View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:30



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Där åkte man på en CITES-smäll 
Author Message

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Där åkte man på en CITES-smäll
Är upprörd och besviken, så jag behöver få ventilera.
Köpte en strata på ebay för ett par veckor sen, som jag gått och sett fram emot. En riktigt snygg cocobolo-hals som jag tänkt ha till ett projekt, och en mattsvart kropp som jag tänkt att man säkert kan hitta på något kul med. Riktigt bra pris också. Nu finns ju cocobolo med på listan över träslag som kräver CITES för att få säljas så det var så klart en risk, men säljaren lovade att inte nämna något om det, och beskriva den som en vanliga gitarr i lönn. Men, såklart, idag fick jag besked om att gitarren inte gått igenom tullen. Ingen dialog, ingen att förklara sig inför, ingen möjlighet till att lösa situationen. Så jävla trist, när man gått och sett fram emot en grej och gjort upp planer för :cry: Jag vet, det är mitt fel som försökte fuska, och det är klart att skövlingen av regnskogen måste stoppas på alla tänkbara sätt. Det känns ändå skitsurt.

Nu gjordes affären genom Ebays Global Shipping Program, och jag fick därför tillbaka hela beloppet jag betalat, inkl frakt och tull. Ingen större skada skedd med andra ord, det finns ju bevisligen folk som hamnat betydligt mer i skiten pga lagstiftningen. Men handen på hjärtat, pengar är en väldigt klen tröst för en riktigt frän gitarr! Vad jag däremot kan tycka är väldigt märkligt är att GSP inte bifogat någon motivering till varför gitarren inte gick igenom, varken till mig eller till Ebay. Gitarren går heller inte tillbaka till säljaren, utan den konfiskeras och hamnar gud vet var utan att det går att få ett konkret besked om var felet ligger. Känns inte precis som världens bäst uttänkta system.


10 Nov 2017, 17:04
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Det där är ju oacceptabelt det måste ju förfan finnas en motivering.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


10 Nov 2017, 17:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Aug 2014, 13:18
Posts: 502
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Antar att det ligger på säljarens ansvar då eftersom du fick pengarna tillbaka.
Vilket land var det från?

Hur som jävligt trist!


10 Nov 2017, 18:40
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Trist historia, känner med dig, men inte ganska väntat.
Känner ännu mer för säljaren som förlorat en massa.

lillefar wrote:
Det där är ju oacceptabelt det måste ju förfan finnas en motivering.


Vad behöver egentligen motiveras? Ett uppenbart smugglingsförsök av skyddade arter som åkte fast.
Känns rätt glasklart, tycker jag.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


10 Nov 2017, 19:40
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Kristid wrote:
Antar att det ligger på säljarens ansvar då eftersom du fick pengarna tillbaka.
Vilket land var det från?

Hur som jävligt trist!


Man är tydligen försäkrad inom GSP, och garanterad att få tillbaka pengarna om varan inte kommer fram. Det konstiga är att säljaren faktiskt fick behålla betalningen, mot att denne skriver på nån fullmakt där de säger upp alla anspråk på varan efter att de skickat iväg den. Vet inte hur det går runt, men med tanke på mängden affärer som görs genom ebay kanske det finns sånna marginaler.
Köpte från USA.


10 Nov 2017, 19:41
Profile WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Magnus Olsson wrote:

Vad behöver egentligen motiveras? Ett uppenbart smugglingsförsök av skyddade arter som åkte fast.
Känns rätt glasklart, tycker jag.

/Magnus


Det är väl just det att det inte ens motiverats med "uppenbart smugglingsförsök". Det som anges är endast "The item was stopped at the Global Shipping Center, and has been restricted from international shipment. The item will not be shipped forward to its final destination. " Inget mer, åtminstone inte som jag eller supporten på ebay fått ta del av. Kanske säljaren fått mer detaljerad info, men jag har svårt att tro det. Säg att jag, som nog de flesta som inte är forum-rävar, inte har koll på att gitarrdelar av vissa material inte får skickas hur som helst, då skulle det här vara jättesvårt att förstå. Från ingenstans tar fraktbolaget varan, ger ingen förklaring till vad som helst, och förväntar sig att man skall ta sin återbetalning och inte bråka efter det utan möjlighet att överklaga.


10 Nov 2017, 19:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Robert wrote:
Magnus Olsson wrote:

Vad behöver egentligen motiveras? Ett uppenbart smugglingsförsök av skyddade arter som åkte fast.
Känns rätt glasklart, tycker jag.

/Magnus


Det är väl just det att det inte ens motiverats med "uppenbart smugglingsförsök". Det som anges är endast "The item was stopped at the Global Shipping Center, and has been restricted from international shipment. The item will not be shipped forward to its final destination. " Inget mer, åtminstone inte som jag eller supporten på ebay fått ta del av. Kanske säljaren fått mer detaljerad info, men jag har svårt att tro det. Säg att jag, som nog de flesta som inte är forum-rävar, inte har koll på att gitarrdelar av vissa material inte får skickas hur som helst, då skulle det här vara jättesvårt att förstå. Från ingenstans tar fraktbolaget varan, ger ingen förklaring till vad som helst, och förväntar sig att man skall ta sin återbetalning och inte bråka efter det utan möjlighet att överklaga.


Jag tror att du kommer att få mer info, men sånt tar lång tid.
All Cites hantering nu tar enormt lång tid pågrund av överbelastning.
Bara att hålla tummarna att du inte hör från någon åklagare/polis instans.
Det är ju trots allt ett försök till smuggling.

Det är (trots att det ibland är skumt) bara ens eget ansvar att hålla kolla på regler som gäller.
Som ljudbojaren som ville sälja en gitarr på blocket och blev tagen.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


10 Nov 2017, 20:21
Profile WWW

Joined: 08 Jan 2008, 10:48
Posts: 1988
Location: Uppsala
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Kanske inte jättesmart att på ett publikt forum deklarera att man haft uppsåt att smuggla artskyddade varor...

_________________
Erik R

"Marshall equipment is made to pass on your sounds. Faithfully. Without distortion." (tidig Marshall-slogan)


10 Nov 2017, 20:54
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Trist för dig, helt klart. Ändå tack för att du delar med dig.

Undrar hur de kom fram till att detta var något att undersöka och beslagta? Verkar minst sagt arbetskrävande att artbestämma en massa trädelar i instrument, möbler, osv.

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


10 Nov 2017, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Det är ju bra att det funkar som det ska. Har man inte rätt intyg så ska skiten inte in.

_________________
Gud finns inte.


10 Nov 2017, 21:15
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Det finns gitarrister överallt, gitarrister kan jobba som tulltjänstemän. Antar att ingen tjänsteman vill begå tjänstefel och se igenom fingrarna när de nu har kunskap om gitarrer etc.

Väntar själv på gitarrgodis från landet i väster men då med Korina, Spruce samt Blackwood Tek. :P http://www.madinter.com/blackwood-tek.html?___from_store=fr&___store=en

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


10 Nov 2017, 21:23
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Granis67 wrote:
Det finns gitarrister överallt, gitarrister kan jobba som tulltjänstemän. Antar att ingen tjänsteman vill begå tjänstefel och se igenom fingrarna när de nu har kunskap om gitarrer etc.

Väntar själv på gitarrgodis från landet i väster men då med Korina, Spruce samt Blackwood Tek. :P http://www.madinter.com/blackwood-tek.html?___from_store=fr&___store=en


Jag vill intala mig själv att jag alltid skulle stå rocknrollens sida!
Men det där blackwood tek lät intressant. Går det bara att beställa som virke, eller finns det färdiga halsar?


10 Nov 2017, 21:55
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Magnus Olsson wrote:
Trist historia, känner med dig, men inte ganska väntat.
Känner ännu mer för säljaren som förlorat en massa.

lillefar wrote:
Det där är ju oacceptabelt det måste ju förfan finnas en motivering.


Vad behöver egentligen motiveras? Ett uppenbart smugglingsförsök av skyddade arter som åkte fast.
Känns rätt glasklart, tycker jag.

/Magnus


Jag vägde inte frågan om rätt eller fel men juridiskt sett blir det ju en myndighetsutövning som man inte kan försvara sig mot om man inte får en rimlig förklaring till varför. Jag ser det därför som rättsvidrigt och det är principen som är viktig oavsett om det var rätt eller fel.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


10 Nov 2017, 22:43
Profile WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Magnus Olsson wrote:

Vad behöver egentligen motiveras? Ett uppenbart smugglingsförsök av skyddade arter som åkte fast.
Känns rätt glasklart, tycker jag.

/Magnus


Exakt.
Men stilpoäng för ett publikt erkännande i alla fall.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


10 Nov 2017, 22:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
lillefar wrote:

Jag vägde inte frågan om rätt eller fel men juridiskt sett blir det ju en myndighetsutövning som man inte kan försvara sig mot om man inte får en rimlig förklaring till varför. Jag ser det därför som rättsvidrigt och det är principen som är viktig oavsett om det var rätt eller fel.


Jag är helt säker på att han kommer att få en förklaring att försvara sig emot.

Men jag kan inte förstå din ståndpunkt alls.
Vad finns det att försvar? Brottet är glasklart och utan förmildrande omständigheter (menar, prylen är olaglig att ta över gränsen, prylen försökte smugglas in ändå och åkte fast. Inte direkt en svår bevisbörda för dem om det blir en rättssak).

Tid för ”brottet uppdagas” och tiden att få förklara sig hänger ju aldrig ihop.

Även om man kanske kan tycka att detta är lite löjligt så är det ju lagar som finns och som någon försökt bryta emot.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


10 Nov 2017, 23:40
Profile WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Magnus Olsson wrote:
lillefar wrote:

Jag vägde inte frågan om rätt eller fel men juridiskt sett blir det ju en myndighetsutövning som man inte kan försvara sig mot om man inte får en rimlig förklaring till varför. Jag ser det därför som rättsvidrigt och det är principen som är viktig oavsett om det var rätt eller fel.


Jag är helt säker på att han kommer att få en förklaring att försvara sig emot.

Men jag kan inte förstå din ståndpunkt alls.
Vad finns det att försvar? Brottet är glasklart och utan förmildrande omständigheter (menar, prylen är olaglig att ta över gränsen, prylen försökte smugglas in ändå och åkte fast. Inte direkt en svår bevisbörda för dem om det blir en rättssak).

Tid för ”brottet uppdagas” och tiden att få förklara sig hänger ju aldrig ihop.

Även om man kanske kan tycka att detta är lite löjligt så är det ju lagar som finns och som någon försökt bryta emot.

/Magnus


Man får hålla isär saker annars blir det svårt och vi talar nog bara förbi varandra.
Frågan är inte om rätt eller fel eller olagligt/lagligt där är det solklart.
Men i en rättstat är det viktigt att det klargörs varför en handling utförs mot en medborgare annars är man oförmögen att försvara sig så en motivation varför är viktigt. Vi är i andra sammanhang väldigt noga med detta och pigga på att protestera mot godtycke, myndighetsutövning, tjänstemanna styre och så vidare. Nu kanske det kommer mer info i det specifika fallet och då är det gott och väl men om det inte gör det så är vi ute på farliga vägar kan jag tycka utifrån medborgarperspektivet.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


11 Nov 2017, 00:34
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
lillefar wrote:
Man får hålla isär saker annars blir det svårt och vi talar nog bara förbi varandra
Men i en rättstat är det viktigt att det klargörs varför en handling utförs mot en medborgare annars är man oförmögen att försvara sig så en motivation varför är viktigt. Vi är i andra sammanhang väldigt noga med detta och pigga på att protestera mot godtycke, myndighetsutövning, tjänstemanna styre och så vidare. Nu kanske det kommer mer info i det specifika fallet och då är det gott och väl men om det inte gör det så är vi ute på farliga vägar kan jag tycka utifrån medborgarperspektivet.


Jag tolkar detta som att det är den amerikanska tullen som stoppat utförsel. Meddelandet verkar komma från Ebay?
Så man ska väl inte tolka det som att myndigheterna utelämnar information, inte de svenska i vilket fall.

"The item was stopped at the Global Shipping Center, and has been restricted from international shipment. The item will not be shipped forward to its final destination. "

Säljaren kan säkert få denna info från Ebay , för köparen är det helt oväsentligt varför den stoppats och han bör efterfråga den infon från säljaren.

_________________



Last edited by Mike Leaf on 11 Nov 2017, 11:09, edited 1 time in total.



11 Nov 2017, 10:39
Profile ICQ WWW

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Förstår inte riktigt varför man är "arg och besviken" som första inlägget beskriver? Du tog en rövare, du visste att det var olagligt och du fick grejerna beslagtagna. End of story liksom?!


11 Nov 2017, 10:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Det är ju ganska finurligt utformat, köparen får tillbaka sina pengar pga utebliven leverans, säljaren får behålla sina pengar om han avstår framtida ägaranspråk.
Ingen förlorar pengar, ingen risk för oändliga rättstvister och det förbjudna föremålet destrueras så det inte kan komma ut på marknaden igen.

Sett ur ett annat perspektiv kan det ju tyckas fånigt att utverka detta ansvar på enstaka begagnade instrument som redan tillverkats.

Men den diskussionen finns ju redan hundratals trådar om.

Sen kan man väl ändå känna frustration över att affären uteblev, även om jag personligen skulle dra mig för att starta en tråd om det :wink:

_________________



11 Nov 2017, 12:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Som jag förstår det är det Ebay själv som stoppat varan, inte nån tullmyndighet. Ebay vill ju inte riskera att deras stora shipping program används för att smuggla varor, så de gör säkert kontroller för att undvika det. Att försöka skicka en vara i strid med tullreglerna är rimligen också i strid med användarvillkoren avseende ebays shipping program.

Möjligen lite förvånad att säljaren får sin betalning ändå. En möjlighet är ju att ebay helt enkelt säljer av dessa varor som stoppats. Eftersom smugglingsförsöket inte ens skett utifrån myndigheters perspektiv, varan stoppades ju av transportören innan den så att säga försökte lämna landet, finns säkerligen ingen anledning av vara ska destrueras. Ebay tar hand om den och säljer den senare vidare på annat sätt inom USA:


11 Nov 2017, 13:33
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
LabLord wrote:
Förstår inte riktigt varför man är "arg och besviken" som första inlägget beskriver? Du tog en rövare, du visste att det var olagligt och du fick grejerna beslagtagna. End of story liksom?!


En kan väl vara besviken över att misslyckats med att ha dragit en fuling? :) Har gått och sett fram emot gitarren och hållit tummarna för att det skulle gå vägen. Känns ju såklart surt även om jag visste att det hela skulle kunna gå i stöpet.
Startade denna tråd dels för att diskutera Ebays rätt konstiga men i slutändan bra system för hur sånt här hanteras, och dels bara för att få gnälla. Det är väl ändå gnäll bojen handlar om? :roll:


11 Nov 2017, 14:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
ChronicTown wrote:
. En möjlighet är ju att ebay helt enkelt säljer av dessa varor som stoppats. Eftersom smugglingsförsöket inte ens skett utifrån myndigheters perspektiv, varan stoppades ju av transportören innan den så att säga försökte lämna landet, finns säkerligen ingen anledning av vara ska destrueras. Ebay tar hand om den och säljer den senare vidare på annat sätt inom USA:

Det tror jag inte, det vore ju ett lagbrott då man inte kan få ut CITES intyg i efterskott när den redan gjorts affärer med.
Varför tror du det är OK att sälja utrotningshotade arter inom USA?
Det är ingen skillnad alls.

_________________



11 Nov 2017, 14:38
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Mike Leaf wrote:
Det tror jag inte, det vore ju ett lagbrott då man inte kan få ut CITES intyg i efterskott när den redan gjorts affärer med.
Varför tror du det är OK att sälja utrotningshotade arter inom USA?
Det är ingen skillnad alls.


Tror faktiskt att en stor del av regelverket gäller just import. Många tillverkare, bland andra Warmoth, har slutat att just exportera varor av t.ex cocoboloträ, men uppger att den inhemska handeln fortsätter som vanligt. Kan inte svara på hur eller varför, men så ser det ut i praktiken. Däremot tror jag väl inte att ebay själva skulle sälja varan. Det låter som något som juridiskt kan bli väldigt snårigt.


11 Nov 2017, 17:44
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Robert wrote:

Tror faktiskt att en stor del av regelverket gäller just import. Många tillverkare, bland andra Warmoth, har slutat att just exportera varor av t.ex cocoboloträ, men uppger att den inhemska handeln fortsätter som vanligt. Kan inte svara på hur eller varför, men så ser det ut i praktiken. Däremot tror jag väl inte att ebay själva skulle sälja varan. Det låter som något som juridiskt kan bli väldigt snårigt.


Jag tror man blandar ihop saker här igen.

A-listade arter är förbjudna men kan bli laglig amed CITES intyg
B-listade arter är lagliga men kräver ett import/export tillstånd om de ska skickas mellan EU/US

_________________



11 Nov 2017, 18:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2004, 23:23
Posts: 4429
Location:
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Mike Leaf wrote:
ChronicTown wrote:
. En möjlighet är ju att ebay helt enkelt säljer av dessa varor som stoppats. Eftersom smugglingsförsöket inte ens skett utifrån myndigheters perspektiv, varan stoppades ju av transportören innan den så att säga försökte lämna landet, finns säkerligen ingen anledning av vara ska destrueras. Ebay tar hand om den och säljer den senare vidare på annat sätt inom USA:

Det tror jag inte, det vore ju ett lagbrott då man inte kan få ut CITES intyg i efterskott när den redan gjorts affärer med.
Varför tror du det är OK att sälja utrotningshotade arter inom USA?
Det är ingen skillnad alls.


- Förutsatte att vi talade om en b-listad art här. Den går rimligen finfint att sälja vidare inom USA. Vet som sagt inte huruvida det sker, men spekulerade kring det eftersom det verkar orimligt att ebay destruerar varan om de inte behöver göra det.

- Det har dessutom inte gjorts någon "affär" med varan, eftersom det inte ens försökts göra nån export ännu. Exportförsöket skulle gjorts av ebay, eftersom de hanterar fraktfrågan på egen hand inom GPS. Säljaren har bara skepat inom USA, med uppdrag till ebay att genomföra en export. Ebay stoppade den som bekant innan det skedde nåt exportförsök.


13 Nov 2017, 17:24
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Mike Leaf wrote:
Robert wrote:

Tror faktiskt att en stor del av regelverket gäller just import. Många tillverkare, bland andra Warmoth, har slutat att just exportera varor av t.ex cocoboloträ, men uppger att den inhemska handeln fortsätter som vanligt. Kan inte svara på hur eller varför, men så ser det ut i praktiken. Däremot tror jag väl inte att ebay själva skulle sälja varan. Det låter som något som juridiskt kan bli väldigt snårigt.


Jag tror man blandar ihop saker här igen.

A-listade arter är förbjudna men kan bli laglig amed CITES intyg
B-listade arter är lagliga men kräver ett import/export tillstånd om de ska skickas mellan EU/US


A-listade är förbjudna att driva handel med om du inte har intyg.
B-listade är förbjudna att driva handel med om du inte har intyg (alltså, har du inga papper är det olagligt att göra affärer med).

Skillnaden ligger egentligen bara i att A-listade får du inte driva handel med någonstans i någon form (utan Cites papper), inte inom länder, inte mellan länder och var sig det är privat eller inte. Och att straffet är väldigt mycket hårdare om du åker fast. Du får inte resa mellan länder med det utan intyg heller.

Med B-får man driva handel inom länder (eller länder som har X handelsavtal) om alla papper är ok. Jag kan sälja inom EU men inte utanför. Och som privat person får man resa mellan länder med det (i X mängd) så länge det inte skall säljas, ställas ut osv där ”varan” är huvudsyftet. Jag får alltså resa med en B-listad gitarr till Norge för att spela men inte för att ställa ut den på en mässa.
Råder delade meningar om jag behöver papper som intygar vilket trä det är då (eller hur lönge det varit i din ägo, före Cites regeln) så själv har jag det (papper). Men tar oftast gitarrer i andra träslag ist.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 Nov 2017, 18:13
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Magnus Olsson wrote:
B-listade är förbjudna att driva handel med om du inte har intyg (alltså, har du inga papper är det olagligt att göra affärer med).


/Magnus

Har du källa på det?
B-listade ska inte kräva några intyg inom EU. Med ditt resonemang är i princip alla gitarrer på typ Blocket och här olagliga då de innehåller Rosewood.

_________________



13 Nov 2017, 18:34
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
B-listade är förbjudna att driva handel med om du inte har intyg (alltså, har du inga papper är det olagligt att göra affärer med).


/Magnus

Har du källa på det?
B-listade ska inte kräva några intyg inom EU. Med ditt resonemang är i princip alla gitarrer på typ Blocket och här olagliga då de innehåller Rosewood.


Men kom igen nu, läs färdigt innan du citerar.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 Nov 2017, 18:46
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Magnus Olsson wrote:

Men kom igen nu, läs färdigt innan du citerar.

/Magnus

Svårt att inse att man kanske skrivit fel?

_________________



13 Nov 2017, 20:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Där åkte man på en CITES-smäll
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:

Men kom igen nu, läs färdigt innan du citerar.

/Magnus

Svårt att inse att man kanske skrivit fel?


:D

Läs.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


13 Nov 2017, 21:06
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.