View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 10:41



Reply to topic  [ 3 posts ] 
Boss OD-1 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Boss OD-1
Köpte en OD-1a ny 1983, det var en med svart skruv. Använde den fram till 87 när jag köpte en Marshall Jubilee-stack, då fick den ligga i lådan fram till att jag sålde den för drygt 10 år sedan. Efter det har jag läst och förstått att det är stor skillnad på de tidiga med det "stora 14-beniga chippet" och silverskruv och de senare varianterna med olika 8-beniga. Har varit nyfiken på att testa en "gammal" silverskruv (vet att det finns silverskruvar med de 8-beniga också, men för enkelhetens skull) och fick tag på en för ett tag sedan. Skillnaden mot min gamla svartskruv var slående (utan att ha dem bredvid varandra dock). Svartskruven var hård, vass och extremt basfattig, funkade bara till att soloboosta ett redan överstyrt ljud i mitt tycke. Silverskruven låter mycket varmare och blandar sig med förstärkarens ljud på ett helt annat sätt. Den är också basfattig men inte som svartskruven.
Som jag kommer ihåg det reagerade svartskruven ganska hyffsat när man drar ner gitarrvolymen, det tycker jag att silverskruven gör sämre, den distar, om än mindre, ner till tvåan med en Les Paul. Det händer ganska lite från kvart i till fullt på gainen, har för mig att svartskruven hade ett större spann där. Vidare brusar den en del och framförallt ihop med en pedal till.
Fick möjlighet att låna en nytillverkad OD-1a, den som säljs i det hutlöst dyra trepedalskittet med en PH-1 och en SP-1. Gjorde en noggrann AB-test och måste säga att japanerna har gjort det extremt bra. Med undantaget att den nya pedalen var aningen mer högljudd på samma inställning och hade ett uns mer diskant (om jag lyssnade riiiktigt noga). De reagerade lika och hade exakt samma karaktär, brusade lika mycket o.s.v. Det var kul (och skönt för de pengarna) att de gjort det bra och autentiskt.

Jämfört med alla välljudande nyare pedaler tycker jag inte att OD-1an har en chans, den brusar, är inte känslig för gitarrvolymen. Silverskruven har dock ETT riktigt skönt pappigt varmt ljud som bär igenom på ett bra sätt. Är lite fundersam på priset gamla silverskruvar, TS9or, 808or och(en modernare)Klon Centaurer betingar. En gammal gitarr eller förstärkare kan jag förstå om de kostar mycket men sketna ODar.. Nåväl, det är mina reflexioner, Over and out :D

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


15 Nov 2017, 23:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Boss OD-1
Finns många som samlar på vintage Boss (jag t ex) och då är första varianten av OD-1 mycket eftertraktad, och priser speglar detta.
Ta t ex SP-1, ingen höjdarpedal, den ses ibland för 5000:-. Den är sällsynt = dyr. PH-1 som kom samtidigt ligger på max 1500:-.

Och ja, 14-pins OD-1 låter avsevärt bättre än 8-pins, men slås på fingrarna av många OD´s som kommit senare, t ex Boss egna OD-3.


16 Nov 2017, 08:23
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Boss OD-1
Dom där är ju lätta att modda men kul historia att läsa.

Föredrar DS-1:a med germanium-modden på D4-D5 (diod-bryggan).
En enkel och välljudande modd som ger liv i vilken Ds-1 Taiwan som helst...

_________________
http://www.ergopikk.com


16 Nov 2017, 12:02
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 3 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.