View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:40



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Tips önskas 
Author Message

Joined: 29 May 2009, 16:27
Posts: 77
Location:
Post Tips önskas
Hoppas på lite hjälp.

Jag lirar nu på en Tweed de luxe med 2 Weber 8# i och lite lägre förstegsrör. Den funkar utmärkt. Den är ganska högljudd och jag behöver en mindre stärkare eftersom scentillfällena blir färre o färre. Vill helst inte gå champvägen. Har haft en VHT som lät bra men jag saknar mina Kalamazoo.
Nu tycker dock jag att de blivit för dyra att ta in från USA och en tillsnyggad av Greg Heyman blir också lite för dyr i min smak.
Min fråga då: Är det någon som kan säga ngt om denna https://www.thomann.de/se/mooer_little_monster_ac.htm. som har liknande bestyckning som Kalamazoon. Mitt alternativ är att försöka bygga en.
Eller har ni andra idéer kring Kalamazoo-ljudet.

L


14 Nov 2017, 16:47
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Tips önskas
Jag har kollat olika forum för förstärkarmodifikationsnördar utan hittat någon info.
Det kan vara en chansning.
Det är troligtvis så att den har rörsocklarna fastsatta i kretskortet.
Det kan ställa till med problem då det på moderna förstärkare kan vara kort med flera lager/skikt och komponenter kan sitta osynligt placerade mitt i nånstans. Att hitta ett utbyteskretskort kan vara knepigt.
Du kan också ha tur och det sitter ytligt monterade grejer på den. Då är det bara att byta till sånt som det ska vara och göra en tonkontroll istället för en gain.

Om du hittar en gammal Valve junior eller en Harley Benton 5W så har du ett bättre utgångsläge.


14 Nov 2017, 23:36
Profile WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Re: Tips önskas
Finns ju en syskonmodell som ska efterlikna en bassman, lite nyfiken på hur den funkar i munspelssammanhang.

_________________
Mats


16 Nov 2017, 18:07
Profile

Joined: 29 May 2009, 16:27
Posts: 77
Location:
Post Re: Tips önskas
Förstår dina tankar Arne. Var lite bekymrad över gainkontrollen.
Hade inte tänkt modda alls. Tror ni den funkar ändå?

Vi har ett kasst PA där vi repar men ett alternativ är att köra direkt in i detta. Vad rekommenderar ni i så fall? Harp break eller attack. Har reverben redan. Behövs mpgot mer i kedjan


17 Nov 2017, 16:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 10 Jul 2009, 07:03
Posts: 728
Location: Lysekil
Post Re: Tips önskas
Jag har båda, jag tycker Breaken funkar men Attacken är bättre, eller rättare sagt riktigt bra, dock inte med alla mikrofoner, med en Shure PE 585 tex. blir det lite getingvarning. Men med en bullet låter den kanon.
Men som med mycket annat är det ju en fråga om tycke och smak.

_________________
Mats


17 Nov 2017, 17:45
Profile

Joined: 01 Jan 2008, 18:58
Posts: 1476
Post Re: Tips önskas
I och med att den har en gainkontroll så kan det fungera.
Det är ju för hög gain som ställer till det för oss munspelare. Går den skruva ner är det bra.
Spontant kände jag, precis som Mats att Bassman kanske är bättre. (Mindre distat ljud på blues-ljudprovet.) Men man vet ju inte innan man provat.
Men,, jag är övertygad om att du kommer fortsätta sakna din kalamazoo.

Jag kan bygga en mycket bättre om du kan hitta ett bra objekt på begagnatmarknaden med samma röruppsättning som kalamazoo dvs. 1 st 12AX7 och ett EL84. Om det är rör eller diodlikriktare är underordnat då den kalamazoos rörlikriktare är lika hård som ett rör plus att den typen av förstärkare inte saggar.
Men köp inget förrän vi har haft kontakt.


18 Nov 2017, 10:33
Profile WWW

Joined: 29 May 2009, 16:27
Posts: 77
Location:
Post Re: Tips önskas
Tack för erbjudandet. Generöst.
Det finns med i mina funderingar.
Hade tänkt behålla tweed de luxen och ville därför komma billigt undan. Blev erbjuden en Kalamazoo moddad av greg Heyman. Jag lämnade ett skambud med detta i åtanke.
Ett alternativ är att bygga en själv (jag har byggt de luxen med hjälp av audionordström), men då måste jag följa schema som jag inte förstår och kostnaden blir lika hög som erbjuden kalamazoo. Får kanske tänka om när det gäller de luxen och sälja . Nåväl jag har inte brått . Funderar


18 Nov 2017, 12:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 08 Nov 2009, 02:45
Posts: 331
Location:
Post Re: Tips önskas
Utan att kunna ett skvatt om de tekniska inslagen i förstärkeri o elektronik, så noterade jag att det stod på Thomanns sida att den "låter som en Vox AC 30". En sådan har jag ägt, och om den var rolig till gitarren var den helt värdelös för munspel. Tunn, skrikig och rundgångsbenägen.


28 Nov 2017, 18:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 May 2009, 16:27
Posts: 77
Location:
Post Re: Tips önskas
Tack för input. Jag har några val att göra. Behålla riggen. Sälja o hitta en kalamazzo renoverad. Köpa en vht. Köpa en harp attack. Funderar


28 Nov 2017, 20:23
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 29 May 2009, 16:27
Posts: 77
Location:
Post Re: Tips önskas
Lösningen blev en Harp Attack. Mycket bra på låg volym. Blev överraskad av resultatet. Fungerar bäst med cm-element. Dessutom finns alternativet att köra direkt i pa.


01 Dec 2017, 09:53
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.