View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:07



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Varmgång Boogie Express 5:50 
Author Message

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Varmgång Boogie Express 5:50
Giggade i helgen och drog med mej Boogien,har bara hittills repat med den,men nyligen servad med nya rör och aldrig visat tecken på att krångla.
Hursomhelst,vid soundcheck började det lukta "varm elektronik" om ni förstår,bränd skum doft,samtidigt som stärkaren började dista fult och minska i volym.
Rent reflemässigt kollade jag slutrören och det ena var rött och varmt som f-n medan det andra såg normalt ut...
10 minuter till gig och jag tog fram min Palmer pocketamp som plan B och kollade in närmsta nödutgång där jag kunde kasta ut Boogien ifall den tog eld,jäklig varm blev den!!
Stängde av stärkaren en stund för att ge den en chans,och det enda jag konkret kunde göra var att vicka på slutrören ifall det av nån anledning var dålig kontakt/oxid i rörsocklarna,kopplade även bort lineboxen ifall det var den som ställde till det....
När det väl var dags att gå upp på scenen höll jag tummarna och startade upp maskineriet,då jäklar lät den som den skulle,rören såg helt normala ut och den klarade kvällen utan problem..
Tog isär den igår kväll för att se om det syntes nåt bränt nånstans eller ev lödning som gett upp,men jag kunde inte se nåt med ögat och den låter som den ska...
Vad fanken kan detta ha varit för nåt?????Teorier nån???


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


04 Dec 2017, 09:55
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Varmgång Boogie Express 5:50
Låter som att det skulle vara just röret. Symptom på slutstegsrör kan komma lite sporadiskt, att dom är nya är ingen garanti (snarare tvärtom, inte jätteovanligt att nya rör ger upp).


04 Dec 2017, 10:21
Profile ICQ WWW

Joined: 21 Jul 2015, 12:14
Posts: 1226
Location: Vallentuna
Post Re: Varmgång Boogie Express 5:50
Det kan också vara lite dålig kontakt i en rörhållare. Om styrgallrets pinne inte har kontakt (pga oxid/smuts/whatever) kan styrgallret bli elektriskt "svävande" och då kan röret "rusa", dvs anodströmmen är inte längre ordentligt kontrollerad av bias. Effekten är tydligast på slutsteg med fixed bias, men kan i viss mån uppträda även i kretsar med katodbias. Det är inte givet att detta händer vid glapp till styrgallret, men det kan hända; beror på rörets typ och kondition.


04 Dec 2017, 11:21
Profile WWW

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Varmgång Boogie Express 5:50
Absolut inte heller omöjligt, har varit med om det själv.


04 Dec 2017, 11:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Varmgång Boogie Express 5:50
Med tanke på hur många switchar det finns runt slutdelen , så kan det vara en massa fel möjligheter .
Men om du har ett "glödgat" så brukar det innebära att byta rör .
Sen blir jag alltid nyfiken när jag läser : nyligen servad.
Det används rätt vanligt, men genom åren har jag börjat undra vad man ska lägga i dom orden ?
Är byta slutrör samma som ny servad ? eller I ditt fall står det för mer ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


04 Dec 2017, 23:12
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Varmgång Boogie Express 5:50
Amp Healer wrote:
Med tanke på hur många switchar det finns runt slutdelen , så kan det vara en massa fel möjligheter .
Men om du har ett "glödgat" så brukar det innebära att byta rör .
Sen blir jag alltid nyfiken när jag läser : nyligen servad.
Det används rätt vanligt, men genom åren har jag börjat undra vad man ska lägga i dom orden ?
Är byta slutrör samma som ny servad ? eller I ditt fall står det för mer ?



Kanske lite fel ordval av mej då jag skrev "servad med nya rör"!Jag har helt enkelt bara bytt rör,Boogie original som gått max 10 timmar sen bytet.
Stärkaren är ju från -11 så jag tycker inte att den är så lastgammal så den ska börja ta slut komponentmässigt redan..
Men som sagt så har den gått bra både före och efter detta lilla rycket den fick i lördags.


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


05 Dec 2017, 09:00
Profile

Joined: 29 Dec 2007, 12:51
Posts: 532
Location:
Post Re: Varmgång Boogie Express 5:50
Kommer du ihåg vilket rör det var? I så fall; byt plats på rören, om felet kommer tillbaks och röret glöder på den andra platsen så är det ju högst troligt fel på röret.


05 Dec 2017, 09:55
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.