borras ner i isen. Likadant funkar strängens yta mot plasten, men på mikroskopisk nivå.


14 Dec 2017, 21:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Makten wrote:
woodstock wrote:
Jag ser relationen area och friktion som helt självklar här. Man kan däremot tänka sig en deformation genom tryck som ger ökad yta som i sin tur ger en ökad friktion. Hur mjuk plast har du i din sadel?


Nu får du förlåta, men jag anser att du är helt ute och cyklar. Sadeln är – oavsett material annat än metall – avsevärt mjukare än strängarna. Om sadeln vore "tillräckligt" hård för att friktionen skulle bli lägre ju mindre ytan är, så skulle den heller inte slitas. Vilket du själv några inlägg senare skriver är ett problem. :wink:
Plaster är knepiga saker där statisk och dynamisk friktion kan skilja enormt. Det vill säga; när strängen ligger still kan friktionen vara skithög för att blir skitlåg när strängen väl börjat röra sig. Sånt beteende ökar naturligtvis alla urstämningsproblem.

Är ytan tillräckligt stor så blir trycket per ytenhet lägre, vilket kan minska skillnaden mellan statisk och dynamisk friktion. Ett överdrivet jämförelseexempel är om du lägger en bräda med spikar nedåt på is. Ju fler spikar, desto mindre är chansen att deras spetsar kan gräva sig ner i isen, och därmed blir friktionen (upp till en viss nivå) lägre ju större ytan är. En enda spik kan inte röra sig alls eftersom den borras ner i isen. Likadant funkar strängens yta mot plasten, men på mikroskopisk nivå.


Det finns inget att be om ursäkt för alls, den här diskussionen är helt friktionslös.8) Jag skrev bortse från slitage över tiden, aldrig att det var ett direkt problem i sammanhanget. Exemplet med olika antal spikar på en bräda på is är egentligen samma sak som innan. En spik = högre tryck = deformation = större kontaktyta = ökad friktion. Den ökade friktionen med bara en spik kommer först efter deformation av det som spiken griper tag i genom det ökade trycket. Ur friktionssynpunkt kan du jämföra med däck igen: Dubbdäck med mer dubbar ger bättre fäste på is genom den ökade friktionen av fler dubbar. Men gräver man ner en spik handlar det om helt andra krafter än friktion vinkelrätt mot spiken. Det är därför en isdubb bara har en spik. Det är inte direkt genom friktionen två isdubbar klarar att hålla emot över 1000 Newton, personvikt och våta kläder när man drar sig upp ur vaken.

Det finns två saker jag tänker på direkt när du nämner olika friktion eller friktionskoefficient vid statisk respektive dynamisk friktion. Det ena är att friktionskoefficienten är samma. Men normalkraften ändras genom att vinkeln för rörelsen ändras vid dynamisk rörelse. För en gitarröversadel när man bänder kan det egentligen inte inträffa. Det andra är att den torra friktionen övergår till våt friktion. Grafitsadlar är väl åtminstone tänkta att fungera så. Sedan kan möjligen vissa plaster ha adhesionskrafter i kontakt under vila, men de är egentligen definitionsmässigt inte friktion.

Sedan behöver man inte kunna ens sin skolfysik för att göra en bra sadel. Det är mer som Racing skrev i en annan tråd: Apa se, apa gör.


15 Dec 2017, 00:59
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
När nu översadlesexpertisen ändå är samlad, hur ser ni på mässingssadlar?

Min no ! gura är en gammal hemmabyggd sak från -81, då det skulle vara mässing i allting (bl.a tjockt mässingsblock under Di Marzio hartail strattastallet m.m). Jag satte förstås mässing som stall också, och det funkar bra, med grafitpulver i skårorna.

Kan tycka att det borde vara bättre ur ljudsynpunkt att ha metall, av samma argument som nollband, mer liknande klang på lösa och "fretted" strängar. Lite större risk för nyp kan tänkas, men jag bänder ganska mycket och störs inte nämnvärt som sagt.

Erfarenheter och åsikter som sagt?

_________________
/Lennart


15 Dec 2017, 17:25
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Du ska naturligtvis gå till GuitarLabs i Solna och be Poxxed här på forumet att fila till en ny sadel av mammutben åt dig. Fast där heter han inte Poxxed förstås...


15 Dec 2017, 20:45
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
helmik wrote:
Du ska naturligtvis gå till GuitarLabs i Solna och be Poxxed här på forumet att fila till en ny sadel av mammutben åt dig. Fast där heter han inte Poxxed förstås...


Det skulle jag gärna göra om det inte vore för att herrn ifråga har anklagat mig för att vara "rasist" ett antal gånger, så det får bli nån annan. :lol: Men visst, det var ju länge sen så han kanske har ändrat sig? :wink: Helt säker på att han är hyvens; allt tyder på det.

-----------

Angående friktion så har Woodstock en del poänger och jag är ingen mästare i ämnet, men samtidigt stämmer en del av påståendena inte alls. Jag tror vi lämnar det därhän eftersom det annars riskerar att bli en meningslös batalj mellan två personer som vet hyfsat mycket men som inte är överens om vad som händer i praktiken. :wink:

Helt klart är att jag måste göra nåt åt sadelskrället i alla fall. :mrgreen:


15 Dec 2017, 23:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Makten wrote:
helmik wrote:
Du ska naturligtvis gå till GuitarLabs i Solna och be Poxxed här på forumet att fila till en ny sadel av mammutben åt dig. Fast där heter han inte Poxxed förstås...


Det skulle jag gärna göra om det inte vore för att herrn ifråga har anklagat mig för att vara "rasist" ett antal gånger, så det får bli nån annan. :lol: Men visst, det var ju länge sen så han kanske har ändrat sig? :wink: Helt säker på att han är hyvens; allt tyder på det.

-----------

Angående friktion så har Woodstock en del poänger och jag är ingen mästare i ämnet, men samtidigt stämmer en del av påståendena inte alls. Jag tror vi lämnar det därhän eftersom det annars riskerar att bli en meningslös batalj mellan två personer som vet hyfsat mycket men som inte är överens om vad som händer i praktiken. :wink:

Helt klart är att jag måste göra nåt åt sadelskrället i alla fall. :mrgreen:




Bra talat. Jag är precis lika mycket amatör. Det här är inget amatörfysikerforum. Det finns såna men inte alls intresserad. Jag har haft fel förr. Jag håller med dig framför allt om ett par saker till kan vara värt att förtydliga. Skolfysiken räcker inte mer än som modell här, man kan egentligen inte veta för än man testat empiriskt. My är i sig ett empiriskt framtaget värde. Att teoretiskt släpa en modell i form av en låda är en sak, i praktiken kan det precis som du skriver gå flera olika vägar beroende på ytornas/materialens egenskaper. En annan sak där du har rätt är att man bör skilja på statisk och dynamisk friktion, även för solida material. Lösningen är kanske att titta på friktionsarbetet, normalkraften är dessutom inte konstant här, jag varken kan eller har lust att reda ut det. Och framför allt som tidigare nämnt, mindre viktigt här, inget som man behöver ta direkt allvarligt för att göra en bra gitarrsadel. Jag vet heller inte om någon spelat rasistkortet här eller hur allvarligt man skall se på det. Det blir antagligen som med friktionen, det är svårt att få med alla variabler. Annars låter det som att du lätt borde kunna göra en lika bra sadel själv? En annan fråga är om fosiliserat ben är bättre? Filar och några benämnen är allt som behövs. Dom här är som jag skrev nästan drop-in, även e-E:

https://gmf.jetshop.se/stallben-oversad ... oblekt-ben

https://gmf.jetshop.se/stallben-oversad ... arad-i-ben


Konventionen att friktionskraften kan anses areaoberoende inom skolfysiken kan man förklara genom att tänka det typiska rätblocket, en rektangulär kloss 4 x 4 x 8 cm. Jämför om man ställer den upp med att den ligger ner. Ställer man den på höjden halveras kontaktytan och trycket dubbleras. 1/2 x 2 = 1. Att arean och trycket hänger ihop är självklart eftersom trycket = kraft/area. Klossens massa är samma, tryck x area = k. Att friktion är areaberoende ingår annars i själva definitionen av den. Men man rationaliserar och förutsätter att tryck och area alltid tar ut varandra.


16 Dec 2017, 12:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
woodstock wrote:
Jag köper absolut raka spår sett från greppbrädan för att så mycket som möjligt undvika att strängarna dras utåt där. Har man ett Flying V blir det ändå nästan omöjligt. Sett som friktion blir det ju friktion i två riktningar, nedåt och åt sidan. Om du tänker efter blir "aningen generösare storlek på strängskårorna" samma sak som att minska anläggningsytan.

Absolut. Generösare strängskåror minskar anläggningsytan. Hur mycket det minskar; hänger på hur generösa -sett till strängens tjocklek spåren är. Med detta vill jag poängtera just det jag skrev: "ANINGEN generösare" skåror. Dvs; det behöver inte betyda mycket. Ju tightare = Ju mer kontakt/anliggning.

Låt oss även poängtera skillnaderna i komprimerad/påtingad anliggning (dvs där strängen har en tryckt samt vriden kontakt på en väldigt kort yta på strängens längd) -kontra en längre anliggning (där strängen vilar mer otvingat i en längre skåra). Räknar man ut mängden kontakt i båda alternativen; skiljer det en del (beroende på sadel konstruktionen). Men oavsett hur man räknar; så ger ett fördelat tryck över en större yta/område en mer användbar kombination mellan kontaktyta och friktion. Detta ger både mer + stabilare ton; samt bidrar till en ökad stämningsstabilitet på strängen.

När strängens "knyck" flyttas närmare huvet/ifrån brädan (som jag beskriver) innebär faktiskt att strängens vinkel emot stämskruvarna ökar (den blir matematiskt större). Men detta spelar ingen roll eftersom hur man formar strängarnas utgångar mot stämskruvarna -inte påverkas av hur strängen går ut till/mot brädan. Tvärtom faktiskt: Genom att fördela strängens tryck över hela djupet på översadeln; medför att den absolut viktigaste delen; 'utgången' i skåran mot brädan inte alls behöver hantera lika mycket strängtryck. Därmed är strängen mindre benägen att fastna -eller haka fast i strängskåran.

Att strängen får en naturligare ingång mot brädan ger även en helt annan grund stabilitet -för bättre intonering på strängen. Om man är riktigt duktig på att intonera går det att kolla detta på följande sätt: Att intonera sin Gibson gitarr perfekt med original sadeln -innan man byter den samma. Sedan kolla intoneringen efter att man bytt in en sadel med lägre spår. Fast utgången sitter på precis samma ställe; ger det skillnader i en optimal intonering med den nya sadeln.


/ Jonken


23 Dec 2017, 16:17
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
PRS:en har ordentligt lång anliggningsyta i sadelspåren och den stämmer inte ur sig för fem öre. Dock är stämmisarna nästan helt i linje med strängarna, vilket förstås hjälper.
Sadeln är också väldigt låg så det är nästan samma stränghöjd öppet som vid första band. Antar att jag måste höja den om/när jag bandar om gitarren.

Har inte ens rört LP:n sen jag fick hem PRS:en. :mrgreen: Måste bestämma om jag ska behålla den innan jag gör nåt åt sadeln.


23 Dec 2017, 19:30
Profile

Joined: 16 Jun 2017, 12:21
Posts: 4
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Måste bara säga att bilderna fick mig att humma belåtet. Snygg gitarr det där. Riktigt snyggt. :)


25 Dec 2017, 13:45
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
AndreasDavour wrote:
Måste bara säga att bilderna fick mig att humma belåtet. Snygg gitarr det där. Riktigt snyggt. :)


Jag var tvungen att spela lite på den igår och den är precis lika bra som jag alltid tyckt. :D Men den låter mer som nån slags jazzburk jämfört med PRS:en. Väldigt lätt känns den nu också.
Tror bestämt att den får vara kvar. Det är ju ingen premiummodell så jag kommer inte få jättemycket för den begagnat. Och nån gång ibland så vill man nog ha en LP ändå. :wink:

PRS:en är inget rolig att spela på oinkopplat, medan jag kan sitta i timmar med LP:n utan förstärkare. Märkligt det där.

Edit: För övrigt är halsprofilen helt fantastisk. Fet och med bra stöd för min skomakartumme. PRS:en är mer åt V-hållet. Finemang för det mesta, men passar inte min hand lika bra.


25 Dec 2017, 14:00
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 194
Location:
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Jag har bytt till bensadlar på nästan alla mina gitarrer och filat strängspåren med lite vinkel, på Gibson gitarrerna lite mitt emellan greppbrädans förlängning och vinkeln på huvudet och det har funkat bra. Använder också Nut-Sauce (!). Jag vet inte var jag har fått det ifrån att det är så man skall göra men nu kollade jag här http://www.stewmac.com/How-To/Online_Re ... -Step.html och där ser det ju ut som om han filar i greppbrädans förlängning istället, precis som jag fattar det som att Jonken säger.


25 Dec 2017, 18:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
fredj wrote:
Jag har bytt till bensadlar på nästan alla mina gitarrer och filat strängspåren med lite vinkel, på Gibson gitarrerna lite mitt emellan greppbrädans förlängning och vinkeln på huvudet och det har funkat bra. Använder också Nut-Sauce (!). Jag vet inte var jag har fått det ifrån att det är så man skall göra men nu kollade jag här http://www.stewmac.com/How-To/Online_Re ... -Step.html och där ser det ju ut som om han filar i greppbrädans förlängning istället, precis som jag fattar det som att Jonken säger.

Du är långt ifrån ensam att föredra tonen ur ben i nötter:
http://www.stewmac.com/How-To/Online_Resources/Learn_About_Guitar_Nut_and_Saddle_Setup_and_Repair/The_best_nut-making_material_Bone_for_Tone.html

Det är dock en sak att smida till en sadel i den; och en helt annan sak att få det aktuella benmaterial man valt -att funka 110%.

Natural bone lube:
Jag slipar en hel del nötter från scratch; typ varje månad: Och materialet i det man bygger sin nöt av; spelar en stor roll. Detta funktions -samt tonmässigt. Dock i många sammanhang är ben ett vagt begrepp; eftersom det är STOR kvalitetsskillnad mellan olika typer av ben. Den bästa typen av ben är AS-HÅRT -där benet/materialet i sig själv besitter en naturlig lubrikant -eller glidande effekt. Denna glidande effekt i ben får man fram genom att polera den samma. I denna polering tar man det hela en bit längre när det gäller att minska friktionen. Ett polerat ben av hårdare typ; är naturligt effektivare än Ex grafit som många svär vid beträffande just friktion.

Testa att gnugga en ben bit mot exempelvis en golvmatta: Den blir blankare och jävligt mycket halare. Att polera en sadel -som man polerar en lack yta -på kropp: Gör den ännu halare och blankare.

Dessa saker tas inte ens upp i dessa "How to" -trådar. Dessa saker är oftast grejer som de verkligt professionella techs/byggare känner till. Kännedom av denna typ av information är en följd av lång erfarenhet. Denna typ av erfarenhet får man endast ifrån att ha betalat fullt pris som byggare eller tech; genom att själv verkligen ha gjort hundratals översadlar i olika material. Och detta är inget unikt bara för översadlar. Precis samma extra kännedom ur rutin/repetering gäller egentligen allt. Ex: De flesta kan byta in en ny mick i en elgitarr. Dock betydligt färre är kapabla att justera och fininställa samma mickar för optimal funktion JUST I DEN aktuella gitarren. Och detta ÄR ABSOLUT INTE ALLS någonting att gå och skämmas för! Det viktigaste av allt är precis som med sitt spelande: -Att inte stanna av och tro att man har full koll/är fullärd; utan ta lärdom ifrån allt man gör; och hela tiden lära sig av repetition -för att utvecklas vidare... Ex: Att ta del av en lesson video med kick ass player: Speedy Todd på YT: "How-to-play-like-Yngwie-in-ten-minutes" -funkar ungefär lika bra som att se en video med Dan Erlewine på StewMac -eller lyssna på mig här på Bojen. Tips är kanon! Men erfarenheten måste man alltid skaffa sig själv. Med detta sagt; hade det varit det varit en våt dröm för mig när jag började techa som ung; att ha tillgång till samma informations palett som tillgänglig idag. Då hade man sparat en hel massa tid -istället för att köra 'trial-by-error' -metoden tills man själv fick koll på sina grejer. :wink:

- Dock; alltid lika kul och höra någon säga att iaf någonting man säger idag -även funkar i verkligheten. Sånt värmer!


/ Jonken


25 Dec 2017, 19:48
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Nämen nu jäklar va!

Image

https://www.string-butler.com/

En sån där kanske man skulle prova. Ful? Javisst, men det kan det ju vara värt. :D


06 Jan 2018, 14:16
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Uppdatering!

Jag har just monterat en String Butler, enligt länken ovan. Det hjälpte inte ett jota. :cry: :mrgreen:
Strängarna går numera helt rakt över sadeln, men eftersom vinkeln på huvudet är så stor så fastnar de lik förbannat.
Nästa steg är att fila upp sadelskårorna. Hjälper inte det så blir det att byta sadel. Hjälper inte det så åker skiten i soporna. :wink:

Kan inte låt bli att tycka att det ser lite snyggt ut dock. :D


19 Mar 2018, 23:00
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
Man ska aldrig fila upp strängskårorna utan fila längs med annars blir intoneringen fel!...

Dvs bara göra "banan fetare"...

_________________
http://www.ergopikk.com


19 Mar 2018, 23:42
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Översadel till LP som håller stämningen
FuriousFingers wrote:
Man ska aldrig fila upp strängskårorna utan fila längs med annars blir intoneringen fel!...

Dvs bara göra "banan fetare"...


Varför skulle intoneringen bli fel? På just den här gitarren är intoneringen åt helvete och det spelar ingen roll vad man gör med stallsadlarna, så jag misstänker faktiskt att översadeln är för hög (eller felplacerad). Så det borde om något bli bättre om man filar lite djupare, men det kan jag förstås inte veta innan.
Sen har jag inte jättemycket att förlora. Måste sadeln bytas så kan jag ju lika gärna fila lite först och se om det hjälper. 8)


20 Mar 2018, 09:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 59 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.