View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 14:27



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Modda H&K Crunch Master 
Author Message

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Modda H&K Crunch Master
Skulle vilja att min Crunch Master lät mer som min Peavey JSX Mini Colossal

Så, minska värdet på katodavkopplare på andra preampsteget, sätta dit katodavkopplare på el84:an, öka värdet på kopplingskondingar?

Ett annat litet problem är att högtalarsimulatorn tar lite för mkt bas för att det skall gå att växla mellan Crunch Mastern och bypass signalen.





http://music-electronics-forum.com/atta ... x-mini.pdf


Attachments:
schem_crunch.gif [75.39 KiB]
Not downloaded yet
09 Nov 2017, 18:18
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Modda H&K Crunch Master
Kan du utveckla: " mer som" ?
Vi pratar om helt olika topologies här , där den ena har 2 gainsteg o den andra 4 gainsteg, dina ändringar påverkar inte detta .
Är lite som köra på 2 hjul kontra 4,,,
Spontant känns det som du skulle sälja din Crunch Master, o skaffa något som möter dina mål.
Sen är det fullt möjligt att göra det du önskar, med det kräver helt annat än vägen du är inne på,,,sorry.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


09 Nov 2017, 22:37
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Modda H&K Crunch Master
Amp Healer wrote:
Kan du utveckla: " mer som" ?
Vi pratar om helt olika topologies här , där den ena har 2 gainsteg o den andra 4 gainsteg, dina ändringar påverkar inte detta .
Är lite som köra på 2 hjul kontra 4,,,
Spontant känns det som du skulle sälja din Crunch Master, o skaffa något som möter dina mål.
Sen är det fullt möjligt att göra det du önskar, med det kräver helt annat än vägen du är inne på,,,sorry.



Det är främst två punkter jag vill förbättra med min Crunch Master.
Den lider lite av vad jag anar är s.k. blocking distortion, dvs rätt "grynig" och "puttrig" dist.
Av det lilla jag vet, så kan den stora avkopplingskondingen på andra rörsteget på Crunch Mastern vara en bidragande orsak, och förklaring. (Kanske även alla kondingar i eq:n?). Den är ju gjord för att likna en fenderkrets på dessa områden; eq och 22u avkoppling på bägge rörförstegen. Så den har även samma negativa egenskaper, som vissa kanske skulle säga var charmiga.
Den andra punkten jag vill förbättra på Crunch Mastern är att den komprimerar väldigt mkt, det blir snarare svagare volym om du slår an ett hårt ackord och har gain på hög. Och jag har läst någonstans att sätta en avkopplingskonding på slutsteget skulle hjälpa.
Bägge dessa förslag på åtgärder är ju även som hämtade från Mini Colossal, och den låter även mkt bättre på nämnda områden. Sammanträffande?
I övrigt är det svårt hitta nåt alternativ till Crunch Master! En 4w rörförstärkare i halvrack!


09 Nov 2017, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Modda H&K Crunch Master
Som jag sa två steg är helt olika från fyra steg, två hjul är mer kul än fyra ;)
Vill du ha hjälp eller argumentera ?
Din analys om "Sammanträffande" håller inte en 4 stegare kommer inte låta som en 2 stegare , även det är sant att sätta avkoppling konding på slutsteget kan hjälpa med tajta ihop ljudet (beroende av värde).
Var ser du något som liknar en fenderkrets i denna ?
Du har två transistorsteg före signalen kommer till röret.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


09 Nov 2017, 23:30
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Modda H&K Crunch Master
Angående : komprimerar väldigt mkt, så blir min första tanke har du friska E- kondingar i nätdelen ?
Vill minnas dessa kom på 80:talet och sunkiga e-kondingar kan ge det fenomenet .

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


09 Nov 2017, 23:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2008, 11:14
Posts: 7473
Location: Götelaborg
Post Re: Modda H&K Crunch Master
En tanke är ju att du hänger dit en switch med det antal poler som behövs för att bypassa hela kackerlackan i näsan på kretsen till att börja med.? I samma veva installera en gainpot mellan rörstegen?
Att sedan variera kapacitans över katoder är ju enkelt nog. Många ggr är ett värde många använder idag 4,7uF,kan kanske vara värt att prova för dig.?
Det med en kondensator över katodresistorn för slutröret i sin tur. Du kommer inte bara ändra karaktären utan även uteffekten,något. Nått att ha i tanke iaf.

Bortsett från det är jag nog med Owe till en grad här. ÄVEN om du bypassar kackerlackan framtill så är där skillnader nog för att de två olika maskinerna kommer låta väldigt olika med. De skiljer helt enkelt så mkt i topologi.

Med det sagt så ligger det så extremt mkt ton som attityd i att leka med varianter på tonkontroll. Att jag själv är djävligt glad i att använda en ganska utbyggd James är säkert ingen hemlighet men den Fender variant man använder i Peavy´n har ju det med sig att den inte äter så mkt signal. Mao ger den utrymme för mer leklust allt sagt å gjort,även om färgandet av signalen blir begränsat. Den mer,numer,klassiska lösningen i din Crunchmaster anser jag personligen vara rena skiten,men..smaken e som bekant som baken.
Min poäng med det uttalandet är att i MIN mening hör inte vrålscoopade ljud och möe dist ihop om man snackar rocknroll. Andra har givetvis andra uppfattningar.

_________________
jesper@by-racing.se
Racing amps-like having bacon...for your ears.


09 Nov 2017, 23:53
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Modda H&K Crunch Master
Amp Healer wrote:
Angående : komprimerar väldigt mkt, så blir min första tanke har du friska E- kondingar i nätdelen ?
Vill minnas dessa kom på 80:talet och sunkiga e-kondingar kan ge det fenomenet .



ja kanske, kompressionen verkar iallafall vara en egenskap hos crunch mastern som är bekant för de som brukar modda denna, verkar det som.


10 Nov 2017, 00:15
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Modda H&K Crunch Master
Amp Healer wrote:
Som jag sa två steg är helt olika från fyra steg, två hjul är mer kul än fyra ;)
Vill du ha hjälp eller argumentera ?
Din analys om "Sammanträffande" håller inte en 4 stegare kommer inte låta som en 2 stegare , även det är sant att sätta avkoppling konding på slutsteget kan hjälpa med tajta ihop ljudet (beroende av värde).
Var ser du något som liknar en fenderkrets i denna ?
Du har två transistorsteg före signalen kommer till röret.



Jag vet det är två transistorsteg före rörstegen på crunch mastern, men hela kretsen runt de två rörstegen är ju rätt klassiskt fender, med trebands eq mellan rörstegen och stora avkopplingskondingar mm. Som att sätta en distpedal framför en twin. Det är för övrigt inte mina ord, att den är gjord för att likna en fenderkrets. Om du (!) vill argumentera mot detta påstående hänvisar jag till H&K!

Angående att avkopplingskonding på slutsteget: som jag förstått, handlar det inte bara om att tighta till ljudet frekvensmässigt, utan det skulle avhjälpa kompression även vid ett stort värde!?!?

Det är egentligen bara de två punkterna jag nämner jag ville förändra, helt återskapa Mini Colossal ljudmässigt inser jag oxå blir svårt, med tanke på fyra gainsteg men kanske ännu mer pga tonkontrollerna. Det är faktiskt mer dist i Mini Colossal! Har läst en förklaring om detta oxå, varför crunch mastern inte distar så mkt som en kan tro. Något med nämnda blocking distortion kanske, minns ej, kanske ni har teorier.


Last edited by isak on 10 Nov 2017, 00:31, edited 2 times in total.



10 Nov 2017, 00:18
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Modda H&K Crunch Master
Racing wrote:
En tanke är ju att du hänger dit en switch med det antal poler som behövs för att bypassa hela kackerlackan i näsan på kretsen till att börja med.? I samma veva installera en gainpot mellan rörstegen?
Att sedan variera kapacitans över katoder är ju enkelt nog. Många ggr är ett värde många använder idag 4,7uF,kan kanske vara värt att prova för dig.?
Det med en kondensator över katodresistorn för slutröret i sin tur. Du kommer inte bara ändra karaktären utan även uteffekten,något. Nått att ha i tanke iaf.

Bortsett från det är jag nog med Owe till en grad här. ÄVEN om du bypassar kackerlackan framtill så är där skillnader nog för att de två olika maskinerna kommer låta väldigt olika med. De skiljer helt enkelt så mkt i topologi.

Med det sagt så ligger det så extremt mkt ton som attityd i att leka med varianter på tonkontroll. Att jag själv är djävligt glad i att använda en ganska utbyggd James är säkert ingen hemlighet men den Fender variant man använder i Peavy´n har ju det med sig att den inte äter så mkt signal. Mao ger den utrymme för mer leklust allt sagt å gjort,även om färgandet av signalen blir begränsat. Den mer,numer,klassiska lösningen i din Crunchmaster anser jag personligen vara rena skiten,men..smaken e som bekant som baken.
Min poäng med det uttalandet är att i MIN mening hör inte vrålscoopade ljud och möe dist ihop om man snackar rocknroll. Andra har givetvis andra uppfattningar.


Gärna en James på denna! Håller med om hängmatta och dist, om hängmattan sitter innan dist iallafall.


10 Nov 2017, 00:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Modda H&K Crunch Master
Eftersom det är en pree boost innan rören med gain kontrollen där så har du en helt annan distsammansättning och man bör där sänka basen lite innan det hela går i till rören för att de ska låta mer sammanhållet och inte ducka.

Om man sänker värdet på C4 tex får man en varierande basavrullning iom att punkt 6 på opampen är en så kallad virtuell jord. Dvs högpassfiltret ändras när du höjer gainen eftersom resistansen till jord blir lägre. Detta ger ett mycket bra resultat för vid högre gain funkar det bättre med mer basavrullning. Värde på kondingen räknas efter full gain aka 5k. Jag brukar använda 100Hz som ledstjärna och ju mer gain totalt ju högre upp ska det börja rulla av. Men om man räknar på 100Hz först så vet man vilket värde som är startpunkten för labbandet http://www.muzique.com/schem/filter.htm

Jag tror inte själva preeboosten är som en distpedal innan för jag tror opamparna klarar sig precis innan de börjar dista, de har ju plusminus 15V matning, om man inte har en väldigt het mick då vill säga. Dock levererar de ut tillräckligt för att första rörsteget väl ska gå i klippning. Man får mer se det som en clean boost innan.

Jag är inte lika allergisk mot transistorer som en del andra. Den enda nackdelen som jag ser det att sätta trissor på ingången till en rörstärkare är att användaren kan vilja boosta det hela i sin tur och då får transistorklippning i stället för rörklippning utan att ens veta om det. Men för eget bruk fullt medveten om uppbyggnaden ser jag inte att transistor automatisk är buuu klipp bort ögona bums. Operationsförstärkare ger ju en väldigt exakt återbildning av signalen som går in iom den låga distortionen(innan klippning). Dock ska man ha lågbrusiga sorter och hålla resistanserna av lågt värde i början av stärkaren annars blir bruset påtagligt. Vilket fabrikanten faktisk här har gjort för ovanlighetens skull. Så jag ser det som du har en boost här värt att jobba på, inte ta bort.

Sen ska du självklart även avkoppla slutpipans katod.

Personligen tycker jag numer att man inte ska bygga om saker totalt för att likna något annat utan snarare fixa till det som gör att just den maskinen inte fungerar till fullo, typ trimma den, ny kamaxel. Annars kan man lika väl skaffa sig den maskinen man försöker apa efter i stället

_________________
Johan Hansson


10 Nov 2017, 11:03
Profile
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: Modda H&K Crunch Master
så en twin har 2 gain steg som dom flesta gör på menar du ?

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


10 Nov 2017, 19:52
Profile

Joined: 15 Sep 2012, 14:30
Posts: 323
Post Re: Modda H&K Crunch Master
Tubis wrote:
Om man sänker värdet på C4 tex får man en varierande basavrullning iom att punkt 6 på opampen är en så kallad virtuell jord. Dvs högpassfiltret ändras när du höjer gainen eftersom resistansen till jord blir lägre. Detta ger ett mycket bra resultat för vid högre gain funkar det bättre med mer basavrullning. Värde på kondingen räknas efter full gain aka 5k. Jag brukar använda 100Hz som ledstjärna och ju mer gain totalt ju högre upp ska det börja rulla av. Men om man räknar på 100Hz först så vet man vilket värde som är startpunkten för labbandet http://www.muzique.com/schem/filter.htm


Bra synpunkt. Men behövs det inte kompenseras någonstans med lite mer bas, senare i kretsen? I högtalarsimulatorn är det redan nu basfattigt. Tror den är överst i bild ?), utgången till höger längst upp TROR jag är högtalarsimulatorutgång.

Tubis wrote:
Jag tror inte själva preeboosten är som en distpedal innan för jag tror opamparna klarar sig precis innan de börjar dista, de har ju plusminus 15V matning, om man inte har en väldigt het mick då vill säga. Dock levererar de ut tillräckligt för att första rörsteget väl ska gå i klippning. Man får mer se det som en clean boost innan.


Nä jag uttryckte mig fel där, håller med om att transistorerna inte verkar dista, som en od-pedal framför en twin snarare.

Tubis wrote:
Personligen tycker jag numer att man inte ska bygga om saker totalt för att likna något annat utan snarare fixa till det som gör att just den maskinen inte fungerar till fullo, typ trimma den, ny kamaxel. Annars kan man lika väl skaffa sig den maskinen man försöker apa efter i stället


Häller med. Även här uttryckte jag mig lite otydligt inledningsvis. Det måste inte vara precis som en Mini Colossal, utan jag vill helt enkelt råda bot på de två problemen: stort mått av duckning vid mkt dist, och grynig distkaraktär.


11 Nov 2017, 03:11
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7398
Location: Uddevalla
Post Re: Modda H&K Crunch Master
isak wrote:
Bra synpunkt. Men behövs det inte kompenseras någonstans med lite mer bas, senare i kretsen? I högtalarsimulatorn är det redan nu basfattigt. Tror den är överst i bild ?), utgången till höger längst upp TROR jag är högtalarsimulatorutgång.


Man brukar inte behöva kompensera upp om man inte överdriver det. Ju mer gain ju mer basigt brukar det låta därav kompenserar det sig självt.

Högtalarsimen är inte så bra konstruerad. Bra sådana brukar ha en virtuell drossel i form av en opamp till i den första opampens motkoppling som lyfter upp en puckel i basen där den börjar rulla av, som du kan se på en högtalargraf https://celestion.com/product/15/g12t75/ Denna simulator rullar bara av, ganska tidigt.

Man kan hänga på en virtuell drossel med en transistor och några få kringkomponenter. Konstruerade en snabbt här som borde fungera, vänster graf original höger med baspuckeln https://drive.google.com/open?id=1lXpsg ... tdLNnERoi2
Med reservationen för att jag inte vet vad som ligger över 33k, bilden är avhuggen där. Jag antar att det är en väldigt liten konding, är den större så blir det pajas.

_________________
Johan Hansson


11 Nov 2017, 11:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.