View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:11



Reply to topic  [ 13 posts ] 
PPIMV i VOX AC30 
Author Message

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post PPIMV i VOX AC30
Kan man sätta i en ppimv i en Vox AC30?
Nån som har en ritning?


20 May 2016, 18:50
Profile

Joined: 20 Aug 2002, 14:28
Posts: 220
Location:
Post Re: PPIMV i VOX AC30
Du kan ju kolla schemat för en matchless dc30.
Annars är ju cut-kontrollen en master fast bara för de höga frekvenserna. Kopplar du förbi kodningen i den kretsen så blir det en master.


21 May 2016, 08:15
Profile ICQ WWW

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: PPIMV i VOX AC30
Hade varit bra att behålla cut-kontrollen som den är. Går det att sätta i en ppimv på samma sätt som i en marshall?


22 May 2016, 17:57
Profile

Joined: 20 Aug 2002, 14:28
Posts: 220
Location:
Post Re: PPIMV i VOX AC30
Det är ett lätt sätt att testa om man gillar det, att bara koppla förbi kondingen till cut-kontrollen. Vill man ha kvar cut-kontrollen kan man ju bara sätta dit en ny potensiometer, typ som Matchless gör.

Det kanske är bättre med en dubbelpot som späningsdelar båda halvorna om det är det du syftar på, men det har jag aldrig provat.


22 May 2016, 19:40
Profile ICQ WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: PPIMV i VOX AC30
Den typ av ppimv man får om man kopplar förbi kondningen funkar rätt dåligt, tycker jag.ojämt svep och börjar kapa bas när man kommit ned en bit i volym.

Jag skulle satsa på en variant med dubbel pot. Eftersom det är katodbias kan den göras enkelt utan extra kondningar.

Men det är ju lätt gjort att koppla förbi kondningen på cut-kontrollen, så testa det.

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


23 May 2016, 08:22
Profile

Joined: 12 Sep 2013, 13:15
Posts: 172
Post Re: PPIMV i VOX AC30
Men om det blir kass bas så är det ju ingen idé att testa det. Har förresten fått fram en layoutritning hur man kopplar in en med dubbelpot.


24 May 2016, 17:53
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: PPIMV i VOX AC30
Dan the Man wrote:
Men om det blir kass bas så är det ju ingen idé att testa det. Har förresten fått fram en layoutritning hur man kopplar in en med dubbelpot.


Hur blev resultatet då?


22 Nov 2017, 17:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: PPIMV i VOX AC30
Dan the Man wrote:
Men om det blir kass bas så är det ju ingen idé att testa det. Har förresten fått fram en layoutritning hur man kopplar in en med dubbelpot.


Jag skulle inte säga att det blir "kass" utifrån egen erfarenhet, och har aldrig heller hört nån som klagat på att Matchless master är kass.
Men visst, en lösning med dubbelpot är nog strået vassare.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


23 Nov 2017, 11:18
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: PPIMV i VOX AC30
Har aldrig testat PPIMV på någon stärk, så ursäkta mina kanske dumma frågor.

1: Går det att använda en stärk med en sådan modd som om den inte är där genom att dra den fullt åt något håll? Förlorar man något på det? Dvs, har man fortfarande möjligheten kvar att köra den som om det endast finns en volymratt utan någon förlust? Eller går det att bypassa den med en switch på stärken, typ true bypass fast med vippbrytare?
2: Om man rattar in ett skönt crunch-läge fast på lägre utvolym, får man med sig bruset då som blir när man kör det i samma läge, dvs närmre full volym på en som inte har PPIMV?


24 Nov 2017, 10:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 20 Mar 2013, 21:57
Posts: 1429
Location: göteborg
Post Re: PPIMV i VOX AC30
Om man moddar en AC30 rekommenderrar jag att man samtidigt monterar en fläkt. t.ex. en 12V pc-fläkt.

_________________
Välljud med garanti www.tubular-well.se


24 Nov 2017, 10:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: PPIMV i VOX AC30
peterh wrote:
Om man moddar en AC30 rekommenderrar jag att man samtidigt monterar en fläkt. t.ex. en 12V pc-fläkt.


Japp! Idag har jag en fläkt som står på golvet och blåser in bakifrån. Det blir varmt i de rackarna.


24 Nov 2017, 11:11
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: PPIMV i VOX AC30
Shoegazers Anonymous wrote:
Har aldrig testat PPIMV på någon stärk, så ursäkta mina kanske dumma frågor.

1: Går det att använda en stärk med en sådan modd som om den inte är där genom att dra den fullt åt något håll? Förlorar man något på det? Dvs, har man fortfarande möjligheten kvar att köra den som om det endast finns en volymratt utan någon förlust? Eller går det att bypassa den med en switch på stärken, typ true bypass fast med vippbrytare?
2: Om man rattar in ett skönt crunch-läge fast på lägre utvolym, får man med sig bruset då som blir när man kör det i samma läge, dvs närmre full volym på en som inte har PPIMV?

1: Det blir så liten skillnad om man konstruerar det bra så skulle inte tro att du hör det. Kruxet är att man vill ha en extra resistor utöver poten till jord så inte jordreferensen är enbart en pot som ofta oxiderar och glappar. Detta för att slutrören ska "veta" hur mycket ström som ska flöda genom dem. Detta gäller även katodbias.
2: Bruset kommer vara på samma nivå relativt till ditt ljud. Alltså lägre med samma faktor. Men det är fortfarande där. Så spelar du tex in högtalaren får du med precis samma mängd brus. Men du hör det inte lika väl med dina öron på den lägre volymen.

_________________
Johan Hansson


24 Nov 2017, 12:09
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: PPIMV i VOX AC30
Matchless har väl möjligheten att bypassa mastern på DC-30. Om det gör någon hörbar skillnad vet jag inte. I en perfekt värld ska väl poten inte släppa genom någon signal när den står på noll.
Då talar vi alltså om den enkla "crossline" mastern som Matchless ju använder, inte en variant med dubbelpot.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Nov 2017, 23:12
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.