View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:20



Reply to topic  [ 15 posts ] 
Tone Stack Calculator 
Author Message

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Tone Stack Calculator
Har genom åren använt Duncan's Tone Stack Calculator en hel del, och tycker den är både trevlig och användbar.

http://www.duncanamps.com/tsc/

Efter att ha installerat Windows 10 i PC:n funkar den dock inte lika bra längre. Om man försöker ändra värdena på potarna (kanske också på motstånden) låser den sig och måste stängas ner. Värdena på kondingarna går fortfarande att ändra. Tror att jag har den senaste versionen.

Är det någon som känner igen problemet, och framför allt, är det någon som hittat en lösning på det?


30 Nov 2017, 11:50
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 21:50
Posts: 2620
Location: Eskilstuna
Post Re: Tone Stack Calculator
w7 :mrgreen:

_________________
    Zvenamps
    Rörförstärkaretekniker


30 Nov 2017, 13:19
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Tone Stack Calculator
Hej
För mig så funkar Tone Stack Calculator i Windows 10 ( senaste släppet av 1703).
/Kalle


30 Nov 2017, 17:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Tone Stack Calculator
Windows vet jag inte vad det är för nåt... :evil:
...men den funkar fint i Slackware (Linux) i alla fall
jag har TSC v1.3

_________________
tligen


30 Nov 2017, 20:02
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2009, 13:37
Posts: 856
Location: Sundsvall
Post Re: Tone Stack Calculator
Har man Win10 Pro så kan man sätta upp en virtuell maskin med ex Windows XP i Hyper-V. Sen installera alla gamla program i den virtuella maskinen.

_________________
/Lasse

LF Audioservice


01 Dec 2017, 13:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 23:30
Posts: 2735
Location: Göteborg, Majorna/Linné
Post Re: Tone Stack Calculator
Behövs inga extra installationer. Du väljer bara att programmet skall köras under W-EXP emulering.
Hitta TSC exec fil, högerklicka på den,en meny öppnas. Klicka på "Egenskaper/Properties" längst ner i menyn. Välj flicken "Kompatibilitet" och välj passande operativsystem.

Attachment:
TSC-W10.gif
TSC-W10.gif [ 34.99 KiB | Viewed 7554 times ]

_________________
Alex
Tubewonder, Louder&More, Zagray! - Made in Västra Götaland - så de' så!
http://www.anacon-tech.com
http://www.youtube.com/vacuumvoodoo
Zagray! - test & review


01 Dec 2017, 15:32
Profile WWW

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Tone Stack Calculator
Tack för ett jättebra tips Alex. Det borde ju ha funkat. Dessvärre gjorde det inte det tyvärr. Provade att välja flera olika operativsystem utan positivt resultat. Testade även att fylla i en del andra rutor i det aktuelle fönstret, och det funkade inte heller.

Jag har inte Windows 10 Pro, så att köra en virtuell maskin är väl då inte aktuellt antar jag.

Kan det ha att göra med att programmet är skrivet för 32 bit medan mitt Win10 kör 64 bit (men det kanske alla Win10 gör)?


05 Dec 2017, 11:18
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Jan 2009, 19:42
Posts: 337
Location: Stockholm
Post Re: Tone Stack Calculator
Hej
Jag kör på Windows 10 Home, 64 bit (i dagarna uppdaterad till senaste version 1709).
Och Tone Stack Calculator 1.3 fungerar för mig.
/Kalle


05 Dec 2017, 11:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Tone Stack Calculator
beneri wrote:
Tack för ett jättebra tips Alex. Det borde ju ha funkat. Dessvärre gjorde det inte det tyvärr. Provade att välja flera olika operativsystem utan positivt resultat. Testade även att fylla i en del andra rutor i det aktuelle fönstret, och det funkade inte heller.

Jag har inte Windows 10 Pro, så att köra en virtuell maskin är väl då inte aktuellt antar jag.

Kan det ha att göra med att programmet är skrivet för 32 bit medan mitt Win10 kör 64 bit (men det kanske alla Win10 gör)?

Har du testat att köra programmet som Administrator också?

Det går att köra en vm med xp på win 10, fast du får ingen gratislicens. I win 7 så fick man automatiskt en gratislicens för xp med windows xp mode.


05 Dec 2017, 12:02
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Tone Stack Calculator
Är inte en fena på det datatekniska, men jag inbillar mig att jag alltid kör med adm.rättigheter, men det kanske inte är samma som att "köra programmet som Administrator". Ska försöka undersöka.

Antar att jag inte har XP Mode om jag inte har betalat för det då. Ska kolla.

Tack för tipsen så långt. Eftersom andra kan köra TSC med Windows 10 Home, 64 bit så bör det ju i alla fall finnas hopp om att det ska funka hos mig oxå. Programmet går alltså att starta och köra, men det går inte att ändra resistansvärdena hos motstånd och potar (däremot går det att ändra kapacitansvärdena - skumt!).


05 Dec 2017, 14:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Tone Stack Calculator
beneri wrote:
Är inte en fena på det datatekniska, men jag inbillar mig att jag alltid kör med adm.rättigheter, men det kanske inte är samma som att "köra programmet som Administrator". Ska försöka undersöka.

Antar att jag inte har XP Mode om jag inte har betalat för det då. Ska kolla.

Tack för tipsen så långt. Eftersom andra kan köra TSC med Windows 10 Home, 64 bit så bör det ju i alla fall finnas hopp om att det ska funka hos mig oxå. Programmet går alltså att starta och köra, men det går inte att ändra resistansvärdena hos motstånd och potar (däremot går det att ändra kapacitansvärdena - skumt!).

Det är inte samma sak att vara inloggad som admin och att köra program som admin. Man måste specifikt säga till att köra det som admin i och med att det omvända är ett jättestort säkerhetshål.

Win XP Mode laddar man ner gratis från Microsofts hemsida. Det är licensen som är bekymmret om man inte kör Win7 alternativt har en gammal licens liggande. XP mode kan man köra i till exempel VMWare workstation player 12 som är gratis om du inte är kommersiell.


05 Dec 2017, 15:09
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Tone Stack Calculator
Installerade Win10 "över" Win7, så min licens kanske är en Win7 i botten på nåt sätt, om det skulle ha ngn betydelse.


05 Dec 2017, 17:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Tone Stack Calculator
beneri wrote:
Installerade Win10 "över" Win7, så min licens kanske är en Win7 i botten på nåt sätt, om det skulle ha ngn betydelse.

Nä, jag tror den "omvandlar" (byter siffror och så) win7-licensen till en win10.

Men försök lite till, det borde gå få igång på win10. Kolla så du verkligen har senaste versionen.


05 Dec 2017, 18:43
Profile

Joined: 27 Feb 2008, 10:44
Posts: 414
Location:
Post Re: Tone Stack Calculator
Har provat att köra programmet som admin, men får det inte att funka. Verkar som om jag får ge upp, och hoppas på nästa version (om det kommer ngn mer). Men det är ju lite konstigt att det funkar på vissa maskiner och på vissa inte. Tack för hjälpen i alla fall.


08 Dec 2017, 15:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: Tone Stack Calculator
beneri wrote:
Har provat att köra programmet som admin, men får det inte att funka. Verkar som om jag får ge upp, och hoppas på nästa version (om det kommer ngn mer). Men det är ju lite konstigt att det funkar på vissa maskiner och på vissa inte. Tack för hjälpen i alla fall.

Inte alls konstigt att det fungerar på vissa datorer men inte på andra.
Detta program nyttjar shared libraries s.k. DLL i wintendos terminologi, och detta är ett förvirrat helvete i
alla windows maskiner.

Ett korrekt byggt program är statiskt länkat eller bygger på DLL som inte byts ut ( något som är svårt att
göra i windows världen).

( statiskt länkat ; innehåller alla rutiner som används, har inga referenser till DLL )

Det som återstår att bygga i wintendovärlden om man skall vara portabel är java, perl och andra interpreterade
språk. ( fast java är nog ett gränsfall då det är en aning flytande vad som verkligen är java )

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


08 Dec 2017, 16:51
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 15 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.